Aihe: Roland MicroCube
1 2 3 4 5 6 7 8
juici
28.10.2006 20:25:49 (muokattu 28.10.2006 20:27:51)

Hyvin tyytyväinen olen Cubeeni ollut. Ostin sen syksyllä 2005 intin päivärahoilla. Tärkein syy miksi halusin uuden pikkuskoben kotisoitteluun oli se, että omassa pikku-Marsussani ei ole minkäänlaista kaikua.

Vahvistinmallinnukset ovat pelkkää plussaa, kaikkia on tullut käytettyä ja kaikista löytyy omat hyvät ja huonot puolensa. Aluksi käytin vain Brit Combo ja R-Fier mallinnuksia. Muut vaikuttivat omaan korvaani aika paskoilta. Mutta sittemmin ne ovat avautuneet hyvin. Nykyään en juuri käytäkään em. mallinnuksia, kuten myöhemmin voitte huomata.

-Acoustic on akustinen. Saa akkarimaista fiilistä sähkiksestä, mutta ei sitä voita.
-JC Clean: Aivan mahtava puhdas soundi. Sopii mihin tahansa musiikkityyliin. Parasta antia koko laitteessa.
-Black Panel: Fenderin putkisoundi halvalla. Doorsin soittoon ja bluesiin aivan ehdoton. Joskus kuulostaa hiukan tummalta mutta pärjätty on.
-Brit Combo: Jokseenkin toimiva. Kun on oikean AC-30:n soundia kuullut, niin ei tämä ole mitään siihen verrattuna. 60-luvun kama taittuu tällä hyvinkin. En juurikaan kuitenkaan käytä.
-Classic Stack: Laitteen toiseksi parasta antia. Tällä mallinnuksella veivaan ehdottomasti eniten. Taittuu rokit, punkit ja metallit. Ja kun pudottaa virettä niin paranee vaan. Kyllä, Dropped-C -vireessä alkoi kuulostaa hyvikin SOAD:maiselta. Parempi soundi kuin mikä pikkumarsusta (G10MkII) lähtee.
-R-Fier: Jos jyystöheviä haluaa soittaa niin tämä on ihan omiaan. Black metallia olen soittanut tällä asetuksella. Ehkä liikaa trebleä ominaissoinnissa. Käytän aika vähän.

Digiefektit ovat kiva lisä mutta aika sokerisia. Onneksi löytyy sekä delay, että reverb. Delaytä sopivasti laittamalla pääsee melkein rautalankasoundiin kiinni. Miitissä soitettiin Viikatteen kaikukitaroita Cubella.

Kuulokesoitosta en pitänyt. Tuli liian bassovoittoinen ja puuroinen soundi. Tämä on omiaan juuri kotisoittelussa. Nostaa vaan pöydälle, piuha kiinni ja menoksi. Ja mökää lähtee. Jos gain on kympissä, niin volaa ei yli 2:n tai 3:n koskaan tarvitse nostaa. Varmasti täysillä luukuttaessa saa hommattua itselleen häädön kerrostalosta.

Olen myös Rec Out -liitännästä vetänyt suoraan neliraituriin. Soundista tuli jotenkin...epäluonnollinen. Ei niin napakka kuin sillon kun käyttää vahvistimen omaa kaiutinta. Tässä biisi jonka kitarat on soitettu Cubella: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=157438&type=dl

Pari viikkoa sitten kokeilimme ajaa Cubea neliraituriin, josta päätevahvarin kautta 15":n PA-kaappiin. Ja kyllä jyräsi. Jo pelkällä Black Panel mallinnuksella olisi voinut soittaa infernaalista heviä. No, ehkä niillä mikserin asetuksilla ja päättärin ryydittämisellä oli jotain vaikutusta asiaan, mutta enpä ole vielä koskaan soitanut yhtä rankalla ja selkärankaan menevällä soundilla ja tatsilla. Edes kaverin 60W:n putki-Fenderillä ei olla päästy samaan tasoon.

Ja se paristojuttu. Kuten efunkelist kertoi omista kokemuksistaan, minäkin laitoin miittiä varten Cubeen paristot kiinni ja olen tunteja ja taas tunteja soittanut ilman verkkovirtaa eikä ole hyytynyt. Joskus laitan muuntajan seinään, joskus en. Ja ääntä tulee silti.

Vastaavia comboja en ole muita testannut, mutta tämä on ehkä parhaimpia ostoksiani mitä olen viime vuosina tehnyt. Joten, suosittelen ehdottomasti.
Olisiko ihmiskunta nyt onnellisempi, jos nuori Hitler olisi äänittänyt pari gramofonilevyllistä kansanlauluja ja tehnyt sitten haulikolla "cobainit"? -Martti Ripaoja, Sunnuntaisuomalainen 10.9.2006 | MYYN BASSON, OSTA POIS.
friteerattu peruna
28.10.2006 20:46:34

Kuutio menee mun hotilla tallahomballa varustetulla kitaralla aika helposti säröille, mitä oon kaupassa testannu, sopii sinkuille paremmin.
...ja kahdeksantena päivänä Jumala otti palan mahonkia ja teki Gibson Les Paulin...
Starlia
28.10.2006 21:12:26
Tosiaan, 2 x microcube täällä päin. Sopivan kovaäänisiä kerrostaloon ja ideana se, että stereona voi soitella.

Koskaan en ole cubella äänittänyt, enkä varmaan äänitäkään, vaan suoraan linja sisään multilootasta.

Mukavia vehkeitä kyllä ovat!
Paby
28.10.2006 21:32:58
Ai perhana pojat. Melkosia markkinamiehiä. Kai se täytyy seuraavaksi mikrokuutio hankkia kun on niin oiva peli ja sitä on jo pitkään harkinnu. Kaipaan ton podxt-stereot-tietokone linjalle vähän yksinkertaisempaa ja vieläkin kevyempää vaihtoehtoa kun ei jaksa aina alkaa virittämään noita. Ja tonhan roudais tosiaan kivasti bileisiin viihdykkeeksi. Parempi kuin guitarhero. Kaikilla ei ole telkkaria tai pleikkaria.

Hinta on kyllä hyvä. Vähän möis turhaa sälettä pois niin ton sais kotiin. Ei ketään kiinnosta straton 3xsinkku pleksit tai yks gibsonin burstbucker n.3? Heh. Alkaa gasittaan... suatana.
Christ, what would rock and roll be without feedback?
kiriminni
29.10.2006 00:05:04
Onkos kukaan pässyt kokeilemaan cube 30x?Tilasin jo paikalliseen
musaliikkeeseen kokeilematta,kun lueskelin uusista ominaisuuksista.
Tulee mulle kotistudio käyttöön.
Axe83
30.10.2006 18:23:52

Pikkasen offtopicciä, mutta menköön:

Ovatko nuo Cube 15x, 20x, 30x ja 60x tulossa millon kauppoihin?
Kävin paikallisessa musaliikkeessä niitä kyselemässä ja tuntui etteivät olleet edes kuulleet Cuben uusista malleista. Cube 20x ja 30x ainakin löytyvät Thomannilta.
efunkelist
30.10.2006 19:04:47

tuntui etteivät olleet edes kuulleet Cuben uusista malleista.

Suomeen tulee uutiset ja uutuudet hitaasti, jos ollenkaan. Eiköhän nuo joulumarkkinoille kuitenkin tule
Petrukki
30.10.2006 19:32:15
Rolandin Micro Cube on kyllä hyvä vahvari, mitä olen nyt kuukauden pari sillä vedellyt. Siinä on hyvä reverb, ja omaan käyttöön sopiva delay. Myös modulaatioefektit ovat ok.

Vahvistinmallinnukset ovat suurimmalta osalta hyviä. Kaikki puhtaat kanavat ovat erinomaisia, mutta rit combo on kuulostaa liian ohuelta. Sama vika classic stackissa. Ne joko ovat ohuita tai tunkkaisia, ja liian middlekkäänä ne ei kuulosta hyvältä. Eli eq voisi olla kolmella namiskalla säädettävä. Rectifier taas sitten sopii mielestäni kaikennäköiseen rokkiin ja heviin, mielestäni paras särökanava.
Floikilla on hauskemapaa.
SURf
01.11.2006 12:25:27
Pakko sanoa että ei tätä mikrolaatikkoa ihan turhaan hehkuteta.

Poikkesin soitinkaupassa ja pienen testailun jälkeen eihän tuota voinut olla ostamatta. Kotisoittovolyymeillä tuntui irtoavan oikein miellyttävä ja yllättävän syvä soundi. Puhtailla siis. Säröhommelit oli vähän ohuen tuntusia mutta kyllä niillä takkahuoneessa viskipäissään soittelee...
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Mare552
01.11.2006 14:59:29
Kyllä sillä kerrostaloon saa meteliä aika lailla aikaiseksi. Eli siihen riittä kyllä. Kuulokeliitäntä on aika kranttu millaisia kuulokkeita käyttää.

Mulla oli 600 ohmiset Senheiserit, niillä oli ihan kelpo ääni, mutta kun ne pätkivät (kuten aina, kun väkisinkin joskus jää jalan alle ja piuha repiää aikaa myöden).

Sitten ostin 60 ohmiset Koss Deep Bass kuulokkeet, niin ääni meni aivan puuroksi. Tai sai nekin soimaan mutta aivan eri säädöillä eikä lähellekään kaiutinsaundia.
(Kuten ei kuulokkeita yleensäkään).

Nyt mulla on Epi valve special ja tuo CUBE jäi nurkkaan.

Voisin sen vuoden vanhana myydäkin 80 €, mutta toisaalta onhan kätevä ottaa mukaan joskus johonkin, kun on pieni ja kevyt.

Onhan se hintaansa nähden monipuolinen peli. Itse kuitenkin vaan haluan tuota putkiääntä, siks mulla nyt jouten.
kompakti22
08.09.2007 12:26:33
Mikhän on vikana kun ei mikrokuutiostani lähde ääntä. Johdossa, kitarassa tai combon kaiuttimessa ei ole häikkää. Kun pistän kitaran kiinni vahvistimeen ja volumen täysille ja rämpytän kovasti, kuuluu sieltä pientä rutinaa. viritys ääni toimii kyllä, sekä kaiut ja muut "mustan alueen" efektit toimivat kyllä.
Antti1
08.09.2007 13:00:23
Jos on takuu jäljellä, niin takas myyjälle. Ootko nyt ihan 100% varma, ettei ole kitaralähtöinen ongelma?
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
kompakti22
08.09.2007 14:02:30
Jos on takuu jäljellä, niin takas myyjälle. Ootko nyt ihan 100% varma, ettei ole kitaralähtöinen ongelma?

Toisen vahvistimen kanssa kyllä toimii. Takuuta ei valitettavasti ole jäljellä.
Antti1
08.09.2007 14:04:07 (muokattu 08.09.2007 14:04:53)
No sitten pitää varmaan alkaa ruotimaan ongelmaa itse. Mä veikkaan etuasteessa olevan jotain häikkää, koska pääte ilmeisesti toimii.

EDIT: Miten sä muuten totesit noiden efektien toimivuuden, jos kitara ei kuulu? Tuleeko ne siis ihan normaalilla volalla, mutta kitara armottoman hiljaa?
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
ministeri
08.09.2007 14:19:45
Näin viime yönä unen jossa soitin tuollaisella micro cubella jossain keikalla...kaikkien mallinnusten nimet oli jotenkin ihan outoja enkä meinannut saada millään siitä cleania soundia ulos..painajainen.
Trust in god but question religion.
lehtiju2
08.09.2007 19:08:28
Mikhän on vikana kun ei mikrokuutiostani lähde ääntä. Johdossa, kitarassa tai combon kaiuttimessa ei ole häikkää. Kun pistän kitaran kiinni vahvistimeen ja volumen täysille ja rämpytän kovasti, kuuluu sieltä pientä rutinaa. viritys ääni toimii kyllä, sekä kaiut ja muut "mustan alueen" efektit toimivat kyllä.

Ehkä hölmö vastaus, mutta oletko tarkistanut patterit...?
Nazareth
22.09.2007 21:02:37
Mulla ku oli tossa vähän tylsää niin kokeilin microcubea "etusena" fender blues juniorille. Vahvarimallinnoksena blackface, phaseria aavistus ja blues juniorista rosoa reilusti ni sain aikaan ihanan tukkoista saundia joka lähtee kiertämään helposti.
"Never had any bad head." - Homer Johnson
IhmeHeebo
22.09.2007 21:59:47
Itsellä on kyseinen peli. Hintansa arvonen.
Paskasta ei saa konvehtia vaikka sitä kuinka kääris hienoihin papereihin. -Bonecrusher ...And justice for All
rytilahti
22.09.2007 22:43:29
Itsellä on kyseinen peli. Hintansa arvonen.

Ehdottomasti! Parasta laitteessa on koko, AA-paristokäyttöisyys (ovat edullisia), virrankulutus. ni ja saundithan ja efektit on ok..
Suosittelen vahvasti!
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)