Aihe: FinFonic korvamonitorinapit
1
kauppi
18.09.2006 17:00:18
Päivää,

Jonkin aikaa olen harkinnut valettujen kuulonsuojaimien hankkimista, mahdollisesti optiolla jossa sen melusuotimen saisi vaihdettua korvamonitori-kaiutinelementiksi.

Finfonic näyttää sellaista pakettia valmistavan. Onkos jollain foorumin henkilöllä kokemusta noiden Finfonic FF-1 kaiutinelementtien laadusta/soundista verrattuna ns. standardeihin (Shure E3/E5, Ultimate Ears jne)?
Timi
19.09.2006 20:34:36
Moikka!Minä mielessäni hiukan karsastan noita kuulo-onkaloon tungettavia nappeja.Kevyt sangallinen,joka päästää myös jonkin verran ympäristön ääntä lävitse on lavalla soitettaessa luonollisempi, sillee kivempi.Esimerkiksi kun laulan niin itestään kuuluu upeasti ja on easy vetää ja silti tietää missä bändi menee ja pysyy balanssissa.Ei maksa ko pari euroo moiset kuulokkeet.Meillä ollut jo pari kolme vuotta käytössä ja entiseen ei paluuta!
Kylmän viileesti!
Marzi
19.09.2006 23:41:18 (muokattu 19.09.2006 23:42:06)

Meillä ollut jo pari kolme vuotta käytössä ja entiseen ei paluuta!

Mikä musatyyli? Kun mennään rokkihommaa ja kovaa, niin noista korvalappustereokuulokkeista ei oo mitään hyötyä, eivät nääs vaimenna mitään. Tanssimusapuolella näkyy paljonkin kaikenlaisia virityksiä.

Kysyjälle: ei ole kokemusta moisista, kokeile. Suosittelen E3:sia tai jos persaus kestää,niin E4:sia. Ovat nääs viä kivammat.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
simiha
20.09.2006 10:26:37
FinFonicin tulppiin sopii samat adapterit kuin Elacineihin - niillä saa esim. Shuren napit tulppiin kiinni:

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-187380.html

Mulla käytössä FinFonicin tulpat ja adapterit Shuren E1:iin tulossa...
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Bronks
25.10.2006 09:26:16

Mä tilasin juuri tuollaset: http://www.thomann.de/thoiw3_ultima … e-sf5_pro_transparent_prodinfo.html
Thomannin PA-osasto suositteli niitä, kun meinasin tilata Shuren E4 -napit. Katotaan millanen sika säkissä on.
ile.pop
11.11.2006 23:56:01 (muokattu 17.11.2006 20:18:55)
Mä tilasin juuri tuollaset: http://www.thomann.de/thoiw3_ultima … e-sf5_pro_transparent_prodinfo.html
Thomannin PA-osasto suositteli niitä, kun meinasin tilata Shuren E4 -napit. Katotaan millanen sika säkissä on.

Mä sain hetki aikaa sit SF-5 EB:t ja kyl täytyy sanoa, että jää ainakin E3:set ihan kakkoseks. Ehkä ihan hieman liikaa bassoa, mutta aina ei voi osua;). Ostettiin myös noi ultimate earsin ue7- prot ja nehän on sitten jo ihan herkkua eristävyyden ja soundin yms kannalta.
On guuluu...
kauppi
16.11.2006 23:10:33 (muokattu 16.11.2006 23:11:26)
Kävin tänään hakemassa omat finfonicit. Tulpat tuntuu näin nopealla sovittelulla hyvältä korvissa. Filtteri 15db, en ole vielä metelissä testannut. Otin kokeiluun myös ne finfonicin kuulokkeet, mutta ne lähtee kyllä palautukseen. En tykännyt, aika tuhnu soundi kun ipodilla testasin, botnen tekeminen ton kokoisiin kuulokkeisiin voi tietty olla vähän hankalaa.

Päädyin samanlaiseen ratkaisuun. Sovitteet ja 15dB filtterit on loistavat, napit ei toimineet alkuunkaan.

Mulla oli sekä FF1 että FF2 napit testauksessa, FF1:t oli ainakin mun korvissa hieman paremmat mutta alapää leikkaantui liian aikaisin, yläpää puuttuu ja 300Hz tienoilla oli liikaa mutaa. Senkun vanhan IEM-pakin mukana tulevat IE1:t foam-sovituksilla kuulosti paljon paremmalta..

Eli Elacinin sovitteet ja sopivat napit thomannilta tilaukseen jossain vaiheessa..
Mr_Tuoppi
08.01.2007 10:45:47
Päädyin samanlaiseen ratkaisuun. Sovitteet ja 15dB filtterit on loistavat, napit ei toimineet alkuunkaan.

Mulla oli sekä FF1 että FF2 napit testauksessa, FF1:t oli ainakin mun korvissa hieman paremmat mutta alapää leikkaantui liian aikaisin, yläpää puuttuu ja 300Hz tienoilla oli liikaa mutaa. Senkun vanhan IEM-pakin mukana tulevat IE1:t foam-sovituksilla kuulosti paljon paremmalta..

Eli Elacinin sovitteet ja sopivat napit thomannilta tilaukseen jossain vaiheessa..

Mulla on ollut Finfonicin tulpat 15 dB suodattimilla jo 1.5 vuotta. En voi kuin suositella lämpimästi, käyttömukavuus ja soundi vertaansa vailla.

Toi nappimonitorointiasia onkin mielenkiintoisempi. Oon kokeillut finfonicin omia (aikasta hinnakkaita) nappikuulokkeita (luulisin että olivat ff1, kuulemma ero ff2:een ei suuren suuri ole) noiden tulppieni kanssa musiikkikäytössä. Viihdekuunteluun niiden soundi on tosi karu, keskialue korostunut ja bassopää hyvin ohkainen. Pas bien. Eristys ulkomaailmaan suljetun rakenteen ansiosta tosin erinomainen.

Niinpä askartelin-paskartelin itse vähän: ostin semihalpikset Sony MDR-EX51 -nappikuulokkeet ja liimalla ja kumisilla tiivisterenkailla laajensin niitä niin että sain ilmatiiviin sovituksen Sonyn ja Finfonic -tulpan välille. Avot, _sikana_ bassoa ja musiikin kuunteluun oikein hyvä soundi.

Mutta. Kun tuota ei ollut tarkoitus käyttää viihdekäyttöön vaan korvamonitoreina keikalla. Mulla on hankala kombinaatio kun soitan bassoa ja laulan stemmoja, joten monitoroinnin laatu on aika kriittistä. Sonyjen driver-kotelon takaa avoin rakenne sallii massiivisen bassotoiston mutta aiheuttaa sen että isolaatio ulkomaailmaan ei ole kummoinen. Lisäksi, basistina tärkeää on kuulla n 300-800 Hz taajuudet koska sieltä kuulee sävelkorkeuden mitä soittaa, siitä matalampaa bassohuminaa on lavalla PA:n heijastuksina ihan liikaa muutenkin. Nyt jos käyttää Sonyja tulppien kanssa, lopputulos on että joutuu laittamaan tulpat ihan järjettömän kovalle jotta se keskialuekaista sieltä tulisi esiin, jolloin session jälkeen tinnittää, kun alapää kurittaa tärykalvot, mikä siis ei ole korvatulppien/IEM -käytön idea. :) Tietty joku bassovaimennin monitorilinjaan auttaisi mutta ei haluaisi lisää laatikkoja enää lavalle.

Eli kyllä jälkiviisaana veikkaisin että ff1/ff2 on ihan pätevä työväline keikoille. Ehkäpä tulee sellaisiin vielä investoitua. Pitäisi saada keikka/treenikämppäolosuhteisiin vaan vielä testiin sellaiset jostain...
Marzi
10.01.2007 01:30:40

Toi nappimonitorointiasia onkin mielenkiintoisempi. Oon kokeillut finfonicin omia (aikasta hinnakkaita) nappikuulokkeita (luulisin että olivat ff1, kuulemma ero ff2:een ei suuren suuri ole) noiden tulppieni kanssa musiikkikäytössä. Viihdekuunteluun niiden soundi on tosi karu, keskialue korostunut ja bassopää hyvin ohkainen. Pas bien. Eristys ulkomaailmaan suljetun rakenteen ansiosta tosin erinomainen.

Niinpä niin. Ne lienee enempi monitorikuulokkeet kuin viihdekuulokkeet siis. Omista E3:sista tulee kans keskiäänikonoa, mutta se erottuu hiljempaakin sen pa-mekkalan seassa. Monitorissa pitää olla monitorisoundi. Siinä kohtaa kun vetää ylästemmaa, ei sub-bassotoistosta ole kuin harmia. :D

Harmi muuten et noita E1:siä ei enää saa, mä tykkäsin niistä enemmän kuin noista kolmosista. Kolmoset tuppaa tippua multa kun niiden johdot on niin liukkaat ja painavat kun hikoaa. E1:ssä oli kierretty johto, siinä oli kitkaa vaikka vähän hikosikin. Ja kevyempiäkin olivat. Viime aikoina oon käyttäny noita Senkun vanhemman IEM300-sarjan mukana tulevia nappeja(ei siis G2-sarjalaisten), ovat köykäiset ja alamiddle on kohillaan. Kitara/laulu/basari tulee läpi kuten pitää ja eristys on riittävä. Ainakin keltsujen foamien kanssa, tiedä sitten joulukuusilla tms.

Et siis joo. Lavalle monitorikuulokkeet, joissa on eristystä tarpeeksi (ei tarvi huudattaa niin että korvat soi), kotio hifimpätä. Monitorilla monitoroidaan ja ihmisäänen monitorointiin tarttee middleä, ei bassoa. Ja sama koskee kyl bassoakin, senhän sanoitkin jo. Monitorin ei tartte olla välttämättä supermiellyttävän soundinen, sen pitää erottua ja erotella.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
stnprkl
10.01.2007 16:22:50
Soundata tuo maahan Voicetronics merkkisiä luureja, joita itse tiskin takana käytän, samoin kuin työnantajani rummunlyöjä. AB-testissä Shuren E1:set jäi selkeesti kakkoseks.
VT-03 on mulla käytössä, VT-01 on huono ainakin mun korvaan ja VT-05:sta en oo testannu (tämä on 2-tie)
Kaik nää vaihdettavalla johdolla mitä mä ainakin noissa Shuren E1:ssä rikoin useita. Johto on myös aika ohkanen ja kevyt eli pysyy luurit päässä, luureissa myös rautalanka siinä kuulokkeen juuressa niin saa sen letkun alkupään taiteltua kivasti korvan taakse niin et pysyy.

Viltsu
kajarijätkä
Viltsu audiokantaja
Jaristoteles
11.04.2007 09:43:46
Niinpä askartelin-paskartelin itse vähän: ostin semihalpikset Sony MDR-EX51 -nappikuulokkeet ja liimalla ja kumisilla tiivisterenkailla laajensin niitä niin että sain ilmatiiviin sovituksen Sonyn ja Finfonic -tulpan välille. Avot, _sikana_ bassoa ja musiikin kuunteluun oikein hyvä soundi.

Hei, olisko tästä mahdollista saada valokuvia? Itselläni on Elacinit ja olisin valmis ostamaan niihin tuon sovitekappaleen Shuren kuulokkeita varten - mutta ennen kuin ostan kalliit Shuret niin kiinnostaisi tietää mitä mahdollisuuksia olisi tuunata halvat kuulokkeet kiinni korvatulppiin.

En löytänyt parempaa kuvaa tuosta sovituskappaleesta kuin tuo Thomannin sivulla oleva.

http://www.thomann.de/fi/fischer_amps_adapterringe_f_shure_e3.htm
Eli tossa tuo adapteri. Jäi myös hieman epäselväksi sopiiko se noihin kaikkein halvimpiin Shuren nappikuulokkeisiin:

http://www.thomann.de/fi/shure_e2_inearkopfhoerer.htm

Tarkoitus olisi siis rakennella treenikselle karvalakkimallin korvamonitorisysteemi omaa karjuntaa varten. Lähtisin muuten testailemaan noita peruskorvatulppia, joissa on tuo korvaan sopiva kumiosa, mutta koska korvakäytäväni ovat niin hemmetin pienet niin Elacinit on ainoa korvatulpparatkaisu mikä minulle käytännössä edes mahtuu pään sisään.
Beelsebub
26.04.2007 14:44:17 (muokattu 26.04.2007 14:46:47)
Hei, olisko tästä mahdollista saada valokuvia? Itselläni on Elacinit ja olisin valmis ostamaan niihin tuon sovitekappaleen Shuren kuulokkeita varten - mutta ennen kuin ostan kalliit Shuret niin kiinnostaisi tietää mitä mahdollisuuksia olisi tuunata halvat kuulokkeet kiinni korvatulppiin.

En löytänyt parempaa kuvaa tuosta sovituskappaleesta kuin tuo Thomannin sivulla oleva.

http://www.thomann.de/fi/fischer_amps_adapterringe_f_shure_e3.htm
Eli tossa tuo adapteri. Jäi myös hieman epäselväksi sopiiko se noihin kaikkein halvimpiin Shuren nappikuulokkeisiin:

Minuakin kiinnostaisi kuvat ja lisätieto joko tuollaisita omista virityksistä tai sitten tuosta Fischerin sovituskappaleesta. Eli onko tuo sovituskappale kova vai "joustava"? Itse tarvitsisin sellaisen sovituskappaleen joka pysyy hyvin kiinni Elacini päässä ja jossa olisi sellainen reikä johon saa tungettua mahdollisesti erikokoisia plugeja kiinni. Itse en ole noita Shureja nähnyt paljaaltaan joten en tiedä minkä kokoinen tikku niistä työntyy ulos, mutta sovittimen reijän tulisi olla sellainen että siihen saisi muidenkin valmistajien kuulokkeita kiinni.

Edit: Vai olenko ymmärtänyt tuon sovittimen/shuren kuulokkeet väärin eli tuo Shuren kuuloke tungetaan sovittimeen sellaisenaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)