Aihe: Lyhyesti..Kitaran viritys ALAS
1 2 3
Massi
19.11.2003 11:38:02
Elikkä miten viritän kielet niin että ne ovat (2,5) sävelaskelta alempana eli E=B jne..selkeää??

mulla on tavallinen analoginen viisari viritin, todennäköisesti kromaattinen..

huhuja kuulin että slipknotilla olisi kyseinen viritys ja haluan kuollakseni soittaa sillä vireellä kun lähtee niin rrraskaat soundit..
Billsner
19.11.2003 12:00:47 (muokattu 19.11.2003 12:05:08)
Slipknotilla näyttäisi olevan A-vire (ainakin tabien perusteella http://www.taborama.com/tab.php?tab_id=2290) . Eli B:sta (tai H:sta) vieläkin alaspäin.

Lisäys: B:täkin näköjään käytetään http://www.taborama.com/tab.php?tab_id=2297
Kyykyssä olevaa kääpiötä ei näe.
Ostakaa Envoy! http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=5866923
weelie
19.11.2003 13:20:44 (muokattu 19.11.2003 13:24:04)
tyhmä vastaukseni kuuluu näin:
Viritä viidenneltä nauhalta E:hen.
Jos on kromaattinen viritin, niin sittenhän elämä vasta helppoa on: ADGCEA jos A:han ja BEADF#B B:hen.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Fortune
19.11.2003 13:22:50
Paksumpaa kielisatsia kyllä suosittelen ihan ensimmäiseksi. Voi normisetillä tulla äitiä ikävä, *lätkis lätkis*.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
maggot
19.11.2003 15:31:34
11 setti toimii tossa drob b vireessä ihan ok. A vireeseen varmaan joku 12 tai 13 setti..

Itse virittelen kitaran kielten vaihdon jälkeen tohon drob b vireeseen niin, että laitan slipknotin liberate biisin soimaan ja viritän kitaran sen mukaan eli e-kieli ensiksi ja sen jälkeen muut kielet onkin helppo virittää ko. vireeseen. Tuo drob b vire toimii muuten yllättävän hyvin muidenkin bändien biisejä soittaessa, esim.amon amarth, arch enemy, amorphis (vanhat) jne..
"reality is a very fragile thing after all..."
Sintti
19.11.2003 15:55:49
11 setti toimii tossa drob b vireessä ihan ok. A vireeseen varmaan joku 12 tai 13 setti..

Itse virittelen kitaran kielten vaihdon jälkeen tohon drob b vireeseen niin, että laitan slipknotin liberate biisin soimaan ja viritän kitaran sen mukaan eli e-kieli ensiksi ja sen jälkeen muut kielet onkin helppo virittää ko. vireeseen. Tuo drob b vire toimii muuten yllättävän hyvin muidenkin bändien biisejä soittaessa, esim.amon amarth, arch enemy, amorphis (vanhat) jne..

alkaa se kyllä varmaan vähän siimoilta tuntumaan ne .011 setitkin noissa vireissä... että kannattaa kyllä pistää joku .012 tai jopa .013. mut ihan miten tykkää. minusta vaan liian löysillä kielillä on vähän inhottava soittaa... ja kaularauta ja talla pitää tietysti säätää, kun sitä virettä menee vaihteleen... elikkä ei oo välttämättä kovin helppoo jos haluaa saada soitettavuudenkin kuntoon.. :(
Humppaa taikka kuole...^_^
Hornanturska
19.11.2003 20:47:45
Mullapas on 010 setti ja vire on drop-Bb ;) Hyvin ruksuttaa. Lievä lätslätsiä on havaittavissa :P
11!!!MYY MULLE WHAMMY HALAVALLA!!!11
maggot
20.11.2003 10:11:59
alkaa se kyllä varmaan vähän siimoilta tuntumaan ne .011 setitkin noissa vireissä... että kannattaa kyllä pistää joku .012 tai jopa .013. mut ihan miten tykkää. minusta vaan liian löysillä kielillä on vähän inhottava soittaa... ja kaularauta ja talla pitää tietysti säätää, kun sitä virettä menee vaihteleen... elikkä ei oo välttämättä kovin helppoo jos haluaa saada soitettavuudenkin kuntoon.. :(

Juu, makukysymyksiä, oon kuitenkin ollu tyytyväinen tohon dr:n 11 settiin tossa drob b vireessä..

Lisätäänpä vielä se tarkennukseksi, että ei tietty kaikki em. orkestereiden viisut taitu tolla vireellä, välillä sormituksien kanssa vähän hankalaa, pitäis olla muutama ekstra sormi.. ; )
Fortune
20.11.2003 10:16:14

Lisätäänpä vielä se tarkennukseksi, että ei tietty kaikki em. orkestereiden viisut taitu tolla vireellä, välillä sormituksien kanssa vähän hankalaa, pitäis olla muutama ekstra sormi.. ; )

Tai Pro Tools.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
blastoff
20.11.2003 11:38:51
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, että: Kuinka paljon kitaran hienovire kärsii noin matalalle viritettäessä?
All the good music has already been written by people with wigs and stuff - Frank Zappa
Massi
20.11.2003 13:10:25
tyhmä vastaukseni kuuluu näin:
Viritä viidenneltä nauhalta E:hen.
Jos on kromaattinen viritin, niin sittenhän elämä vasta helppoa on: ADGCEA jos A:han ja BEADF#B B:hen.

joo mutta miten saan viritettyä tuolla virittimellä tuon ADGCEA tai BEADF#F? ja mulla on 11 kielet että kyllä pitäs tykätä....
Robert
21.11.2003 00:50:03
Voiko 0.10-setin virittää EADGHE:sta sävelaskeleen alas, ilman että pitää kaularaudan kanssa ruveta kikkailemaan? Intonaation osaan kyllä säätää...
Mitään en o tehny
Antti1
21.11.2003 08:14:42
Voiko 0.10-setin virittää EADGHE:sta sävelaskeleen alas, ilman että pitää kaularaudan kanssa ruveta kikkailemaan? Intonaation osaan kyllä säätää...

Riippuu varmaan kitarasta ja säädöistä, mutta oman kokemukseni myötä voin sanoa, että kyllä voi.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Massi
21.11.2003 09:54:06
joo siis tää ei meni vähän ohi mun kysymyksen mutta kysyn tarkemmin:

mitä mun täytyy TARKALLEEN tehdä että saan viritettyä sinne B:hen asti...apuna siis on tuo kromaattinen perus viritin
Tulipas räikeän väristä kakkaa :P
larinparaske
21.11.2003 10:43:30

mitä mun täytyy TARKALLEEN tehdä että saan viritettyä sinne B:hen asti...apuna siis on tuo kromaattinen perus viritin

Löysentää kieliä ?

Mä tulkitsen tästä kysymyksestä, että sulla ei ole kromaattista viritinta vaan sellanen joka tunnistaa vaan nuotit E, A, D, G ja H

Jos haluamasi vire on siis ADGCEA, voit virittää kaikki muut kielet mittarillasi vapaana, mutta viritä C-kieli esim D:hen samalla kun painat toisesta välistä. Olikos tämä se mitä hait ?
I want to be the king and queen of cheese
maggot
21.11.2003 11:08:12 (muokattu 21.11.2003 11:14:26)
joo siis tää ei meni vähän ohi mun kysymyksen mutta kysyn tarkemmin:

No, mä laittaisin levyn soimaan, esim. toi liberate biisi missä introssa soitetaan e-kieltä melko monta kertaa vapaana. Eli rämpytät e-kieltä vapaana ja samalla kuuntelet levyä ja säädät viritystapista kunnes e-kieli soi samassa vireessä.. Ja sitten virittelet muut kielet samaan vireeseen..
eli B-F#-B-E-G#-C#

p.s. Mulla ei oo koskaan ollu viritysmittaria (pitäis kai hankkia) mutta oon aina saanu kitaran vireeseen ihan vain cd:tä kuuntelemalla ja virittämällä kitaran sen mukaan..

edit:unohtu noi ristikot tuolta f:n ja g:n ja c:n perästä..
ps3t
21.11.2003 12:45:23

Slipknotilla näyttäisi olevan A-vire (ainakin tabien perusteella http://www.taborama.com/tab.php?tab_id=2290) . Eli B:sta (tai H:sta) vieläkin alaspäin.

Lisäys: B:täkin näköjään käytetään http://www.taborama.com/tab.php?tab_id=2297

Kyllä slipknot aika paljon b:täkin käyttää. Varmaan puolessa biiseistä. Luulisin.
que me comas la polla, mothafuckers!
Massi
21.11.2003 21:52:55
joo kiitoksia kaikille vihjeistä....

löysin kuitenkin sellaisen ohjelman kuin "AP Tuner"...
sillä voi käytännössä virittää kitaran älyttömän helposti ja ohjelma on erittäin yksinkertainen...ohjelma löytyy googlettamalla varmasti...

nyt sain viritettyä B F# B E C G ihan alle minuutissa...ohjelma muuten vaatii mikrofonin tai johdon vahvistimesta äänikorttiin yms..
Tulipas räikeän väristä kakkaa :P
Sir Härö
28.11.2003 14:30:43
Ite soitin vähän aikaa vireellä C#G#C#F#A#D# eli samalla kun kotiteollisuus. Nyt kun vaihdoin takas vakioon ni kitara ei pysy vitullakaan vireessä, vaan jouset antaa periksi...
Mut sen voin sanoa että kun on soittanu pitkän aikaa vakiolla ni tekee reetuu välillä vaihtaa johonki muuhun...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)