Aihe: Lattaliitin(apiko?) kaiuttimeen, koko?
1
JuSu
20.10.2006 09:20:41 (muokattu 20.10.2006 09:50:19)
Moe!

Tarvisi kaappi piuhoittaa uusiksi, ja tarkoitus oli tänään käydä ostamassa otsikonmukaisia liittimiä hommaan. Enpä vaan hölmönä älynnyt, että tokihan noita on erikokoisia. Tänään piti töitten jälkeen mennä ostamaan, mutten siis ymmärtänyt etukäteen mittailla.

Minkä kokoisia tarvitsen, onko kellään hajua, vai riittääkö, että ostan silmämääräisesti sopivia?

Toisaalta, jos menen musaliikkeestä ostamaan, niin siellä varmasti tietävät, mutta maksanko maltaita?

Vastaukset säästäisivät minulta ylimääräisen reissun treenikselle ja takaisin, joten kiitos etukäteen!

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
okoranta
20.10.2006 09:52:04

Jos tarkoitat elementin ja johtojen yhdistämistä, niin kaupan perusvalikoimassa on yleensä kahta eri leveyttä, leveä ja kapea. Ja yleensä se leveä passaa kitarakaappeihin ja kapea autokaiuttimiin. huomioikaa painoarvo sanalle yleensä.

Mutta jos sulla on jotain johtojen yhdistämistä toisiinsa, niin sitten se on ihan makuasia, millaista kokoa käytät.
soundi lähtee Harlikasta ja satasen combosta
Insane Kane
20.10.2006 10:05:57
6.3mm sopii.
LUJEMPAA!!
losli
20.10.2006 10:41:30 (muokattu 20.10.2006 10:43:53)
Eräs ammattimies neuvoi taannoin minua että juotos olisi tässäkin tapauksessa paras vaihtoehto. Noudatin sitä ohjetta, lisäten tosin vielä vedonpoistot kaapin sisään. Juotoksessahan tuo johdin ei ole niin hyvin tuettu siitä liitoskohdasta eteenpäin kuin pikaliittimissä. Kaikki kaupalliset valmistajat näyttävätä näitä pikaliitoksia suosivan. Siitä toki saadaan väittelyä aikaan että miksi niin tehdään.

Itse en osaa sanoa paremmuudesta mutta juottaminen on luultavasti valmistajalle hintavampaa touhua.
JuSu
20.10.2006 10:53:30
Itse en osaa sanoa paremmuudesta mutta juottaminen on luultavasti valmistajalle hintavampaa touhua.

No tiedä tuosta... Eilen avasin Hughes&Kettnerin Custom -sarjan 4x12" -kaapin, joka menee mielestäni luokkaan 'vähän laadukkaampi komero', hintaa tonnin pintaan uutena. Siellä oli liitokset tehty eristetyillä liittimillä varsin siististi.

Avasin myös Framuksen CS 212 -kaapin. Siellä oli kuudesta liitoksesta neljässä liitin, ja kaksi oli juotettu suoraan elementtiin ilman mitään selvää logiikkaa. Myös liittimelliset kytkennät oli vielä lopuksi juotettu kiinni. Yleisilme vähemmän siisti, mutta silti toimiva.

Ylipäätään tuo Kettusen komeron työn laatu vaikutti paremmalta, sisältä päin tarkastellen. Toki hintaluokka on myös aivan toinen.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Limes
20.10.2006 17:14:52
Oikea koko on 0,205 tuumaa eli abou 5,207 mm
Ja tätä välikokoa ei oikein tunnu Suomesta löytyvän, no oli muutakin
tilluuta Ameriikan kirkolta. Mitään järkeä ei ole erikseen tilata, sehän on selvää.
Mutta nyt niitä on niin että piisaa...
oiva tumpeloinen
20.10.2006 17:38:42
Eräs ammattimies neuvoi taannoin minua että juotos olisi tässäkin tapauksessa paras vaihtoehto. Noudatin sitä ohjetta, lisäten tosin vielä vedonpoistot kaapin sisään. Juotoksessahan tuo johdin ei ole niin hyvin tuettu siitä liitoskohdasta eteenpäin kuin pikaliittimissä. Kaikki kaupalliset valmistajat näyttävätä näitä pikaliitoksia suosivan. Siitä toki saadaan väittelyä aikaan että miksi niin tehdään.

Olet näköjään varman päälle laittanut. =)

Kyllä mä olen aina ihan vain pikaliitoksia noissa käyttänyt. Helppouden takia lähinnä. Jos tulee vaihdettua elementti, niin eipä tarvitse kolvinkin kanssa vielä sohimaan. Eipä ole vielä tähän päivään mennessä ongelmia ilmennyt. Tuon vedonpoiston ideaa mä en oikein näe kaapin sisuksissa. Ei ole tietenkään ensimmäinen kerta, kun tyhmyyteni paljastan......
Spike
20.10.2006 17:49:39
Tuon vedonpoiston ideaa mä en oikein näe kaapin sisuksissa. Ei ole tietenkään ensimmäinen kerta, kun tyhmyyteni paljastan......

Ehkä sitten jos on takaa avoin kaappi, niin voi olla fiksua laittaa. Suljetussa ei varmaan ole mitään hyötyä.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
pekurides
20.10.2006 23:43:02

justiinsa samaa olen funtsinut kun aina olen suosinut kunnon juotoksia ja nyt tuli kokeiltua abikoja kun koklasin eri elementtejä ja semmonen tunne jäi että jotain saundista puuttuisi.....

Eihän tuo abikoliitos(vrt.kylmäjuotos) voi olla yhtä hyvä kuin kunnon juotos joka karvalla.

"ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki" ni tuntuu vähän hölmöltä ku mäkin johdotin kaapin uusiksi 2.5mm narulla ja sitten siellä välissä onnettomat abikot!!!

Luulen että pikkuvolumeilla eroa ei huomaa, mutta kun virtaa lisätään ni... sama homma kun muutin 0.75mm piuhat 2.5mm ni tuli heti lisää ryhtiä ja potkua.

FAKTAA KEHIIN PLIIS!
Tunteella päin vittua.
losli
22.10.2006 20:10:55 (muokattu 22.10.2006 20:12:34)
Olet näköjään varman päälle laittanut. =)

Tuon vedonpoiston ideaa mä en oikein näe kaapin sisuksissa. Ei ole tietenkään ensimmäinen kerta, kun tyhmyyteni paljastan......

Vaikka onkin takaa avoin kaappi niin en mä sitä vedonpoistoa ihmisiä tai eläimiä varten laittanut. Pistin aika jöötiä kaapelia sinne ja ajattelin että kun sitä kaappia roudaillaan niin se kaapeli roikkuu ja pyörii siellä sisällä ja sitten pikkuhiljaa murtuu siitä juotoksen tyvestä. Pistin siis molemmat päät, sekä jakin että elementin pään, heti siitä juotoksen jälkeen hiukan kiinni. Voi olla turhaakin mutta mielenrauha säilyy. :-)
Murgo
23.10.2006 06:49:19 (muokattu 23.10.2006 06:49:49)

Vaikka onkin takaa avoin kaappi niin en mä sitä vedonpoistoa ihmisiä tai eläimiä varten laittanut. Pistin aika jöötiä kaapelia sinne ja ajattelin että kun sitä kaappia roudaillaan niin se kaapeli roikkuu ja pyörii siellä sisällä ja sitten pikkuhiljaa murtuu siitä juotoksen tyvestä. Pistin siis molemmat päät, sekä jakin että elementin pään, heti siitä juotoksen jälkeen hiukan kiinni. Voi olla turhaakin mutta mielenrauha säilyy. :-)

Ei välttämättä yhtään huono idea, varsinkaan painavilla kaapeleilla, ainakin ajoneuvokäytössä tahtoo juotoksen ongelmana olla murtuminen ajan mittaan siitä kohdasta missä tinaus loppuu, kun taivutus tapahtuu lyhyellä matkalla. Riippuu tietysti roudauksen määrästä myös,mutta taas näitä että miksei tekisi, kun ei paljoa maksa ja itselleen tekee mieluummin vaikka vähän ylimääräistäkin työtä :) Mielestäni tällainen yksityiskohtien miettiminen ja "tarpeetonkin" varman päälle tekeminen juuri erottaa huippulaadun massatuotteesta!
Värkkäily on nastaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)