Aihe: Mono vai stereo
1 2 3
Fuzzy Boner
19.10.2006 14:36:43
Stereo. Mult tulee mikseristä left-right ulos ja siihen stereokanaviin tungen koneita.

Mä vedän useimmiten in-eareilla vielä, joten on väliä.
Midge T
Einherjar
19.10.2006 14:46:50
Einherjar: Mielenkiintoista viilaamista! Ymmärsinkö oikein, että kuvaamassasi setupissa mikseristä lähti kolme kanavaa masterräkkiin? Myös syntikoiden panorointi livenä toiselle laidalle on aivan uutta. Harrastetaanko tollasta paljonkin? Itse olen vain kylmästi kaventanut stereokuvaa. Oman näkemykseni mukaan saattaa etupään kaverilla olla keikalla kuitenkin parempaa tekemistä kuin stereokuvan viilailu, mitenkään miksaajia dissaamatta.

Juu. Kolmella piuhalla mikseriin.
Tuosta panoroinnista sen verran, että ei nyt ihan äärilaidalle tarvi sentään tavaraa tunkea. Toinen kanava esim. pannataan äärimmäiseen vasempaan laitaan ja toinen sitten tulee oikealle puolelle. Oikean puolen kanavaa rukkaamalla, vaikka kello 2:n paikkeille, pysyy stereovaikutelma mutta kiipparien painopiste liikahtaa vähän vasemmalle puolelle stereokuvassa. Tästä sitten saa oikealle puolelle vähän tilaa vaikkapa kitaralle.

Musamiehen teksteistä kommentoisin vielä:
Tottahan se on, että sinfoniaorkka kuulostaa "stereolta", mutta jos siellä pelkkä jousisektio soittelee, niin ei se nyt hirveän laajalta pitäisi kuulostaa. Ainoa laajentava tekijä tahtoopi olla kaiku, joka puskee sitten jonkinmoista. Ei se itse sektio kovinkaan stereo ole.
Tähän seikkaan sitten monet syntikkasoundit (siis livepuolella) kompastuvatkin. Tahtovat olla monesti todella keinotekoisen kuuloisia stereohärpätyksiä ja monesti on tullut vastaan liian leveäksi tehtyjä soundeja. Ikään kuin syntikkasoundit olisivat olleet kuivia ja sitten softasetät ovat niitä yrittäneet kikkailla leveäksi. Esim jotkut flyygelimallinnukset ovat mm. pomppineet äärilaidasta äärilaitaan. Se ei ole kovin hyvän kuukoista, kun toinen puoli pa:sta junttaa matalaa rupinaa ja toinen kilisee niin mahdottomasti. Harvoin leslie-kaappikaan akustisesti kuulostaa siltä, että se pyörisi lavan yläpuolella.
Monesti syntikkasoundit löytää ihan uutta keskialuetta ja fokusta, kun niitä kaventaa.
Studiossahan sitten se stereokuva on hyvä olla olemassa, mutta livenä siitä ei ole niin paljoa hyötyä välttämättä.

Itse en ole tullut kovin vakuuttuneeksi lattiamonitorejen äänenlaadusta.

Kannattaa vakuuttua. Ihan samaa tavaraa niistä löytyy sisältä, kun pa-kaapeistakin. Erona niissä on vaan se yksi sivu, jonka kulmaa on muokattu.
Leikari
19.10.2006 15:12:23 (muokattu 19.10.2006 16:09:31)
Syntikasta riippuen monona tai stereona pikkumikseriin, josta stereona PA:han. Vanhoja analogisyntikoita efektoin ko. mikserin avulla valmiiksi. Monitorointi pikkumikseristä kuulokkeisiin.

Monissa syntikkasoundeissa stereovaikutelma on tärkeä osa soundin toiminnallisuutta. Toisaalta joillakin soundella suora monolinja PA-mikseriin voisi kyllä tuottaa selkeämmän lopputuloksen (synabasso, lead).

Urkuja tai pianoa en keikoilla soita.
Soitetaan jamia!
musamies
19.10.2006 20:16:57 (muokattu 19.10.2006 20:18:18)
Kannattaa vakuuttua. Ihan samaa tavaraa niistä löytyy sisältä, kun pa-kaapeistakin. Erona niissä on vaan se yksi sivu, jonka kulmaa on muokattu.

Erona sijoitus lähelle rajapintaa ja suuntaus, joka suuntaa varsinkin korkeammat äänet aika pienelle alueelle lavalla. Minun mielestä sama kaiutin soi yleensä paremmin kun sitä ei vie liian lähelle rajapintoja.

Leslienkin saundin olen saanut mielestäni selkeämmäksi ja paremmaksi kun olen nostanut sen irti lattiasta ja siirtänyt pois muidenkin rajapintojen läheltä.
Anonymous-jazz
19.10.2006 20:31:14

Reteona vedetään aina jos mahdollista...
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
oizo
19.10.2006 20:49:59
Reteona vedetään aina jos mahdollista... Yleensä kuitenkin monona.
sattuuhan näitä
baron
19.10.2006 21:34:53

Mä ihan oikeesti mietin, että kun soitat akustista pianoa/flyygeliä niin onhan sun vas korva lähempänä matalia kieliä ja oikea korkeita mutta kuinka lähellä kuulijan pitäisi olla että sillä olisi merkitystä?
Jos nyt kuitenkin useimmat sähkösoittimet matkii jotain oikeeta soitinta niin ei siinä ainakaan kovin suurta "luonnonmukaisuutta" tavoitella jos kiippareiden ääni tulee stereona 5 metrin päässä toisistaan olevien kaiuttimien kautta.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
musamies
19.10.2006 21:46:08 (muokattu 19.10.2006 21:46:34)
Mun mielestä pianosaundi omiin luureihin mukavampi jos siinä suht reippaasti stereota ja kaikua. Tolla mun mainitsemalla systeemillä, ettei olekaan varsinaisia monitereja, vaan on bändille itselleen kaksi hiljempaa soivaa kaiutin, joista tulee samaa ääntä kuin yleisölle suunnatuista yläpäistä, pystyy helposti arvioimaan, ettei laita liian levitettyjä saundeja.
juini
19.10.2006 21:49:31
Mä ihan oikeesti mietin, että kun soitat akustista pianoa/flyygeliä niin onhan sun vas korva lähempänä matalia kieliä ja oikea korkeita mutta kuinka lähellä kuulijan pitäisi olla että sillä olisi merkitystä?

Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Eli digitaalipianon soundit on säädetty sellaisiksi, että soittaja voi kuvitella näpyttävänsä oikeaa pianoa. Samoin lepa-mallinnukset matkivat suoraan soittajan takana olevaa kaappia. Yleisöllä nämä eivät toki koskaan oikeasti välittyisi samoin. Asiallahan ei olisi kovastikaan merkitystä, jos kyseiset soundit toimisivat myös monona.
musamies
19.10.2006 21:52:33
Asiallahan ei olisi kovastikaan merkitystä, jos kyseiset soundit toimisivat myös monona.

Saakos olla sen verta utelias, että minkälaisis keikkapaikois ja minkälaisilla vehkeillä sä haluat monottaa äänen?
Anonymous-jazz
19.10.2006 22:24:21

Reverbissä se stereo tulee eniten esille verrattuna monoon. Stereo on mono-soundissa saanut aika vahvasti monoa jos reverb-kaikua yrittää monon seasta löytää.
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
juini
20.10.2006 11:09:46 (muokattu 20.10.2006 11:10:27)
Saakos olla sen verta utelias, että minkälaisis keikkapaikois ja minkälaisilla vehkeillä sä haluat monottaa äänen?

Keikkapaikat ovat enimmäkseen kehä ykkösen ulkopuolisia yökerhoja, joiden alakerran pubista tarjotaan pizzaa. Kalustona kymmenen kilon aktiivinen kolmitie.

E:lisäsin quoten
BaariMikko
20.10.2006 12:33:22

suht reippaasti stereota

Ja vähän viel encorea päälle? Mites toi dolby?
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
Selitys - vasta-avattu
uneksija
20.10.2006 15:05:22
Tottahan se on, että sinfoniaorkka kuulostaa "stereolta", mutta jos siellä pelkkä jousisektio soittelee, niin ei se nyt hirveän laajalta pitäisi kuulostaa. Ainoa laajentava tekijä tahtoopi olla kaiku, joka puskee sitten jonkinmoista. Ei se itse sektio kovinkaan stereo ole.

Eli voisit hämätä kuulijaa, jolla on side silmillä, laittamalla jousisektion tilalle yhden huippu hifi-kaiuttimen, joka toistaisi monona super hyvää äänitystä jousisektiosta?

Kyllähän jousisektio enemmänkin vastaa montaa tietynlaista kaiutinta, jotka ovat vierekkäin, ja jokaisella on oma kaikunsa omanlaisella stereokuvallaan... Akustiikka ei ole yksinkertaista :P Mutta totta: kaiulla on merkittävä vaikutus. Toisaalta täysin kaiuttomassa tilassa kuulostaisi jousisektio varmaan jokatapauksessa kökömmältä.

Ymmärrän kyllä pointin, että on mahdollista syntikan jousisaundit tehdä realistisuuden kannalta liiankin leveiksi. Mua ei henk. koht tommoset asiat huoleta kun mä teen syntikoilla pelkästään synasaundeja ;)
Fuzzy Boner
20.10.2006 15:06:31
Mä kyllä diggaan kun korviin tulee kunnon stereona kaik. Jeah.
Midge T
uneksija
20.10.2006 15:13:09

No periaatteessahan pianossa toimii "kaiuttimena" kielet, kaikupohja ja koko puukotelo - Käsittääkseni huippudigiapianoissa on useampi kaiutin, että saadaan tämänkaltainen stereoefekti, elikkäs yksi pistemäinen kaiutin ei kuulostaisi välttämättä niin pianolta. (mm. vaihe-ero eri taajuuksissa vasemman ja oikean korvan välillä aistitaan stereokuvana jne.)

Sanokaapas, klassisen musiikin äänittämisestä jotain tietävät: Nauhoitettaisiinko huippupianoteosta koskaan yhdellä mikillä, ja julkaistaisiinko teosta mono-CD:nä? Veikkaan että ei, paitsi jos joku minua viisaampii sanoo, että kyllä.

BTW, olen huomannut, että monosignaalinkin tuottavien soitinten saundia saa levennettyä ja tehtyä "jylhemmäksi" käyttämällä stereokaikua - ainakin mun Alesis Nanoverb tuottaa monosignaaleillekin erikseen vasemman ja oikean kaiun, jotka ovat erilaiset ja kuulostavat stereolta ja hienolta.
musamies
20.10.2006 17:23:02
Ja vähän viel encorea päälle? Mites toi dolby?

Meitsillä on jo nyt monikanavadolbyt ja kolmiuloitteinen ääni käytössä kaikista pienimmillä keikkoille, joissa saataan haitaria soittaen kävellä hakemaan lisää ohrapirtelöä, siitä ne vasta hyvät tilaefektit tuleekin...

Vois mua kiinnostaa myös monikanavajärjestelmä ja jos jostain sais mukaan riittävän määrän vaikka jotain pieniä aktiivikaiuttimia, niin ties vaikka joskus tulisi keikkaolosuhteissa kokeiltua.

Käytännössä kuitenkin jos mun matkassa on ylimääräisiä kaiuttimia, ne tulee mukaan tasaisemman selkeän äänen saamiseksi erilaisiin tiloihin ja saattavat olla juuri monona.
faq1
24.11.2006 08:59:37
Kun äänitän digipianoa tietokoneen sekvensseriohjelmalle, niin tuleeko se äänittää monona vai stereona?
Lopullisessa kappaleessa piano on vaan yksi soitin muiden joukossa ja panoroituna muualle kuin ihan keskelle.
Janus
24.11.2006 09:25:33
Kun äänitän digipianoa tietokoneen sekvensseriohjelmalle, niin tuleeko se äänittää monona vai stereona?
Lopullisessa kappaleessa piano on vaan yksi soitin muiden joukossa ja panoroituna muualle kuin ihan keskelle.

Stereona. Stereoinstrumenttia (esim. kiipparit, mikä tahansa stereomikitetty matsku leslie-kaapista kuoroon jne.) ei tarvitse panoroida "täysillä" molempiin laitoihin, vaan lokalisoida se instrumentin omaa stereokuvaa kaventamalla esim. vasen kanava klo 9 - oikea kanava klo 11 -panoroinnilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)