Antti1 17.10.2006 15:42:25 (muokattu 17.10.2006 15:46:33) | |
---|
Tässä tulin hieroneeksi alustavasti kauppoja entisestä kuuntelukamppeistostani ja uutta pitäisi miettiä tilalle. Tämä ei ole vielä ihan täysin ajankohtainen asia, koska olen aivan persaukinen varmaan ensi vuoden alussakin vielä. Tiedänpähän ainakin mihin ruveta tähtäämään. Kotiläksyt on tehty aika pitkälle, mutta heikkojen kokeilumahdollisuuksien vuoksi täytyy turvautua teidän apuunne. Lopullinen päätös tietty tapahtuu kokeilemalla sitten joskus. Budjetiksi muotoutuu jotakuinkin 1200€, eikä siitä ole opiskelijabudjetilla pahemmin varaa joustaa kuin alaspäin. Käyttötarkoituksena on taustamusiikin kuuntelu, koskettimien ja sähkökitaran soitto kotona, sekä tietenkin miksaaminen, raitojen siistiminen yms. audiotyöskentely aina silloin, kun tuon pajalta materiaalia kotiin mukanani työstettäväksi. Pääasiassa niiden pitäisi palvella miksauskavereina, muissa käyttötarpeissa nyt ääni välttää varmasti. Vaatimuksena laitteistolta on napakka alapään toisto, toimivuus akustisesti hankalissakin ympäristöissä, melko pieni koko ja helppo sijoiteltavuus pienissä tiloissa. Kevyet vaatimukset siis. :) Suosikkeina henkilökohtaisella listalla on Mackie HR824, seuraavana Genen 8020 ja 7050, kolmantena vielä käytettynä löydettäessä Dynaudion BM6A. Noiden lisäksi listalla roikkuu jotkut KRK:n ja Eventin toosat, joskaan en ole niitä koskaan kuullut. Mackieta puoltaa tukeva botne ja ulottuva toisto --> ei tarvitse subia sotkemaan hommaa. Genelecit voi puolestaan hankkia kahdessa erässä --> helpottaa opiskelijaa kummasti raha-asioissa. Genelecin yläpään toisto vaan mietityttää, koska vanhoista sarjoista ei ole ollut mun kaveriksi. Dynaudioissa ei sen kummempia ihmettelemisiä liene, ostan jos rahatilanne suo ja löydän vähän käytetyt. Vertaillaanpa nyt vaikka noita Mackien ja Genelecin komeroita. Millaisia eroja olette huomanneet? Onko noi pienemmät HR624:t mistään kotoisin, vai kaipaavatko jo lisä-ämyriä alapään tueksi? Mitkä komerot hommaisitte kotiinne samasta hintaluokasta ja miksi? EDIT 1: Jaha, euromerkki otti lopputilin. EDIT 2: Ja jos jollakulla on noita ko. kaiuttimia Turun tai Salon seudulla, niin mä tulisin kovin mieluusti kuuntelemaan. Tarjoan vaikka kaljat palkkioksi. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Aki 17.10.2006 17:15:19 | |
---|
Dynaudio BM6A:sta oli maahantuojalla (Hedcom) taannoin tiukka tarjous, 1200€ pari. En ole varma oliko alvin kanssa vai ilman. Ota Kariin yhteyttä ja tiedustele mikä olisi tilanne nykyään. ADAM:illa on tämä joku uusi aktiivipari, jonka hinta jää jopa alle tonnin. En ole kuullut kuin P11A:ta, jotka itselleni ostinkin. Pikkuhiljaa tosin alkaa omatkin mielipiteet muuttumaan kun alan ymmärtämään minkä takia se standardien tarkka tunteminen on ihan oikeasti tärkeä juttu. (Tämä tarkoittaa kohdallani useita yksinäisiä tunteja ProToolsin kanssa.) Suosittelen että valitset monitorisi käytetyimmiltä valmistajilta kuten Genelec tai Dynaudio, vaikka samalla hintaa saattaisi saada monitorit jotka kuulostaisivat omaan korvaan kivemmalta, Genen tai Dynaudion tunteminen saattaisi sittenkin olla tärkeämpää. En tarkoita että katuisin Adam-päätöstäni, mutta jatkuvasti joutuu miettimään että miltä materiaali kuulostaisi juuri Geneillä. Ja eikös Genen 8030-parin saisi tuolla hintaa? Mackiessa tuntui botne (sekä 624 että 824) olevan jotenkin vähän erillinen, vähän kuin olisi subbari erikseen. Tiukkuus siis kärsi. Muutenkin soundi jäi mieleen vähän hifimäisenä, eli helppona kuunneltavana. 624:ssa oli keskialue tutumman kuuloinen. KRK:t ja Eventit ei omaa korvaa hetkauttanut, enkä merkkien pienemmästä tunnettavuudesta johtuen niitä suosittelisi. Nämä mielipiteet siis liittyen siihen, millä tasolla ja tähtäimillä käsittääkseni sinä hommaa teet. Valinnat pitää tottakai tehdä tapauskohtaisesti. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Antti1 17.10.2006 17:27:23 | |
---|
On tullut ajateltua tuota asiaa kyllä, alkanut vähän Genelecit kiinnostamaan kaikkien niiden järkytystenkin jälkeen. Pitäisi päästä koeajamaan noi pikkupöntöt oikein kunnolla, jotta osaisi muodostaa mielipiteen niistä vähän paremmin. Studioreissuilla ja armeijan hommissa ollessani nuo 1029:t ja 1030:t lähinnä tuntuivat puukottavan korvaparkojani. Jotain rajaa siinä soundin raakuudessakin täytyy olla... Vaan nyt kun tulit maininneeksi astetta isomman mallin, niin miksi? Mitä ne tekee paremmin, kuin 8020 ja se subi? Halvemmaksihan se tulee ainakin, mutta alapää ei kuitenkaan ihan älyttömän mullistava noissa ole vastekäppyröiden perusteella pienempiin verrattuna --> tarvetta ehkä kuitenkin lisäryyditykselle jossain vaiheessa? Tuohon vaatimustasoon: enhän mä millään muotoa pro:ksi koskaan ole ajatellutkaan tulla, joten ei nyt mitään ihan absoluuttista laatua olla hakemassa. Sellaista jotain standardimeininkiä, joka kelpaa vähän tarkempaan näpräämiseen kuitenkin. Laitteet, jotka eivät estä mun harrastuksen kehittymistä. Nämä nykyiset hifipöntöt on jo vähän siinä rajoilla, vaikka hyvin musiikkia toistavatkin. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
hape 17.10.2006 17:47:00 | |
---|
Mulla on sama edessä ja harkinnassa on Genelec 8030, Dynaudio BM5A ja Adam A7. Vielä ku pääsis jonnekki kuunteleen nuo, mieluusti jopa yhtä aikaa. Noihan saa jokaisen uutena alle tonnilla pari. No ei tästä varmaan apua ollu mutta kuites :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
Antti1 17.10.2006 17:49:50 | |
---|
No ei tästä varmaan apua ollu mutta kuites :) No ei suoranaisesti, mutta toivottavasti tästä ketjusta on sulle apua! Noi 8030:t kyllä toisaalta vaikuttaisivat hyvältä ratkaisulta, mutta alapääntoisto sellaisenaan mietityttää. Kyllähän niitä voi tarkistella luureilla ja toisilla poppiksilla, mutta olisi kiva omistaa kykenevät pöntöt. Kertokaa mulle nyt, että nämä riittää ihan aikuistenoikeasti. :) Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
kivi 17.10.2006 18:49:35 | |
---|
Kertokaa mulle nyt, että nämä riittää ihan aikuistenoikeasti. :) Sellaiset kaiuttimet riittää, joihin pystyt luottamaan ja joiden varassa uskallat tehdä päätöksiä. Mitä se sitten tarkoittaa, on henkilökohtainen kysymys. |
Aki 17.10.2006 18:51:16 | |
---|
Kertokaa mulle nyt, että nämä riittää ihan aikuistenoikeasti. :) Jos niin voisi sanoa, niin Genelecin uudet subbarit eivät toistaisi 19Hz:iin asti. However, oma näkemykseni on monien kokemusten perusteella se, että on subbari sitten PA:ssa tai studiossa, mulle tulee niistä välittömästi tunne etten ollenkaan tiedä mitä alapäässä tapahtuu. Tuo tunne ei poistu useankaan työpäivän jälkeen samassa ympäristössä. Ja se on mielestäni moninverroin huonompi kuin toistoalue joka lähtee laskuun jopa oktaavia ennen kuuloalueen loppua. On se subi sijoitettu miten professionaalisti tahansa, pienikin päänliikutus vaikuttaa alapään luonteeseen paljon enemmän kuin kahden pöntön kanssa. Subbarit leffateatteriin, ei kriitiseen tarkkaamoympäristöön. Tämä on oma radikaali näkemykseni. Adam P11A:t toistavat omien sanojensa mukaan 48Hz:iin +-3dB (ja botne on kuulokuvan mukaan hieman Geneä/Dyniä kevyempi/tiukempi). Viimeisin palaute mitä teknologiaopettajiltani sain, on että harvoin kuulee kotiolosuhteissa tehtyä näin tervettä alapäätä. Luonnollisesti, terveeseen alapäähän on edellytyksenä että toisto vastaa oman korvan käsitystä. Eri korville ratkaisu saattaa olla eri. Omaan käyttööni 8030:en taajuusvaste riittäisi aivan mainiosti. Joskin, ilmoitettu 58Hz +-2dB on korkeampi mitä luulin. En ole 8030:aa ja P11A:ta päässyt koskaan vertaamaan rinnakkain, mutta kuvittelisin Genelecin botnen silti olevan jyräävämpi. Tuo Adam A7 vaikuttaa kyllä hiivatin mielenkiintoiselta. Voi kun olisi tarvetta... ;o) Sit kun mä oon iso, mulla on tarkkaamossa 8030A:t, P11A:t, BM6A:t, A7:t, 8040A:t, 2030A:t, ... noinniinkun nyt ainakin. Ja S1:set ja parit Questedit. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Antti1 17.10.2006 19:21:31 | |
---|
Sit kun mä oon iso, mulla on tarkkaamossa... Ja näin se mopo lähti keulimaan. Saiskohan tommoset töröttimet SLSX:stä lainaan päiväksi vaikka jotain pientä takuusummaa vastaan. Täytyypi varmaan huomenissa heti aamusta soittaa ja kysyä. Muita ehdotuksia tai näkemyksiä? Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
kivi 17.10.2006 19:46:19 (muokattu 17.10.2006 19:48:00) | |
---|
Subbarit leffateatteriin, ei kriitiseen tarkkaamoympäristöön. Tämä on oma radikaali näkemykseni. Samaa mieltä. Kutakuinkin kaikkialla missä subbarit on olleet päällä, on miksaaminen muuttunut mun mielestäni todella paljon vaikeammaksi. Mieluummin pistää ne pois päältä siksi aikaa kun tekee töitä, ja tarkistaa alakerran vaikka luureilla, ja laittaa ne sitten päälle lopuksi kun haluaa fiilistellä musiikilla. Mä muuten vihaan sitä BioBristolin Dolby-THX-surraundia, mitä kaikki isot leffateatterit nykyään tarjoaa. Sellainen köpö mukastereo-6.1 saat*nanmoisella volyymilla ajettuna heikentää olennaisesti mun elokuvanautintoani. Meidän kylän leffateatterissa, Bio Matin-Tuvassa on Ortoperspekta-surround by Tapio Köykkä! Toimii. Sääli ettei proikan valo toimi yhtä hyvin. :-D |
masterhat 17.10.2006 19:53:14 | |
---|
toki monitorien tulee olla hyvät. Itse testailen vähän samaan tyyliin miksauksia kuin Oasiksenkin nokkamies (ja tämä koskee vain industrial musaa toistaiseksi). Eli, kuuntelen vanhan rämän mankan kautta biisin, ja jos se kuulostaa siinä hyvältä, niin tiedän sen olevan valmis. jokainen tavallaan.. Head like a hole |
the Gas Fuzz 17.10.2006 23:22:44 | |
---|
Kyttäile ebayta,huutonettiä,muusikoidennettiä ja osta Yamaha Ns10, niitä ei tehdä enää joten käytettynä pitää ne ostaa. Sain hommattua viime keväänä, mut öpaut puolvuotta etsinkin niitä. Hyvät skobet, flatit, virhemarginaali miksatessa aika pieni. Maailman parhaimmat paskat kaiuttimet. Vähän aikaa menee et korva tottuu, on painonsa arovsta kultaa. |
Antti1 17.10.2006 23:28:02 | |
---|
Yamaha Ns10 Ootko sä nyt ihan oikeasti tosissasi? Ehkä mä ostan noi sitten, kun mulla on ne pöntöt, joilla mä miksaan. :) Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
TmuKoo 18.10.2006 00:05:49 | |
---|
|
loosah 18.10.2006 00:16:16 (muokattu 18.10.2006 00:17:55) | |
---|
Mulle toi ns-10 osasto toimii siksi, että se korostaa ylipaljon nasaaleja ja muutenkin vittumaisia taajuuksia. Siksi niitä tulee luonnollisesti poistettua ja näin tehtyä miksauksen tärkeimmästä, eli keskialueesta huomattavasti miellyttävämpi. Basso-osaston tai ylemmän diskanttialueen tarkasteluunhan noi ei oikein toimi... Ei oo kuitenkaan turhaan sanottu, että jos noissa kuulostaa hyvältä, ni kuulostaa varmasti muuallakin. Omana referenssinä on genelegin 1030, 8040 ja 8020, jotku OR:t, pikku purkkiradio ja parin eri tv:n kaiuttimet. GIGO |
Omana referenssinä on genelegin 1030, 8040 ja 8020. No nyt kun on tietäjää paikalla, niin kerroppa pikainen briiffi noiden suurimmista eroista. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
loosah 18.10.2006 00:25:06 | |
---|
No nyt kun on tietäjää paikalla, niin kerroppa pikainen briiffi noiden suurimmista eroista. 1030 ehdottomasti paras ja luotettavin vaihtoehto, koska niiden kanssa olen monta vuotta vääntänyt. Toisto tuntuu korvaani oikealta ja tarpeeksi raakamaiselta. Ei tunnu vääristelevän, eikä kaunistelevan liikaa. 8040 tuntuu vähän liian hifiltä ja kauniilta. Niillä kaikki kuulosta liian helposti liian hyvältä ja siksi asioiden suhteita on hankalampi löytää. Bassotoisto tuntuu aika leveeltä. Sama ongelma 8020:n kanssa. Pienempi versio vaan. Ei vaan uppoo. Tuntuu enemmän kotihifikaiuttimilta, vaikkakin suuntaavuus on monitorimainen. Oliks hieno arvio?!? = ) Usein näiden kanssa on kuitenkin kyse tottumuksesta, ei pelkästään oikeasta tai väärästä. GIGO |
Antti1 18.10.2006 00:28:35 | |
---|
Usein näiden kanssa on kuitenkin kyse tottumuksesta, ei pelkästään oikeasta tai väärästä. Jepujep, siksipä olis kiva saada kaikki kokeiluun. Ei vaan oikein onnistu. Jos nyt edes parit erilaiset pääsisi kuuntelemaan läpi. Kai ne kaikki laatuvehkeet kuitenkin ihan luotettavia on, kun oppii vaan kuulemaan ne oikeat asiat sieltä? Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Aki 18.10.2006 00:35:15 | |
---|
Hih! Näsän taajuusvaste on 170Hz - 900Hz +-3dB. :oD Vai mitenköhän toi oikeesti tulkitaan jos se tolle +-3dB:n alueelle kuitenkin myöhemmin palaa... Joo, Jussilakin masteroi noilla, mutta mä en ikinä vois kuvitella tottuvani niihin. Jos tuntee monitorit niinkun ne pitää, vittumaiset taajuudet kuulostaa vittumaisilta millä tahansa. Jonka takia joudun toteamaan että en vieläkään tunne Adamejani ihan riittävän hyvin. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
loosah 18.10.2006 00:44:40 | |
---|
Jonka takia joudun toteamaan että en vieläkään tunne Adamejani ihan riittävän hyvin. Kato, lähet vaan siitä, että:" Moi mä oon Aki, hello Adam!" = ) väsyny... GIGO |
Antti1 18.10.2006 00:48:51 (muokattu 18.10.2006 00:50:22) | |
---|
Kato, lähet vaan siitä, että:" Moi mä oon Aki, hello Adam!" = ) Tämä on se absoluuttinen tieto, joka auttaa mua ja Hapea eteenpäin taistelussa kohti tarkempaa äänentoistoa! Mitäköhän mun piti sanoa, unohtu tota kirjoittaessa... EDIT: Niin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota erilaisia pönttöjä testaillessa? Varmaan helpointa on pistää pöntöt oikealle paikalleen (mikäli nyt saan jostain noita testiin), silmät kiinni ja luottaa intuitioon? Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |