Aihe: Mistä terää soundiin
1 2 3
okabass
17.10.2006 04:45:17 (muokattu 17.10.2006 04:51:42)
MOI

Duoda noin. Tällaista "tajunnanvirtaa" tuli mieleen asiasta.
Kannattaisi varmistaa, ettei soittotatsi tee muhjuisuutta. Sillä pystyy nimittäin muokkaamaan soundia tosi paljon.
Lähde ihan basso-piuha-vahvistin-kaappi- pohjalta, ekkuli nollassa. Sitä on vaikea selittää sanoin, mutta koeta ensin etsiä (=kuuntele) esimerkiksi vaihtelemalla tatsia (löysä-napakka, voimakas-kevyt jne.) ja soittamalla eri kohdista (so. tallan luota- otelaudan päältä) ensin vaikka mahdollisimman ohut soundi. Ja sitten hae mahdollisimman tuhnu, epäselvä soundi (jota pyrit välttämään). Sitten pyri hakemaan vaikka hyvä perussoundi. Paina mieleen mitä "löysit"(vaikka kirjoita muistiin), ja kokeile sitten myöhemmin bändisoitossa auttaako. Pyydä vaikka joku "hyvä korvainen" kaveri kuuntelemaan. Kannattaa myös soittaa itseksesi akustisesti, ja tutkia mitä soundeja bassosta löytyy. Kannattaa pyrkiä _järjestelmällisesti_ja _kärsivällisesti_ hyvään perustatsiin, kyllä se sieltä ajan kanssa löytyy.

Jos ei saa hyvää soundia soittimesta, ei siinä EQ juuri auta. Melkeinpä päinvastoin; kun säätelee epämääräisesti EQ:ta, eikä se auta, menee entistä enemmän ymmälle. Näin ainakin muistelen aluksi itselle käyneen (Trace Elliotin 11-alueinen EQ) .

Minä ainakin nostan aina SWR 4x10" Goliathin ylös lattialta. Silloin soundi on "samanlaisempi" eri paikoissa.
Rotgut
17.10.2006 14:33:28
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä huonoa olet tuosta ratkaisusta keksinyt? Korvat kun eivät edelleenkään ole polvissa.

Johannes_t about perusteli ton mun pointin. On totta, et korvat ei oo polvissa mut omien kokemuksien mukaan bassovahvarista ei vaan kuulosta hyvältä ilman lattiaefektiä. Sen takia mun mielestä paras ratkasu on just etäisyyden ottaminen sen sijaan, että sen vahvarin nostaa.
Jesus Muerte
17.10.2006 15:20:44
Johannes_t about perusteli ton mun pointin. On totta, et korvat ei oo polvissa mut omien kokemuksien mukaan bassovahvarista ei vaan kuulosta hyvältä ilman lattiaefektiä.

Njoo, no jokainen tyylillään. Itse en siitä lattiaheijastuksesta niin välitä, vaan haluan tarkan soundin joka tulee suoraan korvaan.

Sen takia mun mielestä paras ratkasu on just etäisyyden ottaminen sen sijaan, että sen vahvarin nostaa.

Tosin aina ei välttämättä pääse kauemmas. Mutta tilanteen mukaanhan se on aina itse kunkin mentävä.
Johannes_t
17.10.2006 15:27:05

Njoo, no jokainen tyylillään. Itse en siitä lattiaheijastuksesta niin välitä, vaan haluan tarkan soundin joka tulee suoraan korvaan.

No voihan widu, kerrataan vielä, että KAIKKI KAMAT EIVÄT TUOTA SAMANLAISTA SOUNDIA, JOTKUT KAMAT TOIMIVAT PAREMMIN YLÖS NOSTETTUNA, JOTKUT LATTIALLA. MYÖS BASSO SEKÄ SOITTAJA ETTÄ KUULIJAN OMA MAKU SOUNDIN SUHTEEN VAIKUTTAVAT ASIAAS OLEELLISESTI.

Jos sun kamoilla sun mielestä soundi on tarkka ja hyvä kun se tulee suoraan korvaan, niin ei se tarkoita, että tilanne olisi aina ja kaikilla vehkeillä, kaikissa tiloissa, kaikilla soittajilla sama.
Basser
17.10.2006 23:50:57
No no poijaat eipäs innostuta liikaa ;D

Johanneksella on kyl pointtinsa. Eli aina voi toimia vaan sillä tavalla jonka kamat ja ympäristö antavat myöten.
Basisitilla on aina neljä ystävää...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)