Aihe: Nyt kerralla nuppi&kaappi asiat selviksi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Maiden01
17.10.2006 16:27:56
Mä en tarkaan tiedä noista impedanssi jutuista, mulle vaan sanottiin, että 8 ohminen kaappi pitäisi tuolle nupille hommata. Oman kaapinkin tekeminen voisi olla aika hyvä homma, jos todella noin helposti jollain pikaliittimillä onnistuu. Onko tuo tyhjinä myytävät kaapit yleensä kuinka valmiita? Tarvitseeko vain elementit ruuvata paikoilleen ja kytkeä liittimillä?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Maiden01
17.10.2006 16:31:58 (muokattu 17.10.2006 16:32:10)
Paitsi että DSL:n takaa löytyy myös 16 ohmille ulostulo.

Tuo tehon puolitus ilmeisesti vaikuttaa jotenkin tuohon, että ei voi 16 ohmin outputia käyttää? Näin mulle annettiin mun mielestä ymmärtää. Mihin se perustuu. Jos on kerrottu että 8 ohminen kaappi täytyisi olla, niin pitäisikö 4 ohmin kaapin käydä nupin puolesta?
Swan
17.10.2006 16:39:35
Tuo tehon puolitus ilmeisesti vaikuttaa jotenkin tuohon, että ei voi 16 ohmin outputia käyttää? Näin mulle annettiin mun mielestä ymmärtää. Mihin se perustuu. Jos on kerrottu että 8 ohminen kaappi täytyisi olla, niin pitäisikö 4 ohmin kaapin käydä nupin puolesta?

Sama ulostulot löytyvät myös 50-wattisesta.
Maiden01
17.10.2006 16:44:33 (muokattu 17.10.2006 16:53:49)
Sama ulostulot löytyvät myös 50-wattisesta.

Pitäisikö siis olla mahdollista, että voisin käyttää 4, 8 tai 16 ohmin ulostuloa?

Vaikuttaako se että puolet putkista on pois jotenkin käyttömahdollisuuksiin, niin ymmärsin. Jotain muistan kuulleeni, että kun puolet putkista otetaan pois, niin impedanssi kaksinkertaistuu, ja tästä johtuen ei saisi 16 ohmin liitäntää käyttää. Onko tuossa mitään tolkkua?

Lisäys: Vastaako 100w:sta 50w:ksi tehty nuppi täysin aitoa 50 wattista, vai onko niillä siis jotain eroa, joka rajoittaisi käyttömahdollisuutta?
Maiden01
17.10.2006 22:35:40
16 ohminen on siis kaapin suhteen ulkona laskuista, soitin ja tarkistin. Lupasi tarkistaa sopiiko 4 ohminen ja palata asiaan. Voin laittaa vielä tietoa mikäli jotakuta kiinnostaa.
pekurides
17.10.2006 22:59:14

Nyt tuntus olevan pikkasen turhaa skitsoilua ilmassa:)

Kyllä ne greenbäkit kestää jA IMPEDANSSIT SOPII ja jos ei jostain syystä käy niin saat kytkettyä uusiksi, ihan sama onko 8ohmin vai 16 elementiti kun monona kuitenkin käytät.
VHT:N tuotteet huippulaatua ,älä epäröi hetkeäkään tai myy sitten vaikka mulle,
tuntuis myös nuo elementit olevan halutuimpia niin et varmaan metsään noilla mene....
Minä olen puolittanut impedanssit samalla kun puolittanut putket ja ihan senkin takia kun soi vaan paremmin silloin ja juuri sen takia.

(ja vitut se 100w-50w puolitus voluumiin vaikuta juuri hevonpaskaakaan, enempi vaan muokkaa hiukan soindia.)

ps.ei putkivehkeet sokerista ole tehty, itsekin revitin vuosia 100w jubilee marsulla heviä ihan vitun täysillä 16ohmin original -70luvun greenbäkkikääppia 8ohmin kuormalla kun luulin et se on 8ohmin kaappi ja ei mitään haittaa:)
Tunteella päin vittua.
Jucciz
17.10.2006 23:01:04
Hetkinen, mikäs nyt on ongelma?

Katsoin DSL100:n speksejä ja vahvistinhan huolii 4, 8 ja 16 ohmin kuormat.

Ja vaikka tilanne olisikin se, että vain 4 ja 8 ohmin kuorma kelpaisi, 16 ohmin kaapista saa paria johtoa vaihtamalla 4 ohmin kaapin, jolloin se käy nupille ilman muuta. Suosittelen siis edelleen noita kolmea mainitsemaani Marshall-kaappia ihan sen mukaan, mikä esim. ulkonäön puolesta passaa sulle parhaiten.

Jos nuppi meinataan puolittaa 50-wattiseksi kaksi pääteputkea irroittamalla, muuttuvat käytännössä nuo 4, 8 ja 16 ohmin valinnat 8, 16 ja 32 ohmin valinnoiksi. Näin ollen 16 ohmin kaappi kytkettynä puolitettuun vahvistimeen tarkoittaisi sitä, että väännät ohmivalitsimen siihen pykälään, missä lukee "8ohm", jolloin todellinen optimikuorma vehkeelle on 16 ohmia.

Näin ainakin tein oman 100-wattisen JMP-marshallin kanssa: puolet pääteputkista pois ja yhtä pykälää isompi kaappi kiinni nuppiin kuin mitä nupin ohmivalitsin näyttää.

Sitten on niitäkin, joiden mielestä ohmivalitsimeen ei tarvitse koskea ollenkaan kun pääteputkista otetaan puolet pois - jos homma toimii ilmankin niin mikäs siinä, soundihan lopulta ratkaisee. Voi olla, että homma toimii näinkin ihan hienosti, mutta ainakin oma Marshallini pelasi edellä mainitulla tavalla.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Jucciz
17.10.2006 23:04:24
ps.ei putkivehkeet sokerista ole tehty, itsekin revitin vuosia 100w jubilee marsulla heviä ihan vitun täysillä 16ohmin original -70luvun greenbäkkikääppia 8ohmin kuormalla kun luulin et se on 8ohmin kaappi ja ei mitään haittaa:)

Korjataan nyt, ettei synny väärinkäsityksiä:
Jos soitit 16 ohmin kaappiin niin kuorma oli 16 ohmia. Kuormaa ei valita vivusta vaan sillä, mitä nupin perään pistetään. ;)

Jubilee-vahvistimissahan ei ole valittavissa 16 ohmin pykälää ollenkaan vaan ainoastaan 4 ja 8 ohm. Toisaalta, 16 ohmin kaappi 8 ohmin asennossa ei yleensä haittaa mitään muutenkaan - harva vahvistin on niin huonosti tehty, että yhden pykälän "mismatch" tuhoaisi mitään. Ja totta kyllä, vanhat vahvistimet tehtiin eritoten kestämään pieniä "heittoja", sen takia niihin moni luottaakin.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
pekurides
17.10.2006 23:20:42

Korjataan nyt, ettei synny väärinkäsityksiä:
Jos soitit 16 ohmin kaappiin niin kuorma oli 16 ohmia. Kuormaa ei valita vivusta vaan sillä, mitä nupin perään pistetään. ;)

Jubilee-vahvistimissahan ei ole valittavissa 16 ohmin pykälää ollenkaan vaan ainoastaan 4 ja 8 ohm. Toisaalta, 16 ohmin kaappi 8 ohmin asennossa ei yleensä haittaa mitään muutenkaan - harva vahvistin on niin huonosti tehty, että yhden pykälän "mismatch" tuhoaisi mitään. Ja totta kyllä, vanhat vahvistimet tehtiin eritoten kestämään pieniä "heittoja", sen takia niihin moni luottaakin.

ööööööh, kyl siin jubileessa muistaakseni (jcm2555 muistaakseni)ihan normaali 4-8-16 impedanssivalitsin oli ja mulla oli siin vanhassa skobessa se impedanssilaatta vuosien varrella tipahtanut pois ja kaverin marsun kaappi oli 8ohmia niin mä kanssa siihen impedanssia säätämään.....ennekuin kurkkasin kaapin sisään ......

tosin siitä on n.10v ku sen nupin pois myin ja en voi ihan varma olla kuitenkaan:)

ps. jos puolituksen jälkeen ei muuta impedanssia ni kuulee ihan selvästi miten soindi ohenee (paskenee:) jne.
Tunteella päin vittua.
Jucciz
17.10.2006 23:45:30
ööööööh, kyl siin jubileessa muistaakseni (jcm2555 muistaakseni)ihan normaali 4-8-16 impedanssivalitsin oli ja mulla oli siin vanhassa skobessa se impedanssilaatta vuosien varrella tipahtanut pois ja kaverin marsun kaappi oli 8ohmia niin mä kanssa siihen impedanssia säätämään.....ennekuin kurkkasin kaapin sisään .....

Meillä on pajalla Jubilee 2555 tälläkin hetkellä ja takaa löytyy 4ohm ja 8ohm valinnat.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Maiden01
18.10.2006 12:45:46
Kyllä ne greenbäkit kestää jA IMPEDANSSIT SOPII ja jos ei jostain syystä käy niin saat kytkettyä uusiksi,

Haluutko ottaa sitten täyden vastuun, jos laitan jotenkin laitteeni sekaisin;)

ihan sama onko 8ohmin vai 16 elementiti kun monona kuitenkin käytät.

Elementin ohmisuudella ei väliä sitten olekkaan, mikäli kaapista ulos saa 4, 8 tai 16 ohmia.

Todennäköisesti pieni heitto kaapin ja nupin välillä ei mitään tekisikään, mutta haluan olla niin varma kuin voin.
Maiden01
18.10.2006 12:48:22 (muokattu 19.10.2006 21:36:27)
Olisiko siis todennäköistä, että ostaisin 16 ohmin kaapin ja käyttäisin nupissa 8 ohmin outputtia ja laitteet pelaisivat niinkuin kuuluukin?
Maiden01
19.10.2006 21:36:35
Vielä nostoa kaikkien kiusaksi;) Luin että pieni ohmi heitto ei olisi vaaraksi, joten voisiko siis puolitetulle vahvarille jota käytetään esim. 8 ohmin ulostulolla, ostaa kaveriksi 16 ohmin kaapin?
pekurides
19.10.2006 22:26:41

Olisiko siis todennäköistä, että ostaisin 16 ohmin kaapin ja käyttäisin nupissa 8 ohmin outputtia ja laitteet pelaisivat niinkuin kuuluukin?

Mulla toimi moitteetomasti monta vuotta ja vedettiin heviä täysillä........ ?

mutta tuo impedanssinmuutos vaikuttaa myös helvetisti saundiin, kun käyttää tolleen normaalisti (ilman puolituksia) saundi paksunee ja tummenee ja puolitettuna sitten ikäänkuin normalisoituu:)

Jos puolituksen jälkeen pitää impedanssit samoina niin silloin saundi ohenee ja muna puuttuu. jne.

ainakin minun vehkeissä näin taapahtuu.

Älä osta marsua:)
Tunteella päin vittua.
moikki
19.10.2006 22:35:03
Meillä on pajalla Jubilee 2555 tälläkin hetkellä ja takaa löytyy 4ohm ja 8ohm valinnat.

Mun jcm800:kin on vaan 4 ja 8 ohmin valinnat.
Jees jees
Maiden01
19.10.2006 23:34:41 (muokattu 19.10.2006 23:42:01)
Jos puolituksen jälkeen pitää impedanssit samoina niin silloin saundi ohenee ja muna puuttuu. jne.

En tätä ihan kässänny, eli pitää impedanssin samana kaapin kanssa vai mitä, vai samana kuin ilman puolitusta, siis hä? Saako sitä munaa sitten millä lailla takasin/esiin?:)

Edit. Eikös samoilla ohmiluvuilla kaapissa ja nupissa pitäisi saada parhaat saundit esiin kaiken järjen mukaan? Ja eikös puolitettu 8 ohminen vastaa (lähes) 16 ohmista, näin ainakin JuSulta ymmärsin(?)
Ra.
20.10.2006 02:17:39 (muokattu 20.10.2006 02:36:05)
Järkyttävän hyvä ketju! Selventänyt kummasti näitä asioita. Plussaa tiskiin.

Nupin koosta sen verran, että olenko ymmärtänyt oikein, kun mennään tonne garage-indie-rockin puolelle niin joku tommonen 30w nuppi täpöillä luukutettuna -> saadaan sitä kunnon rouhetta, niihin menokohtiin, vaiko mitäkö häh?

Ihan hypoteettisesti, Australiasta tulee Suomeen kesäfestareille alan bändi, vaikkapa Jet tai Wolfmotheeer, niin minkähän kokosta nuppia pojilta löytyy kun seisovat Ruissalossa lavalla? :)

edit:
aina voi heittää videoita esimer..huvin vuoksi
http://youtube.com/watch?v=NMYrpwz4dwE
http://www.youtube.com/watch?v=1ZspI7EIB2Y
http://youtube.com/watch?v=bHq7hFPqaCY
http://youtube.com/watch?v=kvT9lMHYY8Q
http://youtube.com/watch?v=ZajUzLY--iQ
http://youtube.com/watch?v=wo2QgMgMaig

nyt nukkumaan
kimurantti1
20.10.2006 12:19:24
Nupin koosta sen verran, että olenko ymmärtänyt oikein, kun mennään tonne garage-indie-rockin puolelle niin joku tommonen 30w nuppi täpöillä luukutettuna ->

Et ole ymmärtänyt oikein. Siellä voi oikeasti olla ihan mitä vaan, mikä susta kuulostaa hyvältä ;-)
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Maiden01
20.10.2006 21:05:35
Järkyttävän hyvä ketju! Selventänyt kummasti näitä asioita. Plussaa tiskiin.

Kiitti, onneksi jotakuta tämä ketju auttaa.

Mutta vielä tuosta 8 ohmin ulostulolla puolitettu nuppi + 16 ohmin kaappi = toimiiko? kaipaisin kommenttia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)