Alpertti 18.10.2006 19:12:45 | |
---|
Laitoinpa bassooni (Epiphone Allen Woody Signature Bass) alkuperäisten kielien tilalle uudet Pyramid Gold Pure Nickel Flat Wound -kielet. Kummastelen vain sitä, että se kielien päissä oleva semmonen lankapunos (vai miksi sitä kutsutaan?) ylettää tallapalan päälle. Normaaliako? En vain ole näissä bassoasioissa niin kauhian kokenut ja tietäväinen.. (yritin kyllä pikaisesti haullakin etsiä vastausta) :P Jokatapauksessa aikaisemmissa kielissä näin ei ollut; se lankapunos oli lyhyempi. D ja G -kielten saundi on ihan jees, oikeastaan todella hyvä; jotenkin laulavampi mutta pehmeämpi kuin ennen. A ja E -kielelissä on todella lyhyt sustain, tuntuu melkein lyömäsoittimelta. Sinäänsä kyllä jännä saundi, mutta mutta oudoksuttaa sustainittomuus + ohuemmat ja paksummat kielet on vähän kuin eri satsia (korjautuuko soittamalla?). Vai onko mulla bassossa vain kiinni nyt väärät kielet (olen kyllä kuullut kyseisessä mallissa joidenkin käyttävän yllämainittua kielilaatua)? Mikään ei ole pakko |
Royal Banzai 18.10.2006 19:40:22 | |
---|
Erityisesti ala-E:n lyhyt sointi johtuu ihan lyhytskaalaisen soittimen rakenteesta, tuppaa kaikissa olemaan sama. Sitä lankapunosta kannattaa kuoria pois niin, ettei sitä ole enää satulan ja kielen välissä, sillä sekin voi johtaa sustainin vähenemiseen. Olisi muuten kiva kuulla kokemuksia tuosta ko. bassosta, aikanaan kovastikin harkitsin moisen ostamista... |
Alpertti 18.10.2006 20:05:51 (muokattu 18.10.2006 21:14:24) | |
---|
Erityisesti ala-E:n lyhyt sointi johtuu ihan lyhytskaalaisen soittimen rakenteesta, tuppaa kaikissa olemaan sama. Sitä lankapunosta kannattaa kuoria pois niin, ettei sitä ole enää satulan ja kielen välissä, sillä sekin voi johtaa sustainin vähenemiseen. Olisi muuten kiva kuulla kokemuksia tuosta ko. bassosta, aikanaan kovastikin harkitsin moisen ostamista... Joo E -kielen sustain oli lyhyt jo aikaisemmilla kielillä, muttei näin lyhyt. Kokeilen siis tuota kuorimiskikkaa kun ehdin. Pidän kyllä paljon Woody -basson saundista, sellanen syvä ja pyöreä, jossa yksinään soitettaessa (kotona toi onneton 30w combo, harjotuksissa ja todella satunnaisilla pienimuotoisilla keikoilla tullut soiteltua vähän milloin milläkin lainakamoilla, pitäis satsata omiin) kuuluu aavistus flangerimaista metallisuutta (vai miten sitä kuvais). Noiden lähekkäin olevien mikkien saundi ei hirvesti eroa toisistaan, mutta luonnollisesti "keskimikki" on yleispätevämpi. Itse pidän eniten lievästä "vaihevirhesaundista", eli molemmat mikit täysille (ja tone puhtaana eli täysin kirkkaana), joka on siis varsin lievä johtuen äänennappaajien läheisyydestä. Tuo on varmasti mikrofonien plus tuon molempimikkiasetuksen yhteistulos, mutta tosiaan kuulostaa kuin olisi joku efekti lievästi päällä. Bändisoitossa siihen ei kiinnitä huomiota, vaan kuulostaa vaan lievästi persoonalliselta, ei kuitenkaan liian erikoiselta. Väittäisin että tähän hintaan ei saa näin persoonallista sointia, joka on kuitenkin suunniteltu hyvin, ainakin näin kuvittelisin (mutta niinhän aina kaikki kääntää omat ostoksensa hyviksi ;) ) Edit: Tuo metallinen flangerimaisuus on näillä flatwoundeilla jonkun verran miedompi. Mikään ei ole pakko |
Alpertti 18.10.2006 21:22:35 | |
---|
Äkkiä piti mennä koklaan kuorimista, kyllä se vähän autto asiaan. Pitää nyt soitella ja tunnustella miltä tuntuu ja miten tottuu. Hmm... jospa lainailis kompuraa ja kokeilis sitä basson jatkoksi. Tai sitten vanhat kielet takasin jos ei tunnu hyvältä. Kyllä tää tästä... Mikään ei ole pakko |
Royal Banzai 18.10.2006 22:25:48 | |
---|
Onhan siinä sekin pieni mahdollisuus, että kielet on jollain tapaa vialliset, jos ei meinaa soida sitten millään. Toisaalta flatwoundit on luonteeltaan muutenkin enemmän sitä tömps-tömps osastoa. |
Wilkeson 18.10.2006 23:09:14 | |
---|
Erityisesti ala-E:n lyhyt sointi johtuu ihan lyhytskaalaisen soittimen rakenteesta, tuppaa kaikissa olemaan sama. Sitä lankapunosta kannattaa kuoria pois niin, ettei sitä ole enää satulan ja kielen välissä, sillä sekin voi johtaa sustainin vähenemiseen. Olisi muuten kiva kuulla kokemuksia tuosta ko. bassosta, aikanaan kovastikin harkitsin moisen ostamista... moi. mitä se lankakudos vaikuttaa? mix se vaikuttaa??? ja vielä miten? saax sil paljonki sustainii lisää? noin about paljonko? ikinä kuullu tosta konstista.Pakko testaa itekki heti! |
Royal Banzai 18.10.2006 23:16:51 (muokattu 18.10.2006 23:18:08) | |
---|
moi. mitä se lankakudos vaikuttaa? mix se vaikuttaa??? ja vielä miten? saax sil paljonki sustainii lisää? noin about paljonko? ikinä kuullu tosta konstista.Pakko testaa itekki heti! Siis jos sitä kudosta on kielen päällä vielä satulan kohdalla tai kielen värähtelevällä osalla niin se saattaa poistaa sustainia. Se, että sitä on viritystappien ympärillä, ei haittaa mitään. Älä nyt ainakaan ala mitään lankoja kutomaan kieliesi päälle ;) |
Wilkeson 18.10.2006 23:23:06 | |
---|
Siis jos sitä kudosta on kielen päällä vielä satulan kohdalla tai kielen värähtelevällä osalla niin se saattaa poistaa sustainia. Se, että sitä on viritystappien ympärillä, ei haittaa mitään. Älä nyt ainakaan ala mitään lankoja kutomaan kieliesi päälle ;) joo en osaa kutoo ja en oo pitsin nyplääjä .) pitää koittaa tota! kiitti vinkistä!!!! |
bize 19.10.2006 08:20:13 | |
---|
Siis jos sitä kudosta on kielen päällä vielä satulan kohdalla tai kielen värähtelevällä osalla niin se saattaa poistaa sustainia. Se, että sitä on viritystappien ympärillä, ei haittaa mitään. Älä nyt ainakaan ala mitään lankoja kutomaan kieliesi päälle ;) Siis jos en väärin ymmärtänyt, niin sitä punosta oli tallan eikä satulan puolella. ...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi... |
Alpertti 19.10.2006 10:45:46 (muokattu 19.10.2006 10:51:58) | |
---|
Siis jos en väärin ymmärtänyt, niin sitä punosta oli tallan eikä satulan puolella. Juuri näin. Itsekin huomasin vasta että Banzai puhui satulasta. Edit: Kyllä se sustain on edelleen nimen omaan E ja A kielillä todella lyhyt. Mietinpä voisiko satula vaikuttaa asiaan, kielet paksuudeltaan hieman eri -> vaimentaa kielten sointia? Mitään särinöitä ei kuitenkaan kuulu. Mikään ei ole pakko |
Edit: Kyllä se sustain on edelleen nimen omaan E ja A kielillä todella lyhyt. Mietinpä voisiko satula vaikuttaa asiaan, kielet paksuudeltaan hieman eri -> vaimentaa kielten sointia? Mitään särinöitä ei kuitenkaan kuulu. Sopiiko kieli hyvin satulan uraan, vai jääkö koholleen? En muista oliko mulla yksi Pyramidin vai Labellan flatwoundsetti, E-kieli oli juurikin tuollainen sustainiton PLÖM. Muu setti soi ihan normaalisti. |
Alpertti 19.10.2006 11:10:58 | |
---|
Sopiiko kieli hyvin satulan uraan, vai jääkö koholleen? Joo, kyllähän ne E ja A -kielet hiukan jää koholleen satulan urasta (oikestaan muutkin aivan hivenen jää koholleen). Lisäksi paksumpien kielien satulan ura on ehkäpä vähän kieliä leveämpi. Mikään ei ole pakko |
Jungleman 19.10.2006 18:32:37 | |
---|
En muista oliko mulla yksi Pyramidin vai Labellan flatwoundsetti, E-kieli oli juurikin tuollainen sustainiton PLÖM. Muu setti soi ihan normaalisti. Pyramid se oli, minä myin ko. setin sinulle soitettuani sillä n. 20 minuuttia. Lieneekö sitten kyseisten kielten tyyppivika (siis ominaisuus ;-) Huomattavasti tasaisemman ja herkullisemman jytinän saa aikaan Fenderin Stainless Fläteillä. .105-setti on Passossa tolkuttoman jäykkä (ainakin minun kaltaiselleni sunnuntaibasistille), .100-setti taas tukeva mutta sopiva. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
Royal Banzai 19.10.2006 20:43:32 | |
---|
Siis jos en väärin ymmärtänyt, niin sitä punosta oli tallan eikä satulan puolella. Katos, niin olikin. Lähden saunan taakse. |
Rämppy 22.10.2006 22:56:08 | |
---|
On noissa kielissä välillä maanantaikappaleitakin (vrt. mun vuodatus rotosoud flätti -ketjussa). Käsin punotuissa kielissä laatu heittelee koneella tehtyjä enemmän. Kyllä kaikkien kielten kuuluu soida -palauta takas jos ei soi. Nuo on kalliit kielet. Se silkkipunos ei saa mennä tallapalan päälle. En sitten malttanut olla sanomatta. |
absqua 23.10.2006 08:54:19 | |
---|
On noissa kielissä välillä maanantaikappaleitakin (vrt. mun vuodatus rotosoud flätti -ketjussa). Käsin punotuissa kielissä laatu heittelee koneella tehtyjä enemmän. Kyllä kaikkien kielten kuuluu soida -palauta takas jos ei soi. Nuo on kalliit kielet. Se silkkipunos ei saa mennä tallapalan päälle. Täytyypä lukaista tuo ketju. Mulla oli nimittäin yhden roto-flättisetin kanssa hirvee säätö. Kaksi kertaa kävin vaihtamassa viallisen g-kielen, kolmas vasta tärppäs. Ei tair olla torjunaprosentti olla ihan sata. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 23.10.2006 09:58:15 | |
---|
Täytyypä lukaista tuo ketju. Mulla oli nimittäin yhden roto-flättisetin kanssa hirvee säätö. Kaksi kertaa kävin vaihtamassa viallisen g-kielen, kolmas vasta tärppäs. Ei tair olla torjunaprosentti olla ihan sata. Mulla on ollu ongelmia Roton roundien kanssa. Se yks flättisetti mikä on käytössä, on toiminut oikein hyvin. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
sunder 23.10.2006 13:22:10 | |
---|
Mulla on nyt yks lainasoitin, jossa on uus Roton 45-105 setti. E-kieli vaikuttaa tässä kuolleelta. "tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes |
Rämppy 23.10.2006 19:34:04 | |
---|
Myyjän mukaan olin eka, joka on ikinä valittanut Rotosoundin flättien laadusta. Mutta kyllä F-Musa vaihtoi setin ihan hyvässä hengessä ilman jupinoita. Se on jännä, että aina kun valittaa tavaran laadusta, niin aina saa kuulla olevansa ainoa, jolta on tullut noottia. Pari vuotta sitten DR:n kitarankielissä oli sama ongelma -kaikissa seteissä, jotka ostin sillä kertaa. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Alpertti 24.10.2006 18:45:44 (muokattu 24.10.2006 18:46:52) | |
---|
Se silkkipunos ei saa mennä tallapalan päälle. Onko toi basson kielien silkkipunoksen ylettyminen tallapalan päälle kuinka yleistä, että onko sitä sitten tapana hiukan kuoria pois (vai onkos tossa Woody -bassossa sitten poikkeuksellinen tallasysteemi)? Vai kannattaako mahdollisesti ensi kerralla etsiä kielet joissa sitä sillkiä ei ole? En tiedä, kuvittelenko vain, mutta tuntuu, että noi Pyramidit alkaa soimaan paremmin ,kun on hiukan soitantaa takana. Onhan se edelleen aika perkussiivinen toi saundi tai tatsi, mutta ei se nyt enää sillä lailla ainakaan häiritse. OIkeastaan siitä alkaa jo pitämään... Se on jännä, että aina kun valittaa tavaran laadusta, niin aina saa kuulla olevansa ainoa, jolta on tullut noottia. Pari vuotta sitten DR:n kitarankielissä oli sama ongelma -kaikissa seteissä, jotka ostin sillä kertaa. Toi on muuten niin totta. Kumma kun just mulle sattuu ne kaikki vialliset yksilöt, on sitten kyseessä mikä ja minkä alan tuote tahansa. Mikään ei ole pakko |