Clayden 28.10.2006 21:24:39 | |
---|
Kumman valitsen soitinpuuksi, lepän vaiko koivun? Siinäpä vasta pulma. Voisiko joku avittaa puun valinnassa? Kumpi on käytännössä parempaa materiaalia? Tyylillä, ei taidolla! |
Kumpi on käytännössä parempaa materiaalia? Etköhän sen verran tajua itsekin että eri käyttötarkoituksiin on käytännössä eri materiaalit parempia. Kummastakaan mainitusta puusta ei ehkä kannata tehdä kaulaa, rungon kyllä. Leppä on eniten käytetty runkomateriaali, mutta koivukin toimii. Minkälaisia vaatimuksia sulla sille soittimelle on? "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
tilujätkä 28.10.2006 22:26:18 | |
---|
Mitä nyt täältä oon lukenu niin koivu tykkää elää aika paljon että älä siitä ainakaan kaulaa tee. En sitten tiedä että haittaako se eläminen rungossa niin paljoa. Mutta itsellä ainakin on leppä strato työn alla. Sitä on mukava työstää paitsi pikku kolhuja tulee tosi helposti ja niitä on sitten ärsyttävä hioa pois. |
Juzzu 29.10.2006 08:48:07 | |
---|
Leppä, ehdottomasti, jos rungosta on kyse. Kaulaa ei kummastakaan. |
poppamies 29.10.2006 10:05:33 | |
---|
... Kaulaa ei kummastakaan. En minäkään! Enkä epäilisi hetkeäkään bodyn suhteen. Leppää on käytetty 50 + vuotta miljoonissa kitaroissa. Koivu on vähän sellainen kieroon kasvanut, oksainen puu eikä ainakaan sovellu vaahteraa paremmin kaulavärkiksi. Toki jos haluaa kokeilla niin voihan koivusta tehdä vaikka kok kitaran jos tekee mieli. |
heavy 29.10.2006 14:14:01 | |
---|
Mitä nyt täältä oon lukenu niin koivu tykkää elää aika paljon että älä siitä ainakaan kaulaa tee. En sitten tiedä että haittaako se eläminen rungossa niin paljoa. Mutta itsellä ainakin on leppä strato työn alla. Sitä on mukava työstää paitsi pikku kolhuja tulee tosi helposti ja niitä on sitten ärsyttävä hioa pois. Tähän pieni väli vinkki, jos noi kolhut ei ole kuin painaumia eli että ne eivät ole rikkoneet puuta ni vesi auttaa tähän: kostutat kolhua hieman ja kuin taika iskusta kolhu kohoaa takaisin. Kiitos ja anteeks! www.crusher.tk |
Antti1 29.10.2006 15:51:09 | |
---|
Painaumia korjaillessa pelkän veden lisäksi kannattaa käyttää silitysrautaa. Siihen väliin voi laittaa vaikka sanomalehteä, tai puuvillakankaan, jottei puu pala. Toimii kostuttamista paremmin, todella paljon paremmin. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Mike M. Hiirenloukku 29.10.2006 16:26:19 | |
---|
Tähän pieni väli vinkki, jos noi kolhut ei ole kuin painaumia eli että ne eivät ole rikkoneet puuta ni vesi auttaa tähän: kostutat kolhua hieman ja kuin taika iskusta kolhu kohoaa takaisin. Kiitos ja anteeks! Plussan arvoinen vihje! Painaumia korjaillessa pelkän veden lisäksi kannattaa käyttää silitysrautaa. Siihen väliin voi laittaa vaikka sanomalehteä, tai puuvillakankaan, jottei puu pala. Toimii kostuttamista paremmin, todella paljon paremmin. Kuin myös! That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Antti1 29.10.2006 16:34:27 | |
---|
Niin ja silitysrautaahan käytetään sitten todella matalalla lämpötilalla. En tiedä puhunko itsestäänselvyyksiä, mutta ajattelin mainita. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Juzzu 29.10.2006 16:38:27 | |
---|
Veden ja silitysraudan saa yhdistettyä kun käyttää kuumaa vettä - mitä kuumempaa, sitä suuremman kolon sillä saa nostettua. Tietenkin sillä edellytyksellä ettei puun syyt ole poikki. |
Juniper 29.10.2006 17:42:19 | |
---|
Veden ja silitysraudan saa yhdistettyä kun käyttää kuumaa vettä - mitä kuumempaa, sitä suuremman kolon sillä saa nostettua. Tietenkin sillä edellytyksellä ettei puun syyt ole poikki. Höyry toimii tähän tarkoitukseen erinomaisesti. Espressokeittimen höyrytin on aina välillä kovassa käytössä :D Tietysti liimasaumat ei tykkää lämmöstä. |
kulmahiomakone 29.10.2006 19:05:14 | |
---|
Koivu on edullista puuta, josta saa laminoimalla jäykkiä ja stabiileja kauloja :peukku&tuoppi: Ei niiltä kauloilta sitten paljon muuta vaaditakkaan, joten omasta mielestäni ainut järkevä syy siihen, ettei koivua kauloissa käytä, on laminoinnin työläys. Laminointi kuitenkin lisää kaulan vakautta, on puu mitä hyvänsä, joten se on suositeltava rakennusmenetelmä ja mielestäni vaivan arvoista. Laminoinnin hyödyt korostuvat sitä enemmän, mitä ohuempi on kaula. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Aki 30.10.2006 01:49:09 | |
---|
Kyllä, laminoimalla koivusta saisi hyvän ja jäykän kaulan. En kuitenkaan ole päässyt koskaan testaamaan laminoitua kaulaa (yli 3:sta yhtäsuuresta palasta) joka soisi hyvin. Eräskin muutaman millin siivuista tehty oli jäykkä kuin mikä, mutta ei oikein tuntunut soivan. No, kokemukseni on vähäistä, joten voihan sitäkin kokeilla. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Mike M. Hiirenloukku 30.10.2006 08:31:19 | |
---|
Mulla on omakuvan V:ssä neckthru jossa kaulan kohdalla siis koivu - ohut mahonki - koivu - ohut mahonki - koivu ja ainakin akustinen saundi hiveli minun korvia suloisilla sävyillään. Koska projekti odottaa lp:n pintakäsittelyn yhteydessä tapahtuvaa pinkäsittelyä, en sähköistä ole päässyt testaamaan. "Siivet" sitten taas on koivua. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
takape 30.10.2006 08:50:25 | |
---|
http://www.netikka.net/takamaa/telecoustic/tuossa telecousticissa käytin kaulassa koivua ja mahonkia, lähinnä siksi kun mahonkia ei riittänyt koko kaulaan. Ihan hyvin toimii noin laminoituna. Ibanez käytti muistaakseni 70-luvulla gibsonkopio kitaroissaan osittain laminoituja koivukauloja. Mulla on yksi sellainen 30 v. vanha neljästä palasta laminoitu koivukaulainen (uskoisin että se on koivua?) ibanez ja kaula on suosa ja saundi hyvä. |
Hotlicks 30.10.2006 10:49:32 | |
---|
Leppä, ehdottomasti, jos rungosta on kyse. Kaulaa ei kummastakaan. Hassua... Mulla on toisessa Telessä lämpökäsitellystä loimukoivusta tehty kaula. Hienosti on toistaiseksi toiminut, eikä puu ole reilussa vuodessa osoittanu minkäänlaista elonmerkkiä. Ja hyvältä soundaa. KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
Juzzu 30.10.2006 10:55:58 | |
---|
Hassua... Juu, mutta itse en tekisi. Hienoa että muut viitsii ja osaa :o) |
spyykko 30.10.2006 20:33:35 | |
---|
Hassua... Mulla on toisessa Telessä lämpökäsitellystä loimukoivusta tehty kaula. Hienosti on toistaiseksi toiminut, eikä puu ole reilussa vuodessa osoittanu minkäänlaista elonmerkkiä. Ja hyvältä soundaa. Mistä sait hommattua puut / teetettyä lämpökäsittelyn? Ite olis taas tarvinnu tehdä |
takape 30.10.2006 20:44:58 (muokattu 30.10.2006 20:48:55) | |
---|
|
Antti1 30.10.2006 20:46:00 | |
---|
Mää teenki juuri parhaillaan loimukoivusta keittiöjakkaraa. Pitää osata säästää parhaat puut oikeisiin kohteisiin kato! Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |