Aihe: Gimmel platinaa
1 2 3 4
Jami
21.11.2003 13:36:48

Mua kiinnostaa tuo Gimmel ilmiönä ja tykkään kyllä näteistä tytöistäkin. Laitoin silloin heti alkumetreillä itseni heidän postituslistalleen. Just tuli tälläinen.

Gimmelin uusi albumi "Kaksi kertaa enemmän" on ylittänyt platinaan oikeuttavan myyntimäärän yli 30 000 kpl. 7.11 julkaistu levy debytoi ensimmäisellä listaviikollaan albumilistan sijalla 2. Uuden levyn ensimmäinen musiikkivideo "Harmaata lunta" nähdään MTV3/Levyraadissa sunnuntaina 23.11. TV1/Top40 lähetyksessä Ushma, Jenni ja Suski vierailevat perjantaina 28.11. Gimmelin esikoislevy "Lentoon" oli vuoden 2002 myydyin äänite Suomessa.

Näillä palstoilla jotkut pitävät tänne kirjoittavaa porukkaa jonkinlaisena enemmistönä. Sitä asiaa vois vähän panna puntariin. Säännöllisesti täällä teilataan tämän maan julkkiksia ja pärjääjiä. Porukka tyydyttää itseään samanmielisten räksyttäjien kanssa. Ja pitävät mielipidettään enemmistön kantana.

Muutama viimeksi lynkattu: Vexi Salmi, Jope Ruonansuu, Jakko, Salovaara. Gimmel on lytätty moneenkin kertaan. Pizza Enricon lyttäys alkoi tasan tarkkaan siitä kun se nousi listakärkeen.

Olisko tuos Gimmelin menestykses hyvä lyttäyksen aihe. Jos koko Mnetin "enemmistö" lähtis asialle. Tulisko siitä joukkolynkkauksesta oikein kaikkien gangpangien äiti.

Rasististako? Ei suinkaan enemmistö voi olla väärässä?
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Leikari
21.11.2003 13:42:20
Jätkä tuli kerjäämään verta nenästään!

;-P
Jami
21.11.2003 13:53:47

Jätkä tuli kerjäämään verta nenästään!

;-P

Eikös ookki aika räyhäkäs haaste? Et sitte itte kuitenkaan arvannu sanoa mitään itse asiaan?
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
skinkarde
21.11.2003 13:54:58
ihan sama kuinka paljon gimmel ja pikku g ja raimssi ja muut semmoset myyvät, koska minun korvaan suurin osa niitten biiseistä kuulostaa karsealta. gimmelin roviolla on ihan jees, mutta sepä onkin koveri.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
aikavaikea
21.11.2003 13:58:16
Itsekin olen syyllinen Gimmelin levymyyntiin, kun ostin tyttärelleni (10 v.) uuden levyn. Hiukan taustaa tuohon platinamyyntiin, eli ote (taas) CMX:n kysy-palstalta:

19.11.2003
Molemmat tyttöbändit möivät heti ensimmäisellä viikolla platinaa, mutta te menitte lista ykköseksi? Onko mitään tietoa kuika paljon levyä on jo myyty? Onnea kuitenkin ensimmäisestä platina levystä.

Top40-lista tehdään kaupoista ostettujen levyjen määrän perusteella. Kulta- ja platinalevyt puolestaan jaetaan kauppoihin toimitettujen kappaleiden perusteella. Aionia ei viime viikon loppuun mennessä ehditty edes valmistaa kymmentä tuhatta. Eli noita platinaa myyneitä taitaa löytyä vielä kaupan hyllyiltä.
Jos etsit miestä pelkään, että tulet pettymään On poikaa ehkä puolet, muttei miestä ensinkään.
RjW
21.11.2003 14:00:08
Näillä palstoilla jotkut pitävät tänne kirjoittavaa porukkaa jonkinlaisena enemmistönä. Sitä asiaa vois vähän panna puntariin. Säännöllisesti täällä teilataan tämän maan julkkiksia ja pärjääjiä. Porukka tyydyttää itseään samanmielisten räksyttäjien kanssa. Ja pitävät mielipidettään enemmistön kantana.

Minä luulisin että ennemminkin monet yrittävät erottautua siitä ns. enemmistöstä. Monella muusikinharrastajalla on taipumus pitää omaa musiikkimakuaan jotenkin kehittyneempänä kuin muilla, eli sillä tavallisella kansalla joka ostaa listoille meneviä levyjä. Loppujen lopuksi on kyse vain siitä että ihmiset pitävät erilaisesta musiikista, sellaisen musiikin haukkuminen mistä ei itse saa mitään irti on hyödytöntä ja lapsellista. Luulusi että juuri mnet on sellainen foorumi, jossa osattaisiin arvostaa myös musiikkia mistä itse ei satu pitämään.
"If you're gonna scream, screm with me - moments like this never last"
Jami
21.11.2003 14:02:35

Eli noita platinaa myyneitä taitaa löytyä vielä kaupan hyllyiltä.

Eikös tämä nyt kuitenkin koske kaikkea levymyyntiä.? Eikä pelkästään näitä tyttöbändejä. Että platinatkin jaetaan kaikille samoin perustein. Vai kuinka?
aikavaikea
21.11.2003 14:03:28
Eikös tämä nyt kuitenkin koske kaikkea levymyyntiä.? Eikä pelkästään näitä tyttöbändejä. Että platinatkin jaetaan kaikille samoin perustein. Vai kuinka?

Toko toki, nyt oli vain kyse tästä ajankohtaisesta esimerkistä.
Jos etsit miestä pelkään, että tulet pettymään On poikaa ehkä puolet, muttei miestä ensinkään.
Teijo K.
21.11.2003 14:03:56

Mua kiinnostaa tuo Gimmel ilmiönä ja tykkään kyllä näteistä tytöistäkin. Laitoin silloin heti alkumetreillä itseni heidän postituslistalleen. Just tuli tälläinen.

Muutama viimeksi lynkattu: Vexi Salmi, Jope Ruonansuu, Jakko, Salovaara. Gimmel on lytätty moneenkin kertaan. Pizza Enricon lyttäys alkoi tasan tarkkaan siitä kun se nousi listakärkeen.

Olisko tuos Gimmelin menestykses hyvä lyttäyksen aihe. Jos koko Mnetin "enemmistö" lähtis asialle. Tulisko siitä joukkolynkkauksesta oikein kaikkien gangpangien äiti.

Rasististako? Ei suinkaan enemmistö voi olla väärässä?

Onhan maailman sivu enemmistöt olleet oikeassa pyrkimyksissään. Henkilökohtaisesti ei vaikuta suuntaan, eli toiseen. Ainakaan niin kauan kun ei pakoteta sitä Kimmeliä kuuntelemaan. Enkä nyt sano että se olisi huonoa, ei missään nimessä. Minä vain en pidä siitä musiikista mitä he tekevät. Sehän ei todellakaan tarkoita että se olisi huonoa. Eihän kukaan voi kaikesta tykätä. Kai.
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
Medication
21.11.2003 14:12:42
Paskaahan se on, vaikka myisi kuinka paljon tahansa. Ottaen huomioon tähän mennessä suurimman levymainostuksen mediassa tähän asti ikinä, niin ei tuo Gimmelin levy mikään ainutlaatuinen myyntimenestys ollut.

Kannattaa myös muistaa, että levyä ei olla myyty platinan arvoisesti tähän mennessä vasta kuin kauppoihin. CDON myi debyyttialbumia viime vuonna n. 1kk levyn ilmestymisen jälkeen hintaan 10.95 Eur ja Anttilakin lähti tähän hinnoitteluun hyvin nopeasti. Polkuhinnoilla ja bändin omalla ohjelmasarjalla Suomessa myy käytännössä kaikki. Pelkästään MTV3-mainostus tuo kultalevyn heti kaiken maailman Josh Grobaneille ja Gordon Haskelleille, joista kukaan ei muuten edes olisi kuullut ja jotka kaikki unohtavat, ellei se toinen levy saa samanlaista TV-mainosta. Tuollaiset keski-ikäiset vakavaraiset ja TV:n vaikutuksenalaiset äidit ovat varmasti hyvä ostajaryhmä. Ei muuta kuin mainos Maikkariin ja viimeistään jouluksi 9-vuotiaalle lähtee Gimmel tai Smurffit ja äidille itselleen Gordon.

Ei minulla Gimmeliä vastaan sinänsä ole mitään, lähinnä vain niitä ihmisiä, jotka sokeasti ostavat TVssä mainostetut levyt (vaikka ei se mainos automaattisesti levystä huonoa tee).
Notefix
21.11.2003 14:22:19 (muokattu 21.11.2003 14:23:47)

Sorry mutta mua alkaa oikeasti nyppimään kaikenlaisten asennerokkarien asenne, isolla aalla! Mikä vittu siinä nyt on pahaa jos vaikka diggaa Gordon Haskellista? Mikä se on teiltä pois? Mikä helvetti joku on sanomaan esim mulle mitä mun pitää kuunnella?...Jos joku oikeasti saa itselleen hyvän olon kuuntelemalla Gimmeliä niin vittuuks se jollekin muulle kuuluu...samoin joku perheenäiti saatta saada musasta aivan yhtä paljon tai enemmänkin kun joku angstinen teini.

Onko tässä nyt pakko muuttaa musamakuaan siksi, että musa ei ole piireissä arvostettua...mua on aina vituttanut tää musiikkipoliisitoiminta ja elitistinen asenne musaan.
Tapani L
21.11.2003 14:23:32 (muokattu 21.11.2003 14:24:31)

Kannattaa myös muistaa, että levyä ei olla myyty platinan arvoisesti tähän mennessä vasta kuin kauppoihin.

Eiköhän Gimmelinkin levyissäkin päde kysynnän & tarjonnan -laki. Jos viime levy ei olisi kaupoille voittoa tehnyt, niin ei niitä kyllä nytkään kauppoihin platinalevyyn oikeuttavaa määrää tilattaisiin. Tai en ainakaan usko, että kaupat ottaisivat tappiota vain sen takia, että saataisiin Gimmel näyttämään siltä, että siitä pidettäisiin.
Anteeksi häiriö...
Medication
21.11.2003 14:28:13 (muokattu 21.11.2003 14:28:36)
Sorry mutta mua alkaa oikeasti nyppimään kaikenlaisten asennerokkarien asenne, isolla aalla! Mikä vittu siinä nyt on pahaa jos vaikka diggaa Gordon Haskellista? Mikä se on teiltä pois? Mikä helvetti joku on sanomaan esim mulle mitä mun pitää kuunnella?...Jos joku oikeasti saa itselleen hyvän olon kuuntelemalla Gimmeliä niin vittuuks se jollekin muulle kuuluu...samoin joku perheenäiti saatta saada musasta aivan yhtä paljon tai enemmänkin kun joku angstinen teini.

Onko tässä nyt pakko muuttaa musamakuaan siksi, että musa ei ole piireissä arvostettua...mua on aina vituttanut tää musiikkipoliisitoiminta ja elitistinen asenne musaan.

Et ymmärtänyt kontekstia. En puhunut Haskellin musiikista, vaan siitä, että TV:llä on dominoiva vaikutus monien ihmisten ostopäätöksiin.
Medication
21.11.2003 14:30:47
Eiköhän Gimmelinkin levyissäkin päde kysynnän & tarjonnan -laki. Jos viime levy ei olisi kaupoille voittoa tehnyt, niin ei niitä kyllä nytkään kauppoihin platinalevyyn oikeuttavaa määrää tilattaisiin. Tai en ainakaan usko, että kaupat ottaisivat tappiota vain sen takia, että saataisiin Gimmel näyttämään siltä, että siitä pidettäisiin.

Olikos Brian Epstein sen Beatles-managerin nimi, joka jakoi levykauppojen edessä 60-luvun alussa rahaa ihmisille, jotta nämä menisivät ostamaan Beatlesin levyn. Suosio lisää suosiota.
RjW
21.11.2003 14:34:06
Et ymmärtänyt kontekstia. En puhunut Haskellin musiikista, vaan siitä, että TV:llä on dominoiva vaikutus monien ihmisten ostopäätöksiin.

Mutta sinuun itseesi se ei vaikuta? Tämä taitaa juuri olla sitä elitististä ajattelua, että muut kuuntelevat mitä käsketään, minä sitä mikä on oikeasti hyvää. Ei kukaan osta omasta mielestään huonoa musiikkia vaikka sitä kuinka mainostettaisiin.
"If you're gonna scream, screm with me - moments like this never last"
Notefix
21.11.2003 14:35:04 (muokattu 21.11.2003 14:37:24)

No, kyllä se asenne tuli sieltä ihan selväksi. Ja en tarkottanut pelkästään sun kirjoitusta, vaan koko tätä yleistä kitinää. Tottakai TV:llä ja kaikella muullakin medialla, vaikka rokkilehdistöllä joillakin ihmisille, on vaikutusta, niin se on aina ollut.

Ja ei ne kuluttajat sitä osta, jos se musa ei tekis vaikutusta, vaikka sitten TV:ssä...

PItäiskö tässä sitten olla jotenkin irti kaikista vaikutteista ja jotenkin kuvitella vaan mistä pitäisi...ja haukkua siinä sivussa muut massaihmiset...
Tapani L
21.11.2003 14:36:31
Olikos Brian Epstein sen Beatles-managerin nimi, joka jakoi levykauppojen edessä 60-luvun alussa rahaa ihmisille, jotta nämä menisivät ostamaan Beatlesin levyn. Suosio lisää suosiota.

Väitätkö nyt, että Gimmelin promoajat maksavat kaupoille, jotta nämä ottaisivat Gimmelin levyn, vaiko annoitko ainoastaan esimerkin siitä, että suosio lisää suosiota? Jotenkin vaikuttaa kaukaa haetulta idealta kun ajatellaan suomen levynmyyntiä.
Anteeksi häiriö...
kivi
21.11.2003 14:38:21
Sorry mutta mua alkaa oikeasti nyppimään kaikenlaisten asennerokkarien asenne, isolla aalla! Mikä vittu siinä nyt on pahaa jos vaikka diggaa Gordon Haskellista? Mikä se on teiltä pois? Mikä helvetti joku on sanomaan esim mulle mitä mun pitää kuunnella

Haha:-D Note hiiltyi :-)

Kuule, musiikin"harrastajat" ovat kautta aikojen pyrkineet erottumaan joukosta elitismillä. Ei digata mitään mitä massa diggaa, vaahdotaan turpa soikeena artisteista joista kukaan ei oo kuullutkaan ja joiden viimeisin levy ilmestyi vuonna '62 ja silloinkin vain Albaniassa. Se on ihan sitä samaa, kun että soittimien pitää olla sitä tätä ja tuota tai ei VOI soittaa. (Ultra Bra: "...ei tehdä kertakaikkiaan mitään, mitä Keskustapuolue haluaa...;-)" Toimittajat on pahimpia, koska ne on kaikki nimenomaan musiikinharrastajia. Kuinka monta kertaa toimittajat ehdottaa jutussa artisteille esikuvia joista nämä eivät oo kuulleetkaan?

Se omilla korvilla kuuntelu tulee vasta sitten kun on pokkaa se tehdä. Ja kyllä, sitten voi kehua tai haukkua biisit ihan siitä riippumatta onko ne kuullut yksi vai miljoona, aivan samoin kuin melkein millä tahansa voi soittaa. Mutta sitä ennen jokainen on ollut elitisti; minä ja sinäkin.

Sitäpaitsi, etköhän sä oo vähän jäävi puhumaan. Mun on vaikea uskoa, että sä Gimmeliä tai Jackoa kuunnellessas kuuntelet ensimmäisenä biisiä, etkä sitä, miten hyvin se on tehty. Mä ainakin diggaan ihan uskomattoman huonoa hittikamaa vain koska se on tehty hyvin...
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sormunen
21.11.2003 14:41:12

Oikeasti kulta- ja platinalevyt ovat levy-yhtiöiden itsensä myöntämiä. Se pitää ottaa huomioon. Tiedän yhden bändin, jolta on jäänyt saamatta ainakin kolme kultalevyä levy-yhtiövaihtojen vuoksi.

Toisaalta, jos politiikka ei ole muuttunut, ei ÄKT noteeraa esim. Poptorin kultalevyjä. Bändit kyllä noteeraavat, koska ne myynnit näkyvät suoraan keikkakalentereissa.

Mutta kyllä toi kauppoihin tilaus antaa suuntaa siitä, mitä odotetaan. Myynti on eri asia, kumminkin.

Aika huimaa muuten toi rajojen lasku. -80-luvulla Yö sai Varieteella timanttia 50 000 myynnistä. Sitten timantti tipahti vek ja 90-luvun alussa platinaa tuli 50 000 kappaleesta. Nyt siis raja on 30 000?

Levy-yhtiöt tarvitsevat positiivisia viestejä markkinointiinsa. Siksi rajat tippuvat. Ynnä vaikka Gimmeliä tarvitsee nähtävästi mainostaa oletetulla myynillä, mutta vaikkapa CMX:ää ei tartte.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)