![]() 05.11.2006 08:48:18 | |
---|---|
Ihan sama mitä soittimesta saa kun sen myy. Pääasia että silloin kuin sen omistaa, se palvelee omistajaansa. Itse en todellakaan koe tuota "jälleenmyyntiarvoa" minkäänlaisena kriteerinä ostaa Gibsonia tai muutakaan arvokitaraa. En ole testannut J&D LS5-mallia, mutta paria muuta (strato- ja telekopiot) olen. Toinen ei vain tuntunut Stratolta, eikä toinen kuulostanut Teleltä, ja päinvastoin. Siksipä siis mielummin sijoitan kopiota kalliimpaan yksilöön joka tuntuu ja soundaa siltä miltä pitää. Totuus on se, että Fender Telecasterin soundin saa Fender Telecasterilla ja piste. Jos se "aito asia" on jollekin liian kallis, niin harmi. Hänen ei auta silloin muu kuin joko säästää rahaa tai sijoittaa ne kopioon ja tyytyä siihen. Olkoonkin kopio hyvä soitin, se ei kuitenkaan ole "se" juttu. Henk.koht. olen sitä mieltä, että liian moni uskottelee näillä kopioilla itselleen asioita jotka eivät ole niin mustavalkoisia. Olkoonkin vaikka Tokain ja J&D:n Les Paul kopiot hyviä soittimia, ne eivät koskaan ole Les Pauleja. Se että itse pidän Gibsonista on juuri siinä, että tiedän saavani sillä rahalla juuri sitä mitä halusinkin eikä tarvitse tehdä kompromissejä samoin kuin kopioiden kanssa. Kopioissa on erilaiset materiaalit ihan lakkapinnasta lähtien, erilainen soundi, erilainen fiilis, erilainen tuntuma, erilainen soitettavuus jne jne. Jos se, että saan haluamani ominaisuudet ja asiat 2000e sijoituksella, niin sitten todellakin säästän siihen. Vaikka joutuisin satulan vaihtamaan, niin se ei ole minkäänlainen este. Lähinnä vain "välietappi" jolla hyvästä soittimesta tehdään ITSELLE, OMAAN käyttöön parempi työkalu. En ymmärrä sitä, miksi jotkut huijaavat itseään ja uskottelevat itselleen väärin perustein erinäisiä asioita. Toki, monelle riittää se että on "sinnepäin", oli se sitten soundin, soitettavuuden tai fiiliksen kustannuksella. Se ei kuitenkaan tarkoita että muidenkin olisi tyydyttävä samaan. Minä en ainakaan jaksa huijata itseäni uskottelemalla että tuo hyvin viimeistelty ja soiva LTD EC-1000 olisi Gibson Les Paul Standardiani parempi. Erilaisia ovat, kummatkin hyviä mutta vain toinen on Les Paul ja myös kuulostaa ja tuntuu siltä. Turha siis lähteä tekemään mitään "mukamas syväluotaavia" vertailuja m.netin keskustelupalstalle otsikolla "LTD Deluxe EC-1000VHB vs. Gibson Les Paul Standard". Ainoa perusteltu syy moiselle voisi olla se, että korottaisin keskimääräistä vastausmäärää aloittamiini threadeihin tuolla :) Eihän sun pitänyt todistella mitään ? | |
![]() 05.11.2006 10:21:54 (muokattu 05.11.2006 20:01:13) | |
Erilaisia ovat, kummatkin hyviä mutta vain toinen on Les Paul ja myös kuulostaa ja tuntuu siltä. Turha siis lähteä tekemään mitään "mukamas syväluotaavia" vertailuja m.netin keskustelupalstalle otsikolla "LTD Deluxe EC-1000VHB vs. Gibson Les Paul Standard". m.netissä oli useassa kirjoituksessa jatkuvaa spekulointia siitä, että mikä on J&D, missä niitä pääsee testaamaan ja olisiko kenelläkään kuvia ja ääninäytteitä jne ... Vaikka oli muitakin threadeja, niin keskustelua kertyi eniten siihen "Ostin sian säkissä" -threadiin. Mulla oli tuolloin aivan omat motiivini ostaa J&D, eli koska en halunnut laittaa puolivahingossa minulle päätyneitä EMG:n mikkejä Les Pauliini. Tuon "sika säkissä" ketjun myötä hoksasin, että saan mahonkipuut halvalla, ja muita odotuksia ei oikeastaan ollut. Oli mutu-vertailua Epiphoneen ja Tokaihin ja Gibsoniin, siis vertailua näkemättä ja kokeilematta. Laitoin sitten vähän kieli poskessa molemmat näytille samoihin kuviin ja ääniin sillä laadulla ja tasolla kuin tuolloin oli mahdollista ylipäätään tehdä. Mistään syväluotaavasta vertailusta tässä ei ollut kyse, ja kait sen nyt jokaisen pitäis ymmärtää. Vaikka arvostan kaikkia tähänkin ketjuun kirjoittaneita asiallisten juttujen kirjoittajina ja kommentoijina, niin NYT MUN MIELESTÄ TÄMÄ MENEE TYHJÄNPÄIVÄISEN MÄRINÄN PUOLELLE. Samaa omaa pointtia todistellaan kymmenissä kirjoituksissa. Että voi yyy-y. Kukaan ei ole täällä väittänyt, että J&D LS-5 halpiskitara on Gibson Les Paul Standard. Sen on monet todenneet, että epämääräisen lähelle pääsee, mutta ei se vielä J&D:stä Gibsonia tee. Kun minulla on molemmat (LesPaul ja LS-5), niin minulla ei ole mitään syytä väittää, että mun Les Paul on hinta/laatu-suhteeltaan paska ja tämä JD täys helmi. Molemmat on kitaroita, mutta minulle vain Gibsonissa on tunnearvoa, traditiota ja sointia. J&D on minulle "yllättävän hyvä" kitara, ja olen pirun tyytyväinen, että tuli tilattua. => Mikä ihme tässä asiassa nostattaa tunnetta pintaan?? Ainoa perusteltu syy moiselle voisi olla se, että korottaisin keskimääräistä vastausmäärää aloittamiini threadeihin tuolla :) Niin, ehkä tälle threadille oli sitten tilaus. Perseilyä kohtuu vähän ja pitkiä, perusteltuja ja monisanaisia vastauksia. | |
![]() 05.11.2006 10:28:29 | |
Katkeraa tilitystä aina niistä kopioista. On se joo laatua, koska jos kitarasta pulittaa vaikka sen 800 euroa mitä T-mallista joutuu, remppaa sen Gibsonin varaosilla niin olla vielä lähelläkään stankun hintaa. Ylijääneillä rahoilla voi ainakin yhden samanlaisen kopion. Vaikka 244 euron JD:tä remppaisi monella sadalla eurolla, samaan hintaan saa useita muitakin kopioita. Muutamat hyvät varaosat tommoseen remppaan: Potikannupit: http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1546928 Plekusuoja: http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1559182 | |
![]() 05.11.2006 15:59:25 | |
Eilenkin yheltä "paloi käämit" aiheetta... Yhdeltä paloi käämit sen takia, kun sitä tultiin yhdelle ihmiselle aukomaan päätään turhuuspalstan puolella DADAssa. Luulisi että aikuisella miehellä olisi edes taito rajoittaa täysin perusteeton, henkilökohtainen irvailu ja paskanheitto edes yhteen ainoaan ketjuun. | |
![]() 05.11.2006 16:15:51 | |
Kualenx mää nyt sitten onnellisena kun ostin vuonna 1983 oman '72 Gibsonin LP Customin halvemmalla kun uusi Tokai olis silloin maksanu, vai riittääkö tuohon kuolinvuoteella aikanaan syntyvään katkeruuteen pelkkä Lepan omistaminen? Jos näin niin pitäis vaatia varoitusteksti bodyyn tyyliin: "Gibsonin omistajat kuolee katkerampina." Pohdin tota hommaa tuossa nyt pari päivää ja päädyin siihen tulokseen että eiköhän sua onnellinen kuolema odota, kunhan muistat ettei sen Giban kanssa ole ikinä omahyväisesti hymyileminen. | |
![]() 05.11.2006 16:22:49 | |
Yhdeltä paloi käämit sen takia, kun sitä tultiin yhdelle ihmiselle aukomaan päätään turhuuspalstan puolella DADAssa. Luulisi että aikuisella miehellä olisi edes taito rajoittaa täysin perusteeton, henkilökohtainen irvailu ja paskanheitto edes yhteen ainoaan ketjuun. Anteeksi nyt, mutta muistis ei taida olla ihan täydessä iskussa.. iso mies hyökkäs huomattavalla energisyydellä väliin, kun kommasin tuota Ibanezin lukkosatlan ruuvia, että "onneksi ei ollut Gibson".. Seurauksena tuosta sieltä tuli taas isolta mieheltä itkua ja nillitystä Gibsoneista. Hyvä ettei jälleen menty niihin logon pisteisiin, pilkkuihin tai muihin yhtä merkittäviin laatuseikkoihin.. Toki sitä saa minun syykseni pistää kaiken, ja pelata "aikuinen mies" -kortilla. Etpä sinäkään enää mikään teini ole, että olisit voinu vähän rajoittaa.. Henkilökohtaiseen irvailuun toki saattaa joku muukin syyllistyä. Vai eikö?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 05.11.2006 16:31:44 | |
Kohtuullisen isoa lukkoa vailla tämä, poikaset vaan nillittää. -alppu | |
![]() 05.11.2006 16:56:49 | |
Anteeksi nyt, mutta muistis ei taida olla ihan täydessä iskussa.. iso mies hyökkäs huomattavalla energisyydellä väliin, kun kommasin tuota Ibanezin lukkosatlan ruuvia, että "onneksi ei ollut Gibson".. Alat sitten taas tunkea sanoja suuhu. Sääli kun se dada on jo tuhoutunut, voit ihan rauhassa jatkaa paskan heittämistä. Minä en tosiaan muista mitä siinä luki sanasta sanaan. Minun Gibson-vertaukseni siinä kohdassa liittyi sinun kommenttiin ja et sinä sitä voi kieltää. Varsinkin kun jokusen tovin aikaisemmin olin sanonut, että minun puolesta koko paskanjauhanta voidaan unohtaa koska minua se kyllästyttää. Ei se käynyt, sieltä tulee ovista ja ikkunoista, milloin kateellisten panettelua, milloin köyhyyttä ja sen jälkeen silkkaa tyhmyyttä. Seurauksena tuosta sieltä tuli taas isolta mieheltä itkua ja nillitystä Gibsoneista. Hyvä ettei jälleen menty niihin logon pisteisiin, pilkkuihin tai muihin yhtä merkittäviin laatuseikkoihin.. Muistatkos mistä se pistejuttu ylipäätänsä lähti, kysyin että onko se kaikissa stankuissa noin. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=133833&o=100&oo=90 Sopii kattoa sieltä, sivulta 6 alkaen. Yleensäkin seurata sitä keskustelun kulkua alusta asti, ketkä sen kopioväännön siellä taas aloitti. Toki sitä saa minun syykseni pistää kaiken, ja pelata "aikuinen mies" -kortilla. Etpä sinäkään enää mikään teini ole, että olisit voinu vähän rajoittaa.. Henkilökohtaiseen irvailuun toki saattaa joku muukin syyllistyä. Vai eikö? En tässäkään threadissa sitä aloittanut, joten metsä vastaa taas niinkuin sinne huudat, näissä keskusteluissa on huudeltu valttikortteja kateellisuudesta, rahattomuudesta, viitattu koulutustasoon ja viitattu ikään. Siinä dadassa käydyssä keskustelussa kerkesit rinnastamaan kaikki lespan kopiotuotteet virolaisiin adibas-verkkareihin. Idioottikin sen tietää, että virolainen piraattituote on hieman eri asia kuin omalla logolla ja virallisessa suomalaisessa, laillisessa liikkeessä myyty kopio. En ole ihan teini minäkään, mutta onneksi tässä seurassa ei tartte käyttäytyä sen mukaan. | |
![]() 05.11.2006 16:57:55 | |
Kohtuullisen isoa lukkoa vailla tämä, poikaset vaan nillittää. -alppu Olin jo aikaa sitten tuota mieltä, mutta ylläpito ei reagoi.. | |
![]() 05.11.2006 17:20:42 | |
Ihan sellainen meikää vaivaava seikka eli jos kitara A ja B tehdään täysin samoista materiaaleista ja soittotuntuma/soundi on täysin sama paitsi kitaran A lavassa lukee X ja kitaran B lavassa vaikapa Z tms. niin mikä mättää kitaran A suosijoita. Soittaja ei huomaa eroa soittimessa eikä kuuntelija huomaa eroa soundissa. Vedotaan vaan siihen seikkaan että kitara B ei ole kitara A. Ei se olekaan logon puolesta mutta muuten voipi olla ihan samaa tasoa. Ok, tietysti eroja löytyy mutta tasoerot voivat olla esim. 5 % luokkaa eikä ole sanottua kumman hyväksi kokonaisuudessaan. Eli mikä ajattelutavassa on silloin pielessä ja kenellä ? Ja jätetään tämä originaali on parempi uskovaisuus sikseen. | |
![]() 05.11.2006 17:29:03 (muokattu 05.11.2006 17:38:19) | |
Pohdin tota hommaa tuossa nyt pari päivää ja päädyin siihen tulokseen että eiköhän sua onnellinen kuolema odota, kunhan muistat ettei sen Giban kanssa ole ikinä omahyväisesti hymyileminen. No hyvä, yritän hymyillä soittessani pelkistä objektiivisista syistä. Tällähetkellä suun saa hymyyn uudet Suomalaisen soitinrakentajan ammattitaidolla laittamat nauhat. Vedotaan vaan siihen seikkaan että kitara B ei ole kitara A. Siinäpä se on tiivistäen. Jos haluaa soittaa kitaralla A, olivatpa syyt objektiivisia, subjektiivisia tai molempia, niin silloin se kitara B ei vaan käy. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 05.11.2006 17:53:40 | |
Siinäpä se on tiivistäen. Jos haluaa soittaa kitaralla A, olivatpa syyt objektiivisia, subjektiivisia tai molempia, niin silloin se kitara B ei vaan käy. Eli kyseessä ei ole mikään muu kuin soittimen merkki. Se mikä soitin on itsessään, on sivuseikka, oletan ? | |
![]() 05.11.2006 18:25:20 | |
Kopioviha (l. Contemno Effingo) on vakava sairaus, joka aiheuttaa ahdistusta, stressiä, harhoja, aivoverenvuotoa ja sydämen rappeutumista. Tartunnan jälkeen on hyvin vähän enää tehtävissä. Sairastunut yrittää usein myös levittää tautia ympäristöönsä. http://www.mic.ki.se/Diseases/Alphalist.html :) "Paul Stanley: Live To Win - 10/10" | |
![]() 05.11.2006 18:56:52 | |
Eli kyseessä ei ole mikään muu kuin soittimen merkki. Se mikä soitin on itsessään, on sivuseikka, oletan ? Olen huomannut aiemmistakin kommenteistasi että oletat juuri näin. Minulle se mikä soitin on, on juuri se pääasia. Myös merkki on osa sitä soitinta, pieni tai suuri. Itselläni on äkkiälaskien seitsemää eri merkkiä olevia kitaroita/bassoja, eli katsoisin merkkiuskollisuuden olevan vähemmän määräävä aspekti. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 05.11.2006 19:00:44 | |
Minulle se mikä soitin on, on juuri se pääasia. Myös merkki on osa sitä soitinta, pieni tai suuri. Ekan tajuan. Jälkimmäistä en. Ehkäpä keskityn liikaa oleelliseen. | |
![]() 05.11.2006 19:28:38 | |
Ekan tajuan. Jälkimmäistä en. Ehkäpä keskityn liikaa oleelliseen. Kyllä minä tajuan kantasi, ihan hyvä noin. Ei missään tapauksessa kannata ostaa mitään mistä kokee maksavansa liikaa. Gibsonin tapauksessa et koe sen olevan hintansa arvoinen, minä koen. Japanin Fenderin kohdalla olemme taas käsittääkseni samaa mieltä, muistelisin sinun mainineen itseltäsikin sellaisen löytyvän. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 05.11.2006 19:42:32 (muokattu 05.11.2006 20:08:10) | |
Edit mainosaika loppui | |
![]() 05.11.2006 19:44:29 | |
Kyllä minä tajuan kantasi, ihan hyvä noin. Ei missään tapauksessa kannata ostaa mitään mistä kokee maksavansa liikaa. Gibsonin tapauksessa et koe sen olevan hintansa arvoinen, minä koen. Japanin Fenderin kohdalla olemme taas käsittääkseni samaa mieltä, muistelisin sinun mainineen itseltäsikin sellaisen löytyvän. Löytyy. Ihan kelpo keppi vaikkakin on vuosien saatossa pikkuisen modattu. Samoin löytyy Ibanez SZ520. Sekin ihan kelpo soitin. Täyttävät tarkoituksensa ainakin minun soittokyvyilläni. | |
![]() 05.11.2006 20:08:27 | |
jokaiselle jotakin. gibsoni niille, jotka sen haluaa ja kopio muille. jos tässä haetaan oikeutusta ja katu-uskottavuutta J&D:lle, niin senkun menette lavalle sen kanssa ja teette sitä tunnetuksi - jos uskallatte. harvalla on pokkaa ja monella gibsoni. elämä voittaa! | |
![]() 05.11.2006 21:17:27 | |
jokaiselle jotakin. gibsoni niille, jotka sen haluaa ja kopio muille. jos tässä haetaan oikeutusta ja katu-uskottavuutta J&D:lle, niin senkun menette lavalle sen kanssa ja teette sitä tunnetuksi - jos uskallatte. harvalla on pokkaa ja monella gibsoni. Tässä kannaltasi olennaisin. Eli tunnettu merkkisoitin soitettavaksi tai muuten ei uskallla menä yleisön eteen soitamaan. Pikkuisen huolestuttava asenne. Minä en tarvitse gibsonia yleisön edessä. Valehtelematta soitan vaikka harley bentonilla. Yleisö äänestää kuitenkin soiton eikä soittimen perusteella. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)