Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10141 142 143 144 145
Hammermul
25.10.2006 21:46:34

Tuossa on barreesointuna b-duuri. Kannattaako sormitus neljänsiltä nauhoilta tehdä kaikilla kolmella sormella (keskari, nimetön, pikkurilli) vai pelkästään yhdellä sormella (nimetön), joka on mielestäni helpompi?

Periaatteessa mikä itelle tuntuu luontevimmalta. Jossain klasarinäppäilyissä saatetaan haluta soittaa myös toi ohuen e-kielen F#, mutta esim. rokkisäröhommissa riittää vallan hyvin, että ottaa ne neljännen välin sävelet barrena nimettömällä tai pikkurillillä. Se, että jätät sen fissän sieltä pois ei haittaa, koska se löytyy jo D-kieleltä.
yarr
inCHAOS
26.10.2006 18:57:33
http://youtube.com/watch?v=eGZECnVxK1A&mode=related&search=

Siis onko toi niiku semmune huiluääni jamiten toi tehdän, missä sormia pidetän.
Emmä vaa saa tosta tommosta ääntä millää
ankkiz
26.10.2006 19:11:50 (muokattu 26.10.2006 19:20:24)

Terseppä taas.

Huomasin tänään soitellessani että minulla on tapana painaa otelautakäden peukalo lyttyyn kaulaa vasten, jos en pidä kitarasta "pesisotteella" kiinni. Eli peukalo siis taittuu keskeltä noin 90- asteen kulmaan ylöspäin. Tämän ansiosta alkaa otelautakäsi helposti väsyä/siinä esiintyä kipua, vaikka ei painaisi kovasti.

Kaikista pahin se on kuitenkin voimasointuja soittaessa, ja niitä soittaessa ei voi edes käyttää tätä "pesisotetta". Joten pyytäisinpä taas teitä ottamaan kuvan otelautakädestänne soittaessanne tai edes kertomaan yksityiskohtaisesti miten itse pidätte näppejänne siinä.

EDIT: Useissa kirjoissa/nettisivuilla olen nähnyt miten jotkut pitävät kätöstään siten että peukku on nätisti kohtisuoraan kattoa kohti ja se on etusormen ja keskarin välissä (toki ne on eripuolilla kaulaa).
Itse en kuitenkaan saa tätä aikaiseksi ilman että:

a) Ranne taittuu 90asteen kulmaan = Ei todellakaan kivaa/ergonomista

b) Nostamalla otelauta korkeammalle ja laittamalla otelautakäden samalla tavalla pystyyn kuin esim kättävääntäessä.

Joten löytyisiköhän tähän jotain jippoa?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
unable
28.10.2006 10:57:52
Voisko joku laittaa soinnut + sanat Varpunen jouluaamuna?
Fixxxer_91
28.10.2006 12:31:13
täs on kyllä vähän tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Onko Metallican Nothing Else Matters vaikea oppia soittamaan kokonaan? ja en ole ihan aloittelija mielestäni enää ja ajattelin opetella tuon biisin kokonaan. soolon osaa ja tietenkin sen ihan alku intron siitä :)
Minä!
29.10.2006 12:30:44
täs on kyllä vähän tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Onko Metallican Nothing Else Matters vaikea oppia soittamaan kokonaan? ja en ole ihan aloittelija mielestäni enää ja ajattelin opetella tuon biisin kokonaan. soolon osaa ja tietenkin sen ihan alku intron siitä :)

Ei tuo mikään yli voimasen vaikee biisi ole, että kyllä tuon aika helposti oppii soittamaan.
Metallikitaristi
29.10.2006 12:44:21
tuota sweep picking ketjua ei varmaan kovin moni seuraa joten pistetään tänne tää kysymys:

Mikä olis joku helppo mutta kuitenkin aika haastava biisi näin aivan alkuun? Tai jotain hyvänkuuloisia harjotusetydejä? Olis kivempi harjotella ku tietää että kun saa sen menemään niin se kuulostaa hemmetin hyvälle
Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
tilujätkä
30.10.2006 15:23:47 (muokattu 30.10.2006 15:24:58)
Valitettavasti en osaa Metallikitaristin kysymykseen vastata. Joten voisiko joku vastata hänelle ennen kuin lukee mun kysymyksen. (itseäni ärsyttää oman kysymyksen esittäminen ilman edelliseen vastaamista vaikka nyt itse niin teenkin.)

Vasemman käden asennosta sen verran että kuinka moni oikeasti soittaa niin että vasemman käden peukalo on kaulan keskellä takana eikä tule sen yli "otelaudan puolelle". Itse soitan sooloillessa niin että peukulla melkein voisi painaa E kielen ääniä, mutta vitos-soinnutuksessa niin että peukku on kaulan keskellä. Onko tästä pitemmällä tähtäimellä jotain haittaa?
inCHAOS
31.10.2006 17:39:29
Ei siitä kai mitään haittaa ole, itse soitan lähes samallailla ja kaikki soittaa silleen miten tuntee sen olevan rento ja hhyvä ote...

ja oma kysymys uudestaan...

http://youtube.com/watch?v=eGZECnVxK1A&mode=related&search=

Minä!
31.10.2006 17:52:35 (muokattu 31.10.2006 17:55:43)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=14
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=60
Tuolla tuo on selitetty jotenkin.
nukke
31.10.2006 19:53:22
Kitaran virityksestä siis olisi kysymystä, kun ihan aloittelija olen. Viritetäänkö siis alempi e "pikkue'ksi" ja ylempi e "kaksi oktaaviseksi e'ksi" (ihan sellasessa normivirityksessä)?
tilujätkä
31.10.2006 22:16:03 (muokattu 31.10.2006 22:16:50)
Kitaran virityksestä siis olisi kysymystä, kun ihan aloittelija olen. Viritetäänkö siis alempi e "pikkue'ksi" ja ylempi e "kaksi oktaaviseksi e'ksi" (ihan sellasessa normivirityksessä)?

niin ainakin saat sen E:n tai E:t viritettyä että virität ensin muut kielet (A D G B) ja sitten virität sen matalammalta soivan E:n niin, että kun painat E kielen viidenneltä nauhalta niin sen soi samaa ääntä kuin vapaa A kieli. Sitten ylä E:n saat niin että virität sen niin että se soi vapaana samaa kuin B kielen viidennen nauhan ääni.
Toivottavasti tästä oli apua.
nukke
01.11.2006 15:42:28
niin ainakin saat sen E:n tai E:t viritettyä että virität ensin muut kielet (A D G B) ja sitten virität sen matalammalta soivan E:n niin, että kun painat E kielen viidenneltä nauhalta niin sen soi samaa ääntä kuin vapaa A kieli. Sitten ylä E:n saat niin että virität sen niin että se soi vapaana samaa kuin B kielen viidennen nauhan ääni.
Toivottavasti tästä oli apua.

Piano siis on kotona, niin sen avulla yritän viritellä. Vissiin siis alin E viritetään "pikkuE'ksi" ja ylempi E "kaksi oktaaviseksi (?)
Heart of stone
04.11.2006 13:43:58
Terppa! Voisiko joku olla niin ystävällinen ja kertoa, minkä biisin tablatuuri tämä mahtaa olla? Se menee näin: ensin on päällekkäin E:llä 0 ja A:lla 2 kahdeksan kertaa peräkkäin, sitten A:lla ja D:llä molemmilla yhden kerran kaksi 3:sta päällekkäin, A:lla 2 ja 0 sen jälkeen, sitten E:llä 3, D:llä 0 ja yhden kerran päällekkäin E:llä 3 ja D:llä 2, lopuksi Vielä E:llä 2 ja 0. Toivottavasti saatte tästä selostuksesta jotain selvää ja tarvitsisin vastauksen mahd. pian...
Swan
04.11.2006 13:54:57
Terppa! Voisiko joku olla niin ystävällinen ja kertoa, minkä biisin tablatuuri tämä mahtaa olla? Se menee näin:

Ai näin?

|-----------------|-----------------|
|-----------------|-3-------0-2-----|
|-2-2-2-2-2-2-2-2-|-3-2-0-----------|
|-0-0-0-0-0-0-0-0-|-------3---3-2-0-|

Kannattaa kirjoittaa tabulatuuri kokonaisuudessaan tab-tagien sisällä, nimittäin yksityiskohtaisesta selostuksesta ei välttämättä kovinkaan hyvin saa selkoa, kuten huomataan. ;) Tosiaan, < tab > tabulatuuri < / tab > ilman välilyöntejä, niin havainnollistaminen on helpompaa.

Mitä biisiin tulee, ei mitään hajua.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tori:
Ei niin mitään
Heart of stone
04.11.2006 15:11:55
Joo toi tablatuuri, jonka Swan laittoi jo oikeassa muodossa on just sellanen niin kuin tarkoitin... Muuta en siitä tiedä ja ois kiva saada selville mikä se on.
32788
09.11.2006 17:53:25
On jo pidempään mietityttänyt, mutta kysympä nyt. Välillä kun soittaa pitempään jotain vähän nopeampaa biisiä (esim. Aces High) niin alkaa särkeä vasemman käden niveliä kun niitä liikuttaa. Särky ei ole mitenkään merkittävän paha, mutta harmillita silti. Häviää yleensä kuitenkin parissa minuutissa. Onko kyseessä joku nivelreuma vai enkö lämmittele vaan tarpeeksi?
agsu-
09.11.2006 20:30:41
Kysyisin vaan, että jos D-dooriseen pitäisi kehittää "sopivia" nelossointuja, niin mitkä ne olisivat? C-duurissahan ne käsittääkseni ovat Dm7, Cmaj7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, B1/2dim. Skittamaikka kertoi, vinkkinä, että siihen (D-dooriseen) kuuluisi ainakin Am7, Fmaj7 ja Cmaj7, mutta itse päädyin hieman eri tulokseen.
Thet
11.11.2006 17:41:07 (muokattu 11.11.2006 17:41:58)
Nyt tulee kyllä oikein aloittelijamainen kysymys. Eli mitä tarkoittaa jos toinen sanoo esimerkiksi biisin menevän A:ssa tai soita A:sta.

Vähän hävettää kysellä tälläsiä, koska oon jo pari vuotta soittanu mutta mulle ei oo kukaan teoriasta kertonu mitään.
motherfucker die
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)