Aihe: Basson modaukset
1 2
hollstro
18.10.2006 17:06:56

Nuorempana tuli modailtua kaikenlaista. Uutta maalipintaa, massiivisempa tallaa, kuumempaa mikkiä, uusia virittimiä, jakin tilalle Cannonia jne. Kaikkien vaikutus taisi olla enemmän korvien välissä kuin mitään todella kuuluvaa. Suurimmat parannukset ovat tulleet maadoituksen parannuksista, paremmista potikoista ja kunnon häiriösuojauksesta konehuoneeseen, joilla on saanut hurinat pois.
Shoganai
18.10.2006 23:22:07
Terve. Ei ole ennen tullut muusikoiden.netin foorumeille kirjoiteltua, mutta ehkä tästä on hyvä aloittaa.

Eli, omasta Ekon valmistamasta MusicMan-kopiostani olen ottanut maskilevyn pois ja tehnyt puusta sormituen.

Vielä suunnitelmissa olisi vaihtaa kelojen erilliset volumesäädöt kaksiasentoiseen mikkivalitsimeen, jolla saisi käyttöön joko molemmat kelat tai pelkän kaulanpuoleisen kelan.

Samantyyppisen kytkennän aion tehdä myös Yamaha BB-404F:ääni, eli kaksiasentoinen kytkin jolla valitaan joko pelkkä kaulamikki tai molemmat mikit yhdessä. Tallamikkiä kun en koskan käytä yksinään.

Niinjoo, ja olenhan minä modannut tuohon Yamahaani tyylikkäämmän kielten alasvetimen :-)
"Hän ei tiennyt mihin ryhtyisi, sillä kaikki mitä oli tehtävä oli jo tehty, tai sitten joku muu oli juuri siinä puuhassa."
bize
19.10.2006 08:16:11
Suurimmat parannukset ovat tulleet maadoituksen parannuksista, paremmista potikoista ja kunnon häiriösuojauksesta konehuoneeseen, joilla on saanut hurinat pois.

Mitä kaikkea tuo häiriösuojaus ja maadoituksen parantaminen pitävät sisällään?
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
salmivaara
19.10.2006 11:15:25

Mulla on passossa tarroja. Mikit pitäs ehkä jossain vaiheessa vaihtaa.
Against the grain
PBbass62
19.10.2006 11:48:42

Minulla Sguierissa EMG aktiivit ja Mike Dirnt Presarissa Seymour Duncan SPB-3.Dirnt basson mikinaukot oli liian pienet,piti varovasti kovertaa suuremmiksi.Ongelma oli kyllä sama vanhoilla mikeilläkin.Nyt toimii.
Vireellä ei ole väliä ku on fiilistä!
L.Ruoska
19.10.2006 12:04:47

Noh, olen repiny Ibanez SR800:sta vanhat mikit, aktiivielektroniikan potikoineen ja vanhan jakin veke. Vaihdoin tilalle Seymour Duncan SPB-3 ja SJB-3-mikit eli P/J Quarter Poundit. Potikoiksi sitten kaks volaa ja kaks tonea.

Kun saadaan studiosessiot päätökseen tällä viikolla niin modaan mun Proco Rat 2-spedun vähän bassoystävällisemmäksi (nyt ei tuu käytettyä ollenkaan..), eli laitan volumeen ja gainiin jotkut vastukset niin että niihin voi koskeakin ilman että alkaa heti huutamaan ja kiertämään. Samaten teen sen solderless Rat modin mikä netissä löytyy eli yheltä konkalta vaa piuha poikki ja katon josks tone potikalle vois laittaa vaikka bassolle sopivampaa konkkaa (0.1mfd, jos se nyt toimii niinkun basson tonepotikat)...eikös se capacitor olekin konkka suomeksi? No niitä kumminki tarkotin tiedätte kyllä..
KEMOSABE WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
aho
19.10.2006 15:58:24
Mikin vahtoon olen minäkin sortunut, telelapapresari sai originaalin tilalle duncanin quarter pounderin ja mikin aukkoa piti veistellä hieman isommaksi. Pitihän passoon ostaa sitten myös tuhkakupit... "sormienlepuutusteline" pitäisi vielä hankkia.

Samaisessa passossa kun ei bodyssä juurikaan niitä pyöristyksiä ole niin meikäpoika sitten hioi yläosaa jottei ranne kipeytyisi lepralla soitettaessa.

Työkaluhan se passo vaan on.
Minimum effort/Maximum gain.
Jungleman
19.10.2006 18:25:53
Eipä kummoisia. 50's Classic Passo näytti alastomalta ilman tuhkakuppeja ja sormitukea, pitihän ne lätkäistä kiinni. Mikki olisi menossa päivitykseen joskus, johonkin perinnehenkiseen laatumikkiin se pitäisi vaihtaa.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
hollstro
19.10.2006 18:45:15

Mitä kaikkea tuo häiriösuojaus ja maadoituksen parantaminen pitävät sisällään?

Asiasta on ollut ainakin kitarapuolella juttua, mutta en jaksa hakea joten:
- minimissään maadoitukset pitää juottaa kunnolla jottei ole kylmiä juotoksia. Epätavallisen paljon huriseva/suriseva soitin saattaa kärsiä tästä viasta
- runkoon jyrsitty tila potikoille ja jakille vuorataan alumiini- tai kupariteipillä, tai maalataan johtavalla maalillla.
- Jos potikoiden levy on metallia (esim. jazz bass, Stingray) katso että suojaus koskettaa tuota levyä.
- jos levy on muovia, katso että pleksin alla oleva alumiiniteippi (jos sitä ei ole niin laita) koskettaa tuota suojausta.
- mitä enemmän pleksin alla on alumiinia tai metallia sen paremmin suojaus toimii. vanhoissa Stratoissa ja Presareissa on koko pleksin kokoinen alumiinilevy pleksin alla, vielä vanhemmissa Presareissa koko plekusuojus on eloksoitua alumiinia

Ideana on tehdä suojaksesta Faradayn häkki elektroniikan ympärille. Hurjimmat modaajata käsittelevät mikkien kuoretkin siten että niiden sisäpinta johtaa sähköä ja on kytkökissä maadoitukseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)