Aihe: Triton vs Fantom-S
1 2 3 4 5 6
HK
21.11.2003 15:53:52
Hommaa perhana joku aito analogifiltteri jos ei kelpaa. Etkö voi muka prosessoida Kontaktia Modularin läpi?

Luulisin ymmärtäväni mitä Juho tuossa ajaa takaa. Itsellä ainakin on se vika, että kyllä erillinen rauta tuntuu aina jotenkin paljon luotettavammalta ja luontevammalta käyttää. Tuppaa pinna palamaan aina pitemmän päälle tietokoneen softiin. :)
Peltikorva puupäässä.
Juho L
21.11.2003 15:56:45
Hommaa perhana joku aito analogifiltteri jos ei kelpaa. Etkö voi muka prosessoida Kontaktia Modularin läpi?

Vähän kehno, kun pitäisi sitten olla globaali filtteri, eli ei ole jokaiselle äänelle omaa filtteriä. Ja tuolla A4000:lla saa ihan mielenkiintoisia manipulaatioita tehtyä + HW-efektit.
Progella ei ole mitään tekemistä edistyksen kanssa. Proge on vain nimike 60-/70-luvun taiderockille.
Jabbe
21.11.2003 16:03:38
Vähän kehno, kun pitäisi sitten olla globaali filtteri, eli ei ole jokaiselle äänelle omaa filtteriä. Ja tuolla A4000:lla saa ihan mielenkiintoisia manipulaatioita tehtyä + HW-efektit.

Ååkåå. Mut toisaalta taas tohon A4000:n ei hirveästi sampleja mahdu ainakaan kerralla. Ja saahan SW:llakin tehtyä vaikka minkälaista manipulaatiota kun hommaa vaan läjän plugeja.

Pistetään sit vertailu, filtteritesti Motif ES vs. A4000:n vs. Kontakt, jooko? Nähdäänpähän et onko HW parempaa ku SW ja et paljonko laatu maksaa..
Juho L
21.11.2003 16:09:12
Pistetään sit vertailu, filtteritesti Motif ES vs. A4000:n vs. Kontakt, jooko? Nähdäänpähän et onko HW parempaa ku SW ja et paljonko laatu maksaa..

Tuossa A4000 on varmaankin samoja filtterialgoritmeja kuin perus-Motifissa. Mutta kokeillaan sitten.
Progella ei ole mitään tekemistä edistyksen kanssa. Proge on vain nimike 60-/70-luvun taiderockille.
HK
21.11.2003 16:11:39

Filttereistä viis, mutta heitetäänpä tähän mukaan kysymys Jabbelle, että mitäpäs mieltä olet Motifin koskettimistosta?
Peltikorva puupäässä.
Jabbe
21.11.2003 16:21:22 (muokattu 21.11.2003 16:26:45)
Filttereistä viis, mutta heitetäänpä tähän mukaan kysymys Jabbelle, että mitäpäs mieltä olet Motifin koskettimistosta?

Classicissa ainakin on tosi jees. Pistin just vanhan D50:n (jossa on toistaiseksi paras synatatsi mitä on tullut vastaan) tähän Motifin alle, teen vertailua. Eli siis soitan Motifia molemmilla, D50 kytketty midillä Motifiin.

Ensireaktio oli aika outo, kun on nyt viikon soitellut tuolla Motifilla. D50:n koskettimissa tuntuu olevan paljon jäykemmät jouset ja pehmeämpi tatsi. D50:llä onnistuu paremmin dynamiikan säätely, mutta Motifilla on helpompi soittaa kovaa. D50 ei tunnu lähettävän tarpeeksi suurta velocityä Motifiin, joten soitto kuulostaa hirmu tuhnulta. Molemmissa on kyllä hyvä tatsi, mutta alan pikkuhiljaa tykätä tästä Motifista enemmän.

Motifin koskettimisto on aavistuksen verran äänekkäämpi. Se on myös jotenkin muovisemman tuntuisempi, kun taas D50:ssä on pehmeät, lähes pyöreiltä tuntuvat koskettimet. Motifin koskettimilla on kuitenkin nopeampi palautus, D50 tuntuu olevan vähän jäykkä. Voi toki olla iästäkin kiinni, 15v vanha kone kuitenkin.

Eli kyllä, Motifissa on hyvä koskettimisto. Olenko väärässä, vai onko jopa sama kuin muinaisessa DX7:ssa?

Koskettimien lisäksi vertailen myös kontrollereita, eli pitchiä ja modulaatiota. Rolandissahan on tyypillisesti Pitch stick (eli molemmat samassa) kun taas Yammussa kaksi rullaa. Tykkään pitchistä enemmän sivuttaissuunnaassa, mutta D50:n stickin modulaatio on ehkä n. 2mm säätövaraa (siis joustaa vain vähän ylöspäin), eli modulaation määrää on lähes mahdoton säädellä, ts. lähettää käytännössä arvoa 0 tai 127, kun taas Motifin modulaatiopyörällä voi helpommin säätää muitakin arvoja. Pitchbendaaminen taas on D50:llä paljon mieluisampaa, en ole jotenkin tottunut tökkimään tuota pyörää ylösalas, vaan sivusuunta tuntuu luontevammalta. Mutta toivottavasti tuo on tottumiskysymys.
Juho L
21.11.2003 16:26:19
D50:llä onnistuu paremmin dynamiikan säätely, mutta Motifilla on helpompi soittaa kovaa.

Niin. Minusta siinä Motifissa oli ihmeellisesti kaikki se jäykkyys tiivistetty muutamalle ensimmäiselle millille ja siitä eteenpäin oli ihan löysä se kosketin. Vähän kummallinen koskettimisto, mutta ei mikään huono.
Jabbe
21.11.2003 16:28:29 (muokattu 21.11.2003 16:33:52)
Niin. Minusta siinä Motifissa oli ihmeellisesti kaikki se jäykkyys tiivistetty muutamalle ensimmäiselle millille ja siitä eteenpäin oli ihan löysä se kosketin. Vähän kummallinen koskettimisto, mutta ei mikään huono.

Juuri tuota meinaan. D50 on paljon tasaisesti jäykempi. Kuitenkin D50 on ehkä vähän turhankin jäykkä.

Lyhyesti: Oon aina tykänny D50:n synatatsista tosi paljon. Mut nyt ensimmäistä kertaa tuntuu, että se on kohdannut voittajansa...

EDIT: Tekis mieli kokeilla tuota ES8:a. Meillä on koululla Yammun paras Clavinova ja PF1000, mut en jotenkin tykkää niiden tatsista. Tai siis yleensäkin syntikoiden "pianotatsit" jää tosi paljon oikealle pianolle/flyygelille, joten sinänsä aika turhia jos vaan on oikea piano käytössä.

Voisikin oikeastaan ostaa Motif ES7:n, ei tarvitsisi mitään toista tasoa hommata. Pärjäisi yhdellä lankulla, hieman painavempi roudata mutta eipähän toisaalta olisi muuta roudattavaa.
HK
21.11.2003 16:35:48
No, toivottavasti es-mallissa on sitten sama koskettimisto. Jos tuo nimittäin on DX7:n tuttu ja turvallinen niin pitäisi ainakin kestää rääkkiä kivasti. Korgin M1:sellä nimittäin tuli aikanaan soiteltua aika paljonkin, ja siinä käsittääkseni oli juurikin Yamahalta ostettu koskettimisto, sama kuin DX7:ssa.

Juuri tuota nopeampaa palautusta kaipaan tuossa nykyisessä virus kb:ssäkin.
Peltikorva puupäässä.
samulijp
22.11.2003 01:55:59 (muokattu 22.11.2003 02:05:44)
Juuri tuota nopeampaa palautusta kaipaan tuossa nykyisessä virus kb:ssäkin.

Mullakin on ongelma sormien kanssa kun ovat niiin nopeet ettei meinaa koskettimet keretä ylös kun painelen jo takasin alaspäin ;)

Mikset Jabbe mee kokeileen sitä ES:ää? Classic on IMHO ihan eri kiesi.

Ehkä toi kutonen riittäis jos sen pidemmän elektron hommaa. Seiskaa ei jaksais enään pahemmin liikutella mihinkään.

Olispa tommonen NL2:sen painonen motiffi :)

Mites muuten se ES:n voice editori (?). Onko kuinka näppärä softa? Pääseekö näytön näpräämisestä eroon?
Toi USB 1.0 on kyllä tosi syyhky... =(
Jabbe
22.11.2003 12:04:44
Mullakin on ongelma sormien kanssa kun ovat niiin nopeet ettei meinaa koskettimet keretä ylös kun painelen jo takasin alaspäin ;)

Joo. Mut ihanpa oikeasti, noi Motifin koskettimet tuntuu tosi hyviltä kaikin puolin.

Mikset Jabbe mee kokeileen sitä ES:ää? Classic on IMHO ihan eri kiesi.

Minnekäs menet? Kato kun mä tilasin joskus syyskuun lopussa sen ES:n, ja sen toimitukset näköjään vähän kestää tänne peräpohjolaan. Siks mulla on nyt tää Classic väliaikaisesti. Eiköhän se ES siinä viikon parin päästä tule, ja sen sitten varmaan myös ostan.

Ehkä toi kutonen riittäis jos sen pidemmän elektron hommaa. Seiskaa ei jaksais enään pahemmin liikutella mihinkään.

Juu, kutonen riittäis joo jos Electron hommaa, mut ei ihan taida olla Electroon varaa. Äh, mut tarvii kuitenkin 2 koskettimistoa joten kai se on järkevämpää ottaa ES6 ja sit joku pidempi koskettimisto toiseksi tasoksi. Electro 73:n ottaisin mielelläni juu, mutta eihän tuo edes paljoa maksakaan... :/

Olispa tommonen NL2:sen painonen motiffi :)

Juu. Eikun vielä parempaa, sellainen kokoontaitettava Motif joka mahtuu taskuun ja sitten avatessa voi vielä valita, että minkä koon versiota tarvitsee. :D

Mites muuten se ES:n voice editori (?). Onko kuinka näppärä softa? Pääseekö näytön näpräämisestä eroon?
Toi USB 1.0 on kyllä tosi syyhky... =(

On se joo ihan näppärä mitä kokeilin. Classicissa on se ongelma että ei voi Performanceja editoida, mutta kuulemma ES:n editorilla voi. On se kyllä siitä hyvä, että mahtuu näytölle paljon kamaa. Ja vasta tuota editoria käyttäessäni huomasin, miten syvä tuo Motif oikeasti on, näpräysvaraa on vaikka kuinka paljon. Ja kunhan vielä ES:n uusittu soundimoottori ja filtterit heitetään soppaan, niin ei paljoa enää valittamista...
Fuzzy Boner
22.11.2003 12:18:15
Mää vedin eilen keikan Yamaha S-90:sellä. Mun mielestä oli aika paska pianosoundi siinä. (Äänimiehet olivat samaa mieltä) Muita soundeja ku pianoja en kokeillu. Häviää Rolandin vastaavalle 100-0. Ehkä Jabbe siin uudessa MOTIFfissa on parempi. Toivon mukaan
Hitsari on rakojen herra
Jabbe
22.11.2003 12:21:18 (muokattu 22.11.2003 12:21:44)
Mää vedin eilen keikan Yamaha S-90:sellä. Mun mielestä oli aika paska pianosoundi siinä. (Äänimiehet olivat samaa mieltä) Muita soundeja ku pianoja en kokeillu. Häviää Rolandin vastaavalle 100-0. Ehkä Jabbe siin uudessa MOTIFfissa on parempi. Toivon mukaan

Joo, Motif ES:ssä on eri soundi, mut tuon S90:n pianon saa mukana tulevalla CD:llä jos haluaa sitä käyttää. Mutta eiköhän tuo uusi piano ole vähän parempi.. Toivon mukaan.

Oliko Toivo muuten se äänimies siellä eilen vai kuka se on?
Fuzzy Boner
22.11.2003 12:24:12
Joo, Motif ES:ssä on eri soundi, mut tuon S90:n pianon saa mukana tulevalla CD:llä jos haluaa sitä käyttää. Mutta eiköhän tuo uusi piano ole vähän parempi.. Toivon mukaan.

Oliko Toivo muuten se äänimies siellä eilen vai kuka se on?

Jabbe; oliks sä se joka olit mukana "UJO PIIMÄ" ja "KILON POLIISI" -kirjoitusryhmässä? Mut nyt, moiro!
Hitsari on rakojen herra
Jabbe
22.11.2003 12:38:02
Jabbe; oliks sä se joka olit mukana "UJO PIIMÄ" ja "KILON POLIISI" -kirjoitusryhmässä? Mut nyt, moiro!

Mä en päässy siihen kun mun jutut oli liian huonoja... moro!
Notefix
22.11.2003 12:41:12 (muokattu 22.11.2003 12:41:46)

Häviää Rolandin vastaavalle 100-0. Ehkä Jabbe siin uudessa MOTIFfissa on parempi. Toivon mukaan

Mä olen Fuzzyn kanssa tästä vähän eri mieltä...soitin jollain Futon tai Fanton Rolandilla pianot johonkin ja en digannut yhtään...aivan liian pehmyt soundi mun makuun. Sikäli kummallista koska aikoinaan musta Rolandeissa oli parhaat pianosoundit. Nojoo, ehkä tää on taas makuasiaa tai jotain muuta zeniä...joo, jatkakaa...tai tehkää musaa...ei se laitteista oo kiinni.
Jabbe
22.11.2003 13:46:17
tehkää musaa...ei se laitteista oo kiinni.

Siinäpä se pointti tuli. Laitteet vaikuttaa vaan siihen, miten hyvää jälkeä on mahdollista saada, mutta vähemmänkin hyvillä laitteilla voi tehdä tosi hyvää musaa, eli ei muuta kuin tekemään. :)
Fuzzy Boner
22.11.2003 13:55:40
Mä olen Fuzzyn kanssa tästä vähän eri mieltä...soitin jollain Futon tai Fanton Rolandilla pianot johonkin ja en digannut yhtään...aivan liian pehmyt soundi mun makuun. Sikäli kummallista koska aikoinaan musta Rolandeissa oli parhaat pianosoundit. Nojoo, ehkä tää on taas makuasiaa tai jotain muuta zeniä...joo, jatkakaa...tai tehkää musaa...ei se laitteista oo kiinni.

Nimenomaan. Joo tai siis toi jammu kuulosti tosi kilkattavalta eilen, mut makuasioitahan nämä. (itseasiassa oli aika david paichmainen soundi; ilmankos note oli eri mieltä, heh)
Soitto on kyllä semmonen juttu mihin kannattaa keskittyä. Monilta kamafriikeiltä se unohtuu, eli itse musiikki...
Hitsari on rakojen herra
Jabbe
22.11.2003 14:22:02
Soitto on kyllä semmonen juttu mihin kannattaa keskittyä. Monilta kamafriikeiltä se unohtuu, eli itse musiikki...

...Ja toisille se musanteko meinaa muutakin kuin pelkkää soittamista. Eihän sitä muuten Motifilla mitään tekisi. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)