Aihe: One Spot ja Big Muff
1 2
kozmik
21.10.2006 16:29:45

Onkohan kellään kokemusta Big Muffin käytöstä One Spotin kanssa? Mulla on nimittäin sellainen ongelma, että ostin One Spotille tarkoitetun adapteriplugin, jolla Visual Soundin nettisivujen mukaan pitäisi saada virtaa Electro Harmonixin pedaaleille, oletettavasti siis myös Big Muffille. Vaan kun otin kyseisen plugin käyttöön, oli lopputulos se, että virtaa ei Muffiin tullut, eikä liioin mihinkään muuhunkaan pedaaliin. Kun irroitin virtapiuhan Muffista, kaikki toimi taas normaalisti.

Mikähän siis mahtaa olla ongelma? Kaipa tuo nyt jotenkin on mahdollista hoitaa, vai pitäisikö hankkia sitten ylimääräinen muuntaja vain Muffia varten? Patterien kanssa en jaksaisi pelleillä.

Kiits.
Cat's foot, iron claw, neuro-surgeons scream for more...
Tompsi
21.10.2006 16:32:15
Onkohan kellään kokemusta Big Muffin käytöstä One Spotin kanssa? Mulla on nimittäin sellainen ongelma, että ostin One Spotille tarkoitetun adapteriplugin, jolla Visual Soundin nettisivujen mukaan pitäisi saada virtaa Electro Harmonixin pedaaleille, oletettavasti siis myös Big Muffille. Vaan kun otin kyseisen plugin käyttöön, oli lopputulos se, että virtaa ei Muffiin tullut, eikä liioin mihinkään muuhunkaan pedaaliin. Kun irroitin virtapiuhan Muffista, kaikki toimi taas normaalisti.

Mikähän siis mahtaa olla ongelma? Kaipa tuo nyt jotenkin on mahdollista hoitaa, vai pitäisikö hankkia sitten ylimääräinen muuntaja vain Muffia varten? Patterien kanssa en jaksaisi pelleillä.

Kiits.

Itselläni on myös kyseinen adapteriplugi käytössä, tosin Ibanezin muuntajan ja Big muffin kanssa ja hyvin pelittää.
beissi man
21.10.2006 20:08:38
Itellä pelittää One Spot muffin kanssa loistavasti (omakuvasta näkyy)
ganes-rocker
21.10.2006 20:17:45
hyvin toimii mullakin.
"Rock-hulluna on hyvä olla!" - Cisse Häkkinen
kojones
21.10.2006 20:23:06
Little Big Muff toimii minullakin 1 spotin kanssa, mutta tuossapa onkin standardimallinen liitin.
jran
21.10.2006 22:43:16
Olisko se adapteri ehkäpä rikki? Itsellä on kanssa 1Spot + VS:n adapteri + Big muff ja pelaa kyllä ihan ok.
Andy J.
21.10.2006 23:45:19
Tilanneselosteesta päätellen kyseessä on polariteettiongelma, eli Muffin (mikä malli? USA/USSR/LBM...) virtaliitin vaatii eri napaisuuden kuin mitä sille tarjoat, ja väärä napaisuus oikosulkee koko ketjun.
kozmik
22.10.2006 01:15:16

Tilanneselosteesta päätellen kyseessä on polariteettiongelma, eli Muffin (mikä malli? USA/USSR/LBM...) virtaliitin vaatii eri napaisuuden kuin mitä sille tarjoat, ja väärä napaisuus oikosulkee koko ketjun.

Tämä kävi kyllä itselläkin mielessä. Tosin vähän nyt ihmetyttää, kun monet sanovat, että toimii ihan hyvin. Kyseessä on siis Big Muff USA, johon sopii sellainen 3,5mm virtaplugi. Ja po. adapteriplugi on nimenomaan sellaineni, joka muuttaa perus-dc-plugin 3,5mm plugiksi. Voisikohan olla niin, että uudemmissa muffeissa oikea polariteetti on eri kuin vanhemmissa? Omani olen ostanut käytettynä eikä valmistusvuodesta ole mitään hajua.
Aki
22.10.2006 02:44:59

Toimiiko muut efektit samassa ketjussa jos Big Muff on irti, mutta tuo plugiadapteri on kiinni 1Spotissa?
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
superfly
22.10.2006 11:02:00
Voisikohan olla niin, että uudemmissa muffeissa oikea polariteetti on eri kuin vanhemmissa? Omani olen ostanut käytettynä eikä valmistusvuodesta ole mitään hajua.

Tämä tuli mulla mieleen myös. Mulla oli Schallerin tremolopedaali ja se ei myöskään toiminut tuolla plugiadapterilla lainkaan. prkl kun ei tullut mulla mieleen kokeilla vaihtaa tuota polariteettia silloin. Tämä nyt sua tietenkään mitenkään auttanut...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Arabian Lauri
22.10.2006 11:47:45
Toimiiko Muff yksinään?

Ite olen virittänyt noihin EH:n pedaaleihin virrat sopivalla plugilla, nepparipäällä ja parilla tipalla tinaa, niin että laitan virrat menemään patteripiuhan kautta, jotenkin helpompi hahmottaa noi polariteeti yms.

Mystisesti poltin yhden muuntajan. En tajua sähköstä muuta kuin että toiminta yleensä heikkenee kun savut tulee pihalle. Joku selitteli minulle että syy muuntajan hajoamiseen on ilmeisesti ollut siinä että vaikka piuhojen polariteetti olikin oikein, niin kun Small Stonella ja Octave Multiplexerissä on eri napaiset maat, ja kun pedaalien rungot osuu yhteen, saattaa savu pölähtää. Liekö tuossa sitten mitään perää?
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
kojones
22.10.2006 12:48:27
Toimiiko Muff yksinään?

Ite olen virittänyt noihin EH:n pedaaleihin virrat sopivalla plugilla, nepparipäällä ja parilla tipalla tinaa, niin että laitan virrat menemään patteripiuhan kautta, jotenkin helpompi hahmottaa noi polariteeti yms.

Mystisesti poltin yhden muuntajan. En tajua sähköstä muuta kuin että toiminta yleensä heikkenee kun savut tulee pihalle. Joku selitteli minulle että syy muuntajan hajoamiseen on ilmeisesti ollut siinä että vaikka piuhojen polariteetti olikin oikein, niin kun Small Stonella ja Octave Multiplexerissä on eri napaiset maat, ja kun pedaalien rungot osuu yhteen, saattaa savu pölähtää. Liekö tuossa sitten mitään perää?

Pedaalien rungothan osuu periaatteessa yhteen jo välipiuhan takia, yleensä maapiuha on johdettu pedaalin runkoon.
Arabian Lauri
22.10.2006 15:29:00
Pedaalien rungothan osuu periaatteessa yhteen jo välipiuhan takia, yleensä maapiuha on johdettu pedaalin runkoon.

Eli noille kahdelleko pitää olla kummallekin oma muuntaja? Ymmärsinkö väärin?
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
kozmik
22.10.2006 20:01:05

Toimiiko muut efektit samassa ketjussa jos Big Muff on irti, mutta tuo plugiadapteri on kiinni 1Spotissa?

Juu, toimii kyllä. Tämä kaiketi viittaisi siihen suuntaan, että adapteri ei ainakaan ole rikki? Vai?
kozmik
22.10.2006 20:10:06

Toimiiko Muff yksinään?

Enpä tullut tätä testanneeksi. Pitänee ensi treeneissä koittaa...

Vaikka alan kyllä kallistua tässä sille kannalle, että polariteetti siinä taitaa olla pielessä. Nyt kysymys kuuluukin, että voiko ongelman korjata hankkimalla sen CYR-adapteriplugin vielä tuohon One spotin ja sen 3,5mm adapterin väliin?

Visual soundin kotisivulta:

"Reverse Polarity Converter for Yamaha (CYR):
Allows the 1 SPOT and MC5 cable to power Yamaha keyboards, samplers, and drum machines, as well as certain reverse polarity effects pedals"

Ainakin minä ymmärtäisin, että laittamalla tuollaisen adapterin väliin ongelma ratkeaa. Vaan kun en mistään sähköasioista ymmärrä oikeastaan hölkäsen pölähtämää niin paha mennä sanomaan...
Murgo
23.10.2006 07:22:12 (muokattu 23.10.2006 07:23:10)

Eli vaikka se noista aikasemmistakin varmaan on kaivettavissa: pedaalissa voi olla sekä liittimen että itse laitteen polariteetti eri, ensiksikin siis liittimessä voi olla plussa keskellä tai reunassa, ja laitteessa voi olla rungossa plus tai miinus. Ensimmäisestä selviää vaihtamalla liittimen johdot keskenään, esim. katkaisemalla ja juottmalla yhteen toisnpäin kutistesukan kera tai juuri napaisuuden kääntävällä adapterilla, toinen tapaus on vaikeampi, yleensä voi senkin muuttaa pedaalin sisältä, mutta pitää tietää mitä tekee. Erilaiset liittimen polariteetit eivät aiheuta ongelmaa samassa muuntajassa edellyttäen että kullekin pedaalille menevän piuhan navat ovat oikein, mutta eripolariteettiset rungot ("plus- ja miinusmaadoitetut") aiheuttavat oikosulun, koska välikaapelin maa yleensä yhdistää rungot toisiinsa ja kun toinen runko on plus ja toinen miinus, seuraa oikosulku.
Värkkäily on nastaa!
skebab
23.10.2006 08:15:34 (muokattu 23.10.2006 08:16:14)
Eipä tuo olisi eka kerta, kun tehtaassa joku on pikku kätösillään juottanut adapterin johdot "väärin päin" . Tuskin niitä kuitenkaan testataan muuten kuin korkeintaan niin, että johtimet eivät ole oikarissa...josta tuleekin mieleeni, että eräässä liikkeessä mulle tehtiin yksi GL:n välijohto, testattiinkin, että kumpikin johdin johtaa. Kämpillä sitten huomasin että johtaa hiukan liikaakin, kun olivat myös yhteydessä toisiinsa ;) Onneksi ei mitään hajonnut, vaikka rutinaa riitti...
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Tomtom
23.10.2006 10:39:14
Ja jälleen ratkaisu on erilliset lähdöt jokaiselle pedaalille.. Pedal power.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
superfly
23.10.2006 11:14:03
Ja jälleen ratkaisu on erilliset lähdöt jokaiselle pedaalille.. Pedal power.

Hinta on ihan tolkuton tuossa vehkeessä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)