Aihe: Aidot urut goottirock -kappaleeseen
1 2
Piru-Ile
17.10.2006 19:42:20
Olen jo hetken aikaa miettinyt ja suunnitellut urkujen pistämistä erääseen kappaleeseeni, kun se äänitetään. Mielessäni on ollut aidot urut siitä lähtien, kun viimeksi kuulin niiden soittoa Mäntän kirkossa elokuussa. Seuraavaksi lainaus Mäntän seurakunnan sivuilta:

"Toukokuussa 2003 otettiin käyttöön J.L. van den Heuvel orgelbouw:n rakentamat 30 äänikertaiset urut. Uruista löytyy lisätietoa osoitteesta http://vandenheuvel-orgelbouw.nl"

Jutellessani kanttorin kanssa asiasta hän sanoi, että urut pitäisi äänittää ensimmäisenä, koska niiden vire vaihtelee eri vuodenaikoina. Lisäksi huomioon pitää ottaa kirkossa oleva n. 4 sekunnin jälkikaiku. Tarkoituksenani on pistää lähinnä massiivisia sointuja uruille, joten melodian puuroutumista ei tarvitse pelätä. Hiukan vaan pistää miettimään, että kuinka massiivista kappaletta olen tekemässä, sillä se varmaan olisi ilman urkujakin jo aikamoisen paineaallon luoja, ja hiukan pelkään kaiken puuroutumista. Studion, jossa äänitämme kaiken muun, omistaja ehdotti samplejen käyttöä, mutta itse olisin silti aitojen urkujen kannalla. Kysyisin muusikoiden.netistä mielipidettä asiaan, sillä ei välttämättä olisi ongelmia itse urkujen äänittämisessä ja lupien pyytämisessä. Ongelmat vaan saattavat ilmaantua sen jälkeen, kun jossain välissä on kaikki muutkin äänitettyinä.
http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa.
kivi
17.10.2006 20:06:41
Olen jo hetken aikaa miettinyt ja suunnitellut urkujen pistämistä erääseen kappaleeseeni, kun se äänitetään. Mielessäni on ollut aidot urut

Hieno ajatus. Aito asia voittaa samplen fiilistasolla 100-nolla.

Kannattaa mahdollisuuksien mukaan soittaa jalkio, vasen käsi ja oikea käsi omille raidoilleen (eri ottoja, sama mikitys), niin on edes jotain mahdollisuutta kaivaa muille soittimille tilaa laajoista urkusoinnuista ilman että soundia joudutaan kaventamaan liikaa.

Vireestä en olisi huolissaan, Autotune on keksitty jos oikein pahaksi menee:-), eivätkä urkupillit kuitenkaan ole edes keskenään vireessä - juuri se vireen tai sen puutteen aiheuttama "laajuus" onkin mun nähdäkseni ensisijainen syy käyttää aitoja urkuja.

Samalla reissulla kannattaa soitella kappaleeseen sopivia ääniä, sekä pitkiä nuotteja että sointuja, "varastoon" - jos sovitus vaatii muutoksia, niistä voi ehkä leikellä sopvammat urut ongelmakohtiin - uusi äänitysreissu ei ole ratkaisu, kun se vaatisi kaiken soittamisen uudestaan.

Ja kukapa tietää - ehkä urkujen jälkeen huomataan, ettei niitä muita soittimia tarvitsekaan enää ängetä mukaan
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
askomiko
17.10.2006 23:39:05
Tosiaan, ekana, kun vire melkovarmasti on jotain muuta kuin a=440hz. Urkujen massiivisuutta ei kyl toki oikein mitenkään saa taltioitua, mutta onhan se kivaa.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
musamies
18.10.2006 01:31:35
Mä lähtisin siltä pohjalta liikkeelle, että kokeilee miten homma toimii, miltä uruilla kuulostaa sen kaltainen materiaali, mitä ollaan tekemässä.

Myös urkujen mikitystä voi joutua vähän kokeilemaan, ellei ole tehnyt aikaisemmin urkuäänityksiä. Mikityksen vaikutus aika tuntuva.

Itsellä oli viimekerralla mukana treeneissä harmooni ja aika pitkälle harjoitteluksihan se meni kun ei ole harmoonilla tullut paljoa soiteltua, mutta olipa jotain mielenkiintoista opittavaa.

Onhan idea kiinnostava, että käytetään aitoja soittimia.
Janus
18.10.2006 07:40:52
Myös urkujen mikitystä voi joutua vähän kokeilemaan, ellei ole tehnyt aikaisemmin urkuäänityksiä. Mikityksen vaikutus aika tuntuva.

Siis itse urkujahan ei mikitetä lähimikityksellä, vaan tila, jossa urut soivat. Täällä on jotain aiheesta:

http://www.hauptwerk.co.uk/Creating … gans-140-AmbientMicPositioning.html

Täällä jotain muuta mielenkiintoista vähän aiheen sivusta:

http://www.crumhorn-labs.com/
StJerky
18.10.2006 08:53:32
Meillä oli ihan sama idea joskus 15 vuotta sitten. Tuli sitten kuitenkin pitkähkö soittotauko ennen toteutusta. Nyt ei ole enää kosketinsoittajaa.

Totetuttakaa ihmeessä ja pistäkää tänne kuultavaksi.
StJerky
18.10.2006 08:54:44
Onhan idea kiinnostava, että käytetään aitoja soittimia.

Mitenkähän tuon pitäisi olla minusta oletus eikä ihmetyksen aihe...
Roberto
18.10.2006 09:14:33

Aivan... no, plugarilla kato vaan, niis on kaikki soundit.
musamies
18.10.2006 10:18:51 (muokattu 18.10.2006 10:43:52)
Siis itse urkujahan ei mikitetä lähimikityksellä, vaan tila, jossa urut soivat. Täällä on jotain aiheesta:

Olen ollut mukana äänittämässä urkuja niin, että äänitetään urkujen sisältä ja äänitetään pitkän matkan päästä. Radikaalisti eri saundi.

Kyllä tietokoneistuminen on minun mielestä radikaalisti uudistanut musan tekoa ja tuonut tasokkaan musan teon mahdollisuuden entistä useamman ulottuville vaikkei se näy välttämättä musiikin tason parantumisena.

Oikeilla soittimista saa ehkä enemmän irti jos on kyseisen instrumentin taitaja. Tietokoneella nysväämällä pääsee jonkinlaiseen lopputulokseen vaikkei niin olisikaan.
StJerky
18.10.2006 11:30:42
Kyllä tietokoneistuminen on minun mielestä radikaalisti uudistanut musan tekoa ja tuonut tasokkaan musan teon mahdollisuuden entistä useamman ulottuville vaikkei se näy välttämättä musiikin tason parantumisena.

Oikeilla soittimista saa ehkä enemmän irti jos on kyseisen instrumentin taitaja. Tietokoneella nysväämällä pääsee jonkinlaiseen lopputulokseen vaikkei niin olisikaan.

Näinhän se on. Itse teen tasotonta musiikkiani oikeilla soittimilla jos mahdollista. Hyvin huomasin eilen eron kun soitin peräkkäin Vox AC30 ja Line6 vahvistimilla. Vox on armoton ja kaikki virheet kuuluu heti. Mallintava antaa anteeksi todella paljon.
musamies
18.10.2006 17:31:04
Näinhän se on. Itse teen tasotonta musiikkiani oikeilla soittimilla jos mahdollista.

Meikäläisen kohdalla taas on niin, ettei taso ole pompsahtanut juuri sen paremmaksi vaikka on tietokone käytettävissä ;-)
Da Make
19.10.2006 07:31:14
"Aidot goottigurut rock-kappaleeseen."
Anteeksi, väsyttää taas.
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
anapena
22.10.2006 16:55:02
Urkujen massiivisuutta ei kyl toki oikein mitenkään saa taltioitua, mutta onhan se kivaa.

Kyllä saa! Vaatii vain hyvät mikit, niille oikeat paikat, hyvän äänityksen ja mixauksen, noinniinkuin pähkinänkuoressa...
askomiko
23.10.2006 17:21:28
Ja pikkaisen panostusta kuuntelupuoleen. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Piru-Ile
24.10.2006 10:53:08
Nyt on jo aika todennäköistä se, että urut tulevat olemaan kappaleessa. Mietityttää vain, pitäisikö urut äänittää ensimmäisenä, niinkuin kanttori ehdotti vireen takia, vai vasta muiden soittimien jälkeen, jolloin niiden äänittäminen saattaisi olla helpompaa?
Tästä ongelmasta pitäisi päästä eteenpäin, sillä seuraava askel olisi ajan varaaminen ja hintojen selvittely, ja jos kaikki on niiltäkin osin sitten kunnossa, niin pitää ruveta kanttorin kanssa järjestelemään sovitusta ja nuotteja ja sellaista kuntoon.

Pitää tosiaan miettiä, minkälaisen sovituksen tekee, ettei jää liian pieneksi tuo urkujen osuus, muttei kuitenkaan tekisi liian sekoittunutta kappaletta. Basson kanssa ei liene ongelmia, koska bassolla on (melkein ensimmäistä kertaa) omat linjansa kappaleen aikana, mutta kappaleessa kuitenkin on sello, viulu, basso, (särö)kitara, rummut, mahdollisesti patarummut, mahdollisesti urut, erilaisia perkussioita, sekä synaäänistä piano, sähköpiano, huilu, sekoitus jotain viulun, kellopelin, jousien ja pianon tapaista, kuoro ja erilaisia efektejä. Tuohon vielä laulu ja toisessa keskustelussa mainitsemani "huuto", niin voi hyvin kuvitella, kuinka massiivinen teos on suunnitteilla.
http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa.
varakeef
24.10.2006 11:17:15
Mietityttää vain, pitäisikö urut äänittää ensimmäisenä, niinkuin kanttori ehdotti vireen takia, vai vasta muiden soittimien jälkeen, jolloin niiden äänittäminen saattaisi olla helpompaa?

Yksi ratkaisu on käydä ennen pohjien soittamista paikan päällä tarkistamassa, missä vireessä ne urut ovat. Sen mukaan sitten virittelette instrumenttinne pohjia äänitellessä. Yksi hyvä kikka on äänittää vaikka minidiskille uruista saman typpistä tavaraa kuin mitä ollaan hakemaasa, aiotusta sävellajista. Saattaa tulla parempi viritysfiilis, kuin vain mittarista a:n katsominen.

Pitää tosiaan miettiä, minkälaisen sovituksen tekee, ettei jää liian pieneksi tuo urkujen osuus, muttei kuitenkaan tekisi liian sekoittunutta kappaletta. Basson kanssa ei liene ongelmia, koska bassolla on (melkein ensimmäistä kertaa) omat linjansa kappaleen aikana, mutta kappaleessa kuitenkin on sello, viulu, basso, (särö)kitara, rummut, mahdollisesti patarummut, mahdollisesti urut, erilaisia perkussioita, sekä synaäänistä piano, sähköpiano, huilu, sekoitus jotain viulun, kellopelin, jousien ja pianon tapaista, kuoro ja erilaisia efektejä. Tuohon vielä laulu ja toisessa keskustelussa mainitsemani "huuto", niin voi hyvin kuvitella, kuinka massiivinen teos on suunnitteilla.

Aina kannattaa harkita tavaran vähentämistä. Aina. Samoin vuorottelemista, jos ei kerta kaikkiaan raaski vähentää. Älkää tuhotko alakertaa, miettikää mitä urkujen jalkioilla tehdään ja mitä tehdään bassolla, esimerkiksi.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
StJerky
25.10.2006 08:45:30
Nyt on jo aika todennäköistä se, että urut tulevat olemaan kappaleessa. Mietityttää vain, pitäisikö urut äänittää ensimmäisenä, niinkuin kanttori ehdotti vireen takia, vai vasta muiden soittimien jälkeen, jolloin niiden äänittäminen saattaisi olla helpompaa?

Kun sinne asti vaivaudutte ja äänityssysteemit kirkkoon rakentelette, niin ehkä kannattaa tehdä molemmilla tavoin.
Hannu H.
25.10.2006 11:21:04

Mielenkiintoisen kuulonen teos tulossa.. Clippiä kuultavaksi sitten, kun joskus valmistuu!

Itse en tähän urkuhommaan pysty mitään sanomaan, kun kerran vain olen urkunauhoituksissa ollut mukana ja silloinkin vain kuoron laulajana pyörimässä penkeillä tylsyyden vallassa.
Ja ne urut kuulostaa paskalta kun nyt levyltä kuuntelin.. =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
Piru-Ile
25.10.2006 11:43:45
Kun sinne asti vaivaudutte ja äänityssysteemit kirkkoon rakentelette, niin ehkä kannattaa tehdä molemmilla tavoin.

Niin siis emme äänitä muita soittimia kirkossa. Meillä on aika studioon ensi maalis-huhtikuun vaihteessa. Kanttorin mukaan vire vaihtelee ja oli sitä mieltä, että muut soittimet viritettäisiin urkujen mukaan. Tosin vireet ovat noin-vireitä, eikä jollain synalla varmaan sellaisia voida seurata. Mutta siis edelleen, ennen vai jälkeen studiotyöskentelyn?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)