Aihe: Tonet ja volumet lähes on/off
1
L.Ruoska
28.10.2006 18:30:13

Moi! Kirjotin samasta asiasta jo bassopalstalla mutten tajunnu että täällähän on soitinrakennuspalstakin =)

Eli tilanne on tää:
Heitin beissiin Duncanin SPB-3 ja SJB-3 mikit eli Quarter Pound P/J-setin. Kolvasin siihen 250K potikoilla kaks volumea ja kaks tonea 0.1mfd capeilla. Nyt jostain syystä volume- ja tonepotikoiden vaikutus toimii ainoostaan ihan siellä toisessa reunassa, eli about "kolmosen" jälkee ollaan jo täysillä eikä säätö vaikuta sitten sen enempää isommille ruuvatessa. Mistähän johtuu? Eikös bassossa pitäis just käyttää noita 0.1mfd cappeja? Volumet on kolvattu reversenä eli j-bass-tyyliin niin että molemmilla mikeillä on oma itsenäinen volume.

Yks ihmejuttu minkä duunasin kanssa on että kolvasin tallalta tulevan piuhan siihen jackin kolmanteen jalkaan, en tiedä miks mutta se poistaa surinoita ja beissi ei nyt surise. Jos en koske tallaan/kieliin mutta käpälöin säätönumiskoita niin tulee jonkinmoista surinaa mutta aika hiljainen soitin toi on. Jos sen tallan johdon laittaa maihin niin surina pahenee (vaikka pitäis vaimentua, vai?).

Profetoikaas mistä nää ilmiöt johtuu, kiitos paljon =)
KEMOSABE WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
Aki
28.10.2006 22:22:10

Volumet on kolvattu reversenä
Tuostahan se johtuu. Sun potikka ei ole nyt logaritminen, vaan käänteisesti logaritminen.

Jos sen tallan johdon laittaa maihin niin surina pahenee
Eikös se jakin kolmas jalka sitten mene juurikin maihin kun plugi on kytketty? Vai onko kyseessä kytkimellinen jakki?
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
isokasi
28.10.2006 23:06:41
No Way Out..........
L.Ruoska
29.10.2006 09:18:57

Tuostahan se johtuu. Sun potikka ei ole nyt logaritminen, vaan käänteisesti logaritminen.
Aah, onko olemassa jotain käänteislogaritmisia potikoita? Onko paljonkaa väliä 250K vai 500K?

Eikös se jakin kolmas jalka sitten mene juurikin maihin kun plugi on kytketty? Vai onko kyseessä kytkimellinen jakki?
Ai menee vai? No hieno juttu =D Jos kuitenkin länttään sen tallan piuhan suoraan samaan klönttiin missä on muut maat niin surina pahenee, ehkä siinä syntyy sitten maalenkki tjsp?

Skemat katoin stewmac.comista, siellä oli varsinkin kattavat ohjeet siellä Understanding Guitar Wiring-puolella. Oommä kyllä kattonu noita Duncaninkin skemoja.

Miten kolvataan 2x tone, blend ja vol?
KEMOSABE WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
poppamies
29.10.2006 09:58:30

..Volumet on kolvattu reversenä eli j-bass-tyyliin niin että molemmilla mikeillä on oma itsenäinen volume...

J bassissa on molemmille mikeille oma volumensa mutta ei ne ole kytketty millään tavoin "reversenä". En oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla reversemeiningillä?
L.Ruoska
29.10.2006 15:08:01

Jos ne ei oo kolvattu reversenä niin sillonhan kumman tahansa mikin volumen pienentäminen hiljentää koko bassoa.

http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … fo_sheets&item=freeinfo/fi.html

Kolvasin tietysti aluksi niin ja ihmettelin että miksi tää hiljenee, sitten löysin ton saitin. Mistäs mä saan sitten näit "käänteislogaritmisia" potikoita vai miten tollanen aito J-bass toimii?
zepeteus
29.10.2006 15:42:56
Kuinkas monta potikkaa sinulla on bassossasi? 2x Vol ja 2x Tone on tietty neljä, mutta sekä Jazz- että P/J-basson vakio taitaa kuitenkin olla kolme. Kytkennältään ovat vieläpä molemmat just samoin, katsopa seuraavat kaksi kuvaa:

Jazz-basso
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/std_jazz_bass.html
P/J-basso
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p-j_bass.html

Mistäs mä saan sitten näit "käänteislogaritmisia" potikoita vai miten tollanen aito J-bass toimii?

Kuten ylläolevissa kuvissa eli mitään käänteislogaritmisia potikoita ei tarvita, vaan itse potikka piuhoitetaan "käänteisesti" normaaliin kitaratapaan verrattuna. Tuo antamasi StewMacin linkki ketoo sen näin: "To resolve this problem, simply swap the input to lug 2 and the output to lug 3."

Tonekonkaksi SD:n suositus näyttää olevan 50nF, ei 100nF (0.1uF). Tuohan on sitten kai makuasiakin, ettei sen puoleen.

Blend? Tehdään toisesta volasta Master Vol ja toinen toimii sitten blendaajana.
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p_j_bass_blend.html
Aki
29.10.2006 17:27:17

Jos ne ei oo kolvattu reversenä niin sillonhan kumman tahansa mikin volumen pienentäminen hiljentää koko bassoa.
Noniin, kohta kun aletaan puhumaan asioista asioiden oikeilla nimillä, tiedetään missä mennään. Reverse-termillä kuvittelin sun tarkoittavan käänteistä kytkentää, mutta tarkoititkin oikeinpäin olevaa maadoittamatonta volumea. Siihen kelpaa normaalit logaritmiset mainiosti. (Tarkista vielä että ne on logaritmiset).

Joskin, tuo on huono tapa kytkeä volumet. Kun pistät volumet kiinni, ulostulo ei maadoitu, jolloin kielistä irtipäästäminen aiheuttaa napsun ja surinaa. Jos kytket molemmat volat normaalisti, yhden volumen ruuvaaminen hiljentää toista mikkiä vasta ihan loppumetreillä, ja matka 10-3 pitäisi riittää balanssin säätämiseksi.

Passiivinen balancepotikka on siitä huono, että keskiasennossa signaali on heikompi ja diskantti heikentynyt.

Blend? Tehdään toisesta volasta Master Vol ja toinen toimii sitten blendaajana.
Tavallinen volapotikka EI toimi blendinä. Siihen tarvitaan kaksitoiminen potikka, jossa on käänteisesti logaritmiset käyttäytymiskurvit.
zepeteus
29.10.2006 19:58:15
Tavallinen volapotikka EI toimi blendinä. Siihen tarvitaan kaksitoiminen potikka, jossa on käänteisesti logaritmiset käyttäytymiskurvit.

Jaa. Jos sanomani olikin kenties turhan lyhytselitteinen, tokihan asia olisi selvinnyt katsomalla tuon antamani linkin?
Blend? Tehdään toisesta volasta Master Vol ja toisen tilalle sitten blendaaja.
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p_j_bass_blend.html
L.Ruoska
29.10.2006 20:56:58 (muokattu 29.10.2006 21:06:23)

Tiettekö luulen että mulla on lineaariset potikat sitten vaan. Ostin ne tuolta Soitin Huttuselta, se äijä ei edes tiennyt että blend-potikaksi ei käy tavallinen potikka vaan pitää olla se kaksoislogaritminen. Eli voidaanko olettaa että mulle on myyty mitä sattuu? Kehtaanko viedä takaisin koska haluaisin ne rahat sijoittaa logaritmisiin potikoihin? Ne on ihan tinassa ne potikat joten ei se niitä uusina voi enää myydä kumminkaa.

Noissa mun potikoissa lukee muuten B250K(A) joten sillon ne taitaa olla noita lineaarisia niinkun varmasti, vai? Miksi ihmeessä kitaraliikkeen omistaja antais mulle tuollaisia potikoita, miksi niillä edes oli lineaarisia? Ainakaan se äijä ei noista mitään tiedä..

Lisään vielä (kolmannen kerran=) että tiesin joo että blendiksi ei siis käy tavallinen potikka, mutten miten se kolvataan se 2x tone, blend ja m. vol? Pitäis saada ne kaikki neljä reikää täytee basson kannesta että kehtaa myydä pois joten siks 2x tone. Miten kolvaan tonet ennen volumea? Reunasta sisään, toisessa reunassa cappi ja keskeltä ulos? Järjestyshän on kaiketi että mikeistä toneihin, tonet yhdistyy blendissä ja siitä volumelle.
poppamies
29.10.2006 21:56:55

...Noissa mun potikoissa lukee muuten B250K(A) joten sillon ne taitaa olla noita lineaarisia niinkun varmasti, vai? Miksi ihmeessä kitaraliikkeen omistaja antais mulle tuollaisia potikoita, miksi niillä edes oli lineaarisia? ...

Taitavat olla lineaariset...
Tone potikka pitää olla linearinen ja volume logaritminen.
Aki
30.10.2006 01:59:56

Tiettekö luulen että mulla on lineaariset potikat sitten vaan.
Onko sulla yleismittaria? Sillä ton sais varmistettua. Nykyään toi A tosiaan on useimmiten logaritminen.

Kehtaanko viedä takaisin koska haluaisin ne rahat sijoittaa logaritmisiin potikoihin?
Jos sulle tosiaan on myyty eri tuote mitä pyysit, niin toki sulla on oikeus saada rahat takas oli ne miten tinassa tahansa.

mutten miten se kolvataan se 2x tone, blend ja m. vol?
Toi blend pikkasen sotkee kahden tonen toimintaa, koska keskiasennossa tonejen konkat toimii yhdessä -> kapasitanssi on puolet suurempi.
Mutta se blend kytketään aivan kuten kaksi volumepotikkaa, kummallekin mikille omansa. Toinen niistä tosiaan on sitten vain väärinpäin (navat 1-2-3 napoihin 3-2-1). Ja tonet on syytä aina kytkeä ennen volumea/panneria. Tarkemmin miten, selviää jokaisesta kitaran kytkentäkaaviosta.

Tone potikka pitää olla linearinen ja volume logaritminen.
Yleensä näin, mutta minkään ei pidä olla mitään. Itse tykkään myös tonessa logaritmisesta. Ja oma modini tekee volumesta vähän tavallista lineaarisemman.
L.Ruoska
30.10.2006 14:10:49

Onko sulla yleismittaria? Sillä ton sais varmistettua. Nykyään toi A tosiaan on useimmiten logaritminen.
Mitäs maksaa? Näissä lukee B250K joten olen kyllä aika varma että ne on lineaarisia. Voisin kyl tollasen mittarin hommata himaan, vaikka onhan mulla semmonnen kynä/ruuvari mihin tulee valo jos pistän sormen siihen levylle ja piuhassa on virtaa, jippii tätä elektroniikkatieteen juhlaa. On kyllä siistiä itte pystyä kaikkee tällästä säätämään =)

Jos sulle tosiaan on myyty eri tuote mitä pyysit, niin toki sulla on oikeus saada rahat takas oli ne miten tinassa tahansa.
Kivah, sitten yrittämään =)

Toi blend pikkasen sotkee kahden tonen toimintaa, koska keskiasennossa tonejen konkat toimii yhdessä -> kapasitanssi on puolet suurempi.
Miten ylipäätänsä kolvaan tonen ennen volumea? Normaalistihan signaali vaan sillee käytetään sen tonen kautta, mites tässä? Kolvaan keskelle mikiltä piuhan ja samasta kohtaa myös blendiin (ja siitä volaan) jatkuvan piuhan ja toiseen reunaan konkan?

Mutta se blend kytketään aivan kuten kaksi volumepotikkaa, kummallekin mikille omansa. Toinen niistä tosiaan on sitten vain väärinpäin (navat 1-2-3 napoihin 3-2-1). Ja tonet on syytä aina kytkeä ennen volumea/panneria. Tarkemmin miten, selviää jokaisesta kitaran kytkentäkaaviosta.
Niinniin kun blenderissähän on kaksi riviä noita napoja. Aluksi mietin että mistä puhut, kaksi blendiä häh? =)
Aki
30.10.2006 16:55:05

Mitäs maksaa?
10€. Tosin, Bilteman mittarissa joku kertoi olevan jo aika olennaisen offsetin ilmoitetuissa arvoissa. Silti, hyvin silläkin alkuun pääsisi.

Miten ylipäätänsä kolvaan tonen ennen volumea?
Oikeastaanhan se on siis volumen "rinnalla". Eli mikrofonilta tuleva johto menee sekä volumeen että toneen. Tone päästää potikan ja konkan kautta maihin, volume päästää potikan kautta eteenpäin.

Kolvaan keskelle mikiltä piuhan ja samasta kohtaa myös blendiin (ja siitä volaan) jatkuvan piuhan ja toiseen reunaan konkan?
Kyllä, ja konkan toinen jalka maihin.
L.Ruoska
01.11.2006 20:45:50 (muokattu 01.11.2006 21:17:24)

Vaikka saankin tästä volumea tulemaan ulos jne nii on aina semmonen fiilis että tää ei nyt oo ihan oikein jne, eli onko kellään hyviä skemoja setupista jossa on molemmilla mikeillä oma tone ja volume? P-mikki kaulallaa ja J-mikki tallalla (aijaa mikä yllätys..). Olen tuntitolkulla ettinyt, mutta ne on aina esim. 2 j-mikkiä volumeilla + 1 tone tai jotain muuta 'lähellä muttei ihan'.

Damn, just kun olin niinku muka saanut systeemi toimimaan niin oonkin tappanut yhden tonepotikan..kai ne sitten kuolee jos niitä kolvilla sorkkii liikaa, vai?
Aki
01.11.2006 22:55:19 (muokattu 01.11.2006 22:55:34)

skemoja setupista jossa on molemmilla mikeillä oma tone ja volume?

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2h_2v_2t_3w.html

Edit: Ignoraa vaan toi kytkin.
simop
02.11.2006 22:41:33
Damn, just kun olin niinku muka saanut systeemi toimimaan niin oonkin tappanut yhden tonepotikan..kai ne sitten kuolee jos niitä kolvilla sorkkii liikaa, vai?
Kyllä kuolee. Nimimerkillä "kokemusta on". :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)