Aihe: Sormet kipeytyy kun soitan akustisella
1
Wallesmanni88
24.10.2006 00:21:05

oon tässä muutaman päivän ajan soitellut vähän tota akustista missä on teräskielet. En oikeen pysty painamaan kieliä kunnolla sormillani koska ne on jo niin herkät, joten kielet rämisee. Onko antaa jotain vinkkejä ? Kieliä en viitsis ruveta vaihtamaan
apip
24.10.2006 00:27:47 (muokattu 24.10.2006 00:34:33)
oon tässä muutaman päivän ajan soitellut vähän tota akustista missä on teräskielet. En oikeen pysty painamaan kieliä kunnolla sormillani koska ne on jo niin herkät, joten kielet rämisee. Onko antaa jotain vinkkejä ? Kieliä en viitsis ruveta vaihtamaan

- Jos sormenpäät kipeytyvät pahasti niin anna niiden parantua päivän tai pari. Turha niitä on liikaa rääkätä.
- Paina kieltä nauhan vierestä, älä nauhojen välistä. Näin painamiseen tarvittava voima vähenee.
- Paina kieltä vain niin lujaa kuin tarvitsee eli liikaa survominen sattuu vaan sormiin (ja nostaa soivan nuotin taajuutta)
- Treenaa lisää. Pahin herkkyys menee nopeasti ohi. Itselläni meni yli puoli vuotta ennenkuin sormenpäät alkoivat kestämään akustista kitaraa ilman että "nahat lähtivät" :)
- Jos edellämainitut asiat eivät auta, niin (vaikka et "jaksaiskaan" kieliä vaihtaa) niin ohuempi kielisetti voisi helpottaa asiaa. Itse tosin en luovuttanut vaan soitan vieläkin "vakiopaksuisilla" 0.012"-kielillä.
Muuki
24.10.2006 08:54:06
Itselläni meni yli puoli vuotta ennenkuin sormenpäät alkoivat kestämään akustista kitaraa ilman että "nahat lähtivät" :)

Mullapa meni sormenpäiden kovettumiseen kuukausi pari, pikkurilli vähän jäljessä. Nahat ei vaan perkele taho pysyä, on tullu vaihettua vire Eb:henkin. Soittamaan kyllä pystyn, mutta sormenpäiden kulutus on jotain ennennäkemätöntä.
Europe on maailman paras bändi.
lindo
26.10.2006 00:22:53

Sillä se lähtee millä on tullutkin. :D

Pari päivää taukoa ja takaisin kyntämään, kyllä ne sormet siihen tottuu. Ei siihen ole muuta kikkaa, kuin lisää soittamista.
Rok rok
Johann Onn
26.10.2006 02:09:16
oon tässä muutaman päivän ajan soitellut vähän tota akustista... ...jonka talla ja satula(-urat) toivottavasti ei oo liian korkealla. Muuten soitto voi tulevaisuudessakin olla sitä samaa tuskaa.
Mike M. Hiirenloukku
26.10.2006 11:37:20
Kyllä se ajan kanssa paranee. Itsellä, ja varmasti lähestulkoon kaikilla sama vaiva alussa on ollut. Treeniä ja soittelua, soittelua ja treeniä vaan. Tietenkin järjen kanssa taukoja välissä ettei ne ihan luuhun asti kulu...

OT mutta...
Kun aikoinaan hankin basson, niin se se vasta söikin sormenpäät. Treeneissä vaan jesseteippiä sormiin ja taas mentiin ;)
That's the spirit - Tuo on pirtua.
mapi
26.10.2006 21:07:11
Mäkin aloitin muutama kuukausi sitten soittamaan ja kitarana on teräskielinen akustinen. Alussa ei sormet kestäneen kuin hetken soittamista. Nyt sormissa on sellaset känsät ja nahkapakkurat, että ei tunnu missään :D Omassa kitarassa kannattaisi varmaan laskee kieliä, mutta soitteleehan tuolla.
discominister
29.10.2006 11:02:11
Soiton aloittaessa kannaattaa tosiaan antaa niiden sormien parantua kunnolla. Mulla siihen meni yli viikko.
Mike M. Hiirenloukku
29.10.2006 12:08:39
Ja tauot on tärkeitä. Sitä ei voi liikaa tuputtaa. Tietysti taukojen pituus on kullekin omansa, mutta ei ole järkee puurtaa sormet verissä jotain. Sitten kun ei onnistu ja sattuu, pieni tauko ja taas mennään. Kyllä ne sormet kovettuu ja vahvistuu ja jossain vaiheessa huomaa että nehän toimii melkein itestään ;)
That's the spirit - Tuo on pirtua.
kivi
31.10.2006 22:48:03 (muokattu 31.10.2006 22:50:22)
Itselläkin meni sormenpäät aina tuhannen päreiksi basson kokeilusta. Varsinkin päissään. Nyttemmin, alettuani sähköbasson epäsäännöllisen soittelun ohella soittelemaan kontrabassoa, sekä kokeiltua muutamaan otteeseen mandoliinilla kikkailua, ei perus-sähköbasso tunnu missään.

Teräskielinen akustinen on sormenpäilleni edelleen murhaa. 12-kielistä en uskalla edes ajatella.

Oikein säädetty teräskielinen akkari, olipa 6- tai 12-kielinen, on yhtä kevyt soittaa kuin normaalivireinen sähkökitara 12-setillä. Jos ei ole, on säädöissä vikaa.

Sähköbassoa olen soittanut kausittain koko ikäni, ja kieltämättä siihen bassopestiin ryhtymiseen kuuluu yksi "rakkopäivä" jona sormenpäät miettivät, kasvattaako vesikello vai eikö, ja ovat kipeät. Mutta sitten se on ohi, ja viikon päästä voi vaikka viihdyttää kavereita tökkimällä kattonauloja pystyyn otekäden sormenpäihin
:-D

Maniska, se on murhaa. Muutama tunti kilkuttelua ei vielä mitään, mutta koko päivän soitettuaan saa ihmetellä sormenpäiden uutta muotoa. Mutta siihenkin tottuu.

PS. "Älä sano kontrabasistille käsipäivää." (Vanha viidakon sananlasku.)
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
TheLemon
01.11.2006 11:17:31

Treenin puutteesta vaan kyse. Kyllä ne sormenpäät siitä "kovettuu" ku tarpeeks soitat vaa. Tietenki jos jotai muita kipuja tulee ni kannattaa vähä pitää taukoa tms.
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)