![]() 17.10.2006 15:34:07 | |
---|---|
Pitäisikö kahden eri puulajin kokonaisuus olla jotenkin helpommin kieroutuva? Vois kyllä olettaa olevan päinvastoin. Tarvii jo todella huonoa tuuria että ne kaksi puuta vääntävät samalla tavalla ja samaan suuntaan kaulaa kieroksi. Eiköhän esim. 3-palaisessa kaulassa tarkoitus ole lisätä jäykkyyttä ja vähentää kieroutumista. Siksihän sitä liimapuuta esim. rakentaessa käytetään. Ei ainakaan mun LP:n 3-palaista kaulaa ole tarvinnut yli kahteenkymmeneen vuoteen säätää. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 17.10.2006 15:34:55 (muokattu 17.10.2006 15:40:29) | |
Pitäisikö kahden eri puulajin kokonaisuus olla jotenkin helpommin kieroutuva? Periaatteessa pitäis. Koska eri puulajit imevät eri tavalla kosteutta ja näin turpoaminen ja kutistuminen on erilaista. Käytännöstä en tiedä. Olen kuullut rakentajilta että Eben otelautaiset on paljon herkempiä tälle ilmankosteuden vaihtelulle. Metallitekniikassa hyödynnetään samaan tapaan mutta vain lämpötilan vaihtelun aiheuttamia muutoksia. Paria eri metallilaatua olevaa liuskaa kiinnitettynä toisiinsa. Käyristyy lämpötilojen mukaan ärhäkästi. Esim. lämpömittareissa. | |
![]() 17.10.2006 17:25:55 | |
Periaatteessa pitäis. Koska eri puulajit imevät eri tavalla kosteutta ja näin turpoaminen ja kutistuminen on erilaista. Käytännöstä en tiedä. Olen kuullut rakentajilta että Eben otelautaiset on paljon herkempiä tälle ilmankosteuden vaihtelulle. Metallitekniikassa hyödynnetään samaan tapaan mutta vain lämpötilan vaihtelun aiheuttamia muutoksia. Paria eri metallilaatua olevaa liuskaa kiinnitettynä toisiinsa. Käyristyy lämpötilojen mukaan ärhäkästi. Esim. lämpömittareissa. Ilman kokemusta ja enimmäksen tunteella epäilen, että kyse on juuri tästä. Kyse on siis kaulasta ja otelaudasta. Paljon ei kaulan tarvitse taaksepäin taipua, kun alkaa olla ongelmaa, johon kielienkään veto ei auta. Ei voi odottaa, että joillain vaijereilla pitää soitella, jotta kaula pysyisi auki kielille. Onko Fendereissä kaksitoimista kaularautaa? | |
![]() 17.10.2006 17:36:21 (muokattu 17.10.2006 17:38:44) | |
Ilman kokemusta ja enimmäksen tunteella epäilen, että kyse on juuri tästä. Kyse on siis kaulasta ja otelaudasta. Paljon ei kaulan tarvitse taaksepäin taipua, kun alkaa olla ongelmaa, johon kielienkään veto ei auta. Ei voi odottaa, että joillain vaijereilla pitää soitella, jotta kaula pysyisi auki kielille. No mutta tuossahan on kyse vaan kaulan reliefin muuttumisesta, kaarevuudesta. Se on mun mielestä eri asia kuin kierous, joka minun mielestä viittaa näihin propellikauloihin. Noh, miten kukin nyt nuo ajattelee. Tässä nyt sekoitetaan laminoidut kaulat ja 1-palaiset kaulat erillisellä otelaudalla. Tuohon kaulan taipumukseen kaareutua vaikuttaa radikaalista myös se minkälaiset nauhat (tangin korkeus ja leveys) on laitettu kuinka leveään nauhauraan, ja miten otelaudan materiaali antaa periksi tangille. Esim. eeben ei hirmukovana puuna paljoo periksi anna. Minusta on kyllä 4 eebenotelautaista kitaraa tehneenä vaikea ymmärtää miten juuri eeben olisi altis kosteudenvaihteluille - lähinnä päin vastoin, sehän tuntuu olevan se kaikkein "helpoin" ja jämäkin otelautamateriaali. Mutta mistäs noista toki tietää. Jos viisaammat ovat niin sanoneet niin voihan se olla. Tai jos siten kyse on siitä ettei eeben tosiaan anna itse periksi... Onko Fendereissä kaksitoimista kaularautaa? Käsittääkseni ei missään mallissa. Mun kokemusten mukaan tehdaskepeissä tuntuu olevan myös kauttaaltaan selkeästi löysempiä vaahteroita kuin mitä esim. soitinrakennuksen harrastelijoillekin myydään. | |
![]() 17.10.2006 20:32:09 | |
No mutta tuossahan on kyse vaan kaulan reliefin muuttumisesta, kaarevuudesta. Se on mun mielestä eri asia kuin kierous, joka minun mielestä viittaa näihin propellikauloihin. Noh, miten kukin nyt nuo ajattelee. Tässä nyt sekoitetaan laminoidut kaulat ja 1-palaiset kaulat erillisellä otelaudalla. Olen ollut tässä kiireiltäni kiusallisen epätarkka. Vaihtoon menneistä kauloista suurimmassa osassa oli kyse siis nimenomaan reliefin muuttumisesta (tai sen poistumisesta kielijännityksen alaisenakin) 1-palaisilla kauloilla erillisella otelaudalla. Keskustelin asiantuntijan kanssa nimenomaan tästä. Toisaalta, vois kuvitella, että tuo bi-puu voi aiheuttaa reliefin muuttumisen lisäksi kiertymistä. | |
![]() 17.10.2006 20:43:20 | |
Onko Fendereissä kaksitoimista kaularautaa? On monessakin mallissa: http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php Muistakaa venytellä. | |
![]() 18.10.2006 11:57:35 | |
Tässä vielä hyvä dokumentti Gibsonin tehtaalta. http://www.gibson.com/Products/Gibs … %20Tour/Made%20In%20America%20Tour/ | |
![]() 18.10.2006 12:50:03 | |
Todellisuudessa Gibson ym. muut suuret kuivattavat puitaan vuosia, kun oikea aika olisi vuosikymmeniä. Uusimmassa Guitarist-lehdessä on juttu Hamerista, jossa Jol Dantzig puhuu siitä, kuinka he tekevät asioita, ja tässä suora lainaus artikkelista: "The cool thing about what's happening at Hamer since it's been a Kaman company is the wealth of true knowledge and true research that's at our fingertips. We're not talking about a luthier who's built 200 guitars in his career and is tapping the wood and listening with his ears - there's a lot to be said for that and we do that but it's like that neck twisting and how long do you wait? Well, we know to the tenth of one degree the exact twisting schedule that a neck goes through because we've tested dozens of necks in the shop environment and a controlled environment actually using a digital clinometer (which indicates the amount of twist), so we have hard data to look at that either supports or debunks our seat-of-the pants luthier ideas. That's the beauty of being involved with Ovation and Kaman: they've really gone down that technological path like an aerospace engineer would. It can be a sobering thing. I think there are a few things that luthiers out there would be surprised to know-because they're just guessing at it. Here, we're not guessing, we have the back up." Could you give us an example? "We used to season our wood for years because it's a wive's tale that ?barn wood?that's been leaning against a barn wall for 100 years is the best to use or whatever. What we've learnt here is that there's a curve to as how much gain you can get - a point of diminishing returns - and what that's allowed us to do is to become more efficient while still remaining true to our overbuilding philosophy. I mean it's one thing to wait for two months for your neck - it's another to wait for two years! After a certain amount of time you're just wasting your money and time and your customer's" | |
![]() 24.10.2006 09:48:03 | |
Voisiko joku selventää kun gibson on siirtynyt 9 lukuiseen sarjanumeroon et miten ne nyt oikeasti menee.. 1 ja 5 saadaan vuosiluku? 2 - 4 saadaan päivä numeroina minä valmistettu. mut sitte nuo neljä viimeistä.. eli paikka missä tehty ja kuinkamones kyseistä päivää. Tää tieto varmaan oli jo jossain täällä mut haulla enkä googlella löytäny. jos joku selventäis oisin kiitollinen. | |
![]() 24.10.2006 09:59:48 | |
http://www.provide.net/~cfh/gibson.html YY (1st and 5th digit) = year DDD (digits 2-4) = day of the year, 001=Jan 1st, 365=Dec 31st. NNN (digits 6-8) = rank of instrument for that day. Example: 80012005 = 5th instrument made in Kalamazoo on the first day of 1982. No sehän sopii kuin satula lehmälle. | |
![]() 24.10.2006 10:09:17 | |
http://www.provide.net/~cfh/gibson.html YY (1st and 5th digit) = year DDD (digits 2-4) = day of the year, 001=Jan 1st, 365=Dec 31st. NNN (digits 6-8) = rank of instrument for that day. Example: 80012005 = 5th instrument made in Kalamazoo on the first day of 1982. Ovat sitten 80-luvulla pukanneet melkoisen määrän instrumentteja ihmisten ilmoille. Minulla näyttäisi olevan lokakuussa 1983 erään päivän 524:s instrumentti. Joulumarkkinoille varmaan mennyt... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 24.10.2006 11:42:27 | |
Ovat sitten 80-luvulla pukanneet melkoisen määrän instrumentteja ihmisten ilmoille. Minulla näyttäisi olevan lokakuussa 1983 erään päivän 524:s instrumentti. Joulumarkkinoille varmaan mennyt... Sen verran korjausta tuohon.. Ennen syyskuu -84 tehdyissä Gibsoneissa tuolla "työnumerolla" näytettiin myös tehdas, joten koska sulla on 524 se on tehty Nashvillessa ja oli 24. jos se olis ollut vaikka 324 niin sitten Kalamazoossa.. Ei siis ole päivän 524.kitara. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 24.10.2006 17:17:35 | |
Edelliseen kysymykseeni lisäten.. ne 4 viimeistä numeroa ovat minulle epäselviä. mikä numero/numerot kertovat tehtaan? ja miten nuo tehtaat yleensäkin ovat numeroitu. Tuolta edellisestä linkistä kun lähinnä menee sekaisin noiden vintage vehkeiden tieto tulvasta. | |
![]() 24.10.2006 17:42:15 | |
Edelliseen kysymykseeni lisäten.. ne 4 viimeistä numeroa ovat minulle epäselviä. mikä numero/numerot kertovat tehtaan? ja miten nuo tehtaat yleensäkin ovat numeroitu. Tuolta edellisestä linkistä kun lähinnä menee sekaisin noiden vintage vehkeiden tieto tulvasta. "Wanhan" uuden systeemin mukaisesti niistä 3 viimeisestä numerosta sai tehtaan selvitettyä, 0-500 olivat Kalamazoo, Michigan, ja sitten 501-999 Nashville, Tennesee -tehtaan tekemiä. Toki Kalamazoon tehtaan suljettua kokonaan ovensa ei tuo systeemi enää pätenyt. Aikaisemminkin oon tuota puhunut, ei se numero ole ollenkaan sitä iän- ja valmistuspaikan määritystä varten, vaan tehtaan omaa takuuasia- ja laadunvalvontajuttua varten, toki, jos se mahdollistaa tuon ja paljon muutakin, on se kovin hyödyllinen.. Ne viimeiset 3-(tai neljä) numeroa on tosiaan vain ja ainoostaan se tehtaan "työnumero" eikä niillä ole sinällään kovin merkitystä, jos ei sitten koe sitä tähdelliseksi, että monesko kitara sen päivän batchista se on, ei välttämättä ole edes valmistumisjärjestys se numeron osoittama. Tehtaita edelleen kyllä 2, Montanassa Bozemanin tehdas tekee akustiset ja Nashville muut.. niin ja Illinoisin Elgin tekee mikit ym.. Muut hilut ja kilkkeet tulee sitten mistä tulee, Grover, Kluson, Schaller, Centronics, Chicago Telephone Supply, Gotoh... =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 29.10.2006 10:54:56 | |
Vielä kysyms Gibson tietäjille. Osassa myytävissä kitaroissa näkee laukussa olevan silkkikankaan jonka saa kitaran päälle. Osassa tätä taas ei ole.? Esim omassa standardissa sitä ei tullut. Onko se vain joissain tietyissä malleissa? tai jätetty jossain vaiheessa pois? Omassa 06 yksilössä kaulan ylemmän reunalistan ja kaulan liitoksessa on pientä pykälää havaittavissa mutta soittamiseen tuo ei vaikuta mitään. muita ns "vikoja" en ole huomannut. Soittotuntumaltaan ja saundiltaan oma yksilö kyllä sitten tuntuu todella loistavalta.. huonojakin kyllä kokeilin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)