Aihe: Mikä hyvä peruskitara studioon
1 2 3
Jouni Antero
20.10.2006 11:19:12
Miten olisi Les Paul johon teetät kelan puolituksen? Meinaan vaan, että jos itse kerran haluaisit Lespaa, niin mä olen ajan kanssa huomannut, että usein kannattaa ostaa mitä haluaa - ne "järki-ostokset" usein vain menee jatkuvaan vaihtorumbaan ym.
losli
20.10.2006 11:21:12
Jos tuntuu siltä, että esim. kallista Les Paul soundia on saatava aikaiseksi, niin kitaran voi myös vuokrata varmaan jostain.

Riippuu tietty siitä, miten pitkäaikaisesta käytöstä on kyse, mutta ei ainakaan tarvi tuskailla kalliiden investointien kanssa ja saa just sitä, mitä haluaa.

Kalliin Les Paulin mukana voi tulla jopa soittajakin. Ei muuta kuin wanted-palsta käyttöön. ;-)
Fide
20.10.2006 12:01:54 (muokattu 20.10.2006 12:02:15)

Tarvitsisin hyvän, laadukkaan yleiskitaran studioäänityksiä varten. Äänitykset tehdään suoraan mallintavien etuasteiden kautta kovalevylle; tarkoitus ei siis ole äänittää juttuja sisään styrkkarilla ja mikillä.

En ole kitaristi vaan saksofonisti, mutta helpommat kompit ja stemmat soitan kuitenkin kitaralla äänityksiini itse. Kaipaan siis sellaista helpposoittoista keppiä, jossa on tasainen dynamiikka DI-äänityksiin ja jolla hoituu eri tyyliset kompit ja pienet soolot. Musiikkityyli on lähinnä ambient/melodinen rock -osastoa.

Skitta saa olla laatukamaa ja maksaakin jotakin, älkää siis ehdotelko halpiksia, elleivät mielestänne aja asiaa hyvin.

En tiedä kuinka kokenut studiotyöskentelijä olet, mutta sinänsä sähkökitarassa tasainen dynamiikka ei välttämättä ole tavoittelemisen arvoinen, sille on toinen sana = kitara on tukossa, eli ei soi... Dynamiikan tasaisuus olisi sytä ottaa siitä soittotatsista, eli luurit päähän ja kuuntele mitä soitat, Jos kitara on dynaaminen soundiltaan, silloin voit tehdä sillä monia eri tyyppisiä äänityksiä.

Teen itse harrastepohjalta äänentoisto ja studiotyötä ja olen siis kitaristi. Mulla on parhaillaan kaupan PRS:n korean singe coil mikeillä alunperin varustettu kitara, jonka olen kustomoinut omiin tarkoituksiini äänitys- ja keikkatyöhön. Myyn sen, koska rahat riittivät lopulta aitoon Ruokankaan valmistamaan V.S.O.P -malliin ja tämä PRS menee ominaisuuksiltaan tuon kanssa päällekkäin

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=130239

Tuo saattaisi sopia sulle, koska kaula ja keskimikkien soundi on sitä perinteistä Fenderin Stratocaster -tyyppistä laulavaa ja helkähtelevää kirkasta soundia, kun taas tallamikiksi vaihdettu humbucker on kireähkö rock soundi. Käyttämällä tallan humpparia ja keskimikkiä yhdessä on mun makuuni yksi parhaista rock soundeista tarjoiltuna. Kitara on siis soundimaailmaltaan hyvin monipuolinen ja Ruokankaalla tehdyt muutokset tekevät siitä myös varman työkalun. Luusatula, lukkovirittimet ja hyvä tallan säätö takaavat vireen säilymisen, mikä on A ja O kun teet äänitystyötä.

Yritän tässä viikonlopusta äänittää yhdelle ostajaehdokkaalle kotosalla muutaman ääninäytteen, jotka voin laittaa tiedoksi sullekin jos kiinnostaa?

Joka tapauksessa kun etsit kitaraa äänitykseen, älä osta kaikkein halvinta, tai jos ostat niin vie se osaavan kitarapajan kautta, jotta laittavat sulle soittimen säädöt kohdalleen. Kielten korkeus, intonaatio ja kaulan kulma ovat kaikki asioita, jotka vaikuttavat vireisyyteen ja soitin mielekkyyteen. Äänityksen kannalta merkityksellistä on myös mikkien ja muun elektroniikan laatu, koska kaikki mahdolliset ylimääräiset hurinat olisi luonnollisesti mukava eliminoida.

Jos et tiennyt, niin yksikelaiset mikit yksinään hurisevat pääsääntöisesti aina jonkin verran, mitä taas kaksikelaiset eivät tee, sen sijaan kaksikelaisten luontainen soundi on selkeästi paksumpi ja esim etuastesäröä korostava verrattuna yksikelaiseen. Äänityshommiin varsinkin raskaampaan rockiin (lähtien jo ZZ top =) kaksikelainen on luonnollisempi valinta, mutta kauniit cleanit soolosoundit lähtee vain yksikelaisesta kaulamikistä...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
le pargo
20.10.2006 13:30:25
Duesenberg Starplayer TV (plus) http://www.duesenberg.de olis kyllä mun valinta sellaiseksi moneen taipuvana peruskitarana. Hinnat taitavat olla siellä 1200-1300€ paikkeilla. Semi-hollow rakenne liimakaulalla (kansi kuusta, kaula vaahteraa), jumbo-nauhat, kaulassa p90, tallassa humppari (plus ja whitley mallissa piezo-talla), bigsby tyylinen vibra, muodoiltaan yhdistelmä les paulia ja art decoa.. ja saksalaista laatua. Specsit ainakin kohdillaan ja kehuja saanut, tosin itsellä ei omakohtaisia kokemuksia.
alphamale
20.10.2006 13:44:44 (muokattu 20.10.2006 13:54:14)

Duesenberg Starplayer TV (plus) http://www.duesenberg.de olis kyllä mun valinta sellaiseksi moneen taipuvana peruskitarana. Hinnat taitavat olla siellä 1200-1300€ paikkeilla. Semi-hollow rakenne liimakaulalla (kansi kuusta, kaula vaahteraa), jumbo-nauhat, kaulassa p90, tallassa humppari (plus ja whitley mallissa piezo-talla), bigsby tyylinen vibra, muodoiltaan yhdistelmä les paulia ja art decoa.. ja saksalaista laatua. Specsit ainakin kohdillaan ja kehuja saanut, tosin itsellä ei omakohtaisia kokemuksia.

täysin offtopic mutta voi perskeles että näyttäis hienolta toi duesenbergin lentov!
http://www.duesenberg.de/duesenberg/en_sb_rocket.php

espanjassa näyttäis irtoovan alle tonnilla, voevoevoe

1125 saksan pojalla. huhuh...
Lahtelaista, totta kai Treeni loppuu ku sormetki
fox
20.10.2006 13:54:54

täysin offtopic mutta voi perskeles että näyttäis hienolta toi duesenbergin lentov!
http://www.duesenberg.de/duesenberg/en_sb_rocket.php

espanjassa näyttäis irtoovan alle tonnilla, voevoevoe

Vaan kyllä ne Duesenbergin tuotteet joita oon testiny, on hyviä ollu. Tuolla on joko virhe historiikki-osiossa tai sitte minä muistelen väärin.. Mullahan on itellä -82 TeleGator vibra yhessä omatekemässä.. En mä muista että se mikään "Tellybrator" olis ollut. No, ihan offari tämä. Sorry.
Tuohon vaan, että vähän uhkapelillä ja riskirajoilla mennään, jos studiokitaraks suositellaan jotain kokeilematonta/tuntematonta kitaraa, olkoon vaan vaikka kuinka lehdistössä positiiviset arviot saanut.. Samoin on noitten custom-keppien laita.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mhaarala
20.10.2006 21:41:06
Taidan jättää kuitenkin tässä vaiheessa sen himoitsemani LP:n vielä hankkimatta. On kuitenkin soundeiltaan vähän yksipuolinen, vaikka siinä onkin juuri "se" soundi. American Stratoa tuntuvat suosittelevan myös muusikkoystäväni - siis jos yhden hankkisi.

Jos Variaxin lisäksi tarvitsisi vielä jonkun, niin mikä se olisi? Kyllähän studioon kitaroita mahtuu :) Laadukkaat akustiset löytyy kyllä jo.

Jos ei tarvitse olla uusinta uutta, niin miksei sitten hanki käytettynä jotain Les Paul Studiota (tai Stankkua, tai Specialia tai..tai..) ja sen seuraksi jotain sopivaa Stratocasteria? Siinähän olisi silloin kaksi tavanomaista perustyökalua, millä selviää jo varsin pitkälle...

Yksi testaamisen arvoinen voisi olla myös Ibanezin SZ-sarjalaiset, ne vaikuttavat aikalailla hyviltä all-around-soittimilta. Eikä maksakaan mahdottomia...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
LamaAjanElvis
20.10.2006 22:03:35
American Deluxe Strato HSS-mikityksellä. Monipuolisuutta + noissa on häiriövapaat mikit jotka on kova sana läppärin tai muun elektroniikkasälän lähellä soitellessa.
Sormet lähtee soundista. VAROITUS: Patukointi vaarantaa impeytesi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)