Roberto 27.10.2006 14:00:43 | |
---|
Näitä komppaan täysillä: "Kyky käyttää hyvin välineitäni vähenee kun niiden määrä kasvaa" "Ei taitava, mutta valpas" "Ei pidä etsiä, pitää odottaa" "Ei kaunista äänitystä, kauniita ääniä, vaan välttämätöntä äänitystä, välttämättömiä ääniä." "Hyvien äänien kokonaisuus voi olla ällöttävä" Näistä taas vähän eri mieltä: "Äänellä ei ole absoluuttista arvoa. Äänet ja musiikki saavat voimansa vain siinä käytössä johon sinä ne määräät." "Mikrofonin alituinen vaihtainen on sama kuin vaihtaisi kaiken aikaa kuulokojetta" ... ja kaikista eniten tästä olen todellakin eri mieltä: "Äänitysvaiheessa ei tehdä mitään lopullista. Silloin tehdään valmisteluja." |
lurkki 27.10.2006 14:28:29 (muokattu 27.10.2006 14:41:00) | |
---|
kaikista eniten tästä olen todellakin eri mieltä: "Äänitysvaiheessa ei tehdä mitään lopullista. Silloin tehdään valmisteluja." Moniraidan miksaaminen vs. elokuva, jonka tunnetila luodaan vasta oivaltavalla leikkauksella. Eihän niiden klippien ja raitojen äänittäminen ole vielä itse teos... Saat toki olla eri mieltä ;) "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
varakeef 27.10.2006 14:33:09 | |
---|
... ja kaikista eniten tästä olen todellakin eri mieltä: "Äänitysvaiheessa ei tehdä mitään lopullista. Silloin tehdään valmisteluja." Ei tuo taida päteä elokuviinkaan. Vaikka mitään kuvattua tai äänitettyä ei tarvitse käyttää, niin toisaalta mitään sellaista, mitä ei ole kuvattu tai äänitetty ei voi käyttää. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Roberto 27.10.2006 14:40:16 | |
---|
Moniraidan miksaaminen vs. elokuva, jonka tunnetila luodaan vasta oivaltavalla leikkauksella. Eihän niiden klippien ja raitojen äänittäminen ole vielä itse teos... Saat toki olla eri mieltä ;) Joo, ymmärrän kyllä, mut silti! :) |
lurkki 27.10.2006 14:43:25 (muokattu 27.10.2006 14:43:47) | |
---|
Joo, ymmärrän kyllä, mut silti! :) Toi on vähän vaikea rasti, myönnän. Kyllähän ne äänityspäätökset seuraa sinne loppuun asti. Ehkä vähän liian tiivis lause tai kehno suomennos. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
Reality 27.10.2006 15:48:30 | |
---|
Toi on vähän vaikea rasti, myönnän. Kyllähän ne äänityspäätökset seuraa sinne loppuun asti. Ehkä vähän liian tiivis lause tai kehno suomennos. Mutta toisaalta sanonta kuuluu: "Hyvin valmisteltu, puoliksi tehty". :) |
Mikael 27.10.2006 19:52:26 (muokattu 27.10.2006 19:55:42) | |
---|
Mutta toisaalta sanonta kuuluu: "Hyvin valmisteltu, puoliksi tehty". :) tai sit: "hyvin valmisteltu on edelleen kokonaan tekemättä" Mä kelailen tästä koko hommasta niin että joka vaiheessa tehdään niin hyvin kuin voidaan ja on mahdollista - sen kummempaa yksiselitteistä sääntöä, mikä toimis aina ei oo tullut vastaan. Siitä mistä aita on matalin... |
"Äänitysvaiheessa ei tehdä mitään lopullista. Silloin tehdään valmisteluja." Luulen, että tämä vaatisi jatkokseen jotain. Vaikkakin leffa leikataan, niin silti, ratkaisut on kyllä jo Bressonin metodeissakin käsittäkseni tehty. Sanotaanhan esmes digikuvauksesta, että kameralla ei ole tarkoitus tehdä hyvää kuvaa vaan materiaalia, josta se hyvä kuva sitten kuvankäsittelyssä valmistetaan, mutta ei siinäkään kuvaa voi valmistaa hutusta. Muuten kyllä ihan hienoa ajatusta kaikkeen tekemiseen. Lisää lyhkäisiä anekdootteja, joita itse olen yrittänyt pitää ohjenuorana omissa tekemisissä. Logiikan peruslause on "yksinkertainen on eleganttia". Ja huomatkaa: ei siis "pieni" tai "vaatimaton" vaan yksinkertainen eli niin hyvin mietitty, että siitä ovat rönsyt hioutuneet vek. Musta esimerkiksi U2:n valot Popmart -rundilla olivat tästä zydeemistä tyyppiesimerkki. Hitchcock kuvasi leffan tekoaan siten, että ennen kuvauksia leffa oli tekemistä vaille valmis. Mitä tiedän Gösta Sundqvist -vainaan tavasta tehdä, niin hällähän asiat olivat juuri näin. Hänellä oli koko levy viimeistä synasoundia myöten valmiina päässä studioon mennessä ja bändin, äänittäjän ja Pekka Aarnion tuottajana oli vain ymmärrettävä hänen viestinsä ja tehtävä hommasta valmista. Toisaalta, Leonardo oli puolestaan jamppa, joka ei hyvän suunnittelun ja luonnostelun jälkeen enää malttanut valmista tehdäkään vaan alkoi jo suunnitella seuraavaa. Se ei sit enää oikein varmaan tähän sovi.
|
Timo JM 28.10.2006 00:12:00 | |
---|
Mitä tiedän Gösta Sundqvist -vainaan tavasta tehdä, niin hällähän asiat olivat juuri näin. Hänellä oli koko levy viimeistä synasoundia myöten valmiina päässä studioon mennessä ja bändin, äänittäjän ja Pekka Aarnion tuottajana oli vain ymmärrettävä hänen viestinsä ja tehtävä hommasta valmista. En tiedä kuinka paljon tuosta on totta. Mies ainakin teki sanoituksia äänitysten edetessä. Eli ei sillä nyt aivan kaikki ainakaan ollut selvillä studioon mentäessä. Pahus kun en enää muista kaikkea mitä Aarnion kanssa studiossa yli viisitoista vuotta sitten Göstan levynteosta puhuttiin. Sellainen muistikuva mulla Pekan puheista on kuitenkin jäänyt, että ne levyjen tekemiset oli aika vapaamuotoista kokeilua ja rakentelua. No Leevi and the Leavingseilta tuli vuosien varrella sen verran paljon kamaa, että siihen mahtuu varmasti monenlaisia työtapoja. ...siis mun mielestä. |
kivi 28.10.2006 10:49:37 | |
---|
En tiedä kuinka paljon tuosta on totta. Mies ainakin teki sanoituksia äänitysten edetessä. Eli ei sillä nyt aivan kaikki ainakaan ollut selvillä studioon mentäessä. Pahus kun en enää muista kaikkea mitä Aarnion kanssa studiossa yli viisitoista vuotta sitten Göstan levynteosta puhuttiin. Sellainen muistikuva mulla Pekan puheista on kuitenkin jäänyt, että ne levyjen tekemiset oli aika vapaamuotoista kokeilua ja rakentelua. Näin mä myös olen ymmärtänyt. Gösta kyllä sovitti päässään, mutta saattoipa käydä niinkin, että kun studiolle kerran oli unohtunut virolaisen kosketinsoittajan syntetisaattorit, meni iso osa levyä uusiksi. Toisaalta, tuo sovittaminen ja spontaanius eivät sulje toisiaan pois. Muistan erään tuottajan joskus maininneen, että "Leevit on studiossa joka maanantai, ei koskaan muulloin". Eli aina äänityspäivän jälkeen oli viikko aikaa sovittaa asioita mielessä. |
Halsu 31.10.2006 20:18:07 | |
---|
"Äänitysvaiheessa ei tehdä mitään lopullista. Silloin tehdään valmisteluja." Ei tuo taida päteä elokuviinkaan. Vaikka mitään kuvattua tai äänitettyä ei tarvitse käyttää, niin toisaalta mitään sellaista, mitä ei ole kuvattu tai äänitetty ei voi käyttää. Et ole tainnut nähdä uudempia Star Warseja ,-) CU
--
Eki |