Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 510 11 12 13 14244 245 246 247 248
faq1
23.10.2006 15:05:42 (muokattu 23.10.2006 15:06:37)
Yritän saada kappaletta, jossa piano on soolosoittimena soimaan "yhtä kovaa" kuin muutkin kappaleet.

Käsittääkseni audiokompressointi on hieman väkivaltainen tapa - ainakin herkissä kappaleissa. Minulla on vielä kappale MIDI-raitoina, joten oliskohan kaikkein viisainta tehdä kompressointi(a) MIDI:nä ensin mahdollisimman lähelle tavoitetta, siis lähinnä suuren dynamiikan pianoraidalle? Lopuksi jos tarpeen niin audiokompressiona hienosäätää sointivoimakkuus sille tasolle, että "kuulostaisi soivan" samalla voimakkuudella, kuin CD:llä olevat muutkin kappaleet?
Antti1
24.10.2006 23:21:43 (muokattu 24.10.2006 23:23:44)
MIDI:nä en lyttäisi välttämättä, koska kovin monilla synilla äänensävy riippuu juurikin tuosta velocitysta. Jos on soiteltu ihan päin honkia, niin vähän tasoittaen. Pahimmat mokat audiona kuminauha-automaatiolla ja sen jälkeen vasta kompuralla, limitterillä sun muilla lyttääjillä.

Sitä sopii myös miettiä, että palveleeko biisin etua sen lujaa soiminen? Tulisiko hienovarainen tulkinta kuitenkin paremmin esiin, kun mukana on hitunen dynamiikkaa? Olkoonkin, että äänilähteenä on syntikat.

Jos kaipaat äärimmäistä litistystä, niin MIDI:nä sileäksi ja kaikki tappiin. Siitä sitten vielä vedät Energizen (ilmainen plugari, eti ite) lävitse ja tadaa: sulla on etäisesti pianoa muistuttavaa kanttiaaltoa!

EDIT: Yksi vaihtoehto on laskea vähän muiden tasoa, stereoissa on edelleen se volumenappi. Pitääkö sekin olla nykyään standardiasennossa, ikäänkuin valmiustilassa, kaikkea materiaalia varten esisäädettynä?
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
faq1
25.10.2006 09:26:50
MIDI:nä en lyttäisi välttämättä, koska kovin monilla synilla äänensävy riippuu juurikin tuosta velocitysta.
Sitä sopii myös miettiä, että palveleeko biisin etua sen lujaa soiminen?

Tuo on totta, että MIDInä lätyttäminen yksitoikkoistaa ääntä, kun lyötivoimakkuudet tasapäistetään.

Lähinnä ongelma on se, että samalle CD:lle tulee sekä herkkätulkintaista, mutta myös menevämpää musiikkia ja ne pitäsi saada soimaan (käsittääkseni) suht samalla "äänekkyydellä".
Hannu H.
25.10.2006 15:41:41

Tämmönen kysymys tähän väliin, että mikäs olis järkevin tapa mikittää rummut, kun on käytössä 8 kanavaa (tai lisää jos mikseristä niputtelee) ja musatyyli jotain modernia raskasta rokkia?

OH 2 (NT3:t luultavimmin)
Virppa 2 (57 ja joku toine.. ehkä vivancon em32)
Basari 2 (e602 ja "subkick")
Tila 2 (auki vielä)

OH 2 (NT3:t)
Virppa 1 (57 tai vivanco tai joku)
Basari 2 (e602 ja "subkick")
Tomit 3 (57? tahi sit jotain muuta..)

Vai olisko joku muu tapa järkevämpi?

Tuo subkickin käyttö ei oo ihan varmaa.. pitää enste testata, että mitä siitä kostuu..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
kivi
25.10.2006 15:57:50
Lähinnä ongelma on se, että samalle CD:lle tulee sekä herkkätulkintaista, mutta myös menevämpää musiikkia ja ne pitäsi saada soimaan (käsittääkseni) suht samalla "äänekkyydellä".

Eei kai? Kyllä hiljaisempi saa olla hiljaisempi levylläkin, kunhan kuuluu. Kaikkia biisejä ei todellakaan säädetä yhtä koviksi, vaan mieluummin pyritään siihen että niiden kovimpen iskujen tasot ovat suhteessa biisien välillä, ja itse headroom elää tarpeen mukaan. Jossain rankassa biisissä headroomia on sitten 8dB:tä, tunnelmallisemmassa vaikkapa 20dBB:tä.

Ja joskus ihan tietoisesti päätetään, että jonkun biisin kovimmat äänet eli peakit ovat selvästi alempana kuin jonkun toisen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
25.10.2006 18:18:59

Jossain rankassa biisissä headroomia on sitten 8dB:tä, tunnelmallisemmassa vaikkapa 20dBB:tä.

Masteroinnin jälkeen rokkilevyllä mittari heiluu kyllä nykyään yleensä paaaaaljon lähempänä nollaa.

Headroomia on vain pari kolme desibeliä, muualla kuin tehosteenomaisissa suvantopaikoissa... joillain levyillä vielä tätäkin vähemmän. Kun biisin avaa editoriin jossa näkyy aaltomuoto, se näkyy lähinnä tasaisena palikkana. Balladimeinigissäkin ollaan jossain muutaman db:n sisällä.
CU -- Eki
kivi
25.10.2006 19:44:44
Masteroinnin jälkeen rokkilevyllä mittari heiluu kyllä nykyään yleensä paaaaaljon lähempänä nollaa.

Headroomia on vain pari kolme desibeliä, muualla kuin tehosteenomaisissa suvantopaikoissa... joillain levyillä vielä tätäkin vähemmän. Kun biisin avaa editoriin jossa näkyy aaltomuoto, se näkyy lähinnä tasaisena palikkana. Balladimeinigissäkin ollaan jossain muutaman db:n sisällä.

Kyllä, juuri noin nykyään usein on. Siitä onko se hyvä juttu, voi olla montaa mieltä.

Miksauksessa en kuitenkaan lähtisi hakemaan 3dB:n dynamiikka-aluetta, vaan terve miksaus voi olla esimerkiksi 10dB:n dynamiikalla ihan mättöpunkissakin - siitä on sitten masteroijalla tilaa länätä.

Esimerkeissäni pyrin kyllä kärjistämään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
25.10.2006 22:39:10 (muokattu 25.10.2006 22:44:01)

Kyllä, juuri noin nykyään usein on. Siitä onko se hyvä juttu, voi olla montaa mieltä.

Niinpä.

Miksauksessa en kuitenkaan lähtisi hakemaan 3dB:n dynamiikka-aluetta, vaan terve miksaus voi olla esimerkiksi 10dB:n dynamiikalla ihan mättöpunkissakin - siitä on sitten masteroijalla tilaa länätä.

Esimerkeissäni pyrin kyllä kärjistämään.

Itse teen lähinnä kamaa joka ei kulje ulkopuolisen masteroijan kautta. Mulla on miksauksen loppuvaiheissa masterkanavien insertissä mukana köyhän miehen masterointisetuppi - miksaan siis "valmiiksimasteroitua" kamaa lennosta.

Kun nuo vermeet ottaa pois päältä, sen miksauksen jäljelle jäävä "oikea" dynamiikka on hyvinkin lähellä tuota mainitsemaasi 8-10 dB:tä. Eli yleensä kannut on siellä nollissa suunnilleen, basso/skitat jossain -9dB:n hujakoilla ja laulu jossain noiden välissä.
CU -- Eki
kivi
25.10.2006 23:01:17
Kun nuo vermeet ottaa pois päältä, sen miksauksen jäljelle jäävä "oikea" dynamiikka on hyvinkin lähellä tuota mainitsemaasi 8-10 dB:tä. Eli yleensä kannut on siellä nollissa suunnilleen, basso/skitat jossain -9dB:n hujakoilla ja laulu jossain noiden välissä.

Näin mä arvelinkin, että samalle kartalle päästään. Muistinkin että sä teit spottikamaa.

Itsellä ei oikein oo tullut vastaan mitään niin hyväsoundista, että uskaltaisi masteriin laittaa. Ja kaipa sitä aina toivoo, että "jos sinne saa rautana sen Cranesongin tms. ...sitten masteroinnissa"
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
25.10.2006 23:55:17 (muokattu 26.10.2006 00:08:46)

Näin mä arvelinkin, että samalle kartalle päästään. Muistinkin että sä teit spottikamaa.

95% siitä on sitä peruskauraa - arkistomusa taakse ja spiikki päälle - niissäkin on usein about samansuuntainen tuo dynamiikka ennen lanaamista, spiikki on nollissa, musa on jossain -9 dB:n liepeillä ja limitterillä sun muilla sitten rutataan koko paketti nolliin - kun spotti alkaa, mittarit menee tappiin ja pysyy siellä spotin loppuun asti ;-)

Spotti / TV -ohjelmamusaa teen muutaman biisin vuodessa - yleensä puoliharrastuskaverinpalveluksina silloin kun ei oo varaa arkistomusaan, tai "oikeaan" biisintekijään ;-)

Itsellä ei oikein oo tullut vastaan mitään niin hyväsoundista, että uskaltaisi masteriin laittaa. Ja kaipa sitä aina toivoo, että "jos sinne saa rautana sen Cranesongin tms. ...sitten masteroinnissa"
:-D

Mulla taas noi bändinauhoitukset on olleet pääosin demoja omaan käyttöön - se vihoviimeinen kiillotus ei ole kovin oleellista. Plugarimeiningillä ja omilla korvilla pääsee niin lähelle että riittää tuohon käyttöön mainiosti.

Telkuun tehty musa taas on ollut lähinnä taustaroolissa hiljaisuutta täyttämässä - ei kovin kriittistä hienosäädön suhteen tuokaan, päällepuhutut jutut peittää yleensä sen suurimman osan aikaa.

Jos jossain vaiheessä pääsisi oikeen maksettua levyä tekemään, varmaan masteroitaisiin se ulkopuolisen toimesta - ehkä myös miksautettaisiin.
CU -- Eki
kivi
26.10.2006 10:13:42 (muokattu 26.10.2006 10:17:46)
Jos jossain vaiheessä pääsisi oikeen maksettua levyä tekemään, varmaan masteroitaisiin se ulkopuolisen toimesta - ehkä myös miksautettaisiin.

Näin mäkin olen nähnyt. Sinänsä hassua että vaikka olis sekä jo maksetut laitteet että taito itsellä, niin ei niistä omista levyistä kuitenkaan halua ottaa sitä valinnan vastuuta, vaan aina pitää mennä kalliilla muualle tekemään.

Tietysti sessioihin aina ottaa aktiivisesti osaa helpottaakseen äänittäjän ja tuottajan työtä (ja nopeuttaakseen sessiota), kun kerran tietää valmiksi mitä seuraavaksi kuitenkin jonkun pitää tehdä: "Minäpä mikitän nuo rummut tuosta, kuunnelkaa te ja kertokaa koska miellyttää", "Menkää lepuuttamaan korvianne, minä sillä välin siivoan nuo raidat ja teen manuaaligatet tomiraidoille", "Katoppa sinä miltä se kuulostaa kun minä tätä bassoleikkuria säädän" jne...

Mutta kuitenkin - 99% soittohommista sitä haluaa olla pelkkä tyhmä soittaja. Ei minua oikeastaan edes kiinnosta koko se tekniikkapuoli silloin kun on itse vetämässä, sitten vasta kun oma osuus on tehty, alkaa havahtua siihen mitä sitten tapahtuu. Omien levyjen tekeminen loppuun itse ei ihan kauheasti houkuttele, ei ainakaan miksaus. Äänityksen voi itse tehdäkin, tosin siinä syynä on, että mulla on melkoinen punaisen valon kammo heti jos on muita paikalla; lähinnä syystä että tunnen haaskaavani muiden aikaa jos en vedä ekalla otolla purkkiin, eikä se silloin tietysti onnistukaan. Sen vuoksi yleensä pyrin tekemään omat osuuteni erikseen ja yksin, eipä kukaan laske ottoja.
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
02.11.2006 07:36:45 (muokattu 02.11.2006 07:37:38)
Kysymys siis kuuluu: Mikä olisi tämä Sveitsiläisen linkkarin tavoin toimiva konkkamikki ja minkälaiset ständit kannattaisi hommata? Niin ja mitä piuhoja suosittelette.... Hinta katto on 350€

E:Siis hintakatto hintaan pitäisi saada tuo viisseiska, konkkamikki, piuhat ja ständit...

Konkkamikiksi Röde NT3. Ei pidä hämääntyä siitä, että se on pienehkö rungoltaan, kapseli on ison ja pienen rajamailla ja mun mielestäni hyvä välimuoto molemmista maailmoista. Lisäksi se osaa ottaa käyttöjännitteensä 9v paristosta. Hinta lienee 130 euron nurkilla.

Mikrofonitelineiksi joko kalliimpaa K&M -mallistoa, ei sitä ihan rimpulaa, tai sitten käytettyä MetBreviä tai vastaavaa Audiodivarista. MetBrev kestää eliniän, Millenium ja muoviklunssinen K&M hajoaa kun ensi kerran polkaisee jalan telineen päälle, eli ensi kerran kun siihen joku laulaa.
;-)

Käytettyjä ammattitason mikkipiuhoja Neutrikin tai Switchcraftin liittimillä kannattaa kysäistä Audiodivarista, kaapeliksi kunnollista Cordial CMK222:ta, ja pituutta 10 metriä per piuha. Jos osaa niin tekee itse, hinta on joka tapauksessa helposti yli parikymppiä piuhalta, mutta niinpä on laatukin muuta kuin Sssnakeissa.

Melko tarkkaan tuohon hintaan voi saada kaiken.
(Handsome Dick Manitoba)
Sampo-Ukko
02.11.2006 14:01:27
Konkkamikiksi Röde NT3. Ei pidä hämääntyä siitä, että se on pienehkö rungoltaan, kapseli on ison ja pienen rajamailla ja mun mielestäni hyvä välimuoto molemmista maailmoista. Lisäksi se osaa ottaa käyttöjännitteensä 9v paristosta. Hinta lienee 130 euron nurkilla.

Tuohan on Hyperhertta, toimii OH:na kuitenkin no problemo? Tuo patterikäyttöisyys ei ole lainkaan tärkeää, koska Zoom h4hän puskee phantomia...
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
kivi
02.11.2006 14:06:23
Tuohan on Hyperhertta, toimii OH:na kuitenkin no problemo? Tuo patterikäyttöisyys ei ole lainkaan tärkeää, koska Zoom h4hän puskee phantomia...

Toimii overina oikeinkin hyvin, ja lauluillekin ihan terve mikki. Keilan leveyttä en kyllä just nyt muista.
(Handsome Dick Manitoba)
Sampo-Ukko
03.11.2006 11:22:10
Mikrofonitelineiksi joko kalliimpaa K&M -mallistoa, ei sitä ihan rimpulaa, tai sitten käytettyä MetBreviä tai vastaavaa Audiodivarista. MetBrev kestää eliniän, Millenium ja muoviklunssinen K&M hajoaa kun ensi kerran polkaisee jalan telineen päälle, eli ensi kerran kun siihen joku laulaa.
;-)

Käytettyjä ammattitason mikkipiuhoja Neutrikin tai Switchcraftin liittimillä kannattaa kysäistä Audiodivarista, kaapeliksi kunnollista Cordial CMK222:ta, ja pituutta 10 metriä per piuha. Jos osaa niin tekee itse, hinta on joka tapauksessa helposti yli parikymppiä piuhalta, mutta niinpä on laatukin muuta kuin Sssnakeissa.

Melko tarkkaan tuohon hintaan voi saada kaiken.

Tuo NT3 Vaikuttaa kyllä ihan pätevälle, ei varmasti tule tarvetta myydä pois jos/kun innostuu laajentamaan roipe-arsenaalia. Tosin hinta tuntuu olevan halvimmillaan 160+, mutta ei se ole kyllä liikaa.Vai löytyykö jostain tosissaan sataan kolmeenkymppiin?

Tuosta MetBrevistä Google ei osannut kertoa mitään, löytyykö firman sivuja/jälleenmyyjää?

Kiitos kovasti! plussalla heittäisin, mutta sulla niitä taitaa olla jo niitä yli tarpeen ;D
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
mulmburg
04.11.2006 10:20:57 (muokattu 04.11.2006 10:24:18)
Eli siis, haluaisin äänitellä himassa tietokoneelle sekä midi- että audiotavaraa. Mitään rumpuja nyt en kerrostalossa pystyisi muutenkaan äänittämään, mutta just esimerkiksi koskettimia haluisin saada hyvälaatuisena talteen. Oon miettinyt että josko ostaisin tuollaisen Lexiconin Omega-boxin, mutta kysymys kuuluukin, tarvinko sen lisäksi jonkun asiallisemman äänikortin, kun mulla on nyt koneessa vaan tällänen emolevyyn integroitu äänipiiri? Tai osaisitteko suositella jotain muuta äänikortti/audio-interface-ratkaisua?
varakeef
05.11.2006 12:08:48
Oon miettinyt että josko ostaisin tuollaisen Lexiconin Omega-boxin, mutta kysymys kuuluukin, tarvinko sen lisäksi jonkun asiallisemman äänikortin, kun mulla on nyt koneessa vaan tällänen emolevyyn integroitu äänipiiri?

Interface, tässä tapauksessa Lexicon Omega, on nimenomaan se asiallisempi äänikortti. Interfacen liäsksi ei tarvita muita äänikortteja.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
J.RA
05.11.2006 18:34:56
On alkanut kiinnostamaan jonku tommoisen all in one box digi tallentimen hankkiminen. Tällä hetkellä mielenkiinto on ollut tuossa Tascamin 2488 tallentimessa. Onko kenellekään kokemusta siitä?

Lähinnä kiinnostaisi onko tuolle jotain huokeampaa vaihtoehtoa? Kanavia minimissään pitäisi olla kahdeksan. Niinkään en mitään efektejä kaipaa. eq joka kanavalle on oltava.
-Sellasta se vaan on-
escapist
07.11.2006 14:28:31 (muokattu 07.11.2006 14:35:38)
Heippa
Harkitsen tässä vakavasti kotistudion ihmeelliseen(?) maailmaan astumista. Eli neuvoja tarvitaan. Laulajaltamme löytyy jo mikseri ja meiltä kaikilta bändinjäseniltä jos jonkinlaista kotitietokonetta. Pyydänkin apuanne jotta tiedän onko nämä seuraavat hankinnat järkeviä.

Eli tällä hetkellä löytyy 16 raitainen mikseri, en nyt muista mallia, mutta on ilmeisesti laatukamaa. Löytyy ulostulot ym. härpäkkeet joka raidalle.

Mikeiksi AKG D112, AKG C1000(X2), Beyerdynamic Opus 87(X2), Shure SM57, eli siis rumpuja näillä pääasiassa. Muut bändin jätkät ostakoon omat mikkinsä. ;)

Nyt siis tarvitsee hankkia äänikortti johon mikserin 16 raitaa liitetään ja josta lähtee joku nopea yhteys (firewire?) tietokoneeseen. Mitä suosittelette? hintaa voisi olla 200-300€? Tarvitseeko tähän väliin jotain muuta?

Vielä pitää kuulla eri soittimet soittaessa joten mikseristä auxin kautta liitäntä vielä kuulokevahvistimeen, tällaista katselin: Terratec SINE HP 48, onko hyvä? Toisen auxin kautta liitäntä ok kotistereoihin jotka laadukkaiden kuulokkeiden kanssa sitten toimisivat monitoreina.

Näiden lisäksi siis vielä 16/4 Sssnake, sekä läjä piuhoja ja mikkitelineitä. Jääkö jotain täysin huomiotta? Mihin kannattaa panostaa ja missä voi ehkä säästää? Budjetti on sellaiset 1000-1350€.

Entä kannattaako tähän touhuun ryhtyä, onko tulos kärsivällisyydenkään jälkeen palkitseva? Vai kannattaako rahat käyttää vaan suoraan vanhan kunnon studioaikaan?

Tuhannet kiitokset vastauksista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)