Timo JM 20.11.2003 22:24:59 | |
---|
Mikähän mahtaa olla salaisuus kaupallisten CD levyjen korkean äänenvoimakkuuden takana? Olen kokeillut kaikenlaisia ohjelmallisia kompuroita, limittereitä ja "maximaisereita", mutta millään ei tunnu oikein saavan ihan yhtä suurta outputtia aikaiseksi kuin ns. oikeissa levyissä. (Ilman, että menee mössöksi.) Löytyisikö tähän kenties muuta vastausta kuin, että oikeat masteroijat ovat vain niin kovia tyyppejä? |
rockinn 21.11.2003 02:03:15 (muokattu 21.11.2003 02:10:38) | |
---|
Silkka hulluus... Älä lähde kisaan mukaan! Mutta miksi se levy pitää saada soimaan kovemmin kuin naapurin levy samalla äänenvoimakkuus asetuksella? ___________________________________________ ____________________________________________/ (ei ascii taitu näköjään kunnolla, kuvittele loppuun feidaus...) Yllä aaltomuotoesitys nykyajan hittipiisistä. Aluksi hieman introa, sitten alkaa kappale, jossa "rauhalliset" A-osat ja 3-hittikertsiä. Ja lopussa feidataan kertsissä. Mutta missä nyanssit? Kaikki tulee koko ajan samalla voimakkuudella,eikä kertosäettä dynaamisesti erota muuten kuin siitä että siinä on enemmän säröä (eikä tarkoita välttämättä särökitaraa...) huh huh. Kai tästä on joku vaahdonnut ennenkin, mutta menköön. ps. se salaisuus on tämmöinen: kompressori-monialuekompressori-kompressori-toinenmonialuekompressori-brickwall limitteri. |
askomiko 21.11.2003 13:17:35 (muokattu 21.11.2003 13:19:33) | |
---|
Jep. Rajua limitteriä ja kevyttä säröä, kyllä se siitä. Varsin helposti saa aikaan riittävän kovaäänisen levyn. System of a down tärähtää kyllä vielä lujempaa kuin omat tekeleet, vaikka niissäkin mittari palaa tasaisesti nollassa.. ;) Niillä taitaa olla seassa pikkuisen enhanceria, ja alimmat bassot on leikattu raakasti pois. Itse en passoista luovu, niin ei ihan niin lujaan pääse. Mutta ihan täyttä nollatasoa ei ole välttämättä niin järkevää väsätä. Vaikka siihen aina itse syyllistynkin. Tietyntyyliseen musakkiin semmoinen nollapuristus kyllä pitää olla. Dimmuburgerin uusi levy on tässä suhteessa todella kamala esimerkki, kun masteroijalla/miksaajalla ei ole ollut homma hanskassa överikompression suhteen. Tai ainakaan lopputulos ei siltä kuulosta että olisi. Todella rasittavaa pumppausta koko levy. Tai ehkä se on tarkoituskin. |
Tuota samaista asiaa olen minäkin ihmetellyt. Voisin veikata syyksi sen, että et ole leikannut alle 20 Hz:n taajuuksia pois. Jos niitä ei leikkaa ne syövät muilta (kuultavilta) taajuuksilta tilaa. Olisikohan syynä myös se, että isot pojat käyttävät spektrianalysaattoria ja ekvalisoivat eri soittimet siten, että kaikki taajuusalueet tulee maksimaalisen tehokkaasti käytettyä... Onhan se ylikompressointi vähän hölmöä. Onhan stereoissa volyyminappi, satans svittan. Mutta sitä olen ihmetellyt miksi kaupallisilla levyillä 'hiljaiset' kohdat kuulostavat hiljaisilta, vaikka ne ovat koko ajan silti täpöllä. Riippuu tietysti levystä... joissain tosiaan kersin todellakin huomaa vain siitä, että kitaraan tulee lisää säröä ja laulaja huutaa... Kyllä pukki tietää! |
askomiko 21.11.2003 18:57:08 | |
---|
On ne sentään leikattu. Mutta SOAD voi olla leikattu ylempääkin. Ja ihan ylipäätään basson taso on siinä pienempi. Ja heh, kattelin yhtä hevilevyä, siinä säkeistöt oli neliöitä, ja kertsit 1dB isompia neliöitä. Tarkkaa puuhaa. :) |
Timo JM 21.11.2003 20:50:53 | |
---|
ps. se salaisuus on tämmöinen: kompressori-monialuekompressori-kompressori-toinenmonialuekompressori-brickwall limitteri. Oliko toi huumoria vai oliko siinä oikeaa tietoa? Miksi kompuroita ja monialueisia vuorotellen? Kyllä se on pakko lähteä kisaan mukaan jos meinaa tehdä kaiken itse lopulliseen julkaisuversioon asti. |
Notefix 21.11.2003 22:34:52 | |
---|
Suurin osa uusista levyistä kuulostaa ihan hirveältä ylimasteroinnin vuoksi. Radiotkin joutuu laskemaan tasoja kun balanssit on ihan metsässä. Tuossa ei ole mitään järkeä. Parhaat masteroijat ei muuten välttämättä käytä hirveästi monialuekompuraa. Esim Brian Gardner ja Bernie Grundman tekee aika paljon jutuistaan equlla. |