Aihe: Äänen kehittäminen korkeammaksi.
1 2
shadow226
28.10.2006 16:20:57
Minulla on luonnostaan aika matala ääni ja haluais kehittää sitä korkeammaksi. Kuinka paljon äänialaa on ylipäätään mahdollista kehittää ylöspäin?
Ja osaisitteko neuvoa jotain hyviä harjoituksia? Auttaako vain korkealta laulaminen?
Onko jotain biisejä jotka olisivat erityisen kehittäviä? Olen siis naisääni.
Ääneni myös vuotaa melko pahasti, paitsi ne korkeimmat äänet mitä pystyn laulamaan ovat kirkkaita.
Coelhinho21
28.10.2006 17:43:27 (muokattu 28.10.2006 17:43:57)

Minulla on luonnostaan aika matala ääni ja haluais kehittää sitä korkeammaksi. Kuinka paljon äänialaa on ylipäätään mahdollista kehittää ylöspäin?

Lienee henkilökohtaista, itselläni kehitystä vajaassa kymmenessä vuodessa yli puoli oktaavia, mikä mun mielestä on hyvin.

Ja osaisitteko neuvoa jotain hyviä harjoituksia? Auttaako vain korkealta laulaminen?

Se on ainakin yksi tapa kehittää ylärekisteriä. Itse vuosien varrella pikkuhiljaa päässyt ylemmäs ja ylemmäs, kun vain itsepintaisesti kolkutellut rajoja, vaikka ääni vähän pettäiskin. Fiilis on aika hyvä, kun tulee se päivä, jolloin saa vedettyä biisin, jota ei oo ennen saanu meneen puhtaasti.

Onko jotain biisejä jotka olisivat erityisen kehittäviä? Olen siis naisääni.
Ääneni myös vuotaa melko pahasti, paitsi ne korkeimmat äänet mitä pystyn laulamaan ovat kirkkaita.

Tollasta höpöttelin, täällä on viisaampiakin neuvoon niin jään odotteleen vinkkejä itekki.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Juho84
28.10.2006 19:17:04
jooh eräs tenori muunnooin sano et "harjottele ala ja keski rekisteriä paljon niin saat korkeat äänet kaupan päälle"
mutta omalla kohdalla tulee tota alarekisteriä liian vähän treenailtua.
eli keski ja ylä rekisteriä käytään pääsääntöisesti.
en tiiä onx tos mtn perää ku en oo noudattanu sitä =)
mannerheim666
28.10.2006 19:58:17 (muokattu 28.10.2006 19:58:55)
joo aluksi itse kans treenasin liikaa korkealta, ja ylävireistähän se lähinnä vaan on jos ei alhaalta ensin opettelekunnolla. Meikällä soi omaan fakkiin ylä-äänet hyvin, mutta alaspäähän olisi kiva saada terssi lisää
fifi
29.10.2006 18:24:03

Nalle puh, saisinko sen pitkän listan mitkä lajit eivät sovi? Amatöörinä en ole koskaan kuullutkaan, että joku urheilulaji EI sopisi laulamisen kanssa yhteen.
Ja mikä ihmeen puhu vain kun on pakko? Jos puhuu "oikein" niin ei kai sen pitäisi hirveästi rasittaa äänihuulia?

Painonnosto/bodaaminen ei sovi laulajalle. Yleensä sen takia, että kovia painoja nostettaessa kurkunpäähän ja erityisesti äänihuuliin kohdistuu painetta, kun niitä painoja ähelletään ylös naama irvessä. Monilla painonnostajilla kuuluu vielä sellainen paineinen äännähdys "nnnnngh", kun oikein pinnistelevät painoja ylös (kurkku jännittyy, äänihuulet puristuvat väkivaltaisesti yhteen). Tällä tavoin jos tekee päivittäin useita kertoja viikossa, se vahingoittaa äänihuulia. Jos käy salilla, täytyy olla erityisen tarkkana siitä, ettei lopeta hengittämistä ja jännitä kurkkua yhtään. Kova lihasten treenaus vaikuttaa myös esim. siihen, että kropan elastisuus katoaa ja jäykistyy. On vain lihasmassaa joka estää esim. poikittaisen vatsalihaksen työskentelyn. Poikittaista vatsalihasta tarvitaan syvähengitykseen, ja se on sen ns. sixpackin alla. Eli jos haluaa treenata itsellensä tosi kovan sixpackin, ei syvä vatsalihas pääse työskentelemään elastisesti, kun päällä on kivikovaa massaa.

Kaikki sellaiset lajit, jotka venyttävät sisempää lihaksistoa, kuten jooga, pilates ja periaatteessa vaikka mummojumppa, ovat laulajille hyväksi. Jos käy salilla, täytyisi sen vastapainona olla joku venyttävä laji, ettei lihakset kiristy panssariksi kropan päälle.
Ad surdas auras canere
Apricot
29.10.2006 23:02:02
Jos käy salilla, täytyy olla erityisen tarkkana siitä, ettei lopeta hengittämistä ja jännitä kurkkua yhtään. Kova lihasten treenaus vaikuttaa myös esim. siihen, että kropan elastisuus katoaa ja jäykistyy.

Tätä olenkin miettinyt usein, kun olen toisinaan puntillakin piipahtanut. Oma johtopäätös on ollut juuri tuo, että jos suorituksen aikana ei leuka nouse turhaan ja kaula jännity, niin suorituksesta ei pitäisi olla haittaa. Ja pitää ottaa huomioon, että ne on ne tietyt liikkeet joissa pitää olla tarkkana, kuten jalkakyykky, maastaveto ja vatsarutistukset. Vatsarutistus tuntuu oikeastaan olevan pahin mahdollinen kurkun kannalta. Toisaalta olen huomannut, että jos oikein keskittyy siihen ettei kurkunpää jännittyisi, niin se vain parantaa harjoituksen tehokkuutta koska liike on pakko eristää kohdelihaksien tehtäväksi.

Kropan elastisuuden kyllä pitäisi säilyä, jos vain venyttelee kunnolla. Ja sitähän ei kunnon painonnostaja tee.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
MartinB
30.10.2006 11:33:49
Painonnosto/bodaaminen ei sovi laulajalle. Yleensä sen takia, että kovia painoja nostettaessa kurkunpäähän ja erityisesti äänihuuliin kohdistuu painetta, kun niitä painoja ähelletään ylös naama irvessä. Monilla painonnostajilla kuuluu vielä sellainen paineinen äännähdys "nnnnngh", kun oikein pinnistelevät painoja ylös (kurkku jännittyy, äänihuulet puristuvat väkivaltaisesti yhteen). Tällä tavoin jos tekee päivittäin useita kertoja viikossa, se vahingoittaa äänihuulia. Jos käy salilla, täytyy olla erityisen tarkkana siitä, ettei lopeta hengittämistä ja jännitä kurkkua yhtään. Kova lihasten treenaus vaikuttaa myös esim. siihen, että kropan elastisuus katoaa ja jäykistyy. On vain lihasmassaa joka estää esim. poikittaisen vatsalihaksen työskentelyn. Poikittaista vatsalihasta tarvitaan syvähengitykseen, ja se on sen ns. sixpackin alla. Eli jos haluaa treenata itsellensä tosi kovan sixpackin, ei syvä vatsalihas pääse työskentelemään elastisesti, kun päällä on kivikovaa massaa.

Kaikki sellaiset lajit, jotka venyttävät sisempää lihaksistoa, kuten jooga, pilates ja periaatteessa vaikka mummojumppa, ovat laulajille hyväksi. Jos käy salilla, täytyisi sen vastapainona olla joku venyttävä laji, ettei lihakset kiristy panssariksi kropan päälle.

No, en väitä että et tietäisi mitään, mutta ennakkoluuloja voimaharjoittelua kohtaan on ihan liikaa!! Osa tuosta varmaankin pitää paikkaansa, eli ns. Valsalva Manöveri ei välttämättä ole kovin terveelinen äänihuulille.

Mitä elastisuuteen tulee, niin voin sanoa että vaikka olen puntteja nostellut niin ei mulla mitään vikaa elastisuudessa ole. Eli kaikki tuollainen että lihashallinta tai elastisuus huononisi punttien nostelusta en ollenkaan allekirjoita!!

Terveeseen harjoitteluun liittyy myös rentoutuminen ja venyttely, mikä palauttaa lihasten rentouden. Olen lähes kaikkia mun ystäviä liikkuvampi ja vahvempi. Eikä vatsa "kiristy" tuosta vaan, jos nostaa puntteja IMO, päinvastoin, mikäli treenaa niin tuntee oman kehonsa paremmin ja huomaa paremmin kun jännitys on iskemässä. Pidän ihan naurettavana, että painonnostaja ei kykenisi syvähengitykseen.

Jos Fifille laittaisin jossain vaiheessa (saattaa kestää) sampleen mun laulusta niin voisi tämä arvoida, miten vahingoittuneet äänihuulet minulla on ja missä määrin olen epäelastinen? Mielenkiintoista tämähän olisi. Voisin laulaa vaikka valssin perinteisellä tekniikalla, tai rokkikappaleen? Jos olet oikein vakavissasi, niin sinua pitäisi juuri kiinnostaa, että pitääkö sanomasi paikkaansa.

Tosin suurin osa laulustani on rokkia (karjuntaa ym.) joten sen pitäisi vaikuttaa paljon kielteisemmin puhtaaseen lauluuni? Miten on? Arvioin itse, että tekniikkani puhtaassa laulussa kaiken lisäksi ei ole mitenkään erinomainen joten pystytkö vielä tämänkin jälkeen sanomaan että puntit ovat ratkaisevalla tavalla haitallisia? Vaikuttaisiko punttien poisjättäminen myönteisellä tavalla lauluuni? Itse en usko.
mannerheim666
30.10.2006 14:13:16 (muokattu 30.10.2006 14:21:32)
....Voi niitä painoja nostella ilman että olisi arnold arghnegger.... Itse nostelen pienillä ja sopivilla painoilla silloin tällöin koska koen siitä olevan HYÖTYÄ laulamisessa ja myös saan hyvää lisää ruutia ranteisiin rumpujen soittossa. PAtarumpua kun hakkaa parikin tuntia putkeen siinä vaaditaan käsiltä kestävyyttä jne....KAikki urheilu on ollut plussaa tähän mennessä ainakin oikein harjoiteltuna.
Toisaalta ymmärrän jos joku kokematon menee nostaan pari kertaa jotain niin on paikat viikko tolkulla kipeenä, mutta itte kun olen ollut aktiiviurheilija aina, niin, on lähes mahdotonta saada paikkoja kipeeksi jos osaa treenata oikein ja tietää rajansa. Poistaa muun muassa turhat paineet ennen laulua kun avaa kehon ensin pienellä jumpalla.... Tosin pystyisin kyylä tekemään sellaisenkin ohjelman että parin kuukauden päästä 120 kiloo heiluisi tangossa ja niska olisi kuin tukkimiehen paska....Vetääähän se jorma hynninenkin 15 kilsan hiihtolenkkejä...Sen takia se vielä kunnossa on pysynytkin ja lavoilla.... Hiihtaminen on kyllä parasta laulun kannnalta mitä olen tähän mennessä kokenut, kunhan vaan katsoo että ei kauheella pakkasella mene hengityselimiään murskaamaan.
insight
30.10.2006 14:33:45
Hiihtaminen on kyllä parasta laulun kannnalta mitä olen tähän mennessä kokenut, kunhan vaan katsoo että ei kauheella pakkasella mene hengityselimiään murskaamaan.

Mulla on erityisen herkkä hengityselimistö, niin en kyllä lähtisi hiihtämään. Ennemmin sitten vaikka uimassa tai onhan noita hyviä aerobisia stepperilaitteita.
buddha
30.10.2006 15:49:32 (muokattu 30.10.2006 15:54:35)
Voi näitä forumfriikkejä ja niiden "opastuksia"...sanonpahan vaan, että ihmiset suhtautukaa erittäin kriittisesti forumeissa lukemiinne ohjeisiin..paljon täyttä peetä.
Enkä ole mikään trolli molli.
I will rock your world
insight
30.10.2006 16:31:27
Voi näitä forumfriikkejä ja niiden "opastuksia"...sanonpahan vaan, että ihmiset suhtautukaa erittäin kriittisesti forumeissa lukemiinne ohjeisiin..paljon täyttä peetä.
Enkä ole mikään trolli molli.

Aika ympäripyöreetä. Voisitkos osoittaa epäkohdat, koska muuten kommentointisi on varsin tyhjä. Rakentava kommentointi on aina toivottavaa, ellei ole kysyttävää.
buddha
30.10.2006 17:21:15 (muokattu 30.10.2006 17:22:42)
Aika ympäripyöreetä. Voisitkos osoittaa epäkohdat, koska muuten kommentointisi on varsin tyhjä. Rakentava kommentointi on aina toivottavaa, ellei ole kysyttävää.

Toki.
En väitä, että täällä ei olisi mieletöntä määrää hyvää insighttia, mutta kyllä täytyy kaikkea katsoa tarkkaan suurennuslasin kaikissa foorumeissa, mistä varmasti olet kanssani samaa mieltä. Tiedänpä eräitä, jotka ovat joutuneet hengenvaaraan noudatettuaan foorumista saamiaan opastuksia lääkkeitten käyttöön...mutta täällä ei nyt semmoista voi tapahtua.
Kuitenkin ilkeästi rasahtaa silmään sellaisia aivan naurettavia juttuja silloin tällöin, jotka huvittavat, paitsi jos joku ottaa ne tosissaan. Näitä juttuja on tässä threadissa.

Now to the point:

Eräs henkilö mainitsi, että urheilulajeista, jotka eivät sovi laulajalle, saisi pitkän litanian. Sitten tämä kyseinen henkilö erään toisen henkilön avustuksella onnistui kasaamaan kaksi(2) lajia, mitkä eivät sovi. Jooga ja punttisali.
Ylipäätänsä tämä koko keskustelu liikunnan ja laulamisen huonosta yhteensopivuudesta tuntuu niin äärettömän absurdilta. Ihminen on luotu liikkumaan, eikä tosiaankaan ole tehty posliinista.
Sellaista "kivikovaa lihaspanssaria" ei niin vain kehitetä, se vaatii ainakin 5-10 vuotta joka ikinen päivä pari tuntia treeniä ruokavalio ja protskut päällä, plus aimo annos asennetta. Tämmöiset "normaalit" ihmiset, kuten me, joiden tavoitteena ei ole voittaa kehonrakennuksen Suomen mestaruutta tai hiihdon olympiakultaa, voimme aivan huoletta harrastaa reilustikin mitä tahansa liikuntaa, vaikka nyt herkkiä laulajia olemmekin. Liikunnalla todellakin on vain positiivinen vaikutus. Tietenkin me kaikki tunnemme oman kroppamme ja tiedämme miten esim. esitykseen tulee valmistautua, ei silloin kannata mennä salille vahvistumaan, kuluttaa energiat pois, tai juoksemaan. Jokaisella on omat rutiininsa. Mutta liikunnasta ei todellakaan aiheudu laulajalle mitään haittaa. Kovan suorituksen jälkeen tietysti ääni saattaa olla maassa, niin kuin koko kroppa on maassa, sen vuoksi tämä erittäin tärkeä asia of palautuminen on olemassa. Palaudu, ja ääni lähtee entistä komeammin, kuten myös elämä itsessään on valoisampi. Älkää ihmisrakkaat yrittäkö liikuntaa syyllistää siitä, että teiltä puuttuu lahjoja(vitsi, vitsi).
Joogasta sen verran, en ole koskaan harrastanut, mutta luulisi sen olen yksi parhaita laulajalle soveltuvia lajeja, venyttäähän se mukavasti ja voimistaa kehoa monipuolisesti ja tasapainoisesti.
"Kurkkuun kohdistuvasta paineesta" kuntosalilla, kuka hullu nyt niin paljon ähkii ja puhkii ja repii, anteeksi nyt vaan, mutta täytyy tietoisesti yrittää tuhota äänihuulensa jos tälläisiä tuntemuksia tulee salilla. Voi hyvänen aika sentään.
PS: Minulla on hyvä kroppa.
I will rock your world
buddha
30.10.2006 18:30:12 (muokattu 30.10.2006 18:31:24)
"Eräs henkilö mainitsi, että urheilulajeista, jotka eivät sovi laulajalle, saisi pitkän litanian. Sitten tämä kyseinen henkilö erään toisen henkilön avustuksella onnistui kasaamaan kaksi(2) lajia, mitkä eivät sovi. Jooga ja punttisali"

kannattaa lukea tarkemmin ;)

Noi ei sillä nyt mitteen himputin väliä ole, puuta heinää yhtä kaikki. =D
Mitä, kolme?
I will rock your world
buddha
30.10.2006 18:41:17
No anteeksi, kun olen niin äksy. Sorry. =C (sob sob) . =)
I will rock your world
fifi
30.10.2006 22:01:46

Omat kommenttini perustuvat mm. voice massage -terapeuttien ja äänifysiologian sekä puheterapian asiantuntijan kommentteihin, sekä myös omaan tietämykseeni aiheesta - opiskelenhan alaa.

Korostin sitä, että hengityksen ja kaulan jännittämisen kanssa on oltava tarkkana, kun käy salilla. Elastisuutta saa venyttelemällä salin jälkeen, ja niinhän pitäisikin tehdä - vaan eivät kaikki sitä tee. Syvä poikittainen vatsalihas ei ole se, mitä bodataan, sen päällisiä vatsalihaksia. Jos ne ovat kivikovat, ei niiden alla oleva syvä vatsalihas pääse toimimaan vapaasti. Äänifysiologinen fakta on, että six-pack tai sen olemattomuus eivät vaikuta laulamiseen tai hengittämiseen, sen sijaan syvä poikittainen vatsalihas on se, mitä tarvitaan.

En ole missään vaiheessa kieltänyt ketään käymästä saleilla, ja olen itsekin käynyt salilla. Kyse on vain siitä, että on tiedettävä, mitä tekee sekä miten. Ja miten se saattaa vaikuttaa - ja miten estetään huonot vaikutukset.

Kerrassaan niin asiattomia kommentteja on kyllä tullut vastineeksi, että ei voi muuta sanoa kuin että hyvää päivänjatkoa vaan teillekin.
Ad surdas auras canere
buddha
30.10.2006 22:23:34
Niin onhan se mukava väittää toisten kommentteja asiattomiksi, kun tässä yritän vain puhdasta faktaa ja järkeä kertoa näiden pikkutarkkojen huuhaa juttujen sijaan. Kuntosali ei ole se, joka jäykistää vatsalihakset. Se tulee jostain muualta. Kuten stressistä. Treenaus oikealla tekniikalla, (esim. ei saa pidättää henkeä) vain on positiivista. Ja siinä välissä voi vähän venytelläkin niitä, tuplata hyvän vaikutuksen. Liikunta ei millään muotoa ole huonoa laulun kannalta. Tämäkö se asiaton asia oli, kun joku uskaltaa olla eri mieltä? Hyvää loppuelämää vain teillekin. Pah.
I will rock your world
buddha
30.10.2006 22:39:08 (muokattu 30.10.2006 22:40:56)
Ja haluaisin vielä lisätä, ennekuin disrespectaamme ja pädemme toisemme suohon, että minulla ei ole mitään aikomusta kyseenalaistaa kenenkään ammattiosaamista, Fifi, ja tiedän, että lihasjäykkyys, varsinkin vatsalihasten, on huono juttu laulajalle, to say the least. Pardon me että tungen ulkomaan kieltä väliin kokoajan, mutku se on jotenkin helpompaa minulle. Anyway, luulen, Fifi, että pointtimme menivät hiukan ristiin ja emme ymmärtäneet toistemme hyvää tarkoitusta.
I will rock your world
fifi
30.10.2006 23:19:15

Niin onhan se mukava väittää toisten kommentteja asiattomiksi, kun tässä yritän vain puhdasta faktaa ja järkeä kertoa näiden pikkutarkkojen huuhaa juttujen sijaan. Kuntosali ei ole se, joka jäykistää vatsalihakset. Se tulee jostain muualta. Kuten stressistä. Treenaus oikealla tekniikalla, (esim. ei saa pidättää henkeä) vain on positiivista. Ja siinä välissä voi vähän venytelläkin niitä, tuplata hyvän vaikutuksen. Liikunta ei millään muotoa ole huonoa laulun kannalta. Tämäkö se asiaton asia oli, kun joku uskaltaa olla eri mieltä? Hyvää loppuelämää vain teillekin. Pah.

Olenko väittänyt, että treenaus oikealla tekniikalla on vaarallista laulajalle? Tai että kaikki maailman urheilulajit olisivat kiellettyjä laulajilta ehdottomasti ja että treenauksesta on pelkkää vahinkoa? Tai että äänen menettää heti paikalla kun painoihin vain koskeekin? Olenko tosiaan näin väittänyt, koska vaikka miten päin lukisin ensimmäistä viestiäni, korjaisin vain ensimmäisen lauseen seuraavanlaiseksi: Painonnosto väärällä tavoin toteutettuna saattaa aiheuttaa vahinkoa äänelle. Tosin kyseinen message pitäisi tulla kyllä ilmi viestini loppuosasta, jossa en mitenkään kiellä kyseistä lajia harrastamasta, vaan että siinä pitää olla tarkkana, miten sitä tekee.

Vastaukset, jotka ovat tulleet, ovat olleet juuri sellaisia, että on haluttu käsittää, että minä täällä vain kiellän kaiken ja puhun p***aa minkä ehdin. Ja aiheutan sillä vielä suurta vahinkoa ihmisille, niin kuin sellaiset, jotka neuvovat vääriä lääkkeitä ihmisille netissä?!?! Olen aivan järkyttynyt kyseisistä ilkeämielisistä vihjailuista, mitkä menevät mielestäni hyvän maun tuolle puolen.

Uskon joka tapauksessa sellaisia ammattilaisia, jotka työkseen korjaavat vahingoittuneita ääniä. Ne neuvot, joita olen tässäkin foorumissa jakanut, ovat aina perustuneet useamman asiantuntijan tietoihin, eikä pelkästään mutu-fiiliksiin.
Ad surdas auras canere
fifi
30.10.2006 23:42:20

By the way, minua syytettiin myös siitä, että olen "erään toisen henkilön avustuksella" kieltänyt myös joogan. Lukekaa alkuperäinen viestini. Siinä suosittelen joogaa. Enkä ole sitäkään missään vaiheessa kieltänyt.

Tuntuu, kuin tekstejäni on haluttu lukea kuin piru raamattua. Muutama ihminen on onneksi tajunnut pointtini, mutta muutama ihminen on sen sijaan halunnut kärjistää asiat täysin päälaelleen.
Ad surdas auras canere
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)