Aihe: Kondensaattori keinokuormaan
1 2
hq
19.10.2006 23:42:01 (muokattu 20.10.2006 00:13:02)
Miten paljon tuo vaimentaa per oktaavi?

6 dB. 1. asteen suodin siis, vastaavan voisi tehdä yhdellä kelalla.

Sikäli kun vastuksilla ja kondensaattoreilla päästään samaan, niin mikäs siinä - en vain tiennyt asiaa.

No, ei ihan samaan mutta jos haluaa tehdä esim. passiivisen alipäästösuotimen ilman että käyttää kelaa niin sitten tarvitaan vastus (jos lähtö mistä signaali tulee on riittävän isoimpedanssinen niin erillinen vastus ei ole edes pakollinen). Astehan jää tällöin pienemmäksi kuin kela-konkka yhdistelmällä ja vastuksen yli jää vielä jännitehäviökin jos kytkentää kuormitetaan yhtään, mutta:

Audiotaajuuksilla vastukset ovat kuitenkin yleensä pienempiä, halvempia ja helpommin saatavilla (monilla varmaan on sekalainen lajitelma laatikon pohjalla, toisin kuin sopivan kokoisia keloja?). Vastus-konkkayhdistelmiä voi kytkeä useampia peräjälkeen ja saatetaan päästä silti pienempään fyysiseen kokoon kuin kelan kanssa (riippuu halutuista taajuuksista, matalilla taajuuksilla käytettävät kelat alkavat olla isoja) - kunhan jännitehäviö ei muodostu ongelmaksi (suuri-impedanssinen sisäänmeno signaaliketjun seuraavassa laitteessa).

Loppujen lopuksi on vähän makuasia miten suodattimensa tekee, paras vaihtoehto riippuu tilanteesta. Vaihtoehtoja on monia ja jokaisella on hyviä ja huonoja puolia. Tuo esittämäni vastus-konkkasuodin on tosiaan tässä tilanteessa (jos palataan ketjun aiheeseen) melko huono tuon pienen asteensa vuoksi.

Napautinpa vielä hq:lle plussan tuosta edellisestä sepustuksesta.

Kiitos. Otan tämän kirjoittelun ihan oman oppimisen kannalta, kun joudun kuitenkin tarkistelemaan sanomisiani ettei tulisi kovin paljoa väärää tietoa jaettua :)
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
Mare552
20.10.2006 00:49:06
Luin nämä jutut pääpiirteittäin läpi. Täytyy märehtiä paremmalla ajalla lisää.

En ollut hakemassakaan aitoa vahvistintoistoa, siis se mikä minulla nyt on, kelpaa jo mainiosti, saundi on siis mehevä ja nautittava. Aivan toista kuin esim. rolandin CUBE kuulokkeilla.

Ehkä vaan huonokuuloisena soitan niin kovaa että korvat kipeytyy, vai mikä liene.

Viisaammat minulle tämän konkkajutun esitti, minä vaan kolvaan piuhoja kakkulat silmillä.

Myös tämä Uraltonen Mikko oli sitä mieltä että toimii, pelkäsi vaan leikkaavan kitarasaundiakin.

Aikani kolvailen ja sitten ehkä ostan tuon Behringerin.

Guitar_rig_ 2 demon EQ:t ei leikanneet sen paremmin, vielä vaan korviin sattui. Simulaatiota en edes löytänyt, enkä siitä muutenkaan mitään tiedä.

Joskus esitin, että kahdesta vanhasta kajarista josta kartiot rikki, poistaa loputkin, sekä kytkee kaksi näitä vastakkain jollain sopivalla mekanismilla.

Siis ikäänkuin jousikaiku, mutta jäykällä välikappaleella, kahden kajarin massa jo varmaan leikkaa yläpäätä pois aika hyvin, eikä pitäisi kovasti metelöidä kun ei kartioita.

En tiedä onko tuossakaan järkeä, mutta olen sitä mieltä että ettei sitä järkeä joka paikassa ole muutenkaan. Eikä pidä olemankaan. Asioita voi tehdä ihan vaan huvikseenkin.

Mutta tässä on paljon uutta asiaa meikäläiselle. Pistää miettimään.
Aki
20.10.2006 01:15:42

Niin, kyllähän sille Behkulle löytyy ilmaisia softakorvikkeita. Esim Voxengo Boogex, CamelCrusher, jne.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
LaXu
20.10.2006 13:15:31
Guitar_rig_ 2 demon EQ:t ei leikanneet sen paremmin, vielä vaan korviin sattui. Simulaatiota en edes löytänyt, enkä siitä muutenkaan mitään tiedä.

Sen saa päälle pistämällä virtuaaliräkkiin joko vahvistimen (ja sitten poistamalla vahvistinpalikan) tai sitten vain pistää suoraan ne kaapit räkkiin.
Mare552
20.10.2006 15:17:51
Toi voxengo boogex ei lataudu mulla. Se ilmottaa jotain

voxengo boogex.dll jota ei voi avata sovelluksessa? En kai taaskaan käsitä.

Vähä haittaa kun toi äö on alle 65. Vissiin.

Pitää sitä toista koittaa ja ja noita Guitar_rigin jutskia. Siitä vaan demo loppuu kohta ja enkä maksa mokomasta yli 400 eurua. En silimäänni.
Aki
20.10.2006 15:51:06

Toi voxengo boogex ei lataudu mulla.

Missä sovelluksessa yrität aukaista?
Mare552
21.10.2006 01:13:04
Ei mun mielestä mulla ole mitään sovellusta millä sen aukasis. Ei kai ainaskaan tekstinkäsittelyllä. Enkä viisampiakaan tiedä koneellani olevan.

web:iin kun menee ei sielläkään viisastu. Se tää ikä painaa näissä nörttihommissa.

Yleensähän ohjelmat vaan lataa ite ittensä. Vai enkö osaa avata zippausta oikein?
Mare552
21.10.2006 11:16:09
Ite oon käyttänyt kitaran soitteluun ihan vaan XP:n omaa Creative Mediasource ohjelmaa.

Siihen soittelen joskus elektroakustisella, jotta näen miltä kuulostaa, samoin lauleskelen ja/tai molempia. Että näen miltä kuulostaa

Hiljattain myös kytkin levarin ja tällä samalla äänittelen vinyylejä digimuotoon.
Niissä kun on vaikka mitä helmiä.

Tämä on mulle riittänyt, kun voin tähänkin tehdä päällekkäisäänityksiä.

Siis onko toi joihinkin nuihin ilmaisiin äänitysohjelmiin verrattuna ihan lelu.

Ainakin yksinkertainen mun käyttää.

Tietty jos parempia ilmaiseksi, ja että saisin sen kohinan kuulokkeista pois, pitää noita ehdotettuja taas alkaa kokeileen.

Kai tässä vanhakin pikkuhiljaa vähän viisastuu.
Aki
21.10.2006 12:36:33

XP:n omaa Creative Mediasource ohjelmaa.
Ei kuulosta sellaiselta joka osaisi käyttää VST-plugareita.

Siis onko toi joihinkin nuihin ilmaisiin äänitysohjelmiin verrattuna ihan lelu.
En tiedä koska en ole tuosta Mediasourcesta kuullutkaan, mutta veikkaisin että on.

Tietty jos parempia ilmaiseksi, ja että saisin sen kohinan kuulokkeista pois
Reaper, tai Audacity tai Kristal. Audacity tarvitsee muistaakseni lisäpalikan ymmärtääkseen VST-plugareita. Plugareiksi voit liittää mitä tahansa kohinanpoisto- ja kitaravahvistinplugareita ja kaikuja ja ties mitä.
Hanok
21.10.2006 14:54:08 (muokattu 21.10.2006 14:54:20)
Reaper, tai Audacity tai Kristal. Audacity tarvitsee muistaakseni lisäpalikan ymmärtääkseen VST-plugareita. Plugareiksi voit liittää mitä tahansa kohinanpoisto- ja kitaravahvistinplugareita ja kaikuja ja ties mitä.

Audacity ei tue reaaliaikaista prosessointia VST-plugareilla. Sillä onnistuu ainoastaan raitojen prosessointi äänityksen jälkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)