Kärsänpuolikas 17.10.2006 21:30:26 | |
---|
Nyt oli kysymys rummuista. Padit ovat elektronisia lyömäsoittimia. Veikkaan että siinä oli vähän ironiaa, tai tahallista ylilyöntä mukana:P Mutta eihän padi ole elektroninen? Paitsi jos se trigataan, eikä se padikaan silloin ole. korkuinen |
hollmi-5 17.10.2006 22:31:26 | |
---|
No kävisikö: Kumilla päällystettyillä tai verkkokalvoisilla teeskennelmillä verhotuilla sähköisillä erilaislla dynaamisilla, mutta rajoitetulla dynamiikalla varustetuilla, tunnistimilla varustetuilla rumpujäljitelmillä??? http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Kärsänpuolikas 17.10.2006 23:00:26 | |
---|
No kävisikö: Kumilla päällystettyillä tai verkkokalvoisilla teeskennelmillä verhotuilla sähköisillä erilaislla dynaamisilla, mutta rajoitetulla dynamiikalla varustetuilla, tunnistimilla varustetuilla rumpujäljitelmillä??? Et käsittänyt pointtiani. Padi on vaan se kumiläpyskä, ja se dynamiikantunnistin on vaan ekstraa, joka tekee siitä sähkörummun. Eli padimies, jonka nikkiä en kirjoittaessa muista, tarkoitti, että laittaa harjoitusalustan, padin, virvelin tilalle, niin pysyy volyymit kontrollissa. Tai sitten ei, ja ymmärrän väärin. Mutta se siitä aiheesta. korkuinen |
hollmi-5 17.10.2006 23:51:33 | |
---|
Tai sitten ei, ja ymmärrän väärin. Tässä topickissa kysyttiin virveliä. Se on akustinen rumpu. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Triskal 18.10.2006 00:53:25 | |
---|
Asiasta kukkapurkkiin: bändin kitaristilaulaja, vuosikaudet hommia tehnyt live- ja studiomies, on sitä mieltä, että minun pitäisi pahoissa keikkapaikoissa (ja oikeastaan kaikkialla) soittaa aina 12" vaahteravirveliä, koska 14" vaskivirveli kuulemma räimii. Oma näkemykseni tästä on se, että mikä tahansa virveli räimii, kun siitä piiskaa kanttisoundia, ja että virvelin materiaalilla ei ole mitään tekemistä sen "räimivyyden" kanssa. Kaveri haukkuu pantteriani tod. näk. siksi, että hän nyt vaan on sitä mieltä, että metallivirvelit ovat perseestä. Kaikki lähtee siitä kuinka lujaa ja kuinka sitä virveliä lyö. Sen jälkeen aletaan vasta keskustella siitä, mikä virveli voisi olla mihinkin tilanteeseen paras. Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
Epämuusikko 18.10.2006 10:40:18 | |
---|
Demppiä. Liika yläpää lähtee veks. Ja rim-shottejakin voi soittaa hiljaa, mutta se on v-maista trapesitaiteilua. TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |
Mikael 18.10.2006 10:49:46 | |
---|
Demppiä. Liika yläpää lähtee veks. Ja rim-shottejakin voi soittaa hiljaa, mutta se on v-maista trapesitaiteilua. Voiskohan siihen vanteeseen laittaa jotain piällystettä? Onkohan joku testaillut? Siitä mistä aita on matalin... |
hollmi-5 18.10.2006 10:52:26 | |
---|
Kaikki lähtee siitä kuinka lujaa ja kuinka sitä virveliä lyö. No ei ihan aina. Sonorin vanha pronssivirveli HLD590 on ylivoimaisesti kovaäänisin rumpu, jota on virveliksi kutsuttu. Settibalanssi oli ihan toinen sillä soittaessa. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Niq 18.10.2006 10:53:45 | |
---|
"I have a cunning plan" -Baldrick |
Strumbali 18.10.2006 10:55:24 (muokattu 18.10.2006 11:57:19) | |
---|
Demppiä, vaikka se saundin pahvilaatikoituminen vähän ärsyttääkin soittaessa. Hiljaa soittaminen on totta tosiaan vaikeata. Tulee muuten, jos mahdollista, vedätettyä soundcheck virvelin osalta toisellakin rumpalilla, niin pääsee yleisön puoleltakin kuulemaan miltä se virveli saundaa. ettäjotta |
Epämuusikko 18.10.2006 12:56:45 | |
---|
http://www.thomann.de/thoiw3_tdrum_rimnoise_eliminator_prodinfo.html Jotain tommosta? Mä kaipaisin virveliin jotain tuota vastaavaa, kun kapulat hajoilee rimshotteihin. Tai sitten puuvanteet... :) Olisiko teillä kädentaitoisilla tuohon jotain huokeampaa vaihtoehtoa, kuten pyöränkumin teippaaminen kaksipuoleisella teipillä? Tuota voisi silti kokeilla. TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |
tolppa-apina 18.10.2006 13:37:14 | |
---|
Olisiko teillä kädentaitoisilla tuohon jotain huokeampaa vaihtoehtoa, kuten pyöränkumin teippaaminen kaksipuoleisella teipillä? Tuota voisi silti kokeilla. Hui. Teippi kuullosti pahalta. Auton ovenkarmien ympärillähän on sellaista pehmustetta, joka voisi sopia. (hymiö jonka suu mollottaa). Talbotista pehmusteet. Not funny |
Jupi57 29.10.2006 08:50:21 | |
---|
Onko muilla kokemuksia desibelimittauksista? Viime perjantaina kokeiltiin. Ei ollut mikään tieteellinen tutkimus. Mittaaja oli noin metrin päässä oikealla lattiatomin vieressä, vaimentamaton medium vireinen 5x14 supra virvelinä. Tila suhteellisen kaikuisa ja avara, ei siis betonibunkkeri. Etsittiin huippuja, ei hiljaisimpia kohtia. 80 dB, Paradiddle/funkykomppi aksentoiden ilman kanttilyöntiä 95 dB, Rudimentit reilulla kädellä hitaasti ja nopeasti 116 dB, Kakkosnelosta kanttiin isolla vaihteella (mutta en hirvennyt ottaa loikkaria kuitenkaan käyttöön :) 85/95 dB, Kakkosnelosta "tavallisesti" toisen rumpalin kanssa (Yamahan 5x14 dempattu! mahonkivirveli) Ensimmäinen luku minun vierestä. Koviltahan nuo lukemat tuntuvat, mutta verratkaapa samalta etäisyydeltä mitatun koulutetun sopraanolaulajan huippuun, joka oli 140 dB. Huh huh. |
Strumbali 29.10.2006 09:57:17 (muokattu 29.10.2006 10:03:16) | |
---|
Onko muilla kokemuksia desibelimittauksista? On, mutta ei pelkästään rumpujen osalta, vaan koko porukka kerralla ja yleisöstä (jota ei ollut ;) n. 5 m mitattuna. Kitarat haki ensin sen tason (alle 100 dB oli tavoite) suurinpiirtein ja sitten yritin rummut sovittaa sille tasolle. Vireen hain etukäteen virveliin niin alas kuin uskalsi, kuulosti kutakuinkin virveliltä, ja sitten vielä pari palaa teippiä. Virveli ei ollut ongelma, vaan enemmänkin symbaalit ja niihin ei huvita sitä teippiä tällätä. Paikka oli tiiliseinäinen kellari. (6,5'' koivu ja ns. backline keikka) ettäjotta |
Minulla on kaksi Supraa (5" & 6,5") ja olen kaikin puolin tyytyväinen. Käytän kuitenkin aikaa kovaa kättä ja välillä olisi pienissä paikossa tarve soittaa suht' hiljaa. Mikä olisi sellainen vähän hiljaisempi mutta laadullisesti hyvä virveli? Löytyykö vaahtera-osastolta? Malliesimerkkejä? Ei virvelin vaihtaminen mitään auta. Käske vähän hiljempaa. Tekniikasta se ikävä kyllä on kiinni. Kyllähän sun rumpalina täytyy osata soittaa hiljaa ja kovaa. Huoneen, tilan ja akustiikan, sekä soitettavan musan tyylien mukaan. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
efunkelist 02.11.2006 20:18:36 | |
---|
Mä oon kans sitä mieltä että hiljaa soittaminen ei ole ongelma kuin vain ja ainoastaan cymbaalien osalta. Ne kun syttyy vasta sopivasti käskettäessä. Monet virvelit soi mun mielestä ihan yhtä hyvin hiljaa kuin kovaakin kunhan ovat hyvässä vireessä ja sopivalla matolla. Toki on huomattavasti vaikeampaa osua sopivassa kulmassa kanttiin ja kalvoon, miellyttävällä soundilla, hiljaa kuin kovaa huitastaessa. Mikään rumpali mä en o mutta vaistomaisesti hiljempaa soitettaessa bullseye siirtyy rummun kalvolla keskeltä kohti reunaa. Jos kalvoa ei halua dempata niin kalvon vaihtaminen erityyppiseen voisi jeesata. Ohuempaan siis. Jos rumpu on materiaaliltaan pehmeämpi ja rakenteeltaan ohuempi niin voihan sen olettaa soivan hiljempaa kuin joku kellopronssimötkäle. Vaan onhan silloin se soundikin aivan eri. Suurempi hinta/hyötysuhde saavutetaan harjoittelemalla dynaamisempaa soittoa kuin hommaamalla kalustoa. kitaristi on puhunut *eikä edes riisunut takkiaan kun ulko-oven kynnyksen yli huuteli* |
Timi 03.11.2006 21:01:04 | |
---|
Moikka Runpalit!Ehkä kapuloiden vaihto kevyempiin voisi tuoda helpotuksen ongelmiin?Itse käytän erilaisiin tiloihin soveltuvia kepinpätkiä niitä mitä salkusta löytyy, tilan vaatimuksien mukaan.Pentuna sain hakattua jopa ne tasapaksut halonpätkät poikki.Se oli silloin.Olen jopa sorvannut valmiista kapulaparista jos toisestakin itselleni sopivat paukuttimet.Ja niinkuin nuo ammattilaiset ovat opastaneet,virvelin virityksellä ja demppauksella joita on monta erilaista tapaa saat,toivottavasti tuloksen joka sinua tyydyttää. Kylmän viileesti! |
dumbass 03.11.2006 23:13:16 | |
---|
tai! soita tulitikuilla. May the force be with you. |
Simbe 04.11.2006 00:25:07 | |
---|
Moikka Runpalit!Ehkä kapuloiden vaihto kevyempiin voisi tuoda helpotuksen ongelmiin?Itse käytän erilaisiin tiloihin soveltuvia kepinpätkiä niitä mitä salkusta löytyy, tilan vaatimuksien mukaan.Pentuna sain hakattua jopa ne tasapaksut halonpätkät poikki.Se oli silloin.Olen jopa sorvannut valmiista kapulaparista jos toisestakin itselleni sopivat paukuttimet.Ja niinkuin nuo ammattilaiset ovat opastaneet,virvelin virityksellä ja demppauksella joita on monta erilaista tapaa saat,toivottavasti tuloksen joka sinua tyydyttää. Tottakai, sama kuin jos koittaa vääntää piukkaa ristipääruuvia liian pienellä vääntimellä. Rystyset valkoisena saa painaa ja kanta vain pyöristyy. Kapulalaukkuhan on melkoinen työkalupakki, monenlaista sortimentia pitää löytyä. Eri hommiin omat työkalunsa. |