Aihe: Laukun lukko jymähti :|
1 2
oiva tumpeloinen
22.10.2006 22:10:35
Ja eihän kolmiosaiseen koodilukkoon tarvitse kuin hetken pyörittelyaikaa - 1000 eri mahdollisuuttahan siinä vain on.

Niin......mä vain itse laiskana näkisin, että jos jollain on niin kova hinku kurkistaa laukun sisään, että käy koko kelan läpi, niin sittenhän se on muutenkin ihan sama, onko sitä lukkoa vai ei. Mutta tuohon operaatioon menee kuitenkin hetki aikaa, eikä suurin osa varmastikaan jaksa sitä tehdä. Mutta jos lukon avaamiseen on jokin jippo, millä se aukeaa samantien, niin kynnys aukaista laukku on huomattavasti pienempi.....
kivi
22.10.2006 22:14:58 (muokattu 22.10.2006 22:25:43)
No niin, luultavasti ihmisillä on samanlaisia tapauksia sattunut, joten mitä itse teitte? Nimittäin kesällä ostamani kitaralaukun toinen lukko jäi lukkoon, eikä se nyt aukea millään. Tunnin verran sitä koitin räplätä auki. Joku halpislaukkuhan tuo oli, mutta silti. Veikkaisin että laukulla on takuuta (jos noilla yleensä semmoista on), joten kannattanee viedä liikkeeseen, mutta noinkohan saavat sielläkään ehjänä auki. Vai saisikohan tuon avattua jossain tuommoisella pikasuutarilla, kun ei viitsisi itse lukkoa rikkoakaan. Ei tässä muuta, mutta kun kitara on sisällä, niin tilanne on vähän ikävä. Syyhyttäis päästä soittelemaan :)

Katselepa siitä avoimesta lukosta miten se toimii. Siinä lipassa on sellainen lenkki, joka menee lukon kannessa olevaan koloon, sisällä on jousen painama kieli, joka lukon ollessa kiínni menee sen lenkin läpi.

Nyt todennäköisesti tämä kieli ja sen avauskoneisto eivät kohtaa. Lukko on rikki kunnes se korjataan tai vaihdetaan, pelkkä avaaminen ei riitä.

Ohuella kellosepän ruuvimeisselillä voit mahdollisesti työntää kielen sivuun joko lukon päältä, tai lukon ja laukun välistä eli lukon alta. (Lukon messinkirunkoon on myös helppo tehdä reikä, josta meisseli mahtuu.) Ammattilaiskielessä tätä lukonkielen manipulointia kutsutaan "piikkaamiseksi", ja näppärä piikkaaja avaa lukon kuin lukon hetkessä, ellei lukon kolo ole kauttaaltaan teräksellä suojattu.

Tai sitten voit laittaa isoimman talttameisselsi lukon lipan ja lukon kannen väliin, ja vääntää lukon auki. Silloin lukko kyllä särkyy, mutta rikkihän se olikin, ja uusia saa kaupasta.

EDIT PS. Gibsonin laukuissa olevan numerolukon avaamiseen ei tarvitse käydä tuhatta vaihtoehtoa läpi. Koska lukon kiekoissa ei ole "valelovia", tunnet kiekkoja pyörittelemällä ja samalla varovasti avausnapista vetämällä, koska kiekon lovi on oikealla kohtaa. Kun kaikki kolme lovea ovat rivissä oikealla kohtaa, on lukko auki. Itseasiassa Gibsonin numerolukossa lovi taitaa jopa aavistuksen verran näkyä numeropyörän aukosta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Amplifier
22.10.2006 23:44:12
niin mitä olitkaan maksanut mittavasta soitinkokoelmastasi...? ;)
Da Make
23.10.2006 00:37:25
niin mitä olitkaan maksanut mittavasta soitinkokoelmastasi...? ;)

Hoho! Tähtihetkiä, ottakkaa plussa.
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Rallakka
23.10.2006 09:52:10

Mun Gibsonin laukussa riittää kun ruuvaa lukon "vastinkappaleen" irti kannesta (eli koko lukkosetti jää kiinni koteloon ja kansi aukeaa), kahdella ristipääruuvilla taisi olla.

Mietin tuossa taannoin kun en muistanu yhdistelmää ja lukkoon olin laittanu, että mitäköhän hyötyä moisesta on, meni akkukoneella alle kolme sekuntia kun aukasin kotelon. Tais muuten olla ainoa kerta ku oon pitäny koteloa lukossa, vaikka nykysin muistanki yhdistelmän...
"I'm only wearing black until they invent something darker"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)