J.Hollström 27.10.2006 11:00:35 | |
---|
Useasti ollaan keskusteltu siitä, miten kielien jäykkyys muuttuu pituuden funktiona. Eli vaikka skaala olisi sama, mutta kielet menee esim. läpi bodyn, niin muuttuuko tatsi suuntaan jos toiseen? Sehän on selvää, että pidemmällä skaalalla samassa vireessä oleva soitin on tatsiltaan jäykempi samoilla kielillä, mutta miten on tämän kielen kokonaispituuden kanssa? Kielihän venyy kyllä koko pituudeltaan, joten.. Emppiiristä tai mitattua dataa kehiin. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
slapvete 27.10.2006 11:14:59 | |
---|
FWIW, DR:n Lo-Riderit on Hi-Beameja jäykemmät. Ja kivemmat. Eli kielisatsien välillä voi olla eroja. Fysiikka ja mittaukset jää mun puolesta professoreille. "You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava." |
Basismi 27.10.2006 11:21:14 | |
---|
muuttuuko tatsi suuntaan jos toiseen? Täysin mutuna sanon että ei muutu. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Karlsson 27.10.2006 11:22:49 | |
---|
Tossa kielet rungon läpi skenaariossa en usko sen lisäpituuden tuovan sitä muutosta vaan sen, että tallan ja rungon välille tulee kovempi puristus ---> värähtely siirtyy eri malliin. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Antti K. 27.10.2006 11:31:21 (muokattu 27.10.2006 18:19:56) | |
---|
Tossa kielet rungon läpi skenaariossa en usko sen lisäpituuden tuovan sitä muutosta vaan sen, että tallan ja rungon välille tulee kovempi puristus ---> värähtely siirtyy eri malliin. Komppaan! Peltilätkätallassahan (kuin myös muissa "normaaleissa" talloissa kieli oikkeen vetää tallaa irti bodysta. Miulla oli Fender nauhaton jasso (body oli "ehkä" Squier), jossa kokeilin peltilätkän tilalle badassia. Ei apua. Sitten laitoin Deluxe Fenderin string-thru tallan, ja se paransi sustainia huomattavasti. E: Lisäksi siihen sai tuhkakupin paikoilleen. E2: Minähän puhun tässä ihan off-topic, mut sori, oon basisti. Nyt on viulu, mutta vielä kun osais soittaa! |
Johannes_t 27.10.2006 12:17:40 | |
---|
No jopas, näitä samoja henkimaailman hommia juuri mietin. Kävin kokeilemassa Fenderin Am. deluxe jazzia, vitosta siis, ja siinä oli huomattavasti jäykemmät kielet kuin Laklandissa. Toisaalta, myös viiskielinen Warwickini, joka on aivan eri maata kuin Laku, oli "löysä". Ainoa yhdistävä tekijä näillä bassoilla on kielisetti (45, 65, 85, 105, eli ei edes kovin ohut) ja -merkki. Täytynee varmaan suorittaa pientä tutkimusta eri kielimerkkien jäykkyyksien suhteen, vaikka eihän niissä järjellä ajateltuna pitäisi kovin suuria eroja olla. |
No jopas, näitä samoja henkimaailman hommia juuri mietin. Kävin kokeilemassa Fenderin Am. deluxe jazzia, vitosta siis, ja siinä oli huomattavasti jäykemmät kielet kuin Laklandissa. Toisaalta, myös viiskielinen Warwickini, joka on aivan eri maata kuin Laku, oli "löysä". Ainoa yhdistävä tekijä näillä bassoilla on kielisetti (45, 65, 85, 105, eli ei edes kovin ohut) ja -merkki. Täytynee varmaan suorittaa pientä tutkimusta eri kielimerkkien jäykkyyksien suhteen, vaikka eihän niissä järjellä ajateltuna pitäisi kovin suuria eroja olla. Jos semmosta eksaktimpaa tutkimusta ajattelis, niin pitäis saada soittimet ihan samoihin säätöihin. Kielen korkeus ja kaulan kaari just eikä melkein samaan. Rakotulkki käteen... "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
J.Hollström 27.10.2006 12:20:39 (muokattu 27.10.2006 12:21:45) | |
---|
Itse havahduin vastaavaan pohdintaan telecaster vs. stratocaster vertailuissa. Skaala on sama, kielet on samat, tatsi aivan eri. Telessä löysempi mitä stratossa. Tietäjät esiin. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
Johannes_t 27.10.2006 12:24:40 | |
---|
Jos semmosta eksaktimpaa tutkimusta ajattelis, niin pitäis saada soittimet ihan samoihin säätöihin. Kielen korkeus ja kaulan kaari just eikä melkein samaan. Rakotulkki käteen... Näinhän se on. Eikös kielten jäykkyys lisäänny jos kaula on hieman mutkalla? Ja luonnollsesti, mitä korkeammalla kielet, sitä jäykempi tatsi. Vaan ei se Fenderi ollut mitenkään huonoissa säädöissä, päin vastoin, oikein mukava soittaa. |
Karlsson 27.10.2006 12:27:10 | |
---|
Näinhän se on. Eikös kielten jäykkyys lisäänny jos kaula on hieman mutkalla? Ja luonnollsesti, mitä korkeammalla kielet, sitä jäykempi tatsi. Vaan ei se Fenderi ollut mitenkään huonoissa säädöissä, päin vastoin, oikein mukava soittaa. Juu, ei siis kaulan tarvitse olla viturallaan kun tatsi on ihan erilainen. Ihan toi normaali eläminen kaulassa voi tuntua selvästi tatsissa. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Johannes_t 27.10.2006 12:29:18 | |
---|
Juu, ei siis kaulan tarvitse olla viturallaan kun tatsi on ihan erilainen. Ihan toi normaali eläminen kaulassa voi tuntua selvästi tatsissa. Pitäisköhän sitten ihan rohkeasti löysätä kaulaa hieman. Ja ostaa paksumpi kielisatsi. Laklandissa on kuitenkin 35" kaula, eli luulisi että siihen saa ihan niin jäykän meiningin kuin vaan haluaa. |
Karlsson 27.10.2006 12:33:19 | |
---|
Pitäisköhän sitten ihan rohkeasti löysätä kaulaa hieman. Ja ostaa paksumpi kielisatsi. Laklandissa on kuitenkin 35" kaula, eli luulisi että siihen saa ihan niin jäykän meiningin kuin vaan haluaa. Kuis kippuralla sulla on nyt se kaula? Mulla tossa säätämisessä on omien bassojeni kohdalla filosofiana suhkot suora kaula ja semi-korkealla olevat kielet, jotka on yleensä tommosta 50-115 mallia nelarissa. Sopivan jämäkkä tatsi. Tosin tallasta meinaa välillä loppua säätövara tai käydä ihan muuten huonosti. Korkeammalle säädetyt ja paksummat kielet vaatii intonaation säätämiseksi aika taakse vedettyjä tallapaloja. Oman Fender Roscoe Beckini kanssa kävi hassusti kun rupesin etsimään optimaalista setuppia, voin pistää pari kuvaa havainnollistamaan... "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Johannes_t 27.10.2006 12:43:48 (muokattu 27.10.2006 12:44:05) | |
---|
Kuis kippuralla sulla on nyt se kaula? Ei ole kippuralla ollenkaan. Suoralla mennään. PS. Kuva ois kiva ylläri ;) |
Karlsson 27.10.2006 12:44:52 | |
---|
Tämä alkaa olemaan offtopik, mutta menkööt. Kyseessä on Fenderin Beck V-mallin vakiona oleva Gotoh-talla, jossa voi vetää läpi rungon tai sitten tallan persiisiin kiinni. Tallapaloissa on lukitustuuvi jolla se saadaan pysymään paikallaan. Ruuvia löysätessä tallapala "niiaa" kielen aiheuttaman vedon vuoksi, joten säätöhomma on aika mutua ja lopputuloksen näkee vasta kun sen lukitusruuvin iskee kiinni. Ensimmäinen ongelma on se, että tarpeeksi taakse vedettynä tallapala "kiipeää" intonaatioruuvin päälle ja sama ruuvi vielä törmää korkeudensäätöruuviin. Eli jos tässä kuvassa näkyvää kauimmaista korkeudensäätöruuvia löysää, ei tallapala laskeudu lain, vaan jää tuohon intonaatioruuvin varaan: http://img335.imageshack.us/img335/9021/tormausjj6.png Tähän helppona ratkaisuna on tietysti lyhentää intonaatioruuvia. Mutta kas, apu ei ole lopullinen, sillä kuvassa lähempänä oleva korkeudensäätöruuvi tipahtaa tuonne lukitusruuvin vastakappaleen uraan tallalevyssä. Eli tämä korkeuden säätöruuvi lepää puuta vasten ja porautuu siihen pikkuhiljaa: http://img48.imageshack.us/img48/6651/tipahdusdi5.png Ei voi mitn, paska mikä paska. Tilalle on tulossa fenderin aito ja alkuperäinen (ja näkyy hinnassa!) läpyskätalla, jossa on tuo läpibodyn mahdollisuus. Mielenkiintoista nähdä miten tuon jykevän hifitallan vaihtaminen perinteikkäämpään vaikuttaa soundiin. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
absqua 27.10.2006 13:12:42 | |
---|
Juu, ei siis kaulan tarvitse olla viturallaan kun tatsi on ihan erilainen. Ihan toi normaali eläminen kaulassa voi tuntua selvästi tatsissa. Mä olen päässyt tekemään aiheesta vertailua kahdella lähes identtisellä 70-l vaahterakaulaisella&otelautaisella presarilla. Vaikka kuinka olis säädöt samat ja kielet samat niin silti toinen on tatsiltaan toista jäykempi. Mun nähdäkseni selitykseksi jää enää se että materiaalina on puu, joka ei ole homogeeninen materiaali, vaan joka kalikka on yksilö. Toisessa presareista on jäykempi kaula kuin toisessa tms. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Ylläri 27.10.2006 14:03:20 | |
---|
Mä olen joskus pohtinut mielessäni erilaisia "tieteellisiä" kokeita, joilla näitä kielen jäykkyyttä koskevia ikuisuuskysymyksiä voisi ratkoa Mythbusters-tyyliin. Nähdäkseni ei olisi isokaan vaiva rakentaa jonkinlaista kielten testipenkkiä. Otetaan pätkä kakkosnelosta, pannaan toiseen päähän yksi virityskoneisto ja toiseen päähän jonkinlainen tallaviritys, jossa olisi mahdollisuus kokeilla erilaisia kielenvetoratkaisuja (läpi bodyn, suoraan tallasta tms.). Sitten vaan aina virittäisi kielen samaan säveleen ja mittaisi samasta kohdasta (esim. puolesta välistä) kuinka paljon painoa tarvitaan että kieli koskettaa "otelautaa". Ja toki eri kielimerkkejäkin voisi testata samalla metodilla. Kova jätkä panisi penkkiin useammankin kielen kiinni, niin näin voisi käytännössä omin sormin vertailla eri kielen/tallaratkaisujen eroja. Soundieroistakin voisi ehkä saada jotain käsitystä. Kielten testauksen voisi tietty tehdä ihan suoraan jollain bassollakin; joskus on käynyt mielessä että heittäisi vaikka neljä erimerkkistä D-kieltä samaan bassoon, mutta jotenkin vierastaa ajatusta oman soittimen käyttämisestä koekaniinina... "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
mr.bungle 27.10.2006 15:04:58 (muokattu 27.10.2006 15:06:57) | |
---|
Yksi järkeenkäypä selite ilmiölle, että fyysisesti samanlaisissa bassoissa on ero tatsissa on psykoakustiikka. Erisaundista bassoa soittaa eri tavalla, kun hakee sitä "omaa saundia". Edit: lisättäköön tähän vielä, että hämmennys oli suuri kun Marcus Millerissäni bendit ja vibratot suju paljon paremmin tallan vaihtamisen jälkeen... bassolla hanuriin |
absqua 27.10.2006 15:49:55 | |
---|
Edit: lisättäköön tähän vielä, että hämmennys oli suuri kun Marcus Millerissäni bendit ja vibratot suju paljon paremmin tallan vaihtamisen jälkeen... Se on todellakin melko hämmentävää kuinka paljon tallan vaihto vaikuttaa tatsiin. Mä vaihdoin p-bassoon badassin takaisin ja soittotatsi keveni odotetusti. Vielä kun tietäisi syyn. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Basismi 27.10.2006 16:01:29 | |
---|
Ei voi mitn, paska mikä paska. Joko sulla on homokorkealla kielet, tai fenderillä on mennyt suunnittelu vähän käteen. Epäilen homoa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Karlsson 27.10.2006 21:40:44 | |
---|
Joko sulla on homokorkealla kielet, tai fenderillä on mennyt suunnittelu vähän käteen. Epäilen homoa. Ei toi vielä homokorkea ole, ei lain. Ja en mä fenderiäkään nyt ihan ekana syytä vaan tota Gotohia. Toi talla on muutenkin hankala säätää ja sen saa yllättävän helposti rikki, tommoseks rautajöötiks. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |