OsQu 24.10.2006 23:49:40 | |
---|
Mutta niinkuin baron jo tuossa totesi, nuo neuvot käyvät paremminki jazz yms musiikkiin. Pop/rock linjalla on turvallisempaa soittaa juuri pentatonisia asteikoita, ellei sitten oikein radikaaleja sooloja halua vetästä. Kyllä ne sävelet sinne sopii, mutta sopiiko se sitten siihen genreen on oma asiansa. |
baron 25.10.2006 00:00:08 | |
---|
Mutta niinkuin baron jo tuossa totesi, nuo neuvot käyvät paremminki jazz yms musiikkiin. Pop/rock linjalla on turvallisempaa soittaa juuri pentatonisia asteikoita, ellei sitten oikein radikaaleja sooloja halua vetästä. Kyllä ne sävelet sinne sopii, mutta sopiiko se sitten siihen genreen on oma asiansa. Mun mielestä (eikä tää oo vain mun mielipide) musa rakentuu jännitteen lisäämisestä ja vähentämisestä. Soolossa tää tarkoittaa sitä, että kun ollaan selvitetty turvallinen asteikko (pentatoninen?) niin ajoittain käytetään vain sen säveliä (jännitteen vähentäminen) ja ajoittain käytetään asteikkoon kuulumattomia säveliä (jännitteen lisääminen) "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
OsQu 25.10.2006 20:14:20 | |
---|
Mun mielestä (eikä tää oo vain mun mielipide) musa rakentuu jännitteen lisäämisestä ja vähentämisestä. Soolossa tää tarkoittaa sitä, että kun ollaan selvitetty turvallinen asteikko (pentatoninen?) niin ajoittain käytetään vain sen säveliä (jännitteen vähentäminen) ja ajoittain käytetään asteikkoon kuulumattomia säveliä (jännitteen lisääminen) Kiinnostava ajatus, mutta aloittelevalle soittajalle tuollainen ajattelu taitaa kuitenkin olla ehkä vähän liikaa. Mutta hyvä ajatus tosiaan! |
Jzci 30.10.2006 13:47:11 | |
---|
No eiks siihen D-doorinen sopisi kuin nenä päähän? Jos biisi menee aivan normaalisti A-mollista niin miksi pitäisi ajatella soittavansa D-doorista? (joka sisältää siis samat sävelet kuin luonnollinen Am-asteikko) |
Taitaa tosiaan olla tarvetta tutustua moodeihin, ettei jämähdä ikuisiksi ajoiksi veivaamaan pentatonista :) Baronille plussa rautalankamallista +. "Oh by the way, which one's Pink?" |
baron 30.10.2006 13:56:02 (muokattu 30.10.2006 14:01:30) | |
---|
Jos biisi menee aivan normaalisti A-mollista niin miksi pitäisi ajatella soittavansa D-doorista? (joka sisältää siis samat sävelet kuin luonnollinen Am-asteikko) Kun en tunne piisiä niin veikkasin sointukierron perusteella:-) Jos piisi on normaali A-mollipiisi, oot ihan oikeassa. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |