Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 5 626 27 28 29 30
2541
15.11.2003 13:59:10

Soittakaa vaan neljällä-, viidellä- tai vaikka kymmenellä. Mulla on käsintehty kolmikielinen. Ei ole sitä turhaa g-kieltä ;-)

Heh, miulta löytyy 9-kielinen, joka on kuitenkin periaatteessa kolmekielinen. E, A & D bassokielet ja kaikille kaksi oktaavikieltä. Vanhasta Ariasta rakennettu.
Sperde
21.11.2003 11:46:41
Kysymys viisi- ja kuusikielisten laadusta:

Minulla on kohta edessä ensimmäisen "kunnollisen" basson hankinta. Olen ajatellut lähinnä Fender jazz ja precision osastoa, tai musaria. Näistähän on nykyään olemassa neli- ja viisikielisiä versioita.

Onko kielimäärällä vaikutusta laatuun? Tietysti kaikki bassot ovat yksilöitä mutta millaisia kokemuksia teillä, arvon basistit, on ollut? Kannattaako panostaa nelikieliseen vai saako samaa laatua myös viisikielisenä versiona. Ja mitkä ovat yleensä olleet viisikielisten ongelmakohtia?

5-kielisen ongelma on pääosin se H-kieli. Halvemmissa bassoissa se ei soi kunnolla. Jää äänenväriltään honteloksi, ja soi hiljempaa mitä vapaa E-kieli. Kyllä hyviä 5-kielisiä löytyy. Esim. Musari on hyvä vaihtoehto, tai Neuser tai Fender Roscoe Beck malli. Ne on kaikki siinä kahden tonnin korvilla ja ylikin. Myös TDM on ihan OK, joskin selkeästi halvempi mitä edellä mainitut.
Mun mielestä on hyvä olla sekä 4- että 5- kielinen hallussa. Soittaa sillä bassolla mitä biisi vaatii.
Samat säännöt pätee 6-kielisiinkin. Niiden perussoundi on erottelevampi, yläkielet soi kirkkaammin. Omasta hyllystä läytyy 6- kielinen Neuser. Harvemmin tulee keikalle roudattua, mutta soundi on hyvä ja iso. Yläpää heleä ja alapää tanakka. Myös se H-kieli soi erittäin hyvin. Jos 6-kielistä harkitsee ostavansa, kannattaa ostaa sitten kunnon soitin. 2000 € tuskin riittää hyvään bassoon.
cfe
21.11.2003 12:45:15 (muokattu 21.11.2003 13:00:41)

Meidän nyrjähtäneeseen musiikkiin voisi sopia extrakielinen basso ja ajatuksen tasolla 6 kielinen voisi toimia koska soitan muutenkin kitaratyyliin... Tosin tuo turvallinen 4kielinen jazz bass vaan on niin hyvä ettei sillälailla ole koskaan kokenut akuuttia lisäkielen tarvetta
Cause For Effect http://www.saunalahti.fi/cfe basso pääosassa
KMT
21.11.2003 17:34:56

Muistakaa, että jos B tuntuu, ettei soi hyvin niin ostaa 135:n
alkuperäisessä kielissä oli ihan joku "kitarankieli" mutta kun ostin 135:lla varustetun setin niin saundi parani...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
HC-Audio
21.11.2003 17:56:29

tätä mä oon miettiny etää tuleeko niinku ne kielet aina alemmas, kuten visskielisessä tulee B vai tuleeko niitä kieliä myös G.n yläpuolelle(esim 8 kielisessä)? meinaan kolajaa varmaan aika hervottomasti joku alin kieli..
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
Niskamies
21.11.2003 19:49:45
tätä mä oon miettiny etää tuleeko niinku ne kielet aina alemmas, kuten visskielisessä tulee B vai tuleeko niitä kieliä myös G.n yläpuolelle(esim 8 kielisessä)? meinaan kolajaa varmaan aika hervottomasti joku alin kieli..

Kuuskielisessä tulee yleensä se ylä-c, eli kvarttia korkeempi ku se g-kieli. Seiskoissa vissiin tulee sitten niiden lisäksi alle se Fis-hirvitys, ja siitä suurempikielisistä en edes halua tietää.
Hanki presari ja ole tosimies!
2541
21.11.2003 21:19:22

tuleeko niitä kieliä myös G.n yläpuolelle(esim 8 kielisessä)?

Perus 8-kielisessä tulee kaikkien neljän kielen pariksi yksi ohuempi kieli joka soi oktaavia ylempää. Eli sama systeemi kuin 12-kielisessä kitarassa. 12-kielisessä bassossa oktaavikieliä on sitten kaksi. Mutta näistäkin on keskusteltu aika paljon, taisi vielä olla tässä threadissa...:)
HC-Audio
21.11.2003 22:29:05

joo en jaksanu selta ku oli niin tylsää asiaa.. no ei :P 4 kieltä vaan tarttee, muuten menee hifistelyks. Korkeintaan viiskielinen musari, eikä tippaakaan enempää. Ja niin että maustaa sitä B-kieltä vain silloin tällöin eikä luukuta kokoajan sillä
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
KMT
22.11.2003 23:39:41 (muokattu 22.11.2003 23:40:51)

Noita surffilautoja voi viritellä miten tahtoo:
Onhan 6 kielisiä kitaranvireellä(EADGBE)
Ja bassossani on ollut joskus EADGC virekin...

Sitten 7 kielisen löytämäni vireet:
F#BEADGC BEADGCF EADGCFBb
8 kielisen
F#BEADGCF, BEADGCFBb
9 kielisen
F#BEADGCFBb, BEADGCFBbEb

Ja onhan ala C#:kin keksitty...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
gravedepth
12.12.2003 16:19:21
Aina jaksetaan haukkua kuinka 5-kielisen B-kieli ei soi hyvin. itselläni on Iban GSR205 halpa basso (~350e) ja B-kieli soi ihan riittävän hyvin omaan makuuni. Tosin harvemmin soitankaan sitä vapaana tai matalampaa kuin D.stä. Nyt olen kuitenkin alkanut ajatella kuusikieliseen vaihtamista koska siitä olisi varmaankin iloa koska bändissä on vain yksi kitara ja voisin sillä soittaa korkeaa jotain melodista sitten ehkä hieman paremmin kuin tällä 5-kielisellä. Mutta omasta mielestäni kukakin saa soittaa sillä kielimäärällä minkä kokee itselleen tarpeelliseksi eikä se tee kenestäkään parempaa tai huononpaa soittajaa.
käki
13.12.2003 12:10:33
Bass Player, maaliskuu '92:

Lee Sklar: I get a little tired of people asking: Is the 6 going to replace the 5 going to replace the 4 ?

John Patitucci: It's stupid

L.S.: They are just tools.

Tilanteen mukaan voi niitä kieliä olla 4-6, mutta jos löytyy suurempaan kielimäärään tarvetta, kannattaa ostaa piano.
"Olen saatanan ruma, mutta saan silti enemmän p***ua kuin maailman komein mies." -Gene Simmons
Karlsson
16.12.2003 16:07:11
Tilanteen mukaan voi niitä kieliä olla 4-6, mutta jos löytyy suurempaan kielimäärään tarvetta, kannattaa ostaa piano.

Tai kantele. Löytyy myös bassoversiona.
Olen läski sika.
efunkelist
22.12.2003 14:32:48

Mun kantani on se että soittimet on soittimia ja jos niitä soi useampi yhtä aikaa pitää se pyrkiä tekemään yhteisymmärryksessä. Bändisoitto on kuitenkin ryhmätyötä. Sille mulla ei ole ennakkokäsityksiä että minkälainen soitin on.

Mutta onhan se "yhteisen sävelen" löytäminen ehkä helpompaa jos soittimet eivät yllä "samoihin säveliin" - toisin sanoen bändissä piano on tuskastuttava soitin äänittää ja miksata =)

Mutta nyt kun olikin puhe pelkästään bassoista - en ole vielä omaa bassoa hommannut mutta hyvin todennäköisesti hommaan 4-kielisen ja siksi että haluaisin pitää asiat yksinkertaisina ( synnynnäinen basisti! ;-D ). Rumpujenkin ääressä toivoisin osaavani tehdä kaiken pelkällä snare-haitsu-basari-sektorilla ettei tarvitsisi puutteellisten taitojen korvikkeeksi hienoja symbaaleja tai kumisevia tomeja.

Ja tuolla viimeisellä en tarkoita mollata ison setin rumpaleita tai >4-kielisten bassojen soittajia. Respektit heille jotka osaavat niitä soittaa hyvällä taidolla, itsehillinnällä ja MAULLA. Itse en osaa. Siksi kitarassanikin on 6 kieltä eikä 7.
DjMiljoona
01.01.2004 18:56:33

Kyllä se näin on että ei sillä oo mitään väliä monikielisellä kepillä soittaa,vaan miten soittaa. Itse bassottelen 4-kielisellä, ja se ei häviä paljon missään vaikka 6- kieliselle bassolle. Näin on.
nICmo
01.01.2004 21:07:42
Itseltä löytyy sekä 5- ja 4-kielinen basso ja täytyy kyllä myöntää, että joskus kotona soitellessa 4-kielinen presari jää vähän vajavaiseksi kun kaipaisi niitä vähän tummempia saundeja
.:.
Dumb
09.01.2004 12:51:16

eikös Ibanez oo tehny ihan oman mallin sille Kornin basistille...

Kyllä. K-5 on malliltaan tuo.
basistinalku
26.01.2004 18:42:20
soittaisin 4-6 kielisellä bassolla
Syö suklaata.
Aminohappo
06.02.2004 21:42:12
Soittakaa vaan neljällä-, viidellä- tai vaikka kymmenellä. Mulla on käsintehty kolmikielinen. Ei ole sitä turhaa g-kieltä ;-)

Hmmp 3 kieltä.l En ole ikinä nahnyt sellaista mutta 2 kielisiä kyllä. Itselläni on 4 kielinen Squierin tuotos. Minun mielestä 4 kieltä riittää mainiosti ja kielten väli on tarpeeksi suuri plekulla soittamiseen.
Tryptofaani on aromaattinen aminohappo, jossa on 11 hiiliatomia
Zuba
10.02.2004 14:17:50
Edellinen basso oli 4-kielinen ja ihan hyvin sillä pärjäsi. Sittemmin vaihdoin sen yamahan 5-kieliseen, nykyisin en 5-kielisestä luopuisi mistään hinnasta. Pitää olla laajuutta äänessä, välillä kunnon murahdukset h-kieleltä toimii kuin tauti, ja tuossa lankussa h muuten toimii. Hieman oli aluksi vaisu, mutta johtui aivan liian alas säädetystä mikistä.

Summa summarum
Kielten määrällä ei ole mitään väliä, vaan sillä miten niitä näbbäilee.
Play that funky bass..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)