Aihe: Minkälainen on hyvä tanssi-iskelmä
1 2 3
Tankero
31.10.2006 09:25:22
Nyt on pakko korjata lapsus:
Baia blanca ei oo mitään kieltä:
Espanjaksi se olisi Bahia Blanca ja portugaliksi Baía Branca (valkoinen lahti)

Eli Kuhilaan huolenaihe oli todellinen!!!!

No joo, mua nyt vanhana kartoittajana huvitti lähinnä se päiväntasaajalta länteen.
Varmasti, vissiin.
paice60
31.10.2006 16:56:26
No joo, mua nyt vanhana kartoittajana huvitti lähinnä se päiväntasaajalta länteen.

Kartoitus on sitten lähellä sydäntä.
Miks´ mä oon täällä?
Groovelover
31.10.2006 18:08:27
Suomalainen tanssimusiikki on perinteisesti ollut näin yleisesti ottaen rytmisesti kekseliästä ja melodialtaan (harmoniasta puhumattakaan) suorastaan henkeäsalpaavan nerokasta. Tämä puoli on siis vähintäänkin kunnossa, joten haluankin kirjoittaa muutaman sanasen minulle kaikkein tärkeimmästä elementistä suomalaisessa tanssi-iskelmässä.

Henkeäsalpaavan nerokasta? No, voihan sitä tuotakin mieltä olla, itse sanoisin asiaan että... no, jääköön sanomatta.

Joskus suorastaan korpeaa, kun hehkutetaan jotain ulkomaanpellejä muka jonain sanoittajaneroina. Vaikka joku Dylan. WTF!!!?? Suoraansanottuna äijä on tehnyt aivan tajutonta paskaa joskus neljäkymmentä vuotta sitten. Vähintäänkin oikeamielistä olisi kohottaa nämä suomalaisen iskelmäsanoitusten eteen raatavat hiljaiset puurtajat asemaan, johon he eittämättä kuuluvat.

Dylan, tajutonta paskaa?? Nyt meni herne nenään.. tsekkaa muutama Dylanin teksti ja vertaa sitten suomalaisiin iskelmäsanoituksiin. Dylanin parhaat tekstit noin vuosilta 1962-1967 ovat puhdasta runoutta, tuolla voi perehtyä asiaan: http://www.bobdylan.com/songs/ Omia suosikkeja tällä hetkellä "Highway 61 Revisited" ja "It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)"
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Tankero
31.10.2006 20:14:29
Kuka muuten lienee väsänyt tekstin T Kansan R.A.K.AS teokseen.
On aika mahtavaa tuubaa.
Varmasti, vissiin.
Tankero
31.10.2006 20:15:15
Henkeäsalpaavan nerokasta? No, voihan sitä tuotakin mieltä olla, itse sanoisin asiaan että... no, jääköön sanomatta.

Dylan, tajutonta paskaa?? Nyt meni herne nenään.. tsekkaa muutama Dylanin teksti ja vertaa sitten suomalaisiin iskelmäsanoituksiin. Dylanin parhaat tekstit noin vuosilta 1962-1967 ovat puhdasta runoutta, tuolla voi perehtyä asiaan: http://www.bobdylan.com/songs/ Omia suosikkeja tällä hetkellä "Highway 61 Revisited" ja "It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)"

Kannattasikohan ihan kaikkea ottaa todesta.
Varmasti, vissiin.
R.Syke
31.10.2006 20:18:12
On aika mahtavaa tuubaa.

C. Johannsson, Espanja ja sisärata?
jjussila
31.10.2006 20:20:19 (muokattu 31.10.2006 20:20:42)

Sisärata on varattu Klabbin mukaan Suonenjoen Vasamalle....
.. näin!?..
R.Syke
31.10.2006 21:30:42
Sisärata on varattu Klabbin mukaan Suonenjoen Vasamalle....

Heittääkö muistini vai lieneekö sanonta vieläkin vanhenpaa perua?

Laitetaan C. Johanssonille ulkorata.
jjussila
31.10.2006 21:35:58
Heittääkö muistini vai lieneekö sanonta vieläkin vanhenpaa perua?

Laitetaan C. Johanssonille ulkorata.

Olkoonkin näin, mutta Klabbi esitteli aina itsensä aikanaan: KT, Suonenjoen Vasama, sisärata....
.. näin!?..
poppamies
31.10.2006 21:43:29

..Joskus suorastaan korpeaa, kun hehkutetaan jotain ulkomaanpellejä muka jonain sanoittajaneroina. Vaikka joku Dylan. WTF!!!?? Suoraansanottuna äijä on tehnyt aivan tajutonta paskaa...

Noin minäkin saattaisin sanoa jos kuulisin vaikkapa Pushkin'in ruoihin sävelletyjä lauluja. Jos laulut esitetään kielellä, jonka hienouksista en ymmärrä hevon paskaa niin väittäisin että se kaikki on paskaa.
Coelhinho21
31.10.2006 22:08:39

On aika mahtavaa tuubaa.

Johansson Chrisse Christina Anneli ..joo'o..
..no onneksi Tapsa tajus alkaa sanottaan käännösbiisejä itselleen.. :-)
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Sertzo S
03.11.2006 16:21:44
Johansson Chrisse Christina Anneli ..joo'o..
..no onneksi Tapsa tajus alkaa sanottaan käännösbiisejä itselleen.. :-)

Chrisse on tehnyt ansiokkaita tekstejä monille artisteille. Olen iloinen siitä, että tutustuin häneen ja pari yhteistä ralliakin on jo tehty, joista toinen päätyy äänitteelle.
isojussi
03.11.2006 16:25:51
Chrisse on tehnyt ansiokkaita tekstejä monille artisteille. Olen iloinen siitä, että tutustuin häneen ja pari yhteistä ralliakin on jo tehty, joista toinen päätyy äänitteelle.

Komppia. Musta Chrisse on hyvä sanoittaja.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
humppahanuristi
03.11.2006 19:10:31

Ei Sertzolla satu pöytälaatikossa olemaan hyvää iskelmää bequine/rumba/yms. komppiin. Jotain uutta ja virkistävää voisi kokeilla.
Semmoinen kevyen soljuva melodia, jossa sanat istuu kappaleen luonteeseen ja sopii mieslaulajalle? Niin ja voi vetää soolot piikkilankakitaralla tai haitarilla.
Tangon vääntäjä...
Sertzo S
03.11.2006 19:44:52 (muokattu 03.11.2006 19:58:11)
Ei Sertzolla satu pöytälaatikossa olemaan hyvää iskelmää bequine/rumba/yms. komppiin. Jotain uutta ja virkistävää voisi kokeilla.
Semmoinen kevyen soljuva melodia, jossa sanat istuu kappaleen luonteeseen ja sopii mieslaulajalle? Niin ja voi vetää soolot piikkilankakitaralla tai haitarilla.

Saattaapa olla, joten osoitetta pikana, niin pistän jonkun rallin tuleen postissa vaikkapa CD-formaatissa teksteineen.
Tankero
04.11.2006 14:43:18
Komppia. Musta Chrisse on hyvä sanoittaja.

Tuo Rakasesakin sen osoittaa.
Varmasti, vissiin.
Sertzo S
04.11.2006 16:24:56 (muokattu 04.11.2006 16:26:20)
Sanoituksista vielä tässä sen verran joillekin, että kokeilkaapa tehdä niitä itse muille malliksi osaamisestanne, tarinankerrontataidoistanne ja saada vielä kaupaksi ne joidenkin suosikkiartistien äänitteille, ennenkuin arvioitte toisten tekemiä ja julkaistuja tekstejä negatiivisesti.
TiVe
04.11.2006 23:05:11
Sanoituksista vielä tässä sen verran joillekin, että kokeilkaapa tehdä niitä itse muille malliksi osaamisestanne, tarinankerrontataidoistanne ja saada vielä kaupaksi ne joidenkin suosikkiartistien äänitteille, ennenkuin arvioitte toisten tekemiä ja julkaistuja tekstejä negatiivisesti.

Tuota asennetta ihmisissä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko siinä ajatusmaailmassa oikeesti mitään järkeä, että et voi arvostella/arvioida muita ellet itse osaa tehdä asiaa paremmin.
Rykiminen ei tarkoita Lapissa hiljaista yskimistä
humppahanuristi
04.11.2006 23:22:06

Tuota asennetta ihmisissä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko siinä ajatusmaailmassa oikeesti mitään järkeä, että et voi arvostella/arvioida muita ellet itse osaa tehdä asiaa paremmin.

Sanoisin, että itsekin voin vertailla sanoittajia/säveltäjiä keskenään ja sitä kautta arvostella heitä keskenään ja perustellen kertoa arvioni.
Jos töksäytän, että eihän XX XXX osaa mitään ilman perustelua, saattaisi joku saada käsityksen, että olen omasta mielestäni parempi kuin XX XXX.
Ymmärsitkö.

Ymmärrän Sertzon mielipiteen ja sinunkin, luulisin. Pitää vaan itsekin tiedostaa, että miten arvostelee ja ketä.

Voi arvostella mitä vaan ja ketä vaan, jos osaa esittää perustelut asialleen ja vertailukohdan.
Tangon vääntäjä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)