Aihe: Miten päädyitte progen maailmaan??
1 2 3 4 5 6 7
juuso a
30.09.2006 13:56:17

Metallica on varmaan ensimmäinen hieman progressiivesimpi bändi jota olen kuunnellut. Siitä jäi vissiin sellainen typerä jumi päälle että piti olla raskaat kitaravallit ennenkuin jaksoi innostua. Sitten kuulin Dream Theaterin Images & Wordsin ja siitä se progeinnostus lähti oikein kunnolla liikkeelle. Tai sen jälkeen tutustuin näihin vanhempiin progebändeihin.
"Huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun."
lapio
01.10.2006 19:05:07

Taisi lähteä, kun kuuntelin Camelin moonmadnessin. Innostuin sitä kautta sitten tutustumaan muihinkin 70-luvun progebändeihin.
velioj
06.10.2006 22:51:39

Kyllä ne kotiolosuhteet selkeesti vaikuti asiaan. Äiti kuunteli Elvistä ja Frank Sinatraa. Isä Hiski Salomaata ja Henry Theeliä. ;-)
TheLemon
12.10.2006 13:53:02
En osaa sanoa tarkkaa tietä millä löysin progea kuuntelemaan, ja proge on vieläkin osaksi tuntematonta aluetta mulle, osaksi ei. Zeppeliiniä ja Purplea oon kuunnellu iät ja ajat ja jotenki niiden jälkee alko kuuntelemaan entistä monimutkaisempaa musaa yms. Joskus peruskoulun vikoilla luokilla pari luokkakaveriani hehkutti progebändejä kuten Yes, Genesis yms, ja Kingston Wallia. Sillon aloin kuuntelemaan niitä jonkun verran, mutta kesti aika kauan ennen kun ne aukenivat kunnolla. Kingston wallia aloin kuuntelemaan enempi vielä joskus myöhemmin kun eräs kaverini sitä hehkutti. Lukiossa sitten kuuntelin tai tutustuin kavereitten kautta mm. Dream Theatteriin ja kaikkeen raskaampiotteiseen 'progemetalliin' ja sitäkautta vielä lisää vanhempiin 70 luvun progebändeihin.. Olen siis pikkuhiljaa lähestynyt progea monelta eri suunnalta. Vaikea sanoa tarkkaan.
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
MK73
12.10.2006 17:40:23
Kai se on faijaa tässä(kin) asiassa syyttäminen. Sain jo baby-sitterissä kuunnella Genesistä, Pink Floydia, Carlos Santanaa, Creamia, Jimi Hendrixiä ym. Näin jälkikäteen voin sanoa olevani siitä kiitollinen :)

Nyt vain hiukan huolestuttaa tuo oma jälkikasvu. Vaikka kuinka yritän soittaa heille "hyviä levyjä" niin...
PJS
12.10.2006 20:50:19 (muokattu 12.10.2006 20:52:24)

Itseasiassa edellita viestiäni päivittäen oon tullu siihen tulokseen että progen maailmaan minut johdatti grunge/alternative rock...tarkemmin sanoen The Smashing Pumpkins ja vielä tarkennettuna heidän levynsa mellon Collie & Infinite Sadness joka flirttailee aika paljon kevyemmän progen kanssa jo pelkästään konseptinsa takia (vaikka ei kylläkään le teemalevy, tupla kumminkin). Se on varmastinkin ollut ensimmäinen kipinä, viimeinen niitti on eittämättä ollut se että innnostuin suurin piirtein samoihin aikoihin Tool ja Pink Floyd orkestereista jotka molemmat soittavat ainakin jossain määrin samantyyppistä musiikkia (tosin lähinnä idean tasolla). Tajusin että tykkään kuunnella musiikkia missä on kaaria ja kehittelyä, progesta niitä löytyy.

oho, olin näemmä tehnyt saman havainnon tuolla jo ennenkin.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
gorgonoidi
12.10.2006 22:15:20

Jotenkin tähän on vaan tultu. Nykyään yritän olla kova proge diggari :)
Arcane
13.10.2006 22:54:01
Kaveri, joka on henkeen ja vereen proge-diggari, suositteli mulle paria levyä, kun sain halvalla käytettynä. Nyt on sitten hyllyssä (ja myöskin kovassa kuuntelussa) DT:tä (jos se nyt progeksi lasketaan), Yesiä, King Crimsonia, Jethroa, Liquid Tension Experimentia ja Kensoa. Mr. Bunglen musiikista tykkään kanssa, levy pitäisi ostaa.
Ich bin eine Krankenhaus. Kalamies #31 >-)))> THV-klubi #37
Anri8000
24.10.2006 14:02:11 (muokattu 24.10.2006 14:11:24)

Perse eellä puuhun,tietty(progen syvin olemushan on juuri se...).eli näsäviisaana 13-vuotiaana absoluuttisen nollapisteen sanoitukset puhuttelivat.sitten isot pojat pistivät pojan ruotuun; king crimsonin redin käteen,ja siitä se ajatus sitten lähti.eipä sillä, absot on edelleen kova juttu vaikka alkuaikojen huumaa ei enää ikinä kai löydykään.

EDIT: nonii jotain unohtui.vaikka murkkuikäni grunkea mankan toisessa pesässä aina olikin,niin kyllä frank zappan poismeno harmitti enemmän kuin mr.cobainin.vaikka en ehkä ikinä tule suurimmasta osasta zapan tuotantoa mitään "tajuamaankaan" oli mies niin suvereeni asiansa kanssa,ettei voi muuta kuin ottaa hatun päästä ja kumartaa.
Maailman maku myrkyllinen mutta syötävä on ihmisen.
gorgonoidi
24.10.2006 18:38:28

Upeaa kerroksellista maalailua musiikilla -taitavaa soitantaa ja hienoja tekstejä. Sitä Proge on parhaimmillaan ja siksi se on mun rakkauteni number uno.

Arvostan sinua suuresti :)
mannerheim666
25.10.2006 03:39:06
LSD trippillä
EML
26.10.2006 09:25:59 (muokattu 26.10.2006 13:26:54)
Arvostan sinua suuresti :)

Nöyrin kiitokseni :)

Ja tulihan viimein mieleen se biisikin, joka (luultavimmin) lähti viemään mua progesuuntaan :)

Wigwam: Kite
Jarski
26.10.2006 13:02:05
Nyt vain hiukan huolestuttaa tuo oma jälkikasvu. Vaikka kuinka yritän soittaa heille "hyviä levyjä" niin...

Tämä tilanne askarruttaa minuakin. Toimin julkisoikeudellisessa ammatissa (saatte itse määritellä sen) ja toisinaan yritän ohjata nuoria "oikean" (progen) musiikin pariin...Huonolla menestyksellä. Leimaudun muumioksi ja musiikilliseksi vihannekseksi. Kuulemma räp on hyvää settii ja Antti T
gorgonoidi
26.10.2006 19:47:16

Tämä tilanne askarruttaa minuakin. Toimin julkisoikeudellisessa ammatissa (saatte itse määritellä sen) ja toisinaan yritän ohjata nuoria "oikean" (progen) musiikin pariin...Huonolla menestyksellä. Leimaudun muumioksi ja musiikilliseksi vihannekseksi. Kuulemma räp on hyvää settii ja Antti T

Itseasiassa... Tilanne saattaa hyvinkin ajan kanssa muuttua. Olinhan minäkin vielä sellainen jannu pari vuotta sitten :) On vielä toivoa!
aksiom
26.10.2006 20:11:10
Eräänän marraskuisena aamuna ollessani 16-vuotias heräsin siihen kun isäni laittoi löytämänsä levyn soimaan hurjalla äänenvoimakkuudella. Noina aikoina isällä oli tapana toisinaan herättää koko talo (kaikilla alkoi samaan aikaan työt/koulu) soittamalla musiikkia helvetin lujaa. Edeltävänä kesänä olin hurahtanut totaalisesti The Beatlesin musiikkiin (ja nimenomaan progeimpaan materiaaliin), joten musiikillinen kasvuni koki mullistuksia jo parasta aikaa.

Noh kuitenkin, tuona kyseisenä aamuna isä oli löytänyt vanhan vinyylinsä, joka sattui olemaan ELP:n Trilogy. En tiedä missä vaiheessa kappaletta "Endless enigma" heräsin, mutta ajattelin unenpöpperössä että kuulemani musiikki on parasta mitä olen koskaan kuullut.

Kyseisen lätty, ja etenkin A-puoli, pyöri tuon loppuvuoden lähes tauotta. Samana talvena kuvioihin tuli sellaiset bändit kuin Pink Floyd, Camel, Gentle Giant ja Jethro Tull. ELP:n muut levyt eivät iskeneet samalla lailla kuin Trilogy.

Itse siis päädyin progen maailmaan suhteellisen äkkinäisellä heräämisellä. Tuolla tiellä ollaan vieläkin.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
Jysky1234
27.10.2006 01:00:34

Ite joskus ihan piruuttaen lainasin kirjastosta King Crimsonin Redin muistaakseni 2005 keväällä. Tykkäsin levystä paljon ja koitin sitä kaupoista ettiä, mutta kun en sitä mistään löytäny niin jäi proge vähän sitten unholaan omalta osalta.

Sitten joskus syksyllä 2005 kaveri sano paikkakunnan Citymarketin alekorilla, et osta siitä itelles hyvä levy kympillä, kun sillon oli Dream Theaterin Images And Words muistaakseni 9.95€. Se levy kolahti ihan kympillä, biiseistä ekana jäi mieleen Under a Glass Moon, Metropolis ja Surrounded.

Sen jälkeen oon lueskellu esim. noita OctaForumin juttuja, että mistä muista bändeistä siellä on ollu puhetta ja sitten on tullut otettu selvää niistä bändeistä, jotka DT:hen on kuulemma vaikuttanu. Mutta pääosin DT toi mut progen maailmaan.
et tämmöstä tänään
taikakameli
05.11.2006 14:09:23
Eka progelevy tais olla Focuksen Live at the BBC. Sen jälkeen tuli Kingston Wall, Pink Floyd, Pekka Streng, Wigwam, Hidria Spacefolk, Tool, Yes ja sellaset. En mä oikein tiiä, mistä kaikki alkoi. Jotenkin vaan pääs lipsahtamaan.
Tosi powerin haltija, kaukosäätimen herra
Leviathan73
10.11.2006 08:36:25

80-luvun alussa kuulin Rushin Tom Sawyerin naapurin isoilta pojilta.
Sen jälkeen on eletty progressiivista elämää.
Sitä saa mitä tilaa.
JoPa
14.11.2006 22:31:12
Hmm.. King Crimsonin lizard oli eka progelevy mitä kuulin.. Sitten tuli yes ja elp.. Nykyään kovimmat on rush ja space rock varsinkin eli ozric tentacles ja hawkwind!

Syytä en osaa sanoa.. Kyllästyin heviin.. =D
"Tosta poikki", sano Isildur..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)