Aihe: Äänitystilanteesta
1
Monz
20.10.2006 14:07:30
Kysyn rumpaleilta; minkälainen paikka, sijoitus muihin soittajiin nähden yms. on kannaltanne luontevinta äänitystilanteessa? Mitä mieltä olette soittamisesta rumpukopeissa? Haittaako rumpukopissa soittaminen jos tila on hyvä, ts. minkälainen rumpukopin/huoneen tulisi olla jotta siellä olisi mielestänne luontevaa työskennellä? Miten tärkeä on esim. näkö-yhteys muihin soittajiin, erityisesti basistiin yms.?
Niq
20.10.2006 14:35:47 (muokattu 20.10.2006 14:36:03)

Mä ainakin äänitän rummut itse klikin päälle ja muut soittaa sitten päällesoittona perässä. Yhteissoitto äänitystilanteessa vaatii ammattimaista otetta. Kun "punavalokammo" kolmin- tai nelinkertaistetaan, niin mokia tulee varmasti.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Monz
20.10.2006 14:42:36
Mä ainakin äänitän rummut itse klikin päälle ja muut soittaa sitten päällesoittona perässä. Yhteissoitto äänitystilanteessa vaatii ammattimaista otetta. Kun "punavalokammo" kolmin- tai nelinkertaistetaan, niin mokia tulee varmasti.

Ok, entä soitatko mieluummin isossa, varsinaisessa äänitystilassa kuin rumpukopissa/huoneessa? Mitä kokemuksia sinulla on rumpukopeista yleensä?
Niq
20.10.2006 14:52:50 (muokattu 20.10.2006 14:53:43)

Ok, entä soitatko mieluummin isossa, varsinaisessa äänitystilassa kuin rumpukopissa/huoneessa? Mitä kokemuksia sinulla on rumpukopeista yleensä?

Hyvin soiva huone on mun mielestä avainasia kun rumpuja nauhoitetaan. Eipä sillä väliä minkä kokoinen, mutta yleensä pienissä kopeissa ei päästä hyviin tuloksiin.

EDIT: huomautettakoon, että en mikään pro-soittaja ole, amatöörirumpali ja amatööriäänittäjä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Strumbali
20.10.2006 14:53:32 (muokattu 20.10.2006 14:53:58)
Ok, entä soitatko mieluummin isossa, varsinaisessa äänitystilassa kuin rumpukopissa/huoneessa? Mitä kokemuksia sinulla on rumpukopeista yleensä?Asiaa ei ole tullut ajateltua siltä kannalta, että missä on kiva soittaa. Enemmän siinä (kai) on ollut lähtökohtana se soundi, mikä huoneessa rummuista irtoaa. Kai sitä soittaisi mieluiten treenikämpässä, missä soittamiseen on tottunut.
ettäjotta
Speedy
20.10.2006 14:55:52

Kun "punavalokammo" kolmin- tai nelinkertaistetaan, niin mokia tulee varmasti.

Hommahan on ihanteellinen silloin jos äänitystilanteesta pystyy tekemään mahdollisimman paljon keikkaa muistuttavan tilanteen.. Varsinkin jos purkitetaan koko bändiä kerralla..=I

Itse teen soittokopissa niin että valot kiinni ja joku pikku spotti palamaan.. luo tunnelmaa..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
welho
20.10.2006 16:24:23

Kysyn rumpaleilta; minkälainen paikka, sijoitus muihin soittajiin nähden yms. on kannaltanne luontevinta äänitystilanteessa? Mitä mieltä olette soittamisesta rumpukopeissa? Haittaako rumpukopissa soittaminen jos tila on hyvä, ts. minkälainen rumpukopin/huoneen tulisi olla jotta siellä olisi mielestänne luontevaa työskennellä? Miten tärkeä on esim. näkö-yhteys muihin soittajiin, erityisesti basistiin yms.?

Aina mennään niillä mitä tila/tilanne antaa.. Yleensä oon ollut yksin rumpujen kanssa ja muut soittimet mitä on mukana soittelee sitten tarkkaamosta. Yleensä basisti soittaa pohjat samalla ja demo kitara ja -laulu on mukana myös.

Muutaman kerran on vedelty rummut. basso ja kitara livenä tupaan.. Viimeksi tais olla kylläkin vuonna -96 eräälle EP:lle:)

Jos soittajia on paljon samassa huoneessa täytyy olla aina tarkka tilamikkien ym. muiden kanssa ja eihän siinä pääse sitten kamalasti fiilistelemään.. Muutama viikko sitten kävin soittamassa jonkun session jossa basisti oli mun vieressä soittamasa ja siinä se jäpitti eikä muuta voinut:) Toki silmäpelillä on aina vaikutusta soittoon. Yleensä vieläpä positiivisesti:)

Soittaminen on aina hauskaa oli se sitten missä kopissa tahansa!

Mukava huone on avara ja valoisa, tai sitten mahdollisesti tunnelmallinen.. Riippuu niin paljon kaikesta.. Liian tunnelmallinen ja hämärä tila saattaa alkaa väsyttämään jos on pitkä päivä. Viime sunnuntaina oli 13h rumpusessiot todella viihtyisässä ja isossa/lämminhenkisessä studiossa. Session jälkeen oli aika väsy. Tuskin jaksoi enää jameihin lähteä, mutta lähdin kuitenkin Enpä tiedä olisko ollut sitten pirteämpi jo olis ollut enemmän valoa tms. Kyllähän tuolla luonnonvalolla ainaskin pitäisi olla ihmeellisiä vaikutuksia..

Parhaan tunnelman luo kuitenkin ihmiset kenen kanssa duunailet. Jos siellä on vaikka viddumainen äänittäjä tai joku natsi bändiliideri niin hjyvä fiilis loistaa nopeasti poissaolollaan! Sitte joutuu soittamaan huonolla fiiliksellä ja eipä sekään oo välttämättä huono. Jos on oikeen rajua matskua niin sehän on vain hyvä että sen äänittääkin sarvi päässä.
www.welhodrum.com
Monz
20.10.2006 17:46:11
Tämä! Soittaminen on aina hauskaa oli se sitten missä kopissa tahansa!

Täällä on tullut hyvää infoa, kuten arvelin. Huoneen soundi on tärkeä, eikä pienellä kopilla oikein saa sitä rumpujen luonnollista, sanoisinko nyt vakka presenceä, aikaiseksi, josta päästään siihen että ahdas koppi ei ole häävi ympäristö. Tämä äänittäjän näkökulmasta.

Kaikenkaikkiaan kysymykseni lähti liikkeellle siitä, että minulla on mahdollisuus rakentaa tulevaan studiooni erillinen rumpuhuone, avara, valoisa ja hyvän muotoinen, akustoitavissa kohtuullisen helposti, näköyhteys saliin jne. Halusin heittää ilmaan keskustelun siitä mitä te rumpalit ylipäätään olette mieltä soittamisesta erillään muista, omassa huoneessa jne. koska en ole sitä huonetta vielä tehnyt. Ajattelin että jos erillinen tila saa kovasti moitteita, laitan rummut saliin ja huoneeseen jotain muuta. Mutta jos omassa tilassaan soittaminen ei rumpalille ole niinkään negatiivista voisin ko. huoneen hyvinkin tehdä.
welho
20.10.2006 18:01:55

Pitelin muutaman vuoden rumputunteja eräässä studion vanhassa rumpuhuoneessa jossa ei ollut luonnonvaloa ja akustisesti se oli tosi dempattu ja kuiva..

Opetushommassa tuo oli varsin raskas paikka. Ei kunnon valoa eikä minkäänlaista luonnollista akustiikkaa. Toisaalta se oli hyvä tila treenata koska siellä kuuli kaikki virheet ja pienetkin huojumiset, mutta kyllä sellaista luonnollista "huonetta" kaipas monesti.
www.welhodrum.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)