Aihe: Peukalo
1 2
Walrus
21.11.2003 02:00:28
Käytän peukkua sekä soinnuissa että demppaamaan E- ja A-kieltä. Bendejä ja vibraatoja on mielestäni kans helpompi tehdä ku peukko kurkistelee sieltä kaulan takaa.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
aiSu
21.11.2003 07:54:37
Jos peukaloa pidät samalla puolella kuin muita sormia, niin mitä luultavammin kyllä.
Peukku ylhäällä antaa vibraattoon ja bendiin voimaa tukea ja varmuutta.
Ja tuntuu ainakin omasta mielestäni tukevammalta tuo soitto, mutta tämä lienee tottumiskysymys,

Ok. Kiitoksia alustavista neuvoista. Säästyypäs suuremmilta vaikeuksilta.
Paska - on todellisuuden tihentymä
kilju
25.11.2003 12:49:23
Minulla tahtoo peukalo nousta kurkkimaan, ainakin seisaalta soittaessani. Kyllähän sitä ainakin noissa tilutteluissa pidetään oikeaoppisempana pitää peukaloa kaulan keskellä.
"Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden." -F.Nietzsche
Nazareth
04.12.2003 21:12:19
muuten pyrin pitämään peukkua kaulan takana näkymättömissä mutta jos vedän sooloja ni se unohtuu ja peukku kurkistaa otelaudan ylihte
Jos uskonto on oopiumia kansalle, ihmiset ovat vaihtaneet miedompiin.
KTR
04.12.2003 23:01:02
Tällä soinnulla on pakko käyttää peukkua

----3----
----1-----
----2-----
----3-----
----x-----
----3-----

Itsellänin peukku pysyy visustu otelaudan alla. Tai siinä vähän sivussa, muttei ihan kuitenkaan..
saturnzreturn
05.12.2003 07:50:49
Eilen treeneissä soitin viisi minuuttia pelkillä viitossoinnuilla alkoi peulalo ikävästi kramppaamaan.

reenausta... kyllä niitä viitosia pystyy soittamaan vaikka vuorokauden ympäri ilman kramppeja...kyllä se peukku paikkansa siellä kaulan takana löytää
ei naiset käy paskalla
Mr.Hammer
05.12.2003 09:25:04
Eilen treeneissä soitin viisi minuuttia pelkillä viitossoinnuilla alkoi peulalo ikävästi kramppaamaan.

Osta kato kunnon kitara jossa niitä kieliä ei tartte TÄYSILLÄ painaa että ne sois. Mut kyllä se peukalo semmoseen painamiseenki toki tottuu ajan kans.
Trust me, I know what i´m doing
PlasmaDemon
05.12.2003 09:25:58
Vituttaa. Mulla on peukus joku vika ja se menee joskus sijoiltaan! Hiukan sattuu...
Kirves on paha, Kirves ei ole saha, Se on paljon pahempi kuin itse paha, Kuin leikkii sillä, KURKKUUN HAAVAN VIILTÄÄ.yeah,yeah,yo.
TheWickerMan
06.12.2003 14:42:41
Siis peukalo vaan roikkuu mukana. Jos mä rupeisin ajattelee peukaloo kesken soiton, ni menisin sekasin
"Rokkariksi synnytään, ei kasveta"
Nuuskamuikkunen
07.12.2003 20:13:16
Mulla ei etusormi edes taivu kunnolla baree otteisiin joten soitan milloin mitenkin. Kaverit huomauttelee joskun minun soittotottumuksistani, mutta kun en kerta soita klassista, niin ei sillä minusta ole mitään väliä. Peukkua joudun käyttämään aika ahkerasti soinnuissa.
Kahvi on hyvää.
slahtinen88
20.11.2006 17:26:08 (muokattu 20.11.2006 17:52:18)
Wanha ketju, mutta sopii kysymykseeni. Elikä en omista mitään leveämpikaulaista kitaraa ja nyt olen harjaantunut ottamaan peukulla säveliä 6. kieleltä. Siis ihan klassisissa näppäilybiiseissäkin. Tästä pitäisi kai opetella eroon ennen kuin joutuu näppäilemään samoja biisejä klasarilla (ei vissiin peukku taivu enää sen leveän kaulan takia).

Klassisen otteen käytössä olisi kai tilutuksessakin hyötyä. Vaikka kyllä Ynkkäkin tiluttaa stratollaan niin, että peukku kurkkii (ok, huono esimerkki... vai?). Ei vaan tuo klassinen ote oikein suju luontevasti...
Fortune
20.11.2006 19:14:17
Wanha ketju, mutta sopii kysymykseeni. Elikä en omista mitään leveämpikaulaista kitaraa ja nyt olen harjaantunut ottamaan peukulla säveliä 6. kieleltä. Siis ihan klassisissa näppäilybiiseissäkin. Tästä pitäisi kai opetella eroon ennen kuin joutuu näppäilemään samoja biisejä klasarilla (ei vissiin peukku taivu enää sen leveän kaulan takia).

Klassisen otteen käytössä olisi kai tilutuksessakin hyötyä. Vaikka kyllä Ynkkäkin tiluttaa stratollaan niin, että peukku kurkkii (ok, huono esimerkki... vai?). Ei vaan tuo klassinen ote oikein suju luontevasti...

Sähkökitaran ja klassisen kitaran soittotekniikka ovat kaksi eri asiaa, jos soitat sähkökitaraa, ei tuo "klassinen tekniikka" ole mitenkään tavoiteltava asia.

Klassinen kitara on muutenkin oikeastaan täysin eri instrumentti, soittoteknisesti ja lähestymistavaltaankin, joten joka tapauksessa on opeteltava kaksi eri soittotekniikkaa, jos aikoo molempia soittaa.
Look behind you, a three-necked guitar!
beatapple
20.11.2006 21:03:17
Itse käytän peukaloa usein matalimpien kielien kuolletukseen. Käytän sitä myös barre -tyyppisissä sointuotteissa, jossa otan peukalolla matalimman kielen ja samalla kuolletan kvintin, jolloin pikkurilli jää vapaaksi ja saan kikkailtua soinnun kanssa hiukan enemmän =)
slahtinen88
20.11.2006 22:19:12 (muokattu 20.11.2006 22:45:32)
Klassinen kitara on muutenkin oikeastaan täysin eri instrumentti, soittoteknisesti ja lähestymistavaltaankin, joten joka tapauksessa on opeteltava kaksi eri soittotekniikkaa, jos aikoo molempia soittaa.

Njoo, tuskin tässä ihan klassisen soittajaksi ruvetaan, vaikka tykkäänkin tuolla teräskielisellä paljon näppäillä, esim. Bachin Bourrea, ja otekäden peukalo tekee töitä paksuimmalla kielellä. Saatan vaan joutua opettelemaan sormitukset uusiksi, jos joskus nylon-kielisen hommaan.

Sähkökitaran ja klassisen kitaran soittotekniikka ovat kaksi eri asiaa, jos soitat sähkökitaraa, ei tuo "klassinen tekniikka" ole mitenkään tavoiteltava asia.

Niin... tarkoitin lähinnä sitä otetta, missä peukku pidetään kaulan alla noin puolivälissä. Luulin sen kuuluvan asiaan kun jossain hevikepeissä on leveähkö kaula. Mutta ei voida siis yleistää sen paremmin tilutukseen kuin hevikeppeihinkään.

Ennemmin soitan omalla tekniikalla kuin "oikeaoppisesti", niin kauan kun se ei estä mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)