Foxi 27.10.2006 00:07:03 | |
---|
Joskus harjoiteltaessa ja joskus jopa keikoilla kurkussani tuntuu ärsytystä ja yskimisen tarvetta. Kun jonkin aikaa on kakonut ja yskinyt kuivaa yskää, niin kurkku normalisoituu. Tällöin taas saattaa yskimisen seurauksena tulla ns. nielemisrefleksi, joka vaikeuttaa laulamista. Kurkunärsytys on siis sen kaltaista, kuin pitäisi oksentaa. Olen siis vielä aloittelija ja edellä mainittu voi johtua osin jännityksestä, mutta olisiko muilla kokemusta vastaavasta ja kenties neuvoja, miten voisin välttyä kakomiselta? Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |
faith 27.10.2006 00:22:14 | |
---|
Vesi vanhin voitehista.. eli yritä olla mahollisimman pitkälle yskimättä. Vedenjuonti helpottaa monesti, kuin myös vesipiipun käyttö voi tehä. Yskimiseen voi toki olla monia, monia syitä, mutta itellä alkoi ääni kähetä aina ku lauloin omalle äänelle liian matalia kappaleita. Kroppa yritti viestiä että kaikki ei oo kunnossa. Kannattaa siis miettiä onko laulujen ääniala sopiva, millä tyylillä sen vedät jne. Kokeile eri tekniikoita; onko joku tyyli parempi/pahempi ku toinen? Itsetutkiskelua vaan kehiin! -näin aamuyöstä ei tuu muuta mieleen, palaan asiaan myöhemmin jos on lisättävää =)- Olis mukavaa laulaa jossain mukavassa kokoonpanossa. Mutta eipä se tietenkään onnistu ku ei vedä mitään heviä. *mutin* |
Foxi 29.10.2006 17:37:55 | |
---|
Vesi vanhin voitehista.. eli yritä olla mahollisimman pitkälle yskimättä. Vedenjuonti helpottaa monesti, kuin myös vesipiipun käyttö voi tehä. Yskimiseen voi toki olla monia, monia syitä, mutta itellä alkoi ääni kähetä aina ku lauloin omalle äänelle liian matalia kappaleita. Kroppa yritti viestiä että kaikki ei oo kunnossa. Kannattaa siis miettiä onko laulujen ääniala sopiva, millä tyylillä sen vedät jne. Kokeile eri tekniikoita; onko joku tyyli parempi/pahempi ku toinen? Itsetutkiskelua vaan kehiin! -näin aamuyöstä ei tuu muuta mieleen, palaan asiaan myöhemmin jos on lisättävää =)- OK kiitos avusta :) Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |
Nalle Puh 29.10.2006 22:16:14 | |
---|
Kokeile painaa sormilla aataminomenan vasemmalta puolen noin sentin verran viistosti alaspäin, jos tulee sama tuntemus kuin laulaessasi niin kerron mikä luultavasti vikana? |
Foxi 29.10.2006 23:50:25 | |
---|
Kokeile painaa sormilla aataminomenan vasemmalta puolen noin sentin verran viistosti alaspäin, jos tulee sama tuntemus kuin laulaessasi niin kerron mikä luultavasti vikana? Kyllä. Melko lähellä sitä tuntemusta, kuin laulaessa. Kuitenkaan se ei ole jatkuvaa. Ainoastaan yhdellä keikalla tämä kurkkuvaiva on häirinnyt. Myöskään laulutunneilla ei ole häirinnyt. Totean vielä, että kun kurkussa on tämä "tuntemus" niin pelkkä suun avaaminen riittää yskittämään. siinä mielessä vaiva on ollut minulla aina, mutta nyt, kun opiskelen musiikkia ja laulamista niin haluaisin tietää, mitä voin sille tehdä. Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |
Nalle Puh 30.10.2006 08:39:25 | |
---|
Kaulan lihakset Mm.salenius ja Mm. sternocleido-mastoideus voivat kiristää ja painavat silloin samoin tavoin aatamin omenaa kuin sormella painaessa! tietty en voi takuuta antaa ;) kannattaa kokeilla itse hieroa kaulanaluetta pinnalta kevyesti. |
Kaulan lihakset Mm.salenius ja Mm. sternocleido-mastoideus voivat kiristää ja painavat silloin samoin tavoin aatamin omenaa kuin sormella painaessa! tietty en voi takuuta antaa ;) kannattaa kokeilla itse hieroa kaulanaluetta pinnalta kevyesti. Ok. kolkeillaan tätä. Kiitos. Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |