jazzmies 17.10.2006 13:20:03 | |
---|
Onko "takapotku" sitten myös väärä ilmaus? Kun minä olen ainakin aina sanonut ja kuullut sanottavan sitä lähinnä niin, ellei sitten jotenkin "ykkösen jälkimmäinen kahdeksasosa", mikä tuntuu jo vähän vammaselta. Luulempa että ennakkoa on ruvettu takapotkun innoittamana kutsumaan etupotkuksi. Takapotku-termiä käyttävät etenkin kitaristit tarkoittamaan jälkimmäisiä kahdeksasosia, a.ka. ska-rytmi. Itse käytän jälkimmäisistä kahdeksasosista ilmaisua "off-beats", minkä on ymmärtänyt suurin osa kohtaamistani muusikoista. Vaikkakin "off-beat" onkin hoonosoome, käytän siitä huolimatta. Backbeat-termi kertoo sen olevan "takaisku" eikä afterbeat eli iskun jälkeen. Joten: backbeat = 2 & 4, off-beat painottomille osille ja ennakko eteen. Vai mitä arse? Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa. |
arse 17.10.2006 15:49:54 | |
---|
Takapotku-termiä käyttävät etenkin kitaristit tarkoittamaan jälkimmäisiä kahdeksasosia, a.ka. ska-rytmi. Itse käytän jälkimmäisistä kahdeksasosista ilmaisua "off-beats", minkä on ymmärtänyt suurin osa kohtaamistani muusikoista. Vaikkakin "off-beat" onkin hoonosoome, käytän siitä huolimatta. Backbeat-termi kertoo sen olevan "takaisku" eikä afterbeat eli iskun jälkeen. Joten: backbeat = 2 & 4, off-beat painottomille osille ja ennakko eteen. Vai mitä arse? Sinkku pedali soikoon, tuohan tekee järkeä. Pääasia, että jengi tajuaa. Itse olen tullut toimeen hyvin myös ko. termien suomiversioilla. Suositeltavaa kuunneltavaa etupotkujen, -iskujen ja ennakkojen ystäville: Gloria Estefan: Conga Earth, Wind & Fire: In The Stone el maraquero |
Aimo 17.10.2006 15:55:22 | |
---|
Aa, niinpähän onkin, että takapotku ja backbeat on vähän niinkuin sama asia, mutta en minä ainakaan niitä synonyymeinä ihan käytä. Tulisi joku diktaattori ja ampuisi kaikki, jotka käyttävät termejä. Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!! |
one mans zoo 21.10.2006 02:24:39 | |
---|
Aa, niinpähän onkin, että takapotku ja backbeat on vähän niinkuin sama asia, mutta en minä ainakaan niitä synonyymeinä ihan käytä. Tulisi joku diktaattori ja ampuisi kaikki, jotka käyttävät termejä. Hyvä juttu että etupotku ja etuisku kuulostaa kuitenkin soitettaessa samalta! |
Strumbali 21.10.2006 03:43:04 (muokattu 21.10.2006 03:43:31) | |
---|
Hitto, mainiota, anteeksi kiroaminen. ettäjotta |
Jupi57 21.10.2006 11:50:38 (muokattu 21.10.2006 12:11:46) | |
---|
Peltsikin puhuu radiossa, että "lähiaikoina" olette tehnyt paljon keikkaa vaikka tarkoittaa, että viime aikoina. Kellokin on nykyään viittä yli, vaikka ennen oli vain viittä vaille. Termistö on ammattislangi, jotta puhuisimme samasta asiasta ja ymmärtäisimme toisiamme. Koominen ja kuolettava tilanne syntyisi varmaankin leikkaussalissa, jos joku kirurgeista tokaiseisi "Tältä potilaalta pitäisi leikata peä" (Kainuun murretta ja tarkoittaa, että pitäisi käydä parturissa) Älkääkä nyt sitten koskaan puhuko etuiskuista flamien ja dragien yhteydessä. Jos soitetaan etuisku ja pääisku = pa DAM, jos taas hele ja pääisku = flAM. |
Jos soitetaan etuisku ja pääisku = pa DAM, jos taas hele ja pääisku = flAM. Ei! Isku (beat) tarkoittaa painollista lyöntiä, joten täytyisi olla Pa Dam. Isku ja lyönti ovat eri asioita. Isku voi olla siirtynyt pois tahtilajin vahvoilta tahdinosilta, jolloin siitä tulee synkooppi tai ennakko. Lyönti (stroke) tarkoittaa yhtä erillistä osumaa kohteeseen, joko painollista tai sitten ei. Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa. |
Lennu 23.10.2006 03:18:17 | |
---|
Voiskohan takapotkusta käyttää termiä Mätky? G#maj Ab |
Jupi57 23.10.2006 08:53:47 | |
---|
Ei! Isku (beat) tarkoittaa painollista lyöntiä, joten täytyisi olla Pa Dam. Isku ja lyönti ovat eri asioita. Isku voi olla siirtynyt pois tahtilajin vahvoilta tahdinosilta, jolloin siitä tulee synkooppi tai ennakko. Lyönti (stroke) tarkoittaa yhtä erillistä osumaa kohteeseen, joko painollista tai sitten ei. Näinhän se juuri on. |