Aihe: Taas yksi ensimmäinen projekti (tele thinline)
1
massee
17.10.2006 21:19:02
Jo vuoden olen odotellut pääsyä kansalaisopiston puukäsitöihin ja tässä syksyllähän se sitten vihdoin onnistui!

Rakennan ensimmäisenä projektinani thinlineä, pari kysymystä on mielessä. Oon yrittänyt kahlata aikaisemmat viestit läpi ja googleakin on käytetty. :) Rahapulassa olen päättänyt käyttää laadukkaita mutta helposti saatavilla olevia puulajeja (lähinnä mitä lähellä olevasta vene- ja puutyöfirmasta saa). Kaula ja kansi tulee saarnista, body koivusta. Otelaudan materiaali on vielä auki. Puut ovat maksaneet 15e kuivattuna raakatavarana.

- Täytyykö ontto body lakata tai maalata sisäpuolelta? Jotkut sanovat että puu pitäisi käsitellä molemmilta puolilta, meneekö se soitinrakennuspuuhissakin näin? Body itse on ensiluokkaista kuivaa koivua ja kansipuu saarnia. Kansi on noin 7mm paksu. Sisältä lakkaaminen monimutkaistaisi projektia pikkuisen. Body tulee olemaan todennäköisesti himmeästi petsattu tai lakattu naturaali.

- Miten 'thinlineys' vaikuttaa mikkivalintaan. Saundi ilmeisesti tummenee ja noi kireät puuvalinnat taitavat sitä eroa vähän tasoittaa. Laitanko perustelen mikkisetin?

- Voiko koivusta tehdä otelaudan? Kyllähän sen varmaan voi, mutta onko referenssejä? Hyviä ja huonoja kokemuksia? Olen ajatellut liimata otelaudan samaan tapaan kuin ruusupuinenkin liimattaisiin, vaalea vain miellyttää enemmän ja kolmepalainen kaula tarttee jotain pintaansa. Entä saarni otelautana, natsaako?
the TT Allan
18.10.2006 00:00:56 (muokattu 18.10.2006 00:08:58)
Taas yksi ensinmäinen ;) Aika paradoksaalinen ...
No joo...
Koivusta on väitelty ja tullaan väittelemään.
Minun mieli pide on edelleen se ettei koivu ole soinnillisiltaan ominaisuuksiltaan kovin hyvä soitin puu.
Toisaalta koivu on niin moninainen puu että oikeasta kohdasta ja oikeissa olosuhteissa se toimii tosi hyvin.
Koivu puuna on hyvin hankala.
Koivulla on hyvin raju luonne, se saattaa elää ja vääntyillä vuosia.
Akustisessa bodyssä on varmaan hyvin paljon riskejä jos koivua käyttää.
Olen tehnyt koivusta kauloja ja niissä pieni eläminen on hyvin yleistä.
Kaulassa pienikin on aika haitallista, vaatii säätöä koko ajan.
Toisaalta oma soundinsa siinä on.
Soundi on kuulijan korvassa, mut pidän koivun soundia aika kovana, enempi säröisille soundeille sopivaksi.
Ei niin pehmeää soundia, mut makuja on monia ;)
Otelautana olen kyllä saanut koivun toimimaan monesti!

No nyt kyl on tekoisillaan puoliakustisen kansikin koivusta, en siitä hirveitä odota, mut voi toimiakkin, koivun kans on aika usein lottoa ;)
Jos haluaa varmasti toimivan soittimen niin koivun voi unohtaa, mut onnistuessaan voi olla todellakin hyvä!

Ehkä otelaudoissa joskus kuvitellaan että puun pitää olla tosi kovaa.
No näinhän sen on oltava jos kyseessä on nauhaton soitin, mutta kitarassa otelaudan kovuuden merkitys ei ole välttämättä niin suuri.
Rasitus minkä otelauta nauhallisessa bassossa tai kitarassa ottaa on puristus rasitus ja näin kovuus ei välttämättä ole se tärkein ominaisuus puussa.
Kannattaa tutkia puiden puristus kestävyyttä valitessa otelauta materiaalia.
Näistä löytyy puu proffalta ym netistä paljon taulukoita.
Yllättävilläkin puulajeilla voi olla ihan käyttökelpoiset mahdollisuudet otelaudaksi!

Ainahan kokeilu on kokeilu, ja jo hyväksi todetut materiaalit on toimivia.
Se sit on siinä kumpaa tietä haluaa kulkea, löytää vai käytää löydettyä ;)
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
NoCo
18.10.2006 01:22:07
- Täytyykö ontto body lakata tai maalata sisäpuolelta? Jotkut sanovat että puu pitäisi käsitellä molemmilta puolilta, meneekö se soitinrakennuspuuhissakin näin? Body itse on ensiluokkaista kuivaa koivua ja kansipuu saarnia. Kansi on noin 7mm paksu. Sisältä lakkaaminen monimutkaistaisi projektia pikkuisen. Body tulee olemaan todennäköisesti himmeästi petsattu tai lakattu naturaali.

- Miten 'thinlineys' vaikuttaa mikkivalintaan. Saundi ilmeisesti tummenee ja noi kireät puuvalinnat taitavat sitä eroa vähän tasoittaa. Laitanko perustelen mikkisetin?

Älä lakkaa sisusta, eihän akustisissa tai 335:ssakaan ole lakattu. Ei sisus miksikään mene, ainakin 70luvun 335 keppi on sisältä vielä kuin uusi.

Laittaisin perus telemikit tai kaulaan voisi laittaa humpparin.

Kokemusta vain yhdestä koivukaulaisesta kepistä joka oli jo 25 vuotias, sekin kolmipalainen, ei esiintynyt ongelmia.

Koivuahan tuo keppisi kaula on ei kai saarnia? Vai oliko vain otelauta saarnia, sehän lienee aika isosyistä puuta joten eikös ole herkkä kulumaan?
N.C.
Juzzu
18.10.2006 07:56:43 (muokattu 18.10.2006 08:01:27)
Mun vaatimattomien kokemusten mukaan koivu on kyllä kaikkein eniten satunnaisten ilmankosteuksien mukaan käpristelevä puu enkä kyllä itse käyttäisi sitä vastenmielisten kokemusteni jälkeen enää juur mihinkään, korkeintaan kansipuuksi. Mutta ehkä mulla on käynyt vain huono tuuri kera kädettömyyden.
Jymi
18.10.2006 11:25:47 (muokattu 18.10.2006 11:38:57)
Joo on kyllä riski että bodi on mutkalla jos koivusta tekee. Kantenahan sitä (loimu)koivua käytetään paljonkin, mutta siinä sitä koivua on suhteessa vähemmän.

Onko saarnia riittävästi, että siitä tulisi koko body ? Itselläni on hyviä kokemuksia kokosaarnisesta thinlinebodista (yhdestä itsetehdystä). Ei ole vääntyillyt ja soikin nätisti.

Tuo saarnikaula koivuotelaudalla on jännä ajatus. Saattaa tuo saarni toimia hyvinkin. Ja otelautahan on sen verran ohut palanen, että siinä se koivu ei varmaan niin pääse vääntelemään.

EDIT: Oisko siellä venefirmassa ollut mahonkia ? Tietyissä veneissähän käytetään paljonkin mahonkia. Tuo mahonki body ja saarni tai vaahtera kansi on thinlinessa aika klassinen yhdistelmä.
tilujätkä
18.10.2006 11:28:29 (muokattu 18.10.2006 11:34:02)
Itekkin thinline teleä olen haaveillut, mutta miten se itse "thinlineys" tehdään? pitääkö reunat taitella jostain niinkuin 335:sissa vai kun on telen runko nyt jo raa'asti sahattuna valmiina niin voisiko siitä ihan vaan jyrsimällä tehdä ne kaikukopat molemmin puolin sitä kaulapalkkia? Menee kyllä hyvää puuta hukkaan siinä mutta kun on jo kerta valmis runko... Sitten kun on jyrsitty niin kansi päälle? Olisko jollakin urlia jossa olis yksityiskohtasesti thinlinen työvaiheita kuvien kera?

Edit: runko on siis leppää jos sillä tiedolla mitään tekee.
massee
18.10.2006 14:05:47
Kaula on todella kolmipalaista saarnia, otelaudaksi siitä ei ilmeisesti isosyityyseensä takia ole. Kiitos kommenteista koivuotelautaa koskien, se olisi halpaa harjoittelumateriaalia, mutta kuitenkin sellaista mitä voi onnistuessa käyttää.

Monet ovat neuvoneet että kannattaa ostaa ensimmäinen otelauta valmiina, aion kuitenkin laittaa pääni pensaaseen ja kokeilla olla tarkka itse.

Minulla ei ole tarpeeksi saarnia koko bodyyn, mutta mahonkia saattaisi venekaupasta tosiaan löytyä. Täytyy käydä katsomassa. Bodyn jyrsiminen vie ilmeisesti osan puun luonteesta, eikä se siksi ole niin herkkä vääntyilemään kuin umpibody (tapaus koivu). Jotain toivoa vääntyilemättömän koivubodyn kanssa siis taitaa olla. Joudun kurkkimaan kukkaroon ja päättämään sitten sijoitanko mahonkiin vai vedänkö tylysti koivubodyllä eteenpäin.

Mukavaa tuo rakentaminen on joka tapauksessa ollut, maanantai on nykyään viikon paras päivä. :D Mahtava harrastus.
massee
10.02.2007 14:03:50
Nostetaampa omaa vanhaa topikkia. Nyt on kuviakin ja tarttisin mielipiteitä ainakin mikkisetupista ja tallasta. Body on koivua, kansi saarnia, kaula kolmipalaista saarnia ja otelauta on ostettu valmiina. Otelaudasta en ole vielä ihan varma, en piittaisi noista dot-inlayjutuista. Eka projekti on siis kyseessä.

tässä näkyy ehkä parhaiten nykytila (otelauta ei ole kiinni)
http://dev.necora.fi/masse/kitara/6.jpg

Muut kuvat:
http://dev.necora.fi/masse/kitara/

Kysymyksiin siis.

1) Olisiko hölmö idea laittaa kiinteää strato/teletallaa ja yhtä ainutta p90-mikkiä etumikiksi? Yksinkertaisuus innostaisi ja projekti on jo puidensa puolesta aika erikoinen. Jazzilaatikkotyyliä siis.

2) Onko kenelläkään oikeita kokemuksia saarnikaulasta?

Puuvalinnat on tehty saatavuuden ja halpuuden perusteella. Kuivuudesta ja laadusta ei ole tingitty, onneksi noita pikkupaloja saa aika halvalla. Puut ovat maksaneet 15e.
Jymi
10.02.2007 14:20:50 (muokattu 10.02.2007 14:21:30)
Projektihan on edennyt hyvin. Ja siistiä työtä tähän asti. Jos kansi ei ole vielä kiinni, niin olisi ehkä kannattanut jättää sen kannen reunoihin vaikka 5 mm ylimääräistä, niin ei olisi sen liimailun kanssa niin tarkkaa.Tosin meneehän tuo noinkin, kun laittaa vaikka pienellä ruuvilla liimauksen ajaksi oikeaan kohtaan tallapaikan kohdalta ja jostain muualta.

1) Olisiko hölmö idea laittaa kiinteää strato/teletallaa ja yhtä ainutta p90-mikkiä etumikiksi? Yksinkertaisuus innostaisi ja projekti on jo puidensa puolesta aika erikoinen. Jazzilaatikkotyyliä siis.

Ei ollenkaan. Kaikki kokeilut on sallittuja kun itse tekee.

2) Onko kenelläkään oikeita kokemuksia saarnikaulasta?

Ei minulla ainakaan. Siksi niitä kokemuksia onkin kiva kuulla kun saat valmiiksi.
T.Urmio
10.02.2007 14:43:43
Yksinkertaisuus kunniaan. Oon itekin suunnitellut yhdellä p-90:llä olevaa keppiä juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi. Onhan niitä jo toki olemassakin.

Ps. Näyttää todella hyvältä
No ei se mun vika oo
massee
10.02.2007 15:51:47
Kiitos kommenteista! Taidan siis hakea yhden p90-mikin ja ryhtyä jyrsimään koloja. Kansalaisopiston kurssikertoja on sen verran vähän jäljellä että täytyy ryhtyä jyrsimään kaulataskua ja mikkikoloja ensitilassa.

Ekoista kuvista näkyy bodyn kanssa töppäilyt. Onttoa osaa jyrsiessä otti jyrsin sarven kohdalla kiinni ja halkaisi bodyn, v***tutti aika huolella. :). Onneksi sain sen liimattua siististi.

Kansi on jo liimattu ja siinä oli juuri sitä ylimääräistä. Otelauta ei vielä ole kiinni, myöskään kaularaudan uraa ei ole jyrsitty. Nythän sen tajuaa että kaularaudan ura olis pitänyt jyrsiä silloin kun lankku oli vielä suorareunainen. :) Tekisi mieli jättää koko rauta laittamatta, mutta kyllä se ilmeisesti on hyvä sinne laittaa?
massee
12.03.2007 21:34:03
Mistähän suomesta tai jopa lähikaupasta saisi jyrsimenterän kaulataskun ja mikkikolon jyrsintään.

Jotain tällaista olis hakusessa:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/R … _bits/Ball_Bearing_Router_Bits.html

Pitäisi olla yläpuolella laakeri. On menny jo pari rakentelukertaa pipariksi kun ei ole ollut oikeita työkaluja, enkä ole viitsinyt alkaa söhläämään. Sapluunat kaulataskulle ja mikkikololle oon sahannut vaneriin. Clasulla ei ollut, k-raudasta en löytänyt.
Juniper
12.03.2007 22:57:51
Mistähän suomesta tai jopa lähikaupasta saisi jyrsimenterän kaulataskun ja mikkikolon jyrsintään.

Jotain tällaista olis hakusessa:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/R … _bits/Ball_Bearing_Router_Bits.html

Pitäisi olla yläpuolella laakeri. On menny jo pari rakentelukertaa pipariksi kun ei ole ollut oikeita työkaluja, enkä ole viitsinyt alkaa söhläämään. Sapluunat kaulataskulle ja mikkikololle oon sahannut vaneriin. Clasulla ei ollut, k-raudasta en löytänyt.

Lähikaupasta et tuota terää saa, mutta http://www.cnc-team.fi/ löytyy sopiva terä.
spyykko
13.03.2007 12:29:25 (muokattu 13.03.2007 12:31:13)

Lähikaupasta et tuota terää saa, mutta http://www.cnc-team.fi/ löytyy sopiva terä.

Ja toinen mahdollinen ostopaikka on Malmin Terä http://www.malmintera.fi tai Malmin Terän jälleenmyyjiltä.

Oman teräni olen ostanut Tampereen Mechelin Companystä.

Teräasiaa kysytään sen verran usein, että lisään nuo vakiovastaukset FAQ:n.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)