Aihe: Masterointi muualla?
1
northern
25.10.2006 14:52:13

Olen ymmärtänyt että ainakin suuremmilla bändeillä on tapana että levy masteroidaan eri paikassa ja eri ihmisten toimesta, kuin se on äänitetty ja miksattu. Mikä hyöty tässä on?
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
kivi
25.10.2006 14:55:30
Olen ymmärtänyt että ainakin suuremmilla bändeillä on tapana että levy masteroidaan eri paikassa ja eri ihmisten toimesta, kuin se on äänitetty ja miksattu. Mikä hyöty tässä on?

Levyt masteroidaan a i n a eri paikassa ja eri korvilla kuin ne äänitetään.

Se on ihan eri juttu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
lurkki
25.10.2006 15:12:53
Lukaise nyt ainakin tuo.
http://www.digido.com/modules.php?name=News&file=article&sid=4

Ja sieltä ainakin tämä:
Can't I just mix to DAT? Seven reasons why you need Mastering.

Ajatteles nyt, Northern.
Kun sä et itsekin tiedät että sun studion kuuntelun kanssa on vähän niin ja näin; millaista prosessointia sun miksaus mahdollisesti loppupeleissä vaatii...?
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
ewqqq
25.10.2006 15:17:04
Levyt masteroidaan a i n a eri paikassa ja eri korvilla kuin ne äänitetään.

Se on ihan eri juttu.

Ei.

Viimeaikoina on tullut parikin OIKEATA levyä vastaan

jotka on Duunattu alusta loppuun samassa paikassa samoilla korvilla

Esm.WIGWAMIN uusin.

Jos on Tarpeeksi jakomieli "taitoinen"

Tai VISIO on luja

Tai haluaa leikkiä hengellään

niin mik ettei:)
Tarkasta oma jäsenkuvauksesi.
kivi
25.10.2006 15:23:58
Ei.

Viimeaikoina on tullut parikin OIKEATA levyä vastaan

jotka on Duunattu alusta loppuun samassa paikassa samoilla korvilla

Esm.WIGWAMIN uusin.

Jos on Tarpeeksi jakomieli "taitoinen"

Tai VISIO on luja

Tai haluaa leikkiä hengellään

niin mik ettei:)

Tästähän on puhuttu. Iron Maidenin kohdalla tais olla jotain juttua kans.

Mutta on masterointia ja on masterointia. Isot pojat amerikassa tiesi kertoa, että kyllä niitä tulee sellaisiakin sessioita sisään, mille ei tarvi tehdä mitään; laitetaan vain koodit paikalleen ja se on siinä. Silti juuri tuo päätös, ettei välttämättä tehdä mitään vai tehdäänkö sittenkin - s e k i n on masterointia.

Samasta syystä multa lähtee pajalta nyt yksi aivan viimeiseen asti omaleimainen dogma-projekti josta on sovittu ettei sitä lähdetä enää mitenkään muokkaamaan, kyllä sekin silti masteroidaan. Muualla. Vaikka se on "valmis" kaikkien mielestä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
25.10.2006 22:42:56
Pelottaa vastata tällasiin räjähdysherkkiin kysymyksiin...

Suosin itse kuitenkin aina hyvää masteroijaa. Ylimääräinen ja hioutunut korvapari ja subjektiivinen näkemys biisiin/ levykokonaisuuteen on kuitenkin aina osoittautunut hintansa arvoiseksi.

Oon huomannu, että moni miksaaja helposti jumittaa jonku virvelisaundin kanssa neljä päivää. Masteroija sitten kiinnittää huomionsa kokonaisuuteen, joka kuitenkin ratkaisee.

Ja Northern.... Relaa vähän. Ei kannata rynniä pers edel puuhu.
GIGO
Mikael
26.10.2006 00:13:19 (muokattu 26.10.2006 00:15:23)

mitähän täällä on tapahtunut. mun mielestä olis maksajalla oikeus olla selvillä asioista ja outoa on jos täällä ei voi puhua tällaisesta asiasta ihan suoraan. mun mielestä esittämäni kysymys oli ihan aiheellinen.
Siitä mistä aita on matalin...
Säätäjä
26.10.2006 08:15:25
mun mielestä olis maksajalla oikeus olla selvillä asioista ja outoa on jos täällä ei voi puhua tällaisesta asiasta ihan suoraan.

Samaa mieltä. Munkin kirjoitus oli poistettu, vaikka kysyin vain millonka uutta näytettä olis tulossa. Vastausta en nähnyt. Enkä muutakaan mitä täällä on tapahtunut. Voisko joku vähän selventää?

Outoo. Jengil taitaa olla ruuvit vähän liian kireellä.
niinq.
virtalahde
26.10.2006 08:16:12

mun mielestä esittämäni kysymys oli ihan aiheellinen.

Niin se olikin.

Kuten Kivi & Loosah jo totesivat, kyse on siitä ylimääräisestä näkemyksestä. Kun miksaaja/äänittäjä on kuullut projektin samassa tilassa, samoilla pöntöillä muutaman sata kertaa, sitä tulee varmasti sokeaksi omille tuotoksilleen.

Masteroinnin idea (jo vinyyliajoista lähtien) on pitää huoli siitä, että tuote soi oikein ja tasapainoisesti eri ympäristöissä, ja toimii niinkuin miksaus itse haluaa itsensä toimivan. Kyse ei ole siitä ruuvauksesta, vaan päätöksestä.

Aloittajalle: Oikeasti kannattaisi odotella ja opetella muutama vuosi, ennenkuin myy itseään ammattimaisena (edes puoliksi) äänittäjänä. Vaikka studio onkin huippuhieno, on 200e/päivä aika paljon siihen nähden, että äänittäjä on vielä opetteluasteella.

Ei opettelussa mitään pahaa ole. Kaikki ovat aloittaneet jostain. Tuossa vaiheessa pitää vaan olla oikealla tavalla nöyrä ja hyväksyä se, että asioissa menee aikaa. Kun puhelin pärrää itsekseen ilman anelua ja asiakkaita alkaa olla joka puolella, voi alkaa kutsumaan itseään jonkun sortin ammattilaiseksi.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
StJerky
26.10.2006 09:34:23
Maidenilla ja Wiguilla taitaa olla jo sen verran kokemusta ja korvaa, että osaavat päättää kannattaako käyttää ulkopuolista masteroijaa. Ainakin Maidenin tapauksessa ymmärsin, että Harris ja Shirley olivat kuunnelleet ulkopuolisen masteroijan versiota ja sitten päätyneet omaansa. Edellistä levyä arvosteltiin laajalti ruvelle kompressoinnista.
Twinkle
26.10.2006 09:36:21
Maidenilla ja Wiguilla taitaa olla jo sen verran kokemusta ja korvaa, että osaavat päättää kannattaako käyttää ulkopuolista masteroijaa. Ainakin Maidenin tapauksessa ymmärsin, että Harris ja Shirley olivat kuunnelleet ulkopuolisen masteroijan versiota ja sitten päätyneet omaansa. Edellistä levyä arvosteltiin laajalti ruvelle kompressoinnista.

jos nyt puhutaan IM:n uusimmasta levystä, se jos mikä olisi tarvinnut ulkopuolista korvaa. Suuren budjetin hevilevyksi tuote soundaa luvalla sanoen paskalle.
virtalahde
26.10.2006 10:05:00

jos nyt puhutaan IM:n uusimmasta levystä, se jos mikä olisi tarvinnut ulkopuolista korvaa. Suuren budjetin hevilevyksi tuote soundaa luvalla sanoen paskalle.

"Kaikki tai ei mitään".. ihan hyvin oltaisiin voitu päättää, että ei vedetä kaikkea tappiin, mutta annetaan sen masterointisedän kuitenkin kuunnella, josko soundi toimii paremmin pienellä EQ:n kosketuksella.

Hmm, en ole vielä kuullut tuota. Pitääpä etsiä jostain kuunneltavaa..
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)