Aihe: Plektrakädestä 1 2 | |
---|---|
![]() 23.10.2006 12:10:05 | |
Pidättekö soittaessa plektrakättä kiinni tallassa tai kielissä? Ite pidin aina ennen ku olin alusta asti oppinu soittamaan niin, mutta nyt oon koittanu opetella soittamaan niin että käsi olisi ilmassa näppäillessä, koska tuo kielissä käden kiinni pitäminen rajoittaa todella jyrkästi soittonopeutta. Tosin se on nykyisin haastavaa koska on todella vaikeaa osua oikeisiin kieliin tuntematta niitä kieliä soittokädellä. Onko kellään muulla kokemuksia samasta ongelmasta? Miten ootte treenannu sitä soittokättä paremmaks? Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. | |
![]() 23.10.2006 12:41:03 | |
Pääosin pidän kättä kielien päällä, mutta myös hieman tallan päällä. Riippuu vähän kitarastakin, koska esim. floid rose -tallan päällä ei voi niin huolettomasti pitää kättä. Eikä se nopeutta rajoita, vaikka käsi on kitarassa kiinni(varmaankin suurinosa pitää). Tuntuisi aika vaikealta soittaa siten, että käsi on ilmassa, koska demppaus vaikeutuisi. | |
![]() 23.10.2006 14:19:31 | |
Tarkkailepa Yngwie Malmsteenia, Alexi Laihoa, John Petruccia tai Zakk Wyldeä. Kyllä siellä käsi lepää hyvin kielillä ja pikkauskäden sormista osa lepää kitaralla soittaessa. Paul Gilbert on tässä (aamuhorteessa) nopeasti ajateltuna sellainen kitaristi, joka ei pikkauskäden sormia kitaraan tue. Mutta älä siis nopeuden puutetta pelkää, jos sormiasi siellä pidät tai kättä kielien päällä lepuutat. Ei näitä | |
![]() 23.10.2006 14:34:39 | |
Käden pitäminen kielien päällä = demppaus. Riippuu ihan siitä mitä soittaa ja miten, sen mukaan plektrakäden eri asentoja tulee käytettyä. Itse kyllä pidän usein nimetöntä ja pikkurilliä kitaran kannessa kiinni. Toisinaan taas lepuutan tallan päällä, joskus en ota tukea mistään ja räimin kitaraa kuin Pete Townsend, joskus tuen rannetta/käsivartta kitaran kanteen ja näppäilen sormin. Ihan siis tapauskohtaista tuo plektrakäden asento. These pretzels are making me thirsty! Visiting is pretty, visiting is good! | |
![]() 23.10.2006 15:01:13 (muokattu 23.10.2006 15:06:34) | |
En tajua, kuinka ylimääräisiä sormia voi tukea johonkin, sehän estää käden liikkumista. E: Tai no, ei se estä, mutta se on vain hankalampaa soittaa niin, että ylimääräiset sormet olisivat kannessa kiinni. Ei pääse jotenkin liikkumaan niin vapaasti tjsp. Tai tottumiskysymyshän tämäkin on varmasti. | |
![]() 23.10.2006 16:31:58 | |
Olen aina pitäny plektrakättä ilmassa. Ei edes ole käynnyt mielessä pitää sitä tallaa vasten. Moi oon protuisti. | |
![]() 23.10.2006 18:10:59 | |
Pidättekö soittaessa plektrakättä kiinni tallassa tai kielissä? Ite pidin aina ennen ku olin alusta asti oppinu soittamaan niin, mutta nyt oon koittanu opetella soittamaan niin että käsi olisi ilmassa näppäillessä, koska tuo kielissä käden kiinni pitäminen rajoittaa todella jyrkästi soittonopeutta. Tosin se on nykyisin haastavaa koska on todella vaikeaa osua oikeisiin kieliin tuntematta niitä kieliä soittokädellä. Onko kellään muulla kokemuksia samasta ongelmasta? Miten ootte treenannu sitä soittokättä paremmaks? tremoloa harjoittelemalla parannat ainakin kontrollia siihen piikkauskätee....vaikka 16-osia 170 tempossa alternate piikkauksella ja aksenttia esim joka kaheksanteen.. aloita ensin down-strokella ja sit upstrokella.. mulla toimii tuo harjotus hyvin | |
![]() 23.10.2006 19:03:42 (muokattu 23.10.2006 19:04:07) | |
Mulla on kehitys ollut näin: Ensin pidin kättä tallan päällä, sillä ekalla kitaralla (LP) siitä ei ollut haittaa, ja samalla sai helposti dempattua jne. Ostin kuitenkin floikkaskeban, eikä vanha tekniikka enää toiminut, sillä vire alkoi heitellä. Niinpä opettelin soittamaan käsi ilmassa. Se oli aika epätarkkaa, ja nopeat jutut erityisesti oli vaikeita. Aloin sitten tukea sormilla kitaran kanteen. Huomasin kuitenkin, että leadit kuulostivat karmaisevan epäpuhtaolta varsinkin isommalla säröllä, sillä käsi ei ollut enää estämässä ylimääräisiä kieliä soimasta. Niinpä opettelin näiden tekniikoiden "yhdistelmän", jossa normaalissa komppauksessa käsi on ilmassa ja leadeissa lepää kielien päällä. Jos tulee pitkiä nopeita juttuja, laitan vielä yleensä sormet kanteen kiinni tueksi (joskus myös demppaamaan yläkieliä). Tai sitten en, vaikea sanoa, sillä kaikki tuo tapahtuu automaattisesti ja ajattelematta. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin! -Mie haluun keksiä! -"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä." -Toi! | |
![]() 23.10.2006 21:47:58 | |
Huomasin kuitenkin, että leadit kuulostivat karmaisevan epäpuhtaolta varsinkin isommalla säröllä, sillä käsi ei ollut enää estämässä ylimääräisiä kieliä soimasta. Niinpä opettelin näiden tekniikoiden "yhdistelmän", jossa normaalissa komppauksessa käsi on ilmassa ja leadeissa lepää kielien päällä. Jos tulee pitkiä nopeita juttuja, laitan vielä yleensä sormet kanteen kiinni tueksi (joskus myös demppaamaan yläkieliä). Tai sitten en, vaikea sanoa, sillä kaikki tuo tapahtuu automaattisesti ja ajattelematta. Itselläni taitaa olla aika lailla samoin. Kompit soitan ilman tukea, ja sooloissa tulee yleensä laitettua pikkurilli e-kielelle tukemaan. | |
![]() 24.10.2006 09:17:08 (muokattu 24.10.2006 09:33:37) | |
Nyt tulee offtopic: saikos ton Paul Gilbertin Intense Rock Secuences And Techniquesin videon jostakin netistä haettua, ihan laillisesti? | |
![]() 24.10.2006 22:40:42 (muokattu 24.10.2006 22:41:51) | |
Ylimääräiset kielet soi aika herkästi, jos sitä kättä ei pidä kielien päällä vaimentamassa niitä. Ei se vire mulla ainakaan floikalla mihinkään heittele, eihän kättä tarvitse sentään painaa kieliä vasten. It ain't fast enough 'till the fretboard catches fire. | |
![]() 25.10.2006 11:59:05 | |
Ylimääräiset kielet soi aika herkästi, jos sitä kättä ei pidä kielien päällä vaimentamassa niitä. Ei se vire mulla ainakaan floikalla mihinkään heittele, eihän kättä tarvitse sentään painaa kieliä vasten. Demppaako jotkut niitä ylimääräisiä soivia kieliä sit sillä vasemmalla otekädellä? Muistelisin tommosta joskus lukeneeni. Mut kyllä se sitä nopeutta huonontaa se että se käsi on sillai tiukasti niiden kielten päällä, mulla ainakin se on tehny pikkauskäden ihan jäykäks, en osaa pitää kättä rentona, joskus vaikeissa jutuissa koko käsi jännittyy olkapäähän asti mikä pidemmän päälle huono juttu. Luulen kans et se toimivin tekniikka ois varmaan semmonen lievä kieliin koskeminen aina kun tarvii niitä ylimääräisiä kieliä dempata, mutta muuten kuitenkin täysin rento pikkaus. Sitä vaan opettelemaan :D Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. | |
![]() 25.10.2006 12:10:12 (muokattu 25.10.2006 12:14:10) | |
Nyt tulee offtopic: saikos ton Paul Gilbertin Intense Rock Secuences And Techniquesin videon jostakin netistä haettua, ihan laillisesti? Laillisesti ja laillisesti. Se on yhdellä brasilialaisella sivustolla ladattavana, oisko tiluvideokeskustelussa linkki? Mä laitan sen linkin tähän kunhan etsin ensin. Aiheesta: Sen käden pitäisi olla ilman jännityksiä siinä kielten/tallan päällä, pelkästään levätä sen verran kuin vaaditaan siihen että kielet eivät pääse soimaan. Mulla auttaa asiaan se, että opettelee soittamaan niitä juttuja, joita normaalistikin soittaa, käsi ilmassa, ja sitten kun tilanne on hallussa, lähtee pikku hiljaa tuomaan kättä sinne tallan/kielten päälle. Pikku hiljaa huomaa, että ei siihen käden pitämiseen tarvi käyttää voimaa yhtään. Jos haluaa ajatella asiaa, niin säröllä soitettaessa kaikki häly kuuluu, siksipä kielet on pakko dempata jollain. Helpoin keino demppaamiseen on tehdä se käsillä. Koska vasemmassa kädessä ei tiluttaessa ole mitään millä voisi dempata alakieliä, on se pakko tehdä oikealla kädellä. Jos optimitilanne jännityksien ja nopeuden kannalta olisi soittaa käsi ilmassa, pitää demppaamisen tapahtua niin vähällä vaivalla kuin mahdollista, eli yhtä olemattomalla jännityksellä kuin silloin kun käsi on ilmassa. Johtopäätös on se että käsi ei voi olla ilmassa mutta ilmassa pitämisen hyötyjen täytyy säilyä. Loogista, eikö? Asiaa kannattaa ajatella, mutta ratkaisut pitää muistaa aina etsiä soittamalla, kuuntelemalla soittoaan ja pyrkimällä parantamaan sitä, sitä kautta tehdyt havainnot menevät aina ajateltujen edelle. Jotkut ovat ratkaisseet ongelman etsimällä referenssipisteen kitaran rungosta sormilla, jotkut taasen ovat vaan harjoitelleet käsi kielten/tallan päällä niin rennosti kuin mahdollista, molemmat tavat toimivat. Jotkut eivät ole ratkaisseet ongelmaa ollenkaan;) Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300. | |
![]() 27.10.2006 02:29:28 (muokattu 27.10.2006 03:08:10) | |
Asiaa kannattaa ajatella, mutta ratkaisut pitää muistaa aina etsiä soittamalla, kuuntelemalla soittoaan ja pyrkimällä parantamaan sitä, sitä kautta tehdyt havainnot menevät aina ajateltujen edelle. Jotkut ovat ratkaisseet ongelman etsimällä referenssipisteen kitaran rungosta sormilla, jotkut taasen ovat vaan harjoitelleet käsi kielten/tallan päällä niin rennosti kuin mahdollista, molemmat tavat toimivat. Jotkut eivät ole ratkaisseet ongelmaa ollenkaan;) Tässähän on tämä iänikuinen ongelma teissä nuorissa soittajissa. Opiskelette omin päin soittamista ja kyselette täältä missä pitää soittokättä. Menkää asiansa osaavalle opettajalle joka toivottavasti pystyy kertomaan oman koulukunnansa argumentin asiaan. Mielestäni pikkauskäsi kuuluu olla tallan läheisyydessä kokoajan (paitsi tappingissa). Tämä ei hidasta plekun motoriikkaa lainkaan vain mielestäni nopeuttaa sitä. Nopeus ei synny siitä, että harjoittelee tekniikkaa vaan siitä, miten harjoittelee. Tämä aloittajan mainitseva "käsi kielissä kiinni" on hyvin perusshittii. Jos sulla ei ole käden kulmat oikein (kitara liian matalalla tai jotain) tai olet jo alustavasti oppinut soittamaan väärässä asennossa, suosittelen hyvälle opettajalle menemistä. Käsi kielten päällä-teoria antaa soittajalleen rutkasti lisää nopeutta kun sen hyvin taitaa. Käsi pysyy samassa asemassa eikä plekun kulma muutu juuri lainkaan, mikä mahdollistaa down ja up-stroken soundin samankaltaisuuden. Tällöin alternate ja economy saadaan soundaamaan samalta. Ei siis väliä mitä koulukuntaa edustaa pikkauksessa. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 27.10.2006 08:11:31 | |
Tässähän on tämä iänikuinen ongelma teissä nuorissa soittajissa. Opiskelette omin päin soittamista ja kyselette täältä missä pitää soittokättä. Menkää asiansa osaavalle opettajalle joka toivottavasti pystyy kertomaan oman koulukunnansa argumentin asiaan. Mielestäni pikkauskäsi kuuluu olla tallan läheisyydessä kokoajan (paitsi tappingissa). Tämä ei hidasta plekun motoriikkaa lainkaan vain mielestäni nopeuttaa sitä. Nopeus ei synny siitä, että harjoittelee tekniikkaa vaan siitä, miten harjoittelee. Tämä aloittajan mainitseva "käsi kielissä kiinni" on hyvin perusshittii. Jos sulla ei ole käden kulmat oikein (kitara liian matalalla tai jotain) tai olet jo alustavasti oppinut soittamaan väärässä asennossa, suosittelen hyvälle opettajalle menemistä. Käsi kielten päällä-teoria antaa soittajalleen rutkasti lisää nopeutta kun sen hyvin taitaa. Käsi pysyy samassa asemassa eikä plekun kulma muutu juuri lainkaan, mikä mahdollistaa down ja up-stroken soundin samankaltaisuuden. Tällöin alternate ja economy saadaan soundaamaan samalta. Ei siis väliä mitä koulukuntaa edustaa pikkauksessa. Juu itse asiassa opettaja just ohjastikin mua soittamaan paremmassa asennossa ja se jo paransi tuota soittokäden tilaa. Mutta siis ajattelin vaan kysellä täältäkin vaikka opettajakin löytyy. En jaksanu oottaa seuraavaa tuntia, ja auttaa asiaa kuulla muidenkin noviisien omia kokemuksia. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. | |
![]() 02.11.2006 16:45:38 | |
http://juhaa.propelli.cop.fi/yk/artikkelit.php?view=26 Tuossa on tommoinen artikkeli aiheesta, mitä mieltä olette? | |
![]() 02.11.2006 16:54:42 | |
Jotenkin ahistaa pikkauskäden keski-, nimetön- ja pikkusormi. Nopeammassa menossa keskari jäykistyy mikä loppupeleissä haittaa soittoa(puutuu nopeaa). Muutenkin tuntuu, että ei oikein tiedä missä ne pitäs olla. 'Mites ambitus sulla ne muut sormet, käsi nyrkissä vai sormet vapaana? | |
![]() 02.11.2006 17:03:59 | |
Jotenkin ahistaa pikkauskäden keski-, nimetön- ja pikkusormi. Nopeammassa menossa keskari jäykistyy mikä loppupeleissä haittaa soittoa(puutuu nopeaa). Muutenkin tuntuu, että ei oikein tiedä missä ne pitäs olla. 'Mites ambitus sulla ne muut sormet, käsi nyrkissä vai sormet vapaana? Kyllä ne vapaana kannattaa pitää. En oo ikinä keksiny tai kukaan ei ole mulle kertonu mitä nyrkissä pitämisellä saavutettaisiin. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 02.11.2006 17:35:42 (muokattu 02.11.2006 17:45:20) | |
Kyllä ne vapaana kannattaa pitää. En oo ikinä keksiny tai kukaan ei ole mulle kertonu mitä nyrkissä pitämisellä saavutettaisiin. Tähän pitää sanoa, että Ambitus ei roikota sormia mitenkään niin että ne roikkuvat lattiaa kohti, vrt. vaikkapa Hammett, vaan samaan tapaan kuin Paul Gilbert - käsi ei ole nyrkissä (enpä muuten tiedä yhtään soittajaa jolla olisi käsi oikeasti nyrkissä) eivätkä sormet roiku suorana - molemmat tavat aiheuttavat "tehtyinä" jännityksiä. Ei noita asioita kannata loppujen lopuksi liikaa miettiä, kun muistaa kolme sääntöä niin ei voi mennä harhaan -> rentous, saundin kvaliteetti, mahdollisimman vähän liikettä. Ei Ambituskaan mitenkään yhdellä tekniikalla soita, vaan asennot vaihtuu sen mukaan minkälaista saundia tavoitellaan. Korva-käsi-synkka on tärkeämpää kuin mikään muu. Pitää niitä sormia vaan rennosti, rentouteen ei ole paljon vaihtoehtoja. http://juhaa.propelli.cop.fi/yk/artikkelit.php?view=26 Tuossa on tommoinen artikkeli aiheesta, mitä mieltä olette? Toi on sellanen peruspaska/semi-ok artikkeli, josta näkee että artikkelin kirjoittaja on perehtynyt asiaan hyvinhyvin pinnallisesti. Kirjoittaja kertoo että "näin ja näin voi tehdä", mutta ei oikeasti kerro mitään hyödyistä/haitoista joita näin tekemällä saavutetaan. Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300. | |
![]() 02.11.2006 17:57:13 (muokattu 02.11.2006 18:02:31) | |
Tässähän on tämä iänikuinen ongelma teissä nuorissa soittajissa. Opiskelette omin päin soittamista ja kyselette täältä missä pitää soittokättä. Menkää asiansa osaavalle opettajalle joka toivottavasti pystyy kertomaan oman koulukunnansa argumentin asiaan. Sopiiko kysyä, kuinka paljon herra on vanhempi näitä nuoria soittajia? :-) Tuollainen kirjoitustyyli antaa tietynlaisen kuvan kirjoittajasta, jos näin kiltisti sanotaan. No joo, asiaan: Mä sain sun kirjoituksista sen käsityksen, että on olemassa yksi ainoa oikea tekniikka. Sähkökitara (ja bändisoittimet) on tosiaan sitä vähän ongelmaisia, että yhtä ainoaa koulukirjamallia soittotekniikasta ei ole, koska soitinten perinne on huomattavasti lyhyempi kuin klassisilla soittimilla. On monia hyviä opettajia, jotka opettavat vähän erityyliin soittotekniikoita. Tottakai kaikkien ihmisten motoriikka toimii samalla tavalla, ja tietyt pikkaustyylit on pelkästään sen takia helpompia tai luontevampia. Tämä kun on kuitenkin sellainen aihe, josta ei hirveästi oppimateriaalia löydy. Jostain kumman syystä useimmilla opetusvideoilla ja kirjoissa keskitytään enemmän vasemman käden tekniikkaan ja sitä harjoittaviin juttuihin, vaikka oikean käden tekniikka on useimmilla se osa-alue joka prakaa. Mielestäni pikkauskäsi kuuluu olla tallan läheisyydessä kokoajan (paitsi tappingissa). Mä olen tästä samaa mieltä - niin kauan kun puhutaan tästä shredaus-osastosta. Niin kun varmasti tiedät, kaulalla tulee aika erilainen soundi, joka on usein kevyemmässä musassa toivottua. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)