Aihe: edullisemmat overiparit
1 2 3
varakeef
20.10.2006 10:42:37 (muokattu 20.10.2006 10:43:16)
Yksi tyhmä kysymys. Miksi noissa overeina käytettävissä mikeissä on lähes poikkeuksetta aina pieni kapseli?

No minä käytän lähes yksinomaan laajakalvoisia. Laajakalvoisia käytetään huomattavasti enemmän kuin vain poikkeuksellisesti, vaikka kai pienikalvoisia enemmän käytössä näkee. Kyse on ihan siitä, mitä hakee.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
20.10.2006 13:21:09
Mitä pienempi kapseli, sitä nopeammin se reagoi transientteihin. Sen takia pienikalvoiset toimivat perkussiivisissa soittimissa hyvin, mutta esim. laulussa ei niinkään. Toki isokalvoiset toimivat loistavasti myös overeina. Jossain shaker-rytmimuna osastossa taas pienikalvoiset on parempi ratkaisu. Vertaa itse kun pystyt. Ero on selkeä mutta vaikea näin kirjallisesti ilmaista... ehkä voisi sanoa että pienikalvoiset ovat napakoita ja kiinteämpisoundisia, isommissa on sitten leveyttä ja pehmeyttä.

Pienikalvoiset värittävät vähemmän, s.o. niissä on transparentimpi sointi. On helpompi saada kirkkaan ilman illuusiota peltien yläkertaan jos kapseli ei kauheasti väritä, vaikka samalla tietysti katoaa overien kokosetin-lämpöä.

Konkkamikillä ei kai pitäisi olla transientteihin reagoinnissa suoraa syy- ja seuraussuhdetta kapselin koolla. Konkkamikin kapseli kun on ikäänkuin rasia jonka päälle on pingotettu kalvo, ja se kalvo sitten ottaa paineen vastaan, niin pieni kuin isokin. Tän rakenteen herkkyydestä riippuu transienttitoisto, ja syy siihen että noissa tosiaan on eroa, on että pienikapseliset konkat rakennetaan tarkemmin koska ne tehdään kokonaan robottityönä, isot kapselit taas kootaan edelleen käsin.

Myöskin mitä isommasta kapselista on kyse, sitä enemmän kuvaan astuu off-axis -väritys. Kaikkien mikkien soundi on laajin, ja bassotoisto paras, keilan keskellä, ja tämä sitten häviää suuntakuvion laidalle mentäessä. Kuinka radikaali ero on, korreloi usein kapselin kokoon - ei aina, koska poikkeuksia on, mutta usein.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JoKo
20.10.2006 16:24:19
...kalvo sitten ottaa paineen vastaan, niin pieni kuin isokin. Tän rakenteen herkkyydestä riippuu transienttitoisto, ja syy siihen että noissa tosiaan on eroa, on että pienikapseliset konkat rakennetaan tarkemmin koska ne tehdään kokonaan robottityönä, isot kapselit taas kootaan edelleen käsin.

Mä olen ollut siinä luulossa että mitä pienempi kalvo, sitä nopeammin se reagoi. Isommat suhtautuu ääneen silleen "pyöreemmin"...
kivi
20.10.2006 16:41:42 (muokattu 20.10.2006 16:43:07)
Mä olen ollut siinä luulossa että mitä pienempi kalvo, sitä nopeammin se reagoi. Isommat suhtautuu ääneen silleen "pyöreemmin"...

Dynaamisissa mikeissä noin tietysti väistämättä onkin, ja miksei yleensä konkkamikeissäkin. Konkkamikeissä se ei vaan oo noin yksinkertaista, koska niissä ei oo minkäänlaista "kuormaa liikuteltavana" (vrt dynaamisen mikin kela/magneettihässäkkä, joka pitää saada tönittyä liikkeelle magneettikentän vastustuksen yli). Eli muuttujat on eri, eikä niitä välttämättä voi kapselin koosta päätellä.

Isommat mikit kyllä suhtautuu ääneen pyöreemmin, mutta transientteihin herääminen on toinen juttu.

Mun nähdäkseni. Onpa muuten vaihteeksi oikeesti mielenkiintoinen aihe.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mhelin
20.10.2006 22:59:02 (muokattu 20.10.2006 23:07:35)
Konkkamikkien eroista voisi ennemminkin argumentoida akselilla puikkomikit vs. isorunkoiset mikit (parempiakaan nimityksiä en nyt keksi). Se mikä on kapselin halkaisija millimetreissä on enemmän tai vähemmän sivuseikka. Elektroniikalla saa pienikalvoisen kuulostamaan isolta (esim. MXL 990) ja päinvastoin (Violet Black Knight). MXL:n mikeistä esim. em. MXL 990 on isorunkoinen ja MXL 991 puikko, molemmissa sama halkaisijaltaan 20mm kapseli. Akustisesti puikkomikit ovat huomattavasti avoimempia kuin "isokalvoiset" mikit joten niiden transienttitoisto on sen vuoksi huomattavasti parempi. Pienempikalvoinen mikki taas ei ole yhtä herkkä eli kohisee enemmän kuin isokalvoinen mikki (taikka siis kapseli). Kohina on ongelma etenkin noissa pienissä omneissa (DPA, B&K, Earthworks, Panasonic WM61A etc.). Kohinaa voi vähentää (ja ulostulotasoa nostaa) kytkemällä useita pienikalvoisia kapseleita rinnakkain (kandee kokeilla noilla halpiskapseleilla kun ne ei paljon maksakaan).
Kumiankka
21.10.2006 10:17:15
http://www.ee.ic.ac.uk/hp/staff/pnaylor/Loudspeakers.html

Tuolla joukossa oli yksi Philipsin patentista kertova paperi, jossa dokumentin lopussa on mielenkiintoinen lause mikrofoneihin liittyen. Taitaa eksyä aiheesta rakentelun puolelle.
mhelin
21.10.2006 11:12:30
http://www.ee.ic.ac.uk/hp/staff/pnaylor/Loudspeakers.html

Tuolla joukossa oli yksi Philipsin patentista kertova paperi, jossa dokumentin lopussa on mielenkiintoinen lause mikrofoneihin liittyen. Taitaa eksyä aiheesta rakentelun puolelle.

Mitenkänhän esim. tuon figure 9. stereo Bessel paneelin saisi käännettyä stereomikiksi. Niin joo, kääntää vain noiden puskureiden suunnan. Tosin tuo kuva on vähän huono kun siitä puuttuu summausasteet kokonaan. Mutta Philipsillä on näköjään keksitty miten monesta pienestä elementistä (esim. Tangbandeista, www.hzh-audio.com) saa pistemäisen säteilijän simppelisti (ilman DSP yms. systeemeitä). Hyvä linkki, kiitoksia.
husvan
23.10.2006 19:38:34
Pakko taas muistuttaa niistä yhden euron elektreettikapseleista. Panasonic tekee, ja moni muukin.

Mistä tän rakennukseen vois löytää ohjeet. Ilmeisesti ei mikään mahottoman vaikee juttu että saattais tälläseltä vähän tumpelommalta onnistuu?
Halsu
23.10.2006 22:21:32

Mistä tän rakennukseen vois löytää ohjeet. Ilmeisesti ei mikään mahottoman vaikee juttu että saattais tälläseltä vähän tumpelommalta onnistuu?

Minimissään voi riittää kun panee patterin sarjaan kapselin kanssa. Phantomsyötöt sun muut vaatii jo hieman kolvikättä... tällaisen löysin:

http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html

Kävin tuossa taannoin hakemassa muutaman kapselin bebekiltä kun satuin kävelemään ohi, 2€ kpl. Noita kytkentöjä en oo vielä ehtinyt kokeilemaan...
CU -- Eki
dewil
23.10.2006 22:51:19

Minidisk antaa noille just sopivan jännitteen. Eiku piuhat kii ja menox.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
husvan
23.10.2006 23:44:47
Ok täytyypä kokeilla kuhan sais hankittua osat.. Raha ei onneksi ole tällä kertaa esteenä.
varakeef
24.10.2006 16:14:57
Minidisk antaa noille just sopivan jännitteen. Eiku piuhat kii ja menox.

Minidiskistä tulee siis ministereoplugi. Jos siihen nyt liittäisin kaksi mikkikapselia (jotka siis menevät fyysisesti styroxisen kampauspään korviin), niin mitkä karvat menisivät mikkikapselien mihinkin karvoihin?

Mikkikapseleista näyttää lähtevän kaksi piuhanpätkää, plussa ja miinus. Miniplugipäällä varustetusta piuhasta erkanee taas kaiketi toisen kanavan plussa ja miinus ja toisen kanavan plussa ja miinus. Miniplugin kannassa (sleeve) oleva osuus lienee yhteinen molemmille mikeille vai miten tämä nyt menee?

Tulkitsenko nyt edellä olevan linkin kuvaa oikein: plugin kärjestä mennään vasemman mikin plussaan, rinkulasta oikeanpuoleisen mikin plussaan ja kannasta molepien mikkien miinuksiin.

For the devices which use "plug-in power" the electret capsules are wired in the following way to the microphone connector:
dewil
24.10.2006 16:25:04

Tulkitsenko nyt edellä olevan linkin kuvaa oikein: plugin kärjestä mennään vasemman mikin plussaan, rinkulasta oikeanpuoleisen mikin plussaan ja kannasta molepien mikkien miinuksiin.

Juurikin näin.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
tiku
25.10.2006 14:42:36
... ja tällaisenkin kolmannen polven stadilaisen piti muuttaa Pohjanmaalle päästäkseen taas rehellisesti omanarvontuntoisten ihmisten seuraan.

Tervetuloa Kivi!!!
"Minoon meiltä ja muut meirän krannista, enkä mä tapojani heti ryhyry muuttamahan jos ny vähän suuremmas kirkonkyläs asioolla pyärährän. Ihimisiä ne sielläki vaan on, enkoo viälä miästä nähäny joka ei puukkohon kaaru..."

Tämähän on mielenkiintoinen ketju.Minä tällääsenä alan "vakavana harrastelijana" oikein lämpenin keskustelusta.
Onko joku tehnyt oikein "kunnon" äänityksiä noilla itse rakentamillaan mikeillä?
Äänitteen laatu, jos on?
kivi
25.10.2006 15:32:58
Tämähän on mielenkiintoinen ketju.Minä tällääsenä alan "vakavana harrastelijana" oikein lämpenin keskustelusta.
Onko joku tehnyt oikein "kunnon" äänityksiä noilla itse rakentamillaan mikeillä?
Äänitteen laatu, jos on?

Kuusi vuotta jo on lakeutta kattottu täs, että ihan tuoreesta muutosta ei ole kyse. Vaikka hetkihän se Pohojammaalla vasta on.
:-D

Mulla on tuollainen muutaman markan elektreeteistä tehty stereomikki, sinne meni sisään kaksi kapselia, ja muistaakseni kondensaattorit ja vastukset, sen jälkeen se osasi stereonakin ottaa sen 3,5 voltin pikku-phantomin esimerkiksi Sonyn MD ja C-Walkmaneista.

Ääni on niin hyvä kuin kapselin istutus on, ja siltä osin tuotekehittely on mulla vielä pahasti kesken. Itse koversin kapseleille kolot korkkiin, eli tein samppanjapullon korkista "keinopään" ja kyllä sillä livenä ihan hyvin äänittää. Ulkomuotonsa vuoksi vain tuo mikki on saanut kavereilta liikanimen 'äänittävä anustappi'.
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
25.10.2006 16:21:56
Mulla on tuollainen muutaman markan elektreeteistä tehty stereomikki, sinne meni sisään kaksi kapselia, ja muistaakseni kondensaattorit ja vastukset, sen jälkeen se osasi stereonakin ottaa sen 3,5 voltin pikku-phantomin esimerkiksi Sonyn MD ja C-Walkmaneista.

Tuossahan juuri äsken todettiin, että kapselit osaisivat ottaa virtansa suoraan md:stä ilman konkkia ja vastuksiakin.
kivi
25.10.2006 19:39:45
Tuossahan juuri äsken todettiin, että kapselit osaisivat ottaa virtansa suoraan md:stä ilman konkkia ja vastuksiakin.

Mä luin sen kyllä, mutta puutteellisen elektroniikkaymmärtämykseni rajat tulivat vastaan.

Anyway, kun ostin kapselit RadioDuosta, kiltti myyjä piirsi mulle niiden datasheetiin kytkiksen, kolvailin sen mukaan, ja hyvin toimi. Olisiko toiminut ilman, sitä en tiedä kun en ole kokeillut. Ehkä olisi?

Joku muu osaa vastata varmasti paremmin.
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
25.10.2006 22:53:26 (muokattu 25.10.2006 22:55:24)

Mä luin sen kyllä, mutta puutteellisen elektroniikkaymmärtämykseni rajat tulivat vastaan.

Anyway, kun ostin kapselit RadioDuosta, kiltti myyjä piirsi mulle niiden datasheetiin kytkiksen, kolvailin sen mukaan, ja hyvin toimi. Olisiko toiminut ilman, sitä en tiedä kun en ole kokeillut. Ehkä olisi?

Joku muu osaa vastata varmasti paremmin.

Mikäli oikein tulkitsin tuota sivua johon ylempänä linkkasin, se ylimääräinen elektroniikka on siinä siksi, että saadaan mikille parempi impedanssi ja signaalikohinasuhde.

Voi vetää pitemmän piuhan soundin huononematta. Tuo suora kytkentä ilmeisesti toimii vaan lyhyillä piuhoilla kunnolla.
CU -- Eki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)