Aihe: Mitäs nyt?
1
Roku-12
05.11.2006 00:01:21
Elikkä kitaraa on nyt tullut vähä alle vuosi soitettua ja nyt tuli semmonen olo että mitäs nyt? Olen itse soitelut tämän vuoden, elikkä ei opettajaa.

Osaan sointuja jo aika paljon. Kappaleita olen opetellut mm. Dont Cry, Purple Haze, Hey Joe, The Trooper. Soolotkin jo kulkevat jotenkin. Olen soitellut myös rumpalin kanssa muutamia kertoja ja basistikin nähtävästi saadaan piakkoin.
Omia kappaleitakin on muutamia, mutta ne ovat vähän luonnostelu asteella. Teoriaa olen lueskellut jonkun verran, mutta en huomttavia määriä. Tekniikka on suht hyvä.

Mitä osa-aluetta kannattaisi alkaa treenaamaan?
Rölölö
Iscariah
05.11.2006 00:03:46 (muokattu 05.11.2006 00:04:05)
hankkiudu opettajalle. ne yleensä osaa valistaa näissä asioissa
Mikaelo
05.11.2006 00:07:01

Osaan sointuja jo aika paljon. Kappaleita olen opetellut mm. Dont Cry, Purple Haze, Hey Joe, The Trooper. Soolotkin jo kulkevat jotenkin

Opettele uudestaan.

Maltti on valttia.

Ihan kokemuksen opettamana vinkkaan
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41
Leper Messiah
05.11.2006 00:27:12
Opettelet uusia sointuja, uusia kappaleita, sooloilua, teoriaa.. Opettelet vain lisää.

Punttisika #3 Runkku monsteri #4 Lopettaisit jo pikkuhiljaa ton ininäs. -Julmettu
Jucciz
05.11.2006 15:16:29 (muokattu 05.11.2006 16:36:17)
Suurin osa kitaristeista huomaa vielä vuoden soittelunkin jälkeen soitossaan asioita, joita voisi tehdä paremmin. Äänitä omaa soittoasi (vaikka jokin tuttu biisi) ja kuuntele, kuulostaako hyvältä. Melko varmasti huomaat vielä juttuja, joissa löytyy petrattavaa.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Fortune
05.11.2006 16:39:10
Sori, mutta muusikolla ei kaikki ole kohdallaan, jos tarvii kysyä, että mitä soittaa. Soita sitä, mitä haluat. Jos haluat tulla hyväksi, soita helvetin paljon sitä, mitä haluat.

Höh, ei soittaminen ole mitään laput silmillä kulkemista, vaikutteita saa ja pitää ottaa. Ja saa kysyä muilta neuvoja ja uusia näkökulmia, siten voi kasvaa monipuoliseksi kitaristiksi ja pystyy avartamaan näkemystään musiikin suhteen.

Kaiken mahdollisen soittaminen on hyväksi. Eritoten muille instrumenteille kirjoitetun musiikin soittaminen avartaa käsitystä kitaransoitosta. Itse olen aikanani plarannut ihan jotain Toivelaulukirjoja läpi soittaen piano-osuuksia harmonioiden kera läpi. Kehittää nuotinlukutaitoa ja harmoniatajua rutosti.

Samoin esimerkiksi puhallinnuoteista löytyy ihan uudenlaisia ideoita esimerkiksi soolosoittoon.

Hyvän muusikon pääpiirteitä on uteliaisuus ja kokeilunhalu, paikallaan polkeminen ei tee kuin hallaa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Tasapaino
05.11.2006 21:39:23
Höh, ei soittaminen ole mitään laput silmillä kulkemista, vaikutteita saa ja pitää ottaa. Ja saa kysyä muilta neuvoja ja uusia näkökulmia, siten voi kasvaa monipuoliseksi kitaristiksi ja pystyy avartamaan näkemystään musiikin suhteen.

Joo. Oikeessa olet, mutta puhuttiin hiukan eri asioista. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos muusikko kädet levällään ihmettelee, että ei ole mitään soittamista, niin silloin on joku vialla. Soittamista löytyy varmasti ja sen täytyy olla suurimmaksi omalla vastuulla, että etsii, kuuntelee ja soittaa musiikkia, josta pitää. Ei kaikkea voi toisilta kysellä. Palava halu ajaa muusikkoa eteenpäin eikä suinkaan muiden vinkit ja patistamiset.

Mutta, kuten sanoit, on perin tarpeellista kysyä muilta vinkkiä tietyissä asioissa juuri avartamaan näkemyksiä ja muuta. Kaikkea ei sentään voi kysellä.

Tää muuten liittyy samaan asiaan, josta keskusteltiin toisessa ketjussa. Siis tatsin parantamiseen. Mun mielestä on lähes täysin muusikon oma asia parantaa tatsiaan, ei siinä muiden vinkkejä juuri tarvita. Jos ei oma into, tyylitaju ja halu riitä siihen, niin ei sitten riitä. Mutta ei tästä tässä ketjussa enempää.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Little Savage
06.11.2006 09:26:51

Mitä osa-aluetta kannattaisi alkaa treenaamaan?

Mikä me ollaan se kertomaan kun ei olla kuultu sun soittoa. Klippejä kehiin niin kuullaan meneekö timessä ja onko bendit kohdallaan.
Fortune
07.11.2006 10:39:09
Joo. Oikeessa olet, mutta puhuttiin hiukan eri asioista. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos muusikko kädet levällään ihmettelee, että ei ole mitään soittamista, niin silloin on joku vialla. Soittamista löytyy varmasti ja sen täytyy olla suurimmaksi omalla vastuulla, että etsii, kuuntelee ja soittaa musiikkia, josta pitää. Ei kaikkea voi toisilta kysellä. Palava halu ajaa muusikkoa eteenpäin eikä suinkaan muiden vinkit ja patistamiset.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Joskus on niitä seisovan veden tilanteita, kun homma ei vain etene. Silloin saa ja pitää kysyä. Ja saa ottaa vaikutteita.

Ei soittaminen ole mitään yksilöurheilua. Ja sitä paitsi kehittyäkseen yksilöurheilijakin tarvitsee valmentajan, neuvoja kuuntelemalla voi oikaista monta mutkaa. Ja miksi ihmeessä jokaisen pitäisi tehdä samat virheet, jos jollakulla vanhemmalla soittajalla on hyviä vinkkejä (kuten varmasti on), niin totta helvetissä niitä pitää kuunnella ja tiedustella. Niin se on aina mennyt, ennen kyseinen toiminta tapahtui vain elävänä keikoilla, levyjen ääressä ja kuppiloissa, nykyään pääosin netissä. Onkin sitten ihan toinen asia, onko se hyvä asia lainkaan...
Fortune
07.11.2006 10:41:02
Mikä me ollaan se kertomaan kun ei olla kuultu sun soittoa. Klippejä kehiin niin kuullaan meneekö timessä ja onko bendit kohdallaan.

Kai tässä nyt haetaan ihan yleismaailmallisia neuvoja ja suuntaohjeita, eikä mitään täsmäkuureja joihinkin pikkuseikkoihin? EI klippejä yms. kuuntelemalla mitään selviä, soittajan hyvyys punnitaan kontekstiriippuvaisesti, eli jos se yhtye/esitys jossa hän soittaa, toimii hyvin, soittaja on siihen juuri oikea henkilö. Ei se sen kummempaa ole. Mitään yleismaailmallista hyvän soittajan sapluunaa ei ole.
Räkkipeli
07.11.2006 15:04:55
Ite opettelet vaan! kyllä se siitä! ;)
Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta.
Little Savage
07.11.2006 16:50:10
Kai tässä nyt haetaan ihan yleismaailmallisia neuvoja ja suuntaohjeita, eikä mitään täsmäkuureja joihinkin pikkuseikkoihin?

Tartuit sitten mun kommenttiin vaikka onhan se samalla linjalla Jucciksen kanssa. Eli otetaan ääni talteen. Kuunnellaan tai pistetään muut kuuntelemaan mikä soitossa mättää.

EI klippejä yms. kuuntelemalla mitään selviä

Ei selviäkään jos soittaja on oikeasti sen tasonen että soittaa vireisesti ja timessä.
mugena
07.11.2006 17:06:59
Äänitä omaa soittoasi (vaikka jokin tuttu biisi) ja kuuntele, kuulostaako hyvältä. Tää pudottaa aina niin pahasti maan pinnalle, että alkaa oikein harkita soiton lopettamista;) Noei, treeniä treenin päälle ja voihan sitä opettajaakin harkita jos siltä tuntuu.
Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg) "So, with your long hair, I guess that makes you a woman." Frank Zappa's response "So with your wooden leg, I guess that makes you a table."
emuva
09.11.2006 16:53:04
Itse mokasin siinä, etten koskaan opetellut biisejä metronomin kanssa. Korvalla vaan mikä kuullostaa oikealta >:(

Lopputulos on se etten osaa vetää tasaisella tahdilla biisiä alusta loppuun, joten oli pakko siirtyä ihan breaking the lawiin ja metronomilla sitä introa hakkailin kauan, ja sain sitten sen onnistumaan metronomin kera.

Toinen kanssa oli bendit, ne on ollut erittäin epävireisiä, huomaa kun aloin soittamaan paranoidin sooloa pitkästä aikaa, ja kun nuottikorva on hieman kehittynyt niin kyllä se kuullosti hirveältä :D

Itse oon soittanut jotain 8kk. Olisipa ollut joku kaveri neuvomassa alussa. Mutta metronomi on armoton kaveri, sen oon huomannut!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)