![]() 28.10.2006 15:18:04 (muokattu 28.10.2006 15:20:50) | |
---|---|
ei sillä, etteikö ambituksella olisi noi mainitsemani asiat kohdallaan, mutta kyllä sitä tekniikkaa muuhunkin tarvitaan. Hyvältä kuulostaminenhan se pääasia tässä soitossa kai on? Mutta ei se kaahaus tee soitosta oletuksena sen parempaa kuin hidas soitto. Soittaako soolot yhdessä osassa vai pätkissä, kuinka paljon sooloa hierotaa soiton jälkeen timeä jne. jos pelit ja vehkeet löytyy niin kaikkihan oon mahdollista säätää myöhemmin jne. Tämä on just sama että kenellä on parhaimmat vehkeet, kuka vetää Les Paulilla / putkipeleillä ja kuka Squierilla suoraan äänikorttiin, missä äänittää jne. Idea on ainut asia jolla pitäisi olla merkitystä, koska porukan laitteisto on niin eri maailmoista. Toiset soittaa monessa osassa ja suunnittelee soolonsa toiset vetää improvisoiden yhdellä otolla jne... tarkimman arvostelun vois tietysti antaa sooloista sillä että kaikki soittais samalla studiolla samoilla vehkeillä. ammattitaitoisen porukan kanssa joka osaa väääntää nappuloila hyvät soundit jne. Eli se miltä soolo kuulostaa on aika monen tekijän summa... ajankäyttö jne... Eka bisse ->saunaan... | |
![]() 28.10.2006 15:22:43 | |
Huomio, huomio, haluan taas huomiota ja kirjoitan uuden postauksen (terveisiä juzgicelle): Tuumasin vielä arvostella soolot yhdellä uudella tavalla, eli jokaisen soittajan kohdalta kirjoitan perinteisen 'sanallisen arvostelun' ja sen lisäksi jonkun asian jossa ko. soittaja on onnistunut PAREMMIN (tai on parempi jne.) kuin minä itse. (Toivottavasti kiinnostaa jotakuta, itsellenihän tästä tietysti on hyötyä enemmän) Ambitus - Huonoin kuulemani soolo Ambitukselta, kuitenkin hyvä. Parhaimpia hetkiä puolivälin tilujuoksutukset. Parempaa: Soittimen hallinta, nuotit yleensä tasaisia ja tarkkoja, nopeat juoksutukset monipuolisia. Apenaattori - Hyvä soolo, kuitenkin häiritsemään jäi runsas blueskliseiden ja perusbluestatsin liiallinen läsnäolo. Vibratoa lisää niin soitto olisi 4x parempaa. Parempaa: Klassinen Blues -fiilis säilyi koko soolon ajan. BibPapa - Soundi mukavan läsnä. Kohtalaisen hyvä tatsi, paikoin kyllä ehkä ylinopea vibrato häiritsi. Parempaa: paljon perus blues-fiilistä olematta kuitenkaan kliseisen kuuloinen. Minibendejä käytetty tyylikkäästi. Bloodsucker - Malttia kaivattaisiin; enemmän ajatusta ja keskittymistä soittoon. Tarpeetonta kiirehtimistä paikoin siis (kuuntele: 0:38-0:44). Lähtee em. syystä välillä hieman eri raiteille taustan kanssa. Parempaa: Lopetus hieno. Coach - Aloitus hyvä, lähtee hyppelemään siitä hieman omituisille reiteille. Hienoa tässä soolossa oli varsinkin se, että itse päälle soittaessa keksi kivoja juttuja. Muutaman kuuntelun jälkeen koko soolo tuntuu paremmalta. Parempi vibrato ja tatsi ja vähän enemmän väriä niin olisi parhaimmistoa. Parempaa: Nuottivalinnat paikoin sellaisia ettei olisi tullut itselle mieleen millään. Ei kliseinen. EQ - Tämä tuli kuunneltua ainakin parikymmentä kertaa samalla kun asensin olohuoneeseen 'kattokruunua'. Kesti kuuntelua vielä sen jälkeenkin. Parempaa: Hyvä vibrato, jossa myös tempo/nopeus kohdallaan (itsellä usein "unohtuu" tuon vibraton nopeuden säätely). Ilopertti - Vähäeleistä soittoa. Vibrato hyvin kohdallaan, mitä nyt bendeissä vähän unohtuu. Parempaa: Hyvä sopivan nopea ja laaja vibrato. Janik - Menohaluja riittää, ylinopeusvibrato ja bendit heittää välillä nuotit epävireeseen. Parempaa: Rock-tatsi pysyy mukana kokoajan. 0:36-0:38 juttu hyvä. Spike - Lienee soittouran alun sooloja. Tulee mieleen punk-rokkari joka on puoliväkisin suostuteltu soittamaan bluesia. Parempaa: Unisonbendien käyttäminen oli hyvä idea. Haki melodiaa puolivälin jälkeen. Jucciz - Rauhallinen ja musikaalinen ote. Alkupuolisko parempi, ihan ensimmäisistä nuoteista tuli muutamaksi sekuntiksi jälleen muuan rockabillymies mieleen. Parempaa: 0:28 asti hallittu, selkeä, musikaalinen ja melodinen soitto kokonaisuutena. Juki68 - Tämäkin jäi pidemmäksi ajaksi soimaan kun tytär vaati huomiota. Mieleen jäi erityisesti tietyt "titityy" -kohdat (esim. 0:54-0:55). Soolo ehkä vähän taustaa energisemmällä tasolla, mikä hieman tänään häiritsi. Parempaa: Titityy-kohdat jotka herättävät kuulijan hyvin 'horroksesta', johon ainakin bluesia kuunnellessa helposti vajoaa. Kampela77 - Välillä mukailee hienosti taustaa, ja solisti ei ainakaan soita sitä 'tukkoon'. Parempaa: Malttia löytyy. Karik - Mukavan pehmoinen (joskin hieman nuhjuinen) soundi. Häiritseviä kliseitä joukossa, erityisesti tuo 0:34-0:36, mutta olihan niitä kaikilla muillakin. Parempaa: Lähempänä blues-perinnettä. Kinnunen - Hyvä tatsi ja vibrato, myös bendeissä. "Koukkuja" olisi saanut olla enemmän, hienosta soitosta huolimatta juuri mitään ei jäänyt mieleen. Parempaa: Pidemmät nuotit hienolla vibratolla. Krice - Huvittavaa kotkotusta. Hyvälläkin tavalla. Parempaa: Omaperäisyyttä löytyi, välillä tuli mieleen jopa jokin karibialainen musa, olisko karibialaista kanankasvatusbluesia, 'Voodoo Chicken' tms. Kuha - Soundissa riittävästi kaikua. Hyvä tatsi, rapsakasti rohisevia 'intervalleja'. Kuhaksi tunnistaa. Hieno soolo, ei kuitenkaan jättänyt ajattelemisen aihetta. Parempaa: nuo rohisevat tuplatriplanuotit. Lecter - Tässäkin kaikia riittämiin. Soundi perus hevarin bluessoundi. Tatsi ok. Parempaa: Ovela bendi (0:31-0:34), lopussa "vääristä" sävelistä kätevästi tehtiin "oikeita". Mazah - Mazahin tunnistaa jälleen kyllä vaivatta. Energiaa tuplasti enemmän kuin taustassa, mutta siitä huolimatta pysyy "samalla lavalla". Parempaa: Hienolla tatsilla soitettuja Marty-bendejä (0:43-0:44 jne.) ja lystit flutterit. Anselmi83 - Anselmi se pysyy jatsille uskollisena. Soundi kuulostaa perusläskiltä jatsimolottimelta, which is ofkoors ihan nice, middleä ja selkeyttä ainakin löytyy. Jatsinuotitkaan ei mene liian pihalle fiiliksestä, vaikka tausta vähän hukkuukin välillä. Parempaa: Hyviä jatsinuotteja. Mustikkamuffinssi - Kohtalaisen hyvin taustan fiiliksissä. Mukavia rohisevia intervalleja tässäkin paikoin. Parempaa: Lopetus, jotkut rohisevat intervallit. Ninos - Harmoniasävelet ovelia. Varsin hyvä tatsi lukuunottamatta välillä vibratoa. Parempaa: Toisaalta perusbluesia, mutta tässä ei kuollut tylsyyteen kuunnellessa, oli tarpeeksi havahduttavaa materiaalia joukossa. Pes123123 - Melkonen taustasuhina, mutta minkäs sitä laitteilleen mahtaa.. Perusbluesia, ei jäänyt mitään mieleen, oikein hyviäkin hetkiä silti oli. Parempaa: Hyviäkin hetkiä oli :) Pipuli - Alussa mielenkiintoisesti oltiinkin hetki hiljaa. 0:50 tienoolla alkava idea outoudessaan lysti, toteutuskaan ei kelvoton. Parempaa: Outoudessaan selkeä. ;) Aijommi - Hieman hermostuneen kuuloista beruspluus-soittoa. Parempaa: Johdonmukaisuus. Imper - Hieno soundi, jollei ollut akustinen niin hyvä emulaattori ainakin. Parempaa: akustiselle bluesille todella hyvin vedetty, ei sorru tylsyyteen vaikka kitara hieman rajoittaakin. Madmatt - Soundi sopii todella hienosti taustaan ja tasot kohdallaan, osin sen ansiosta varsin ammattimaisen kuuloista. Ärsyttävän paljon kliseitä, mutta kuuluuhan niitä kai olla .) Parempaa: Soundi kohdallaan. Blues matkassa myös loppuun asti. Samuello - Sliden käyttö hieno idea. Ainakin loppuosiolla toimikin hienosti. Parempaa: Slidenkäytössä viet voiton, pitäisi opetella sitä taas, unohtunut joko vehje. Spiralmind - Tästä tuli omanlaisensa fiilis, aivankuin olis meren rannalla Porvoossa - Harvinaista ja siitä pitäisi jo pelkästään palkita jotenkin :) Parempaa: Onnistui luomaan minulle jonkinlaisen tunnelman toisin kuin juuri mikään muu osallistunut soolo. Arkkikansleri - Hyvin soi plues. Vähän enemmän sävyjä ja varjoja niin seon siinä. Parempaa: Kokemusta bluessoitosta riittänee? Touhis - Tämäkin varsin pro-veto, kliseistä soittoa mutta about kaikin puolin onnistuneesti. Parempaa: Hienoja blues-nuotteja/rykäisyjä. Stratomaster - Tämäkin olisi paremmalla "miksauksella" yhtä levyvalmista soittoa kuin Madmattillakin. Parempaa: Sama kuin touhiksella ja lisäksi hieno lopetus. Sulevi - Lupsakasti kumiseva soundi. 0:32-0:40 pätkä loistava! Muutenkin kyllä hyvä veto. Parempaa: Ainakin em. pätkä. Tigi - 'Vesiputoussuhinat' taustalla auttavat irrottamaan soundin turhan paljon taustasta. Ok bluesia tämäkin. Parempaa: Muutamat rytmisesti mielenkiintoiset ideat. Total15 - Soundi ei istu taustaan täysin, mutta vasemmalle miksaus sentään erilaista kuin muilla. Soitto kelvollista. Parempaa: Sama tunnelma pysyy loppuun asti. Wanhavetäjä - Hyvä tatsi, hieno juoksutus alussa, vibratokin kohdallaan. Huomaa että on wanha tämän vetäjä. :P Parempaa: Blues hienosti hallussa. Velsa - Loistovibrato ja hyvä tatsi tässäkin. Mukavan pitkiä nuotteja olematta ikävystyttävä. 0:38-0:42 klise oli muuten harvinaisen harvassa soolossa. Hieno soolo. Parempaa: Maltti, vibrato ja pitkät nuotit. Yleisesti kaikki jotka käyttivät enemmän kuin yhtä ääntä soolossaan (edes välillä) näemmä miellyttivät paremmin. Näin jälkeenpäin sanottuna älytön homma tässäkin oli, aikaakin meni tolkuttomasti, viikonloppunsa voisi ehkä paremminkin käyttää... :P "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." | |
![]() 28.10.2006 16:26:44 | |
Kai se on pakko antaa Pandelle plussaa arvosteluista, kun kerta viitsii noin paljon vaivaa nähdä. Failure to prepare is prepairing to fail | |
![]() 28.10.2006 16:38:32 | |
Hienot ja tarkat analyysit Pandelta siitä + Musiikin arvostelussa tälläisessä yhteydessä oma maku on mielestäni se tärkein mittari. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta kenen veto on parempi kuin toisen. Varsinkin tässä blueskabassa riittää tyylejä ja makuja yhtä paljon kuin riittää osanottajia tai äänestäjiä ja niinhän se pitää bluesin kohdalla ollakkin | |
![]() 28.10.2006 18:36:28 (muokattu 28.10.2006 19:09:17) | |
Soittaako soolot yhdessä osassa vai pätkissä, kuinka paljon sooloa hierotaa soiton jälkeen timeä Mä äänitän suoraan koneelle, missä väännän plugareilla soundit. Softana Pro Tools HD. Yleensä soittelen taustan päälle "treenimielessä" ja kehitän soolon kaaren. Sitten äänitän n.3-10 kokonaista ottoa (riippuen tietenkin taustan vaikeusasteesta ja siitä mitä haluan siihen taustaan soittaa). Tämän jälkeen kuuntelen ja valkkaan parhaimman ja paikkaan selkeät mokat soolosta. Yleensä en koske timeen ellei siellä ole perustavasti jotain tosi pielessä. Tämän skaban soolo koostuu kahdesta otosta, toinen otto alkaa toisen kierron alussa eikä timeen ole koskettu. Tämä laiteasia on mun mielestä täysin triviaali. Sitä pystyy tekee musaa hyvin vaikka vanhalla Cakewalkilla tai analoginauhurilla. Enemmän se on käyttäjästä kiinni. Ei ne kamat muuta sitä tosiasiaa, että jos soittaja on paska, niin se on paska, eikä millään koneella tai muljuttimilla siitä saada hyvänkuuloista. Titor: Dimit on parasta!!! Pande: Kiitos hyvistä kommenteista + Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 28.10.2006 18:53:39 | |
Jaha rutjakkeet, osallistun sitten minäkin äänestykseen. Osanottajia oli niin paljon, että oli pakko tehdä oma esikarsinta vaikka sydäntä särki pudottaa muutama hieno veto pois.. Eivät ne kehnoja olleet nekään. Päätin sitten tällä kertaa antaa pisteet hillitymmän linjan edustajille, vaikka mukana olikin riuskoja SRV- ja mahtihärpäkemiehiä. Tässä nämä mielestäni iisit vedot : velsa Asiallista perusjuttua ilman huippuja. Hemmetin mukava saundi, mutta enemmän olisi saanut olla sinisiä säveliä ja vääntöä. Anselmi83 Hienoa tummaa saundia tyylillä, mutta liian suuri kontrasti taustaan. Toisenlaisen taustan kanssa tämä olisi upea juttu ! stratomaster 12 ensimmäistä sekunttia ei vakuuttanut, mutta paranee loppua kohden. Saundi on helvetin hyvä, mutta pikkusen jää soitto näpräämiseksi : tokassa kierrossa olisi voinut olla hieman riuskempi ote. apenaattori No jo vain, kyllä lähtee ! Tässä kitara puhuu ja vääntöä löytyy iisimmilläkin saundeilla. Hieno veto ! Tigi Mukavan iisiä vetoa snadeilla syöksyillä ryyditettynä. Erittäin herkulliset saundit ja hyvä täsmäloppu, mutta hiukka hajanaisen oloinen juttu. MadMatt Tässä on nyt niitä sinisiä säveliä ja tyylikkään hallittua vääntöä, herkkua korville. Ehjä paketti, pikkusen vähemmän kaikua(?) olisi pitänyt tämän vieläkin paremmin kasassa. Total15 Helvetin mukava, siisti, kuiva saundi ! Jopa ehkä liiankin kuiva taustaan nähden, mutta tämä on myös herkkua korville. Hieno saundi tosiaan, väliäkö sillä tekniikalla.. Imper Tätä jo odottelinkin, kuka rohkenee heittää akustisemmalla tyylillä. Tän olis voinut tehdä toimivana jopa hieman rivomminkin, mutta hieno näinkin ! Kumarrus sinne Imperin suuntaan. jucciz Yksi tärkeimpiä argumentteja toteutuu tässä kyseisessä vedossa : istuu saundin & tyylin puolesta taustaan erittäin hyvin. Hyvin on hallinnassa blue notes ja yleisö nauttii ! Kampela Tässä on myös sitä jotain.. Tosi miellyttävä saundi ja sinisiä säveliäkin löytyy. Toka kierto alkaa riuskalla roiskasulla, ei nukahda kuulijat ! Hienoja palikoita, mutta eivät kokonaisuutta ajatellen ihan loksahda kohdalleen. Mutta hyvä tämä on ! touhis Hieno, puhdas saundi ja upeita kitkutuksia ja väliroiskaisuja ! Ja tässäkin on täsmäloppu. Tätä olisi voinut mieluusti kuunnella pidempäänkin. Idea toimii, mukavaa puhetta muutamissa paikoissa. Tyylikäs ja kiinnostava veto ! Pisteet : 1p - stratomaster 1p - apenaattori 1p - MadMatt 1p - Imper 1p - jucciz 1p - touhis .. ja pojot loppui kesken. Bassoa vuodesta 1972. | |
![]() 28.10.2006 19:06:45 | |
3.p WanhaWetäjä 3.p BigPapa | |
![]() 28.10.2006 19:53:28 | |
Pandelle plussa. Toivottavasti joku kerta saadaan näkyviin myös nuo antamasi pisteet eri osa-alueista. Jos samaa metodia aiot jatkossa käyttää. "Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää."
kalamies#45 >-)))> | |
![]() 28.10.2006 20:08:02 | |
Anselmi83: 3pt Mazah: 3pt Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 28.10.2006 20:17:04 | |
Juu ei tu mitään...näissä laivan masiinoissa mitään ääntä ole joten mä olen ulkona tästä kisasta.en mä pysty mitenkään noita äänestään ;-/ Mä oon himassa vasta keskiviikkona... Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 28.10.2006 21:01:09 | |
Imper: 2 p. Jucciz: 2 p. Wanhawetäjä: 1p. drlecter: 1 p. Kiitos ja plusmerkki Pandelle sanallisesta arvioinnista! On oikeastaan samantekevää saanko kisasta saaliiksi nolla vai yksi pistettä, mutta on mukava lukea millaisia mietteitä soitto on herättänyt. Itse en osaa arvioida näitä sooloja noin hyvin joten annan vain pisteet. Sooloja oli tosiaan paljon kuunneltavaksi ja useimmat olivat hyviä, mutta nuo neljä erottuivat selkeästi edukseen ja niitä jaksoi kuunnella vielä toistamiseenkin kaikki soolot kuunneltuani. Niiden kohdalla ei myöskään jäänyt epäselväksi pitäisikö antaa pisteitä vai ei. http://www.sci.fi/~coach/ Arvostelkaa "Huomiseen jos voimme luottaa" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme. | |
![]() 28.10.2006 21:22:53 (muokattu 28.10.2006 21:23:46) | |
Juu ei tu mitään...näissä laivan masiinoissa mitään ääntä ole joten mä olen ulkona tästä kisasta.en mä pysty mitenkään noita äänestään ;-/ Mä oon himassa vasta keskiviikkona... Hmm, minun puolestani äänestysaikaa voisi pidentää että varteenotettava voittajaehdokas pääsee äänestämään. Ainakin minä jaksan pari päivää odotella. E: Niin tai sitten vapauttaa WW äänestysvastuusta. http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg | |
![]() 28.10.2006 21:23:34 | |
Kiitokset Pandelle ja kaikille muille arvion antaneille. Kyllä noista itsensä tunnistaa ja pakko on myöntää, että nyt on (taas) semmoinen "väkisin vetämisen" kausi. Tuo oma rääpäsy oli semmonen perusjuttu. Ulkoa opittu vuosia sitten.... Loistavia sooloja on. Niitä on niin paljon, että vaikeata on pisteytys vaikka pisteet tuplaisi. Vielä tässä ennättää arvioimaan........ Teen paljon virheitä. Olen siis persoonallinen. | |
![]() 28.10.2006 21:42:01 | |
Wanhavetäjä: 2p Jotenkin iski itseeni 99% BigPapa: 2p Eipä tähän voi muuta sanoa, kun että mies osaa soittaa Jucciz: 2p Tyylikästä menoa ja soundit jälleen erinomaiset How blue can you get? | |
![]() 28.10.2006 22:04:18 | |
Tämän skaban soolo koostuu kahdesta otosta, toinen otto alkaa toisen kierron alussa eikä timeen ole koskettu. Minusta hauskempaa on vetää yhdellä kerralla koko juttu, tuli sitten mokia tai ei. En minä jaksaisi edes pätkissä nauhoittaa ja liimailla niitä palasia yhteen. Ideana ainakin itselläni on opetella soittamaan koko soolo mahd. virheettä, sellainen kehittää luonnetta. Tällä kerralla tosin ideani ei totetunut kovin hyvin:) | |
![]() 28.10.2006 22:13:46 | |
Minusta hauskempaa on vetää yhdellä kerralla koko juttu, tuli sitten mokia tai ei. En minä jaksaisi edes pätkissä nauhoittaa ja liimailla niitä palasia yhteen. Ideana ainakin itselläni on opetella soittamaan koko soolo mahd. virheettä, sellainen kehittää luonnetta. Tällä kerralla tosin ideani ei totetunut kovin hyvin:) Meinasin soittaa osissa tämän skaban, vittuunnuin ja vedin kerralla! | |
![]() 28.10.2006 22:19:08 | |
Hemmetin mukava saundi, mutta enemmän olisi saanut olla sinisiä säveliä ja vääntöä. ei sitä vanha mies jaksa enää vääntää......antaa vaan tulla sen mikä on tullakseen.... Kauas on pitkä matka........ | |
![]() 29.10.2006 03:21:43 (muokattu 29.10.2006 03:30:16) | |
Minusta hauskempaa on vetää yhdellä kerralla koko juttu, tuli sitten mokia tai ei. En minä jaksaisi edes pätkissä nauhoittaa ja liimailla niitä palasia yhteen. Ideana ainakin itselläni on opetella soittamaan koko soolo mahd. virheettä, sellainen kehittää luonnetta. Tällä kerralla tosin ideani ei totetunut kovin hyvin:) Mut niihän mä tein, ykkösellä purkkiin ja no protools! (ja sen kyllä huomaa) Joo. softat on amatööreille. ei tosimiehet paikkaile. edit: typot -alppu | |
![]() 29.10.2006 08:31:33 | |
1p.velsa 1p.stratomaster 1p.MadMatt 1p.Imper 1p.Ambitus 1p.Jucciz K100#10 | |
![]() 29.10.2006 10:25:58 | |
Hmm, minun puolestani äänestysaikaa voisi pidentää että varteenotettava voittajaehdokas pääsee äänestämään. Ainakin minä jaksan pari päivää odotella. E: Niin tai sitten vapauttaa WW äänestysvastuusta. Kannatan Wanhan Wetäjän vapauttamista äänestysvastuusta. Kysessä on kuitenkin ylittämätön este ja aivan helvetin kova veto. www.farmakonband.com
www.myspace.com/screamchain
www.crimsonlotus.org | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)