Aihe: Tuleekohan ikinä mitään..
1 2 3
Aapo -79
23.11.2003 03:58:31
Ongelma on semmonen, että tajusin rakastavani musiikkia vasta n. 18 vuotiaana. Siis ei se ole ongelma, vaan se ,että siitä johtuen tajusin haluavani oppia soittamaan kitaraa vasta vajaa kolme vuotta sitten. Nyt oon siis kaksnelonen.

Kävin alussa ehkä neljällä soittotunnilla ja sitte loppu rahat. Sen jälkeen ei oo enää tullu käytyä. Onhan se vähä noloa jos muut oppilaat on itteä suunnilleen napaan ja silti monta vuotta itteä edellä. Opin siellä syksyn sävelen. Sitte oon ittekseni rämpytelly soinnuilla jotain J. Karjalaista, Eppuja, CCR:ää jms.. Perussoinnut siis "osaan" mutta nuotteja en. Nuotit tuntuu niin tuskastuttavan monimutkaisilta kaikkine sävellajeineen ja muine mutkineen. Eikä tällä iällä enää ole aikaakaan niin intensiiviseen opetteluun ku pentuna ois ollu. (työt, emäntä ja muut tekosyyt). Tabulatuureista oon yrittäny soiteilla jotain juttuja mutta nekin tuntuvat yleensä niin pirun hankalilta. Siis ne biisit. Ei ne tabit.

Mukavaa oli sen sijaan huomata että Down On The Corner ei oo kovin vaikea biisi. (yleisen mittapuun mukaan naurettavan helppo?) Sitä oon nyt viikon verran vedelly cd:n päälle. Alkaa onnistua jo välillä jotenkuten. Valoa tunnelin päässä!?! Myös ZZ Topin Rough Boy menee jotenkin. Ilman sooloa tietenkin.

Ehdotuksia ja kannustusta miten tästä jatkaisi? Samoja touhuja harrastavia kavereitakaan ei ole. Mikähän se kehitystahti mahtaa yleensä näissä asiossa olla? Kuinkahan yleistä on aloittaa vasta tässä iässä? Onkohan ketään oikeita muusikkoja, jotka ovat aloittaneet vasta aikuisena. (Älkääkä nyt herranenaika kovin paljoa wanhaa miestä lannistako.) Mikään kiire mulla ei todellakaan mihinkään ole. Kunhan välillä vain saisi huomata jotain kehitystä tapahtuneen. Sen päätin jo silloin kun kitaran ostin ettei "kitaraseinäänjasatatuhattaperkelettä" fiiliksiä tule. Hyvä jos tärisevänä ukkona kiikkustuolissa saisi jotain maukkaita bluesjuttuja soitettua. ..Ja lapsenlapset kattelis huulipyöreänä, että mitähän se vaari taas haikailee!

P.S. Älköön kukaan ole vätävä hernettä nenään, etten pannut tätä kirjoitusta tuonne aloittelijoiden palstalle. Kyse on kuitenkin nimenomaan KITARANsoitosta.
Keppis
23.11.2003 08:45:56 (muokattu 23.11.2003 08:47:01)
Kyllä sitä varmaan tonkin ikäsenä soittaan oppii. Ei varmaan ihan samanlailla kehity kun nuoremmassa iässä. Itse alotin soittamalla Apulantaa ja Nirvanaa, jos satut kuunteleen jompaa kumpaa tai tietään jotain biisejä, joita voisit kuvitella soittavas, niin kannattaa hankkia tabulatuureja ei oo kovin vaikeeta. Sointuja rämpyttämällähän noista suurin osa menee ja jotain pientä soolon tynkää aina väliin. Kaippa joillain Epuillakin on jotai helppoja sointu rämpytys biisejä, niihin en oo kyllä hrveesti perehtyny. Nuotteja ei oo mun mielestä ainakaan tossa iässä kovin tarpeellista opetella.
Fobiayhtyeen uudet sivut www.fobiayhtye.cjb.net
blastoff
23.11.2003 10:39:43
Eikös Wes Montgomery aloitellut vasta suunnilleen kaksikymppisenä?
All the good music has already been written by people with wigs and stuff - Frank Zappa
PJS
23.11.2003 10:50:26

tehokasta treeniä on että rämpyttelet niitä sointuja vaan enimmäkseen näin aluksi, pikku hiljaa siirryt sitten riffeihin ja sooloihin. jos heti rupee veteleen sooloja niin siinä voi käydä niin että ei pysy oikeen taimissa ja niimboisbäin. ja hae netistä tabulatuureja sellasiin biiiseihin joista pidät ja joiden arvelet olevan helpohkoja. sitte vaan kärsivällisesti treenaat niitä rivi riviltä.
Elämme enigmaattisia aikoja...
PlasmaDemon
23.11.2003 11:52:45
Otan osaa!
Ite oon vasta 14 ja osaan aikas hyvin.
En oo ikinä käyny missään soittotunnilla enkä osaa soittaa nuoteista,mutta tiedän ne.
Ei niillä nuoteilla mitään tee ja ajattelin opetella ne vasta sitte kun katon aiheelliseks!
Paitsi että huomenna on musiikin koe ja ne pitäis osata,mutta ei turhia paineita.

Sä opettelet ny soittaan vaikka sitä mistä tykkäät.
Jos sulla on sähkökitara ja jos tunnet legendaariden Black Sabathin nii harjotteles vaikka PARANOIDIN Riffit.
Siinä ei oo mitään muuta vaikeeta kun rytmi, mutta kuuntelemalla senkin oppii!

Ja jos sooloihin haluat siirtyä opetteleen nii harjottele paranoidin sooloo se on "suht koht helppo".
Mäki menin sen kyllä 5 kertaa putkeen läpi ja en viekään ota oppiakseen sitä ulkoo,mutta saisit ainakin sormi näppäryyttä! :)

Jos soitat siis HEAVYA nii opettelet tietysti kotiteollisuuden biisit ulkoo ja trio niskalaukauksen biisejä(mielestäni hyviä peteltavia).
Sit hinkkaa vakka iron maidenin invaderssin perusfiffejä ja jos haastetta kaipaat nii soolojakin.
Jos halut oppii nopeeks, saada musiikki korvaa ja oppia nopeeta rytmiä nii soita Iron maidenin trooper se alkuriffi siinä on nopeutta ja rytmiä kerrakseen.....
Noi oli siis vaan malleja millä mä oon opetellu soittaan.
Sitte kannattaa keksiä viä omia kiksejä mitä vetelee niinnku mä!
Aina ku otan kitaran käteen keksin jonku uuden kappaleen ja tabitan sen nopsaan, vaikka rytmi saattaa joskus unohtua,mutta kyllä se aikanaan mieleen palailee.
Jos oot popista/suomirockista kiinnostunu opettele aknestikin,anssi kelan ja muiden suomirock ja pop bändien biisejä.
Kirves on paha, Kirves ei ole saha, Se on paljon pahempi kuin itse paha, Kuin leikkii sillä, KURKKUUN HAAVAN VIILTÄÄ.yeah,yeah,yo.
Kassu
23.11.2003 12:13:15 (muokattu 23.11.2003 12:14:17)
Tässä sulle jotain helppoa ja klassista:

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/ironman.tab

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/snowblind.tab

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/nothing_else_matters.doc

Tsoitteloi noita, ei ainakaan pitäis olla mitään homovaikeeta.

Oisin pistäny CCR:ää, mutta oli pelkkiä sointuja.
Olli S.
23.11.2003 16:15:50

Tässä sulle jotain helppoa ja klassista:

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/ironman.tab

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/snowblind.tab

http://personal.inet.fi/musiikki/axeman/nothing_else_matters.doc

Tsoitteloi noita, ei ainakaan pitäis olla mitään homovaikeeta.

Oisin pistäny CCR:ää, mutta oli pelkkiä sointuja.

Hyviä biisejä, mutta älä ihmettele jos toi Snowblind ei kuulosta samalta kuin levyllä. Jos oikein muistan, niin se soitetaan C#-vireestä.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Uli Con Carne
23.11.2003 16:50:05

Otan osaa!
En oo ikinä käyny missään soittotunnilla enkä osaa soittaa nuoteista,mutta tiedän ne.
Ei niillä nuoteilla mitään tee ja ajattelin opetella ne vasta sitte kun katon aiheelliseks!
Paitsi että huomenna on musiikin koe ja ne pitäis osata,mutta ei turhia paineita.

Jos sulla on sähkökitara ja jos tunnet legendaariden Black Sabathin nii harjotteles vaikka PARANOIDIN Riffit.

Ja jos sooloihin haluat siirtyä opetteleen nii harjottele paranoidin sooloo se on "suht koht helppo".
Mäki menin sen kyllä 5 kertaa putkeen läpi ja en viekään ota oppiakseen sitä ulkoo,mutta saisit ainakin sormi näppäryyttä! :)

Jos soitat siis HEAVYA nii opettelet tietysti kotiteollisuuden biisit ulkoo ja trio niskalaukauksen biisejä(mielestäni hyviä peteltavia).
Sit hinkkaa vakka iron maidenin invaderssin perusfiffejä ja jos haastetta kaipaat nii soolojakin.
Jos halut oppii nopeeks, saada musiikki korvaa ja oppia nopeeta rytmiä nii soita Iron maidenin trooper se alkuriffi siinä on nopeutta ja rytmiä kerrakseen.....
Aina ku otan kitaran käteen keksin jonku uuden kappaleen ja tabitan sen nopsaan, vaikka rytmi saattaa joskus unohtua,mutta kyllä se aikanaan mieleen palailee.
Jos oot popista/suomirockista kiinnostunu opettele aknestikin,anssi kelan ja muiden suomirock ja pop bändien biisejä.

...ööö, just.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
Krice
23.11.2003 17:21:12

Riippuu varmaan tavoitteista, mutta en usko, että ikä on mikään este kehitykselle. Kitaran soittaminen ei ole balettia.. Itse olen soittanut reilut 15 vuotta ja olen edelleen aika paska kitaristi, mutta kun sitä rakastaa niin siihen ei kyllästy.
Blue Moon
23.11.2003 17:38:36

Samoja touhuja harrastavia kavereitakaan ei ole.

Ehkä niitä voisi kummiskin yrittää löytää.

Ainakin omalla kohdallani oppi on tullut ja tulee edelleen nopeammin ja helpommin, kun soittelee jonkun kanssa, eikä pelkästään yksikseen lapuista tai levyiltä opetellen. Ja yhdessä soittaminen on paljon mukavampaakin. :-)
- It's been a long time coming -
apra
23.11.2003 17:49:52
Eikös Wes Montgomery aloitellut vasta suunnilleen kaksikymppisenä?

Montgomeryn Wes taisi aloittaa kitaroinnin jo nuorella iällä, mutta tuon ikäisenä vasta toden teolla. Onhan noita vanhempana herätyksen kokeneita ammattimuusikoitakin olemassa, muistaakseni Chris Rea taisi sanoa vuosi sitten tulleessa dokumentissa olleensa 21-vuotias, kun tarttui ensimmäisen kerran kitaraan.
Kassu
23.11.2003 18:06:37
Hyviä biisejä, mutta älä ihmettele jos toi Snowblind ei kuulosta samalta kuin levyllä. Jos oikein muistan, niin se soitetaan C#-vireestä.

No mut siis eihän tolla nyt ole mitään väliä.
Topah
23.11.2003 19:53:42

Menin (pääsin) musiikkikouluun 17-vuotiaana. Nyt olen 27 ja juuri keväällä valmistuin kitaransoitonopettajaksi 5-vuotisessa koulussa. Ei oppiminen ole iästä kiinni. Kyse on innostuksesta ja harjoittelusta sekä mentaalisella ja fyysisellä puolella. Vanhemmalla iällä, kun ei ole enää sitä nuoruudenraivoa kannattaa käyttää sitä päätäkin harjoitellessa. Alussa harjoittelin noin 4 tuntia päivässä koulun ohella ja lomilla/vapaapäivinä jopa 8-tuntia. Tätä tapahtui ensimmäiset pari vuotta. Sen jälkeen harjoittelu on vähentynyt huimasti ja nykyään en harjoittele oikeastaan ollenkaan. Ensimmäisenä vuonna musiikkikoulussa suoritin syksyllä 2/3:n ja keväällä kun jo olin 18 3/3:n. Vuoden päästä 19-vuotiaana tuli tehtyä iso ykkönen. Soittaminen ei niinkään tuottanut ongelmia, vaan tuo teoria puoli. Melodiadiktaatit ja nuoteista laulamiset on niin ryhmäpohjaisia aineita ja ne pitäis alottaa tosiaan aika nuorena, että oppis kunnolla. Mulla olikin suurin ongelma valmistumisen kannalta toi kakkossolffa, mutta kyllähän sekin sitten meni.

Jos joku neuvo pitäisi antaa, niin opettele tosiaan soittamaan kappaleita esim. levyn mukana ja jammaa vaan mukana. Vaikeat kohdat kannattaa harjotella ensin todella hitaasti. Sooloiluun riittää nuo pentatoniset bluesasteikot ja mollit yms. perusasteikot. Äänitä omaa soittoa ja kuuntele mikä meni pieleen/oikein. Kysy vaikka joltain tutulta rehellinen mielipide. Jos haluat soittaa vaan sähkistä ei nuoteilla välttämättä tee mitään, mutta niitten avulla pystyt soittamaan esim. melodiat pianonuoteista jne.

Kysy itseltäsi mitä haluat oppia ja sen jälkeen ota yhteyttä osaavaan opettajaan ja kysy häneltä, mitä sun pitää tehdä, että pääset tavoitteeseesi. Itseopiskelukin saattaa onnistua. Ei muutaku hyvää treeniä!!! :) !
kimurantti1
23.11.2003 21:48:48
Otan osaa!

Heh...iahn hyväntahtosesti kirjottelen vaan, mutta:
Anna mun nauraa...niin montako KUUKAUTTA olet soittanut kitaraa??
Ei täällä kovin moni muu uhoa sillä että osaa soittaa paranoidin riffit.
Antti1
23.11.2003 21:50:57

Kyllä mä ainakin uhoisin, jos osaisin sen soittaa niin, että se kuulostaa hyvältä ja uudenlaiselta (alkuperäiseen verrattuna siis). Eihän ne teknisesti mitenkään vaikeita ole.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
KTR
23.11.2003 22:05:10
Jos motivaatiota riittää, niin kyllä sitä kitaraa oppii soittamaan. Ei sillä iällä niin väliä taida olla. Itse aloitin n.14-vuotiaana tosissaan kitaransoiton opettelemisen. Ihan mukavastihan sitä on edistynyt. Oli siinä jossain vaiheessa sellainen "tilu-vaihekin" että piti tulla kaikkein nopeimmaksi tiluttajaksi, mutta nyt tärkeintä kitaransoitossa on minulle komppaus ja kappaleiden kannalta tärkeät asiat. Toki tykkään vielä sooloiluakin harrastaa, vaikken mikään ääri-virtuoosi olekaan.
weelie
24.11.2003 10:11:33 (muokattu 24.11.2003 10:23:08)
Itse soitin ensimmäisen sointuni 22 vuotiaana. Oli muuten Em ja opin Syksyn sävelen varmaan ekana. Ja muutaman muun juicen, Bob Dylanin ja CCRt, Doorsia, ja Eaglesia(!). No lopetin tyystin pari vuotta rämpytettyäni. Nyt olen 29 ja soitellut taas pari vuotta. Jotenkin helpommin menee jo nyt, mutta silti en osaa oikeasti soittaa pätkääkään. Mutta liekö väliä sen. Nyttemmin olen yrittänyt soittaa kantria, bluesia ja swing jazzia. esim www.swingblues.com -tyyliin.

Jonkin sortin valaistus oli sointuteorian lueskelu. Kirjastossa oli MelBayn kitarasointuteoria opus, jossa käytiin perussoinnut läpi ja luotiin niistä muita sointuja, tosi helppolukuinen kirjanen. Sittemmin hankin tuon Only Complete-kortin, jolla nopeasti kaikki soinnut löytyy. Löytyy ne kyllä muutenkin, mutta laiska kun olen, liimasin sen akustisen kylkeen.

Alunperinkin aloitin soittamaan siihen mennessä kun pääsen eläkkeelle. Hyvin olen tavoitteessani toistaiseksi. ;)

Oletko kaivanut kirjastot tyhjiksi tabu/nuotit+CD-kirjoista (monet netistä löytyvät tabut on vituralleen)? Entä käyttänyt GuitarPro, PowerTab tai Tabledit (ja mitä niitä nyt on)-softia, joilla voi kuunnella midiä ja nähdä tabut samaan aikaan. Toinen vaihtoehto on WnAmp-pluginit joilla voi hidastaa (äänenkorkeuden muuttumatta) MP3:sia ja soittaa mukana.

Nuoteista en osaa soittaa, mutta ei kitaraa nuoteista soitetakaan, IMO. Mulla on nuoteista soittaminen täysin "Every Good Boy DOes Fine"... eli jos on koko nuotti tolla rivillä se on sitten... ja se löytyy kolmoskieleltä toiselta nauhalta... ding!... ja sitten seuraavaksi... juu, jätin aikanaan koulussa musiikki niin minimiin kun voi.

Asutko Helsingissä, Aapo?
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
lothari
24.11.2003 10:44:27
Kah, joku on näemmä samassa jamassa kun minä ihtekin. Nuorempi oot vaan ja pidemällä ;) Itellä on ikää kohta kolomekymppiä ja ensimmäisiä heleppoja piisejä ossoo jo soinnuin säestää.

Puolitoista vuotta sitten aloitin hakemalla mahdollisimman tukevan männyn ja aloin takoa päätäni siihen. Musiikkitausta oli tasoa "kuuntelen sujuvasti".

Hankin vanhan "lantolan" ja suorilta heti etsin netistä näppäilytekniikkatabuja; irkkupiisejä ja epsanjalaisia piisejä. Näiden kun kuvittelin olevan helepoimmasta päästä. Ihmetys oli kova, kun ei millään oppinut niitä. Muutaman kuukauden jälkeen oli ne satatuhatta perklettä lähellä ja jospa ois kirves ollu likellä ni lantolalla ois sytytetty sauna.

No pitelin siinä paussia muutaman kuukauden ja koitin sitten uudelleen. Mutta tällä kertaa hain ammattiapua, eli menin tunneille. Työn ja uuven emännän takia aika on ollu tiukilla ja niin palion ei oo ehtiny soitellu ku ois tahtonu, mutta jopa nyt tämän syksyn jälkeen alkaa valoa kajastaa ja äänikatiska etsiytyy karvaisiin kämmeniin aina kun on luppoaikaa. Eikä ennään oo sitä näpliessä tuskan irve naamalla.

Unelma on se, että jonnain päivänä osaa sen verran soitella, että jos vaikka ukkoporukalla pistäis jonkulaisen "päntin" pystyyn akkain kiusaksi. Mutta son vielä kaukana se.

Lothari

JK. Loistopaikka tämä foorumi. Varsinki nuo teoriafakit on jelppiny julmetusti.
PlasmaDemon
24.11.2003 15:32:41

No kuka vitun pölkky sä oot?
kuka on sanonu että osaan ne jotenkin vitun erikoisesti?? HÄH?
Kai ne ny saatana osaa soittaa vaikka mun muori!(siis ihan normaalisti, sillai kun se oikeesti levylläkin menee)
Ja ne riffithän menee kaikki melkein saman lailla!
Kirves on paha, Kirves ei ole saha, Se on paljon pahempi kuin itse paha, Kuin leikkii sillä, KURKKUUN HAAVAN VIILTÄÄ.yeah,yeah,yo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)