rattledad 25.10.2006 09:30:59 | |
---|
- soittimista alkoi tulla painavia, - kaulat eivät istuneet kunnolla Fenderin kohdalla tuo varmaan pitääkin enimmäkseen paikkansa... Mutta miksi juuri 1976 _kaikki_ alkoivat tehdä huonoja soittimia? Kysyntä kasvoi ja kilpailu kiristyi, kaukoitä tuli kisaan mukaan? Tuo tarkka kaikkia valmistajia koskeva 1976 epäilyttää... ja onhan noita ongelmia fendälläkin korjattu omistajanvaihdosten myötä. Toki tilanne on muuttunut aika paljon muutenkin 70-luvulta. |
J.Hollström 25.10.2006 09:40:12 | |
---|
Mutta miksi juuri 1976 _kaikki_ alkoivat tehdä huonoja soittimia? Kysyntä kasvoi ja kilpailu kiristyi, kaukoitä tuli kisaan mukaan? Tuo tarkka kaikkia valmistajia koskeva 1976 epäilyttää... Varmaan vetänyt jonkun veteenpiirretyn viivan jolloin ko. ongelmia on alkanut olemaan eniten havaittavissa. Onhan se tullut jo selväksi, että hyviä ja huonoja soittimia voi löytää ihan miltä vuodelta tahansa. Sama guru laittaa tossa haastettulussa myös näin: "I think Fenders before '74... most are still ok" Itsellä siis pelkästään vuodelta '75, ja kaikki on suurilta osin ihan soitettavia pelejä. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
hollstro 25.10.2006 17:50:46 | |
---|
MOI Miksi? Mulla on -73 7ender JB, ja en ole käyttänyt sitä miesmuistiin , koska minusta se on ihan paska. Oon säilyttänyt sen ihan tunnesyistä. Verrattuna nyt vaikka -83 PB Squieriin, puhumattakaan WAL-bassoihin, se on ihan huuhaa. Vanhat Squjut on omien havaintojeni mukaan tasalaatiusempia kuin niitä edeltäneet 70-luvun Fenderit. 70-luvun loppua kohden Fenderien laatu alkoi mennä alaspäin aika huimasti, mutta kyllä sekaan mahtuu paljon hyviä yksilöitä. Pitää myös muistaa, että 70-luvun lopulla painavat instrumentit olivat haluttuja koska niissä on erilainen saundi kuin kevyissä. Yksi huono JB ei todista että kaikki ovat huonoja. Minua eivät esim Walit ole koskaan säväyttäneet, mutta se ei tarkoita ettäkö ne olisivat huonoja soittimia. Joillekin ne ovat just se juttu. |
Rämppy 25.10.2006 23:44:47 | |
---|
Niinpä. Voisitko esitellä oman 70-lukulaisesi. Vai onko sulla vallan aito ifanetz? Ommulla aito ivanietsikin ollut 80-luvun alussa. Ei lainkaan paha, muistaakseni. Mun seiskytlukulaisesta on jonkinlaista esittelyä omat kamat -sivulla. Mutta sehän on frankenstein. Eka "isojen poikien bassoni" oli -78 fender jazz, joka oli ookoo, muttei enempää. Painoikin tautisesti. Mutta pärjäilin sillä toistakymmentä vuotta. Mun mielestä heikoimmat esitykset Fenderillä löytyy 70-80 -lukujen taitteesta. En sitten malttanut olla sanomatta. |
okabass 26.10.2006 20:49:48 (muokattu 26.10.2006 21:03:34) | |
---|
Vanhat Squjut on omien havaintojeni mukaan tasalaatiusempia kuin niitä edeltäneet 70-luvun Fenderit. 70-luvun loppua kohden Fenderien laatu alkoi mennä alaspäin aika huimasti, mutta kyllä sekaan mahtuu paljon hyviä yksilöitä. Pitää myös muistaa, että 70-luvun lopulla painavat instrumentit olivat haluttuja koska niissä on erilainen saundi kuin kevyissä. Yksi huono JB ei todista että kaikki ovat huonoja. Minua eivät esim Walit ole koskaan säväyttäneet, mutta se ei tarkoita ettäkö ne olisivat huonoja soittimia. Joillekin ne ovat just se juttu. MOI Samaa mieltä Squiereista. Aikoinaan 80-luvun alkupuolella tuli kierrettyä Suomea enemmän kuin lääkäri määrää. Silloin tuli kierrettyä samalla eri paikkakuntien musaliikkeet huolella. Myös noita Squier- bassoja tuli kokeitua varmaan kymmeniä. Lisäksi itsellä on -83 PB ja mulla oli JB samalta ajalta. En muista yhtä ainutta Squieria, joka olisi tuntunut yhtä huonolta kuin saman ajan 7enderit. Samoin _kokeiltuani_ varmaan muutamaa sataa bassoa (siis kaikki eri merkit huomioon ottaen) kaiken kaikkiaan: 70-luvun (etenkin lopun) 7enderit -etenkin Jazzi Passot- eivät sytytä yhtään. Minusta pääsääntöisesti painavia kohluja, kuollut kohta g-kielen c-c#- d paikkeilla, minulle liian ohut kaula, paksu ja halvan näköinen muovilakka, minusta kornit värit (mm. ruskea)... Squierit ovat todellisia köyhän miehen "60-luvun 7endereitä". Niitä kun vähän trimmaa, saa erinomaisen basson, eikä tarvi maksaa itseään kipeäksi jostain 60- tai 70-luvun sohlosta "aidosta" 7enderista. Itseasiassa nuo Squierit on tehty alkuperäisten, 60-luvun 7ender piirrustusten mukaan. Kerrotaan, että kun USA:n Custom Shopin miehet näkivät nipponin poikien tekemät soittimet näyttelyssä Tokiossa, he totesivat aivan äimänä, että tähän HE olivat pyrkineet monta vuotta. http://www.squierjv.info/ |
J.Hollström 26.10.2006 20:59:04 (muokattu 26.10.2006 20:59:15) | |
---|
Squierit ovat todellisia köyhän miehen "60-luvun 7endereitä". Niitä kun vähän trimmaa, saa erinomaisen basson, eikä tarvi maksaa itseään kipeäksi jostain 60- tai 70-luvun sohlosta "aidosta" 7enderista. Löysin tänään tämmösen joka kiinnostaisi kovastikin, mutta kun ei toi Italiaano taitu että miten sais ton tuolta ostettua. Anybody? http://www.mercatinomusicale.com/an … 4/squier-fender-precision-jv-82.htm "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
okabass 26.10.2006 21:05:02 (muokattu 26.10.2006 21:11:57) | |
---|
Löysin tänään tämmösen joka kiinnostaisi kovastikin, mutta kun ei toi Italiaano taitu että miten sais ton tuolta ostettua. Anybody? http://www.mercatinomusicale.com/an … 4/squier-fender-precision-jv-82.htm MOI Sinne täytyy rekisteröityä. Kokeile meneekö täyttelemällä "puutaheinää". Ainakin email ja salasana täytyy varmaan laittaa oikein. Kokeile käyttää viesteissä englentia. |
absqua 26.10.2006 21:10:07 | |
---|
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
J.Hollström 26.10.2006 21:15:05 | |
---|
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
absqua 26.10.2006 21:16:10 | |
---|
Ihqu peli mutta liian kallis minulle. Suattaap olla liian kallis aika monelle muullekin. Mutta hieno on, perkule. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
okabass 26.10.2006 22:02:53 | |
---|
|
MOI Arvaa mikä? No mikäs se siinä? "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
okabass 27.10.2006 11:29:09 | |
---|
No mikäs se siinä? Hyvin arvattu! |
J.Hollström 27.10.2006 11:59:03 | |
---|
Hyvin arvattu! 1966-68 on logon perusteella. Tarkempi arvailu jää sitten tähän. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
rattledad 27.10.2006 12:42:55 | |
---|
1966-68 on logon perusteella. Tarkempi arvailu jää sitten tähän. Logo on lakan alla ja ihan muoviset eikä 'clay dotsit' l. ei ainakaan pre-CBS kaula. |
okabass 27.10.2006 13:14:10 (muokattu 27.10.2006 13:39:36) | |
---|
|
rattledad 27.10.2006 15:54:39 | |
---|
Logo ei ole lakan alla. Eikä ole muoviset dotsit. Tarkempi arvailu jää sitten tähän :-) |
J.Hollström 27.10.2006 15:58:03 | |
---|
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
okabass 27.10.2006 18:32:23 (muokattu 27.10.2006 18:43:18) | |
---|
Tarkempi arvailu jää sitten tähän :-) MOI Toi on ollut alunperin se -83 Squier. Parisen vuotta sitten "loivasti "modattuna:) Idea oli tehdä ulkonäöltään suht tarkka feikki 65 -66 presarista. Väristä on vaikea sanoa: ehkä Blue Ice Metallic , Teal Green Metallic tai runsaasti muuttunut Lake Placid Blue. Noissa kuvissa lähellä LPB ,mutta luonnossa näyttää "vihreämmältä". http://www.curtisnovak.com/restorations/FenderColors/BlueIce.shtml http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html Relikointi (natriumpersulfaatti, kahvi,tee, pöly, lika, kolhiminen ym.). Seymour Duncan mikit. Ns.mint pick guard, jota on lämmitetty ja taivuteltu kuprulle sekä hiottu "kulumaa". Sen alla on vielä n. 0,5 mm alumiininen suoja.Logon tyyppi on todellakin 66-68, mutta feikki. Kaulaa on käsitelty rautavihtrillillä. Dotit: Plastic padding. Olisi pitänyt laittaa hieman jotain kellertävää sekaan. Lakka/maalipinnan kylmäkäsittelyä suoritettu pitämällä soitinta viime talven kovilla pakkasilla parvekkeella n. 1h ja sitten tuotu sisälle. Tätä toistettu useita kertoja. Kannattaa olla varovainen noiden "vintnage 7enderien" kanssa. Tosta olisi saanut vielä hämäävämmän feikin vaihtamalla kangasjohdot, leimaamalla kaulan jne. jne. |
absqua 27.10.2006 20:11:54 | |
---|
Kannattaa olla varovainen noiden "vintnage 7enderien" kanssa. Tosta olisi saanut vielä hämäävämmän feikin vaihtamalla kangasjohdot, leimaamalla kaulan jne. jne. Hyvä feikki, ei voi muuta sanoa. Mä vähän rupesin tota väriä epäilemään, mutta nekin ikääntyvät niin eri tavoilla säilytyksestä ja käytöstä riippuen. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |