Aihe: Basaridilemma 20" vai 18"
1 2 3 4 5
efunkelist
02.11.2006 18:43:35

Tässäpä kitaristi virtuaalisesti rakentaa itselleen dreamkittiä kun haluaisin rummut ja soittaa niitä.. Joskus mulla oli setti mutta rahapulassa möin pois. Ja johan vanha suola rupesi taas janottamaan.

Muttapa siis. Jos tammibasareissa on kaksi kokovaihtoehtoa niin kumpi ja miksi? syvyys 17" mutta halkaisija 18" vai 20" ??

Yamahan tammisettiä tässä harkitten jos ottaisi kiikariin.. virppa ois musashi oak 13x6,5" ja tomit 10" ja 14" nekin tammea.

20-tuumaisesta basarista "kuulemma" saisi hyvän soundin, ehkä juuri jotain sellaista mistä tykkäisin, mutta 18" ois tietenkin kompaktimpi. Pelkään vain että kun syvyys on noissa sama niin 18x17 olisi enemmän humiseva kumiseva kuin 20x17 kun saisihan se kuitenkin olla napakka ja potkaiseva. joskus muistan polkeneeni jotain 18" -tuumaista joka oli hyvä mutten muista syvyyttä. eräs 20" oli myös hyvä. 22" lienee se tyypillisin ja wanha omanikin oli sellainen, en aivan tykännyt siitä aina. ja onhan se jo isokin. pieni on kaunista, niinhän ne naisetkin mua lohduttaa aina.

älkääkä nyt alkako puhumaan siitä kuinka kalvot vaikuttaa soundiin ja akustiikka. tottakai. puhutaan nyt ihan vain noista basarin mitoista jookos kookos? :)
K.Suninen
02.11.2006 18:55:39 (muokattu 02.11.2006 18:56:49)
18" se olla pitää. Kasitoistasen soundimaailma venyy ihan laidasta laitaan, siitä saa kaikki bassarisoundit jazzista heviin. Tykkään 18" siks myös koska sen päällä saa laskettua tomit niin matalalle ku haluu. Se on myös siisti ja kiva roudata... 20-tuumanen ei enää sitten ookkaan niin laaja-alanen enää, siinä on enemmän tykkiä ja 22" on jo ihan toivoton kapistus..
TAMAS
02.11.2006 19:04:08
Kyllä toi 20" on ehkä se jota kannattaa harkita. Soundi on jytympi kui 18". Kyllä toki 18" saa jytyn soundin jos haluaa. Mutta sen jo varmaankin vanhana konnana tiesit? ;) Asettelukaan ei kärsi pahasti 20" kanssa. Jotkut ovat käyttäneet 18" kanssa koroketta, jotta saisi pedaalin nuijan keskelle kalvoa. Syvyydet ovat hyvät, joten kummastakin löytyy potkua.
Kurjuuden Kuningas.
efunkelist
02.11.2006 19:16:40

Mulla tomeja tulee vain 1 eteen ja toinen lattialle. Ja sen etutominkin taidan laittaa omalle telineelleen (virppa/symbaaliständiin) joten tomien sijoittelu ei ole aihe johon basarilla olisi paljoa vaikutusta meikäläisellä. Eikä se 20" vielä niin korkealla ole etteikö sen päälle tomi sopisi kivasti. 18" tosiaan joutuisi korottamaan jotta basarin nuija osuisi keskelle kalvoa (haluan niin)

hm ja hm. kyä se on aika 50/50 että kummanko ottaisin, koska kyllä mä sitä jytyäkin haluaisin mitä 20" tarjoiaisi enemmän kuin 18".

Mä kun oon niin amatööri niin triggaamalla tapahtuu kuitenkin iso osa soundeista. Livenä suoraan brainista ja äänittäessä samplataan ensin omia rumpuja joita sitten triggaillaan sopivasti. antaa övereistä sitte vuotaa sitä dynaamista soundia minkä on vuotaakseen :S

Toisaalta voishan sitä heittäytyä radikaaliksikin ja lähteä kasailemaan tarkoituksella jotain oikein pientä ja oikein kompaktia hipgigsettiä... ne iiiiisot heviroksoundit mä teen kuitenkin triggaamalla. akustinen soundi saisi olla sellainen että on kiva treenailla ja jammailla ja mitat sellaiset että mahtuu roudata hlöautolla. keikallakin pienestä koosta on etua.

ehkä se 18 siis sitten kuitenkin.. kassoo ny. mä soitan kyllä tosi tosi matalalta muutenki mielellään että siinä mielessä toi ois parempi, sopii päälle niin tomit kuin komppipeltikin.

toisaalta, 18 tuumaista joutuisin korottamaan kuitenkin jotta basarin nuija osuisi sinne minne se minusta pitääkin osua. joten se basarin laki on lopulta suunnilleen sama molemmilla mitoilla.

onko se 18" tosiaan oikeasti sitten todellakin monipuolisempi soundimahdollisuuksiltaan kuin 20"...?
DrmBug
02.11.2006 20:03:58
Ota suosiolla 20". Kyllä se minusta monipuolisempi on. 18" on vaikea saada jytisemään akustisesti, ja kuulumaan kunnolla bändin kanssa. Itse mietin aikoinaan samaa hommaa, testasin kumpaakin, mutta otin 20".
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
K.Suninen
02.11.2006 20:07:33
Kyllä ainaki mun 18" jytisee powerstrokeilla oikeen olan takaa, mut se onki Kumu :) Vaikka mulla onki riser bassarin korottamiseks, jätin sen jo ajat sitten poies ja nuija osuu vähän yli, mutta en huomaa soudillista eroa...
gulfstream650
02.11.2006 20:13:20

Mielestäni 20" on kaikkein monikäyttöisin koko. Sopii jaskasta rockiin, tuplilla tai sinkulla.
Svengaa kuin saksanhirvi.
efunkelist
02.11.2006 20:24:41

Aijai, kyllä on tiukasti vaakalaudalla! Mua suuresti houkuttaa kyllä 18" kompaktisempisuus (suomea?) mutta veikkaanpa että se 20" limes soundi-ihanteeni.

Basarin kuuluvuus on mulle välillä ollut ongelma. 20" soi kuitenkin kovempaa kuin 18". Joten ehkä mä sit taivun siihen parikymppiseen. Ja soundimuodostuksen puolesta uskoisin että halkaisija/syvyyssuhde on 20x17 mitoissa parempi kuin 18x17

tai ehkä mun sit pitäis vaan käyttää puunuijaa huopasen sijaan :S

20 tuumainen johtaa 60-40
moderndrummer88
02.11.2006 20:31:00
Kyllä 20" on keposasti monipuolisempi! Elä kuuntele mitä tuo suninen puhuu, se on jazzhomo ;) Ei 18" oikein lähde semmosta kunnon rokkijymähdystä, kun taas 20" saa kuitenkin vielä miten kuten ihan käyttökelpoisen jazz-soundin.
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
efunkelist
02.11.2006 20:37:28

Basarista en ikinä mitään jazzisoundia kyllä halajakaan. Kyä se on se munat perseeseen potkaiseva KICK mitä mä siitä haluan.

Erikoisena päivänä korkeintaan jotain jungledrumnbassjuttua saattaisin polkaista mutta sitähän varten mulla on sähkösetti.

Akustisilta rummuilta haluaisin vain sellaista "omaa kivaa meininkiä" ja äänityksiin/yleisölle soundi on kuitenkin sekoitus mikitettyä ja trigattua soundia.

Taitaa kyllä kallistua tää juttu 20" kantille. Ei kasitoistasen puolesta meikäläiselle paljon muu puhu kuin sen käsittelykoko.
moderndrummer88
02.11.2006 20:38:59
Basarista en ikinä mitään jazzisoundia kyllä halajakaan. Kyä se on se munat perseeseen potkaiseva KICK mitä mä siitä haluan.

No sitä ei kyllä ihan helpolla 18":sesta löydy joten suosittelen tuota 20":stä
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
K.Suninen
02.11.2006 20:42:56
No höh.. ihan tylsiä ootte
DrmBug
02.11.2006 21:41:15
Mihin ylipäätään tarvitset tuota 18" basarin kompaktia kokoa? Miksi se on niin tärkeä seikka, jos asettelu ei tuota ongelmia 20" kanssa? 20" mahtuu esim. tavalliseen henkilöautoon kyllä ja on helppo roudata...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
efunkelist
02.11.2006 22:11:08

Mihin ylipäätään tarvitset tuota 18" basarin kompaktia kokoa?

No sehän on vain sellainen "mitä vähemmän, sitä vähemmän" - tyyppinen ajattelu tässä... :D

Kyä mä sen parikymppisen otan.
koera
02.11.2006 22:17:12
Ei kyl 18" basarilla mun mielestä mitää heviä paiskota, paitsi tietysti jos triggaat. Mikäli etsit tanakkaa ja jykevää rokkisaundia, niin ota ehtottomasti se 20".

Itse tilasin juuri Kumut ja arvuutin piiiiiiitkän aikaa, että otanko basarin kooksi 22"x18" vai 24"x18". Kun kävin sit Hämeenlinnassa paikan päällä Kumuja tarkemmin testaamassa, päädyin siihen kakskakkoseen. Siitäkin lähti jo AIVAN HELVETIN JYTKE!! 24 tuumasessa basarissa etutomin asettelu olisi tuottanut jo varmasti vaikeuksia, senkin kooksi kun tulee 13"x10", eli ei mikään pienin mahdollinen etutomi. Ja sen lisäksi basarin nuijaa olisi joutunut nostamaan, jotta saisi sen osumaan keskelle basaria, ja näin ollen soittotuntuma olisi hankaloitunut. Joten 22" siis.

Ton kokoluokan pöntöillä, mitä tohon mun Kumusettiin tulee, ei kyl enää mitää jazzia soiteta, vaan eipä ole aikomuskaan. Kun taas 20-tuumaisella basarilla voit vielä varmasti kevyempiä juttujakin hinutella ;)
Niskamies
02.11.2006 22:28:48
Tässäpä kitaristi virtuaalisesti rakentaa itselleen dreamkittiä kun haluaisin rummut ja soittaa niitä.. Joskus mulla oli setti mutta rahapulassa möin pois. Ja johan vanha suola rupesi taas janottamaan.

Sen verran osaan sanoa, että itsekkin omistan Yamahan Oak Custom tammisetin. Basari on 22"x17", ja saundiltaan loistava. Ihan omalaatuinen saundi. Yhdistys napsua ja pyöreyttä. Ehjillä kalvoilla saundi on lämmin ja tukeva, mutta napsu on erottuva.

Noista kokovaihtoehdoista ottaisin 20" basarin. Se on enemmän all-around. Mutta harkitse myös 22":sta.
Tosimies ei viritä - tosimies intonoi!
lkx
02.11.2006 22:57:11

20" ehdottomasti. Paljon monikäyttöisempi.

Jepjep. 20" on valintasi. 18" lätisee mukavasti kun pistää löysälle, mutta ääntä siitä ei lähde. Kakskymppinen kyllä taipuu vaikka mihin.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
Epämuusikko
02.11.2006 23:26:34
20". Ei kannata sulkea ovia edestään liian pienellä basarilla :)
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Magiz
02.11.2006 23:30:05
kyllä 18 ja 20 vaihtoehdoista 20 on parempi, mutta tosiaan kannattaa harkita myös 22, tarvittaessa saa myös muhevaa huminaa. :)
Keep it Fresh
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)