Aihe: Intronauhasta..
1 2
Sijuk
03.10.2006 17:19:07

Haulla en ainakaan löytynyt tästä aiheesta mitään..

Eli saako intronauhana käyttää vapaasti mitä biisiä tahansa? Biisin esittämisestähän menee teostomaksu, joten eikö se ole sama kuin soittaisi sen itse coverina? Ja teostothan maksaa esiintymispaikka eikä bändi, right? Olisi hyvä tietää ettei tarvis käräjille lähteä..
Asiat menee joskus hitusen Clintiks...
Deathrace King
03.10.2006 18:29:26

Saa, ja teostot maksaa esiintymispaikka. Levy pitää kyllä mielestäni olla alkuperäinen, että netistä imutetut ei käy.
M.A.C.H.O. #24 "Don't stress with it, THRASH WITH IT!!!" www.chaoscreation.net
Antti1
03.10.2006 18:30:50
Mitenkä homma muuttuu, mikäli on oman bändin kanssa versioinut jotain teostonalaista materiaalia ja soitattaa sitä intronauhanaan?
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
kivi
03.10.2006 18:47:57
Mitenkä homma muuttuu, mikäli on oman bändin kanssa versioinut jotain teostonalaista materiaalia ja soitattaa sitä intronauhanaan?

Homma muuttuu sitenkä, että se menee tallennetuksi musiikiksi ja vaatii samat luvat kuin kappaleen levyttäminen, mikäli siis alkunauha soitetaan kuten tavallista, muun levymusan ohessa.

Veteen piirretyksi viivaksi menee, jos alkunauhaa ja livesoittoa aletaan yhdistellä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Sijuk
03.10.2006 21:33:39

Saa, ja teostot maksaa esiintymispaikka. Levy pitää kyllä mielestäni olla alkuperäinen, että netistä imutetut ei käy.

Kiitoksia, kiitoksia paljon. Pitänee hommata aitoa levyä tai vähän keplotella...
Asiat menee joskus hitusen Clintiks...
Sir Härö
09.10.2006 11:07:16
Tehkää oma intro. Sitä saatte soittaa eikä tule mitään kysymyksiä.
Turpa kiinni ja kuuntele!
Tympee Huttunen
09.10.2006 11:10:40
Intronauhaksi kannattaa valita joku selkeästi poikkeava kappale. Itse ehdotin Conan Barbaarin ST:n ensimmäistä (sitä taistelukohtauksen) kappaletta, mutta muu bändi halusi jonkun toisen kappaleen. No, kappaleen alkaessa soimaan, kukaan yleisöstä ei tajunnut sen olevan intro. Kappale oli kyllä ihan hyvä jne. mutta se oli ihan samaa settiä, mitä keikkapaikan ämyreistä muutenkin pukkaa. :)
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
juici
10.10.2006 11:09:27

Me käytettiin oman bändin (grunge/punk) keikan intronauhana Dimmu Borgirin "Det Nye Riket". Että omasta tyylistä poikkeavaa kannattaa suosia. Ja Suonenjoella pari keikkaa heittänyt "Amazing Race" on käyttänyt intronauhananaan tietysti Amazing Race -ohjelman tunnaria.
Olisiko ihmiskunta nyt onnellisempi, jos nuori Hitler olisi äänittänyt pari gramofonilevyllistä kansanlauluja ja tehnyt sitten haulikolla "cobainit"? -Martti Ripaoja, Sunnuntaisuomalainen 10.9.2006
Hornanturska
10.10.2006 12:36:55
Intronauhanhan aina pitää olla Hans Zimmeriä. Mieluiten aina uusimman leffan suurimman taistelukohtauksen pommitus.
Vainaja
11.10.2006 18:00:27
Mikä vika Hanssissa? muukin kun että kaikki käyttää sitä..
The Land is silent...Before the storm!
Piru-Ile
04.11.2006 14:02:24
Oman bändin kanssa olen muutamaan otteeseen miettinyt intronauhan käyttämistä. Kosketinsoittaja kuitenkin saa tehtyä aika kivan kuuloisia introjuttuja koneella. Se on vaan siinä sitten, että jotenkin menee into, jos välissä on itse käynyt jo kertaalleen lavalla yleisön edessä niitä soittimia asettelemassa paikalleen... eikä sellaista hommaa oikein uskalla laittaa kavereille (ei ne kuitenkaan mistään mitään tajua).
http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa.
Mikko
04.11.2006 17:09:35
Oman bändin kanssa olen muutamaan otteeseen miettinyt intronauhan käyttämistä. Kosketinsoittaja kuitenkin saa tehtyä aika kivan kuuloisia introjuttuja koneella. Se on vaan siinä sitten, että jotenkin menee into, jos välissä on itse käynyt jo kertaalleen lavalla yleisön edessä niitä soittimia asettelemassa paikalleen... eikä sellaista hommaa oikein uskalla laittaa kavereille (ei ne kuitenkaan mistään mitään tajua).

Ei tuo minusta nyt mikään ongelma ole kunhan ette mene yhtäaikaa sinne lavalle säätämään. Muuten saattaa helposti näyttää siltä että bändi aloittaa soittamaan.
varakeef
06.11.2006 15:05:02
Kyllähän minkä tahansa biisin saa soittaa alkuperäiseltä levyltä keikan aluksi. Sehän ei eroa periaatteessa mitenkään levymusiikista, jota siellä baarissa muutenkin soitettaisiin.

Toisaalta käytännössähän on huomattavasti kätevämpää hoitaa se introna toimiva biisi siten, että cd:lle on poltettu vain ja ainoastaan se tarvittava kappale, koska äänimies unohtaa feidata sen kuitenkin ajoissa. Tällaisen varmuuskopion tekemiseen tarvittaisiin oikeastaan lupa teostolta.

Itsesävellettyä musiikkia saa toki pistää introkseen vapaasti, cd:ltä, kovolta, seksvensseristä - se on osa esitystä, se on kappaleen julkista esittämistä. Minä tulkitsen tätä käytännössä niin, että kirjoittelen esitysraporttiin vieraankin intron normaalisti esitettynä kappaleena. Kyllä siinä sen verran kuitenkin päälle mölytään, että se on vähän niinkuin sämple tai taustanauha.

Ja perskules, Richard Straussin teokset taitavat olla jo vapaata riistaa. Kuitenkin haluatte Zarahustraa...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kingnothing
08.11.2006 22:56:58
Mitenkäs, ulottuukos Teostomaksut esimerkiksi elokuvista tahi peleistä otettuihin äänisampleihin joka sisältävät siis puhetta? Olisi pari melkoisen herkkua mielessä.
Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals... romantikkoitkijät #10
Hornanturska
09.11.2006 01:41:05 (muokattu 09.11.2006 01:43:27)
Mitenkäs, ulottuukos Teostomaksut esimerkiksi elokuvista tahi peleistä otettuihin äänisampleihin joka sisältävät siis puhetta? Olisi pari melkoisen herkkua mielessä.

Lyhyesti: Kyllä. Ilman lupaa niitä ei saa käyttää.

Kertokaapas sitten onko legendaa vai ei:

Jos äänitän vaikkapa Matrixissa olleen dialogin uusiksi naapurin pertsan kanssa, niin en sitä silti saisi käyttää? Voi olla tosiaan omia aivotuksiani tai väärinkäsityksiä. Tuntuu kyllä hassulta.
Sir Härö
09.11.2006 22:03:44
Lyhyesti: Kyllä. Ilman lupaa niitä ei saa käyttää.

Kertokaapas sitten onko legendaa vai ei:

Jos äänitän vaikkapa Matrixissa olleen dialogin uusiksi naapurin pertsan kanssa, niin en sitä silti saisi käyttää? Voi olla tosiaan omia aivotuksiani tai väärinkäsityksiä. Tuntuu kyllä hassulta.

hmm... Loppujenlopuksi tuohan on kai täysin laillista.
Esim. entä jos basisti kertoo välispiikkinä helvetin huonon ja mauttoman vitsin jonka hän on lukenut Huonoimmat Vitsit 1974 -kirjasta.
Turpa kiinni ja kuuntele! Nyt myynnissä basso!
Stoghra
13.11.2006 10:08:25

Hmm. En ole ymmärtänyt intronauhan hienoutta. Kyllähän se joillakin pändeillä menee, mutta itse en haluaisi sellaista (mutta jos pändin poijaat on joskus eri mieltä, eli syntyy klassinen 4 yhtä vastaan tilanne niin pitää varmaan minunkin myöntyä). Kyllä se ihan hvin ainakin meillä toimii että keikka aloitetaan biisillä, jonka alussa soittaa vain yksi instrumentti (esim. kitara tai rummut).

Mitkä olisivat teidän mielestä muuten loistavia ideoita intronauhaan? Jos meille pitäisi intronauha tulla, niin minä haluaisin sen olevan Pelle Hermannin tunnari :D
Jos Puolasta jotain hyvää tulee, niin kyllä ne ovat Vader ja Soldat.
kingnothing
17.11.2006 02:05:33 (muokattu 17.11.2006 02:10:09)
Mitkä olisivat teidän mielestä muuten loistavia ideoita intronauhaan?

Itellä olisi mielessä pari aika sopivaa dialoginpätkää mistä olisi hyvä lähteä jatkamaan tietyillä biiseillä. Enkä aio niitä kertoa. Tietysti myös joku sopiva ambientmölinä parin sävelen melodialla toimisi kivasti. Tietysti aina bändistä riippuen, koneilla väännetty ambientmökä ei välttämättä palvele tarkoitustaan jonkun kepeän poppisbändin intronauhana. Tietysti kontrastit on mahdollista saada toimimaan mutta enikeis.

E: Ei niinkään intronauha mutta oma pienehkö marssiorkesteri voisi käydä töräyttämässä jonkun kivan fanfaarin ennen bändin lauteille nousemista.

Pari kertaa ollaan aikoinaan lukion kekkereissä käytetty sitä että silloinen rumpalimme menee pariksi minuutiksi etukäteen lauteille soittelemaan jonkinlaista sooloa ja muu bändi tulee hieman myöhemmin ja aloittaa biisin suoraan rumpusoolosta. Saa huomion kiinnitettyä lavalle ja porukan hakeutumaan sitä kohti jos ei ole juontajia, muita bändejä, intronauhaa tms. Toimi ainakin silloin.
Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals... romantikkoitkijät #10
jounihynynen
19.11.2006 01:07:04
Jos meille pitäisi intronauha tulla, niin minä haluaisin sen olevan Pelle Hermannin tunnari :D

Käytetty. Mokoma käytti tätä alkunauhana Nummirockissa viime juhannuksena.
http://www.feroce.tk
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)