Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara ilman kieliä
1 2
PJS
19.11.2003 21:23:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neuvoin tossa yhdelle tutulle tänään kolussa että skebaa ei sais ikinä jättää ilman kieliä, et voi mennä kaula mutkalle, ja se tuntu vähän huloestuvan, ja tulin siinä siiten vähän ajatelleeksi asaa ja kyselisinkin että puhuinko ihan täyttä läpiä päähäni. itsellä ei ole ikinä noin päässyt pidemmäksi aikaa käymään, mutta silti kiinnostaisi tietää
 
Elämme enigmaattisia aikoja...
Härski
19.11.2003 21:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan tuo on, mutta fiksu tekee siten, että löysää sitä kaularautaa jonniverran, ni ei tarvi laittaa väkisillä kitaraan kieliä, vaikka mitäpä kielettömällä kitaralla tekee?
 
Sintti
20.11.2003 08:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan tuo on, mutta fiksu tekee siten, että löysää sitä kaularautaa jonniverran, ni ei tarvi laittaa väkisillä kitaraan kieliä, vaikka mitäpä kielettömällä kitaralla tekee?
 
no onkohan tuo nyt ihan kannattavaa? menee löysäileen, niin saa ihan sekasin sen raudan... enpä ite kyllä menis koskeen...
 
Humppaa taikka kuole...^_^
Traligy
20.11.2003 10:11:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elekää elekää
 
Ammuu
Mimi
20.11.2003 12:53:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neuvoin tossa yhdelle tutulle tänään kolussa että skebaa ei sais ikinä jättää ilman kieliä, et voi mennä kaula mutkalle
 
Mun eks musiikin opettaja kerto ihan saman asian joskus ohimennen... Kertoi siis ettei kannata vaihtaa kieliä kaikkia kerralla, siis niin että ensin kaikki vanhat pois ja uudet tilalle, vaan yksi kerrallaan pois ja uusi heti tilalle... Olen kyllä ottanut kaikki kielet pois ja ei ole vielä mennyt mutkalle, ja toisekseen jos tartteis hoitaa otelautaa joskus, ni se on aika hankalaa jos kielet on kiinni...
 
"Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..." NOMEN EST OMEN
KMT
20.11.2003 18:26:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sitä joskus on ollut kaikki kielet pois puhdistuksen takia mutta
yleensä vaihdan kielettäin,
 
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
lxi
20.11.2003 20:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun eks musiikin opettaja kerto ihan saman asian joskus ohimennen... Kertoi siis ettei kannata vaihtaa kieliä kaikkia kerralla, siis niin että ensin kaikki vanhat pois ja uudet tilalle, vaan yksi kerrallaan pois ja uusi heti tilalle... Olen kyllä ottanut kaikki kielet pois ja ei ole vielä mennyt mutkalle, ja toisekseen jos tartteis hoitaa otelautaa joskus, ni se on aika hankalaa jos kielet on kiinni...
 
Musiikinopettajasi kertomus ei pidä paikkaansa. Ovathan kitarat huolloissa, tehtailla yms. pitkiäkin aikoja ilman kieliä.
 
Kuitenkaan pitkiksi ajoiksi (kuukausiksi) ei kitaraa kannata varastoida kielettömänä. Siinä ajassa saattaa vaikutusta jo olla.
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
mikko k
21.11.2003 16:28:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minä olen pitäny kitaroitani aina joskus muutamia päiviä ilman kieliä ja en ole kyllä huomannu että olis mitään tapahtunu..siis en huvikseni vaan siks ku olen öljynny otelautaa tms..
 
ForSakeN
21.11.2003 17:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näissä asioissa tuntuu olevan yhtäpaljon oikeita ratkaisuja/mielipiteitä kun on soittajiakin, joten en sano kun sen, että itelläni ei oo kokemusta kuin kymmenisen vuotta vanhimman kitarani huollosta ja kielet olen vaihtanu vähän miten sattuu. Välillä kaikki kerralla välillä yksitellen eikä ole tarvinnu koskea kaularautaan kertaakaan kielenvaihtojen yhteydessä. Mutta enpä minäkään sitä nyt varastoon jättäs moniks vuosiks ilman kieliä happanemaan.
 
Höh, emmie sitä käy nostaan jos P**ka valuu alaspäin
Dr. Muff
21.11.2003 21:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikinopettajasi kertomus ei pidä paikkaansa.
 
Toi on ehkä vähän jyrkkä ilmaisu. Onhan tossa jotain perää.
 
Kielten veto kun puuttuu kaula menee vastakkaiseen suuntaan mutkalle, kielet kun laitetaan takaisin kaula suoristuu ja ehkä jopa menee toiseen suuntaan mutkalle tulee ns.relief:iä. Tuskin mitään vahinkoa pääsee sattumaan. Mutta vireen pitäminen voi ihan aluksi olla huonompaa kun kaula hakee muotonsa.
 
Juuri tuolla vireen pitämisellä olen kuullut perusteltavan tota kieli kerrallaan meininkiä.
 
Vai mitä?
 
Wanted: Rumpali
Fortune
22.11.2003 13:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan riippuu niin kitarasta.
 
Aikanaan omistamani Ibanezin RG270-räpsy meni jousipyssyksi, kun tempaisin kaikki kielet pois putsausta varten. Mutta kaularautaa säätämällä sekin hoitui. Mutta oli siis aika eläväinen kaula siinä.
 
Toisaalta sitten saman firman RG420 ei tuumannut mitään, vaikka oli viikon ilman kieliä.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
P2
22.11.2003 14:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no onkohan tuo nyt ihan kannattavaa? menee löysäileen, niin saa ihan sekasin sen raudan... enpä ite kyllä menis koskeen...
 
Miten se rauta menee sekaisin? Sehän on vaan sellainen kaareva tanko siellä kaulan sisällä.
 
PJS
23.11.2003 10:45:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no katsos nyt eihän se rauta sekoakaan, vaan kielten aiheuttaman vedon puuttumisen takia kaularaudan aiheuttamalle vedolle ei ole vasta voimaa ja kaula saattaa ruveta vääntymään
 
Elämme enigmaattisia aikoja...
Keppis
23.11.2003 14:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomaako sen helposti jos kaula on kierossa?
 
Fobiayhtyeen uudet sivut www.fobiayhtye.cjb.net
mikko k
25.11.2003 01:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

huomaa..kun katot kitaraa vaikkapa tallastapäin..eli vähäniinku viulistit pitää viulua=)ja katot sen kaulan suuntasesti..ymmärsitkö?siitä kyllä pitäs näkyä jos kaula on johonkinsuuntaan mutkalla..ja siis ihan semmonen silmämääränen riittää että jos se näyttää suoralta ni se on sillon suora=)mut sit jos se on "kumpuileva" ni sit voipi olla vähän vaikeempi tilanne..
 
e7
28.11.2003 20:58:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielipiteeni on se, että jos kaula vääntyy parissa päivässä ilman kieliä on kaula tehty huonosti tai puu on liian pehmeää, siis vääränlajista. Nimittäin itse tekemässäni kitarassa ei kaulassa ole lainkaan rautaa, eikä tuo ole mihinkään vääntynyt.
 
Sintti
05.12.2003 11:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se rauta menee sekaisin? Sehän on vaan sellainen kaareva tanko siellä kaulan sisällä.
 
tarkoitin tuolla, että sitä joutuu sitten säätämään uudestaan, kun kielet laittaa takaisin. eikä raudan säätö ole mitään helppoo hommaa (itse en uskalla etes koskee siihen;)... ja tuollaihan sen just voi saada mutkalle, kun sitä menee löysäileen ja kiristeleen...
ja menee se kyllä vähän extreme touhuksi jos aina pitää rautaa säätää, kun kielet vaihtaa...
 
Humppaa taikka kuole...^_^
vrajala
05.12.2003 20:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielipiteeni on se, että jos kaula vääntyy parissa päivässä ilman kieliä on kaula tehty huonosti tai puu on liian pehmeää, siis vääränlajista.
 
Kaikille sallittakoon mielipiteensä. Jos kuitenkin kitaran kaularautaa on kiristetty, se pyrkii vääntämään kaulaa oli siinä kieliä tai ei. Ja kielet poistaessa -kaularaudan tyypistä riippuen- kaulan pituussuuntainen puristus vähenee tai poistuu kokonaan ja samalla taivutusjännitys lisääntyy. Jos kitarassa on ohut kaula ja käytetään paksuja kieliä, on jännitysero melkoinen. Kaula vääntyy joka tapauksessa hieman ja jännityksen vaihtelut rasittavat puuta. Jos taivutat suoraa (ohutta) puunpalaa käsissäsi, palutuu se takaisin oikeaan muotoonsa. Jätäpä taivutukseen vaikka pariksi päiväksi. Vieläpä niin että lämpötilat ja kosteus muuttuvat. Veikkaanpa ettei ole suora enää.
 
Jos kaularautaa ei ole paljoakaan kiristetty, ei ongelmia todennäköisesti tule. Jos taas on, kannattaa kaularautaa löystää kielet poistaessa. Varsinkin jos kitara on pitempään ilman kieliä. Tarkkoja aikoja en mene sanomaan, riippuvat niin paljon kitarasta ja säädöistä ym.
 
Nimittäin itse tekemässäni kitarassa ei kaulassa ole lainkaan rautaa, eikä tuo ole mihinkään vääntynyt.
 
No eipä niin (viittaan edelliseen vuodatukseen). Hyviä kaularaudattomia kitaroita on, mutta varmempaan lopputulokseen päästään rautaa käyttäen. Varsinkin jos relief (sori, ei tule suomenkielistä termiä mieleen) halutaan oikeaksi riippumatta kielten vahvuudesta. Martinin akustisissahan kaulaa säädellään nauhojen "tangin" (taas kieliongelma) avulla. Mutta se nyt ei varsinaisesti tähän kuulu.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
vrajala
05.12.2003 20:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarkoitin tuolla, että sitä joutuu sitten säätämään uudestaan, kun kielet laittaa takaisin. eikä raudan säätö ole mitään helppoo hommaa (itse en uskalla etes koskee siihen;)... ja tuollaihan sen just voi saada mutkalle, kun sitä menee löysäileen ja kiristeleen...
ja menee se kyllä vähän extreme touhuksi jos aina pitää rautaa säätää, kun kielet vaihtaa...

 
Ei se kaularaudan säätö nyt mitään mädzikkiä ole. Toiseen suuntaan vääntäessä rauta kiristyy, toiseen löystyy. Ja kaula taipuu mukana. Varovainen pitää tietysti olla. Tuolla Kitarakamat palstalla on FAQ kitaran säätämisestä.
 
Ja kaularaudan säätö on yleensä tarpeellista ainoastaan huomattavasti ohuempiin tai paksumpiin kieliin vaihdettaessa.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Ztla
31.08.2012 19:02:18 (muokattu 31.08.2012 19:11:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HYVIN Vanha aihe juu'u... Mutta mietin vaan että entä jos kitara on pitkään ilman esim. ohutta e-kieltä niin voiko se alkaa taipua pikkuhiljaa sivusuunnassa kun se kieli puuttuu sieltä reunasta? Jos toisella puolella olisi vähemmän painetta kaulalle tai jotain.
 
Itellä ollu kyllä vasta pari viikkoa ilman sitä kieltä kun en oo ehtiny ostaa viel uutta mutta mietin muuten vaan.
 
Katotaan jos joku tän joskus huomaa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «