Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Martin guitars
1 2 3 4 519 20 21 22 23
Joonaz__
17.10.2006 15:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan vaan kaikille..
 
Olisin nyt viimeinen päättänyt hankkia martinin ja olen kahden taino itseasiassa kolmen kitaran vaiheilla eroavaisuudet kitaroista tiedän ja olen parin viikon aikana perehtynyt martineihin enemmän kuinkoskaan mutta haluaisin kuulla mahdollisia mielipiteitä teiltä kyseisistä malleista? elikkäs oma kohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä pyytäisin..
 
Mallita ovat:
 
DC-16GTE Premium
 
D-16GT
 
nuo kaksihan ovat identtisiä paitsi mikityksen ja sololoven suhteen..
 
tai sitten Martin D-18..
 
Eli joku noista kolmesta olisi minun mieleeni ja noihin D-16 tai D-18 jos päädyn olen päättänyt hankkia asennuksineen B-bandin perusmikityksen jota kovasti eräässä artikkelissa ja thomannilla kehuttiin..
 
Kiitokset :)
 
flattopguitar
17.10.2006 15:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DC-16GTE Premium
 
D-16GT
 
nuo kaksihan ovat identtisiä paitsi mikityksen ja sololoven suhteen..
 
tai sitten Martin D-18..

 
En ole soittanut millään noista malleista, mutta mielipiteenä äänestän tuota viimeistä. Se on kyllä myös kallein, mutta varmaan pidemmän päälle paras kitara ja uskon että henkilöt jotka pitävät Martineista myös arvostavat sen perinteistä ulkonäköä ja muotoa. Nuo ennalta asennetut elektroniikat ja soololovet on minusta aina vähän epäilyttäviä, mutta jos pääset koittamaan noita itse, niin tee päätös sen perusteella. Muistaakseni tuossa GT-mallissa on kaula hieman ohuempi. Voipi sekin olla hyvä kitara sellaisella, joka on tottunut soittamaan sähkökitaraa. Jos rämpytät enemmän kuin sorminäppäilet ja haluat laittaa kitaran kiinni kitaravahvistimeen, niin suosittelen Highlanderia enemmin kuin b-bandia.
 
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
Imper
17.10.2006 15:48:36 (muokattu 17.10.2006 15:50:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on pienikoppainen versio tosta 16-GTE-Premiumista eli onko se nyt sitten 000DC-16GTE-Premium tms. Ostin keväällä 2004. Vähän fiiliksiä:
 
Pikkukoppainen ei soi yhtä lujaa kun D-mallit, mikä on alkanut vähän harmittamaan. Toisaalta, mikitettynä tolla ei oo oikein vaikutusta.
 
Kitara elää aika paljon vuodenajan ja kosteuden mukaan joten kaularautaa oon joutunut sääteleen joka vuodenajalle erikseen. Ei sinäänsä iso homma.
 
Kaula natsaa kyllä tosi hyvin ja kaikki äänet soi puhtaasti, kunhan vain kaula on oikein säädetty. Yleensä ton ilmastomuutoksen huomaa ekana just siitä kun jotkut äänet eivät soi enää vireisesti.
 
Toi mikkisysteemi on ihan helkkarin hyvä. Toimii livenä ja nauhotuksissa tosi hyvin ja säätövaraa riittää joka suuntaan. Livenä ei tota sisäänrakennettua konkkaa oikein voi kierron takia käyttää kovin paljoa, mutta onneks siinä on se portaaton säätöä piezon ja konkan välillä. Kotinauhotuksissa sitten toi konkka on ihan parasta. Mukana oleva viritysmittari on myös tarkka, nopea sekä "silent", joka on kätevä ominaisuus livenä.
 
Soundihan on ihan taattua Marttinia, eli soittotyylistä riippuen siitä joko ei pidä tai sitten sitä rakastaa. Martin ei ole mikään helpoin komppikitara koska noi reagoi tosihyvin soittotatsiin ja tasaisen perushakkauksen saaminen voi olla joillekin vaikeeta, jos on tottunut soittamaan vaikka Gibson-tyylisillä akustisilla. Toisaalta Marttineita saa sitten taas hakata niin kova kun ikinä lähtee ja volume vaan kasvaa eikä muuten mene tukkoon!:) Soolojen kuuluviin saaminen on ton kanssa välillä vähän vaikeeta, jos toinen kitaristi vetää D-koppaisella.
 
Itse en ehkä enää ostaisi soololovellista, koska tosivähän sitä OIKEESTI tarvii.
 
BTW, itse päädyin aikanaan tähän pikkukoppaiseen sen takia, että tässä on paljon erottelevampi alapää kuin D-koppaisessa, joissa bassoäänet kumisee helposti.
 
Siinä jotain mietteitä, toivottavasti helpottaa ostopäätöstä suuntaan tai toiseen!:)
 
Everyone is a per-son
Turder
17.10.2006 15:51:42 (muokattu 17.10.2006 16:06:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minäkin lähtisin D-18 linjalle. Legendaarinen, hyväksi todettu malli. Toisaalta nuo em. 16-mallit tarjoavat vaihtoehtoja, kuten tuo soololovi. Jos tuntuu, että elektroniikka ja soololovi on toivelistalla niin et varmasti astu p**kaan 16-malilla. Loppupeleissä laadukkaita soittimia kaikki em. Aika paljon menee makuasioiden puolelle ja niihin tekijöihin, joita ollaan hakemassa.
 
Kliseinen bottom line: Ota se mistä eniten tykkäät.
 
Martin ei ole mikään helpoin komppikitara koska noi reagoi tosihyvin soittotatsiin ja tasaisen perushakkauksen saaminen voi olla joillekin vaikeeta, jos on tottunut soittamaan vaikka Gibson-tyylisillä akustisilla. Toisaalta Marttineita saa sitten taas hakata niin kova kun ikinä lähtee ja volume vaan kasvaa eikä muuten mene tukkoon!:) Soolojen kuuluviin saaminen on ton kanssa välillä vähän vaikeeta, jos toinen kitaristi vetää D-koppaisella.
 
Mun mielestä Gibson, etenkin jumbomallit on muutenkin sellaisia kovan käsittelyn pelejä. Runtua saa antaa niin paljon kun käsistä lähtee. Parhaan soundin (mielestäni) saa juuri kovemmalla tatsilla. Martin tuntuu mulle enemmänkin sellaiselta "heiveröisemmältä". Hyvää soundia aikaan paljon iisimmin, mutta jotenkin siinä ei ole samaa luonnetta kuin Gibsonin jumbossa. Jumbon volyymi on sitten ihan eri luokkaa.
 
Tämä nyt on sinällään vähän huonoa vertailua kun niin erityypiset kopat kyseessä.
 
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
ode_
17.10.2006 17:17:31 (muokattu 17.10.2006 17:25:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monta vuotta soitellu D16-GT:ta eikä mitään säätämistä ole tarvinnut jälkeenpäin tehdä. Myöskään ilmankoseteuden muutoksilla en ole huomannut olevan vaikutusta kitaraan. Kitara on kevyt painoltaan, soi todella hyvin hiljaa ja kovaa (kestää kovempaakin rämpytystä), sustainia riittää (eri tavalla kuin monessa muussa akustisessa). Otelauta ja tallakappale ovat micartaa, joka siis puun mahlasta ja kuiduista kovassa paineessa ja lämpötilassa kasaan puristettua "puuta". Kovaa kuin ebony, tasalaatuista ja kestävää (sekä säästää sademetsiä).
 
Joonaz__
17.10.2006 22:42:32 (muokattu 17.10.2006 22:44:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees.. paljon mielenkiintosia juttuja ja mielipiteitä on tullut kiitokset niistä..
 
tosiaan toiveissa oli elektroniikka mutta edellises akustisessa olleesta fismanistä joka oli tehdasasenteinen jäi vähän karvasmakusuuhun ja edullisesti saa hyviä jälkeenpäin asennettua hyvin pienellä vaivalla ja takuutkin säilyy kun ammattimies sen tekee näin ainakin thomann kertoi..
 
toinen pointti taas on että olisi kiva kun olisi soololovi mutta toisaalta tuleeko sille niin paljon käyttöä ja aika niukkaa niiden tarjonta martiinilla taitaa olla (keskihintaisissa tjsp).. vaikkakin noissa tosi edullisissa malleissa niitä tuntuu taas olevan pirusti..
 
D-18 olis kovis mut hinta on myös :s opiskelijalle aika sievoinen..
 
Peki
18.10.2006 10:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


toinen pointti taas on että olisi kiva kun olisi soololovi mutta toisaalta tuleeko sille niin paljon käyttöä ja aika niukkaa niiden tarjonta martiinilla taitaa olla (keskihintaisissa tjsp).. vaikkakin noissa tosi edullisissa malleissa niitä tuntuu taas olevan pirusti..

 
Säästetty puiden määrässä :D
 
Et oo sattunu katteleen tollasta mikkisysteemiä? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=134855&co=30
threadissa linkki siis...
Oon ite tuskaillu ton kans, että olisko se hyvä vai ei ja jos joku on kokeillu ni kertokaa jotai.
 
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
Joonaz__
18.10.2006 10:44:46 (muokattu 18.10.2006 10:45:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, voihan se niinkin olla :D
 
No tuota vähän samankaltainen on kyseessä elikkäs B-BAND BBA1/AST järjestelmä.
Tämä on kuulemma perushyvä systeemi ja pitäisi kanssa aika mainosti poimia juuri se kitaran oikea statsi sellaisenaan kun se on.. Ja asennus maksaa 60€ itse en lähde mitään tekemäänkään ettei tuu takuun kanssa ongelmia, vaikka kyseessä tosin on vain yhden reijän suurentaminen ;)
 
rattledad
18.10.2006 11:22:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän samankaltainen on kyseessä elikkäs B-BAND BBA1/AST järjestelmä.
Tämä on kuulemma perushyvä systeemi

 
Muutaman vuoden olen tuota käyttänyt. Toimii kyllä.
 
Tämä pätkä k&K:n arviosta pätee tosin AST-mikkiinkin:
 
"As with any pickup that relies heavily on the movement of the top to produce its sound, the Trinity is susceptible to feedback and can sound tubby at higher volumes"
http://www.acousticguitar.com/Gear/Reviews/GuitarPickups.shtml
Peki
18.10.2006 13:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman vuoden olen tuota käyttänyt. Toimii kyllä.
 
Tämä pätkä k&K:n arviosta pätee tosin AST-mikkiinkin:
 
"As with any pickup that relies heavily on the movement of the top to produce its sound, the Trinity is susceptible to feedback and can sound tubby at higher volumes"
http://www.acousticguitar.com/Gear/Reviews/GuitarPickups.shtml

 
nii mut aattelinki että nimenomaan tommonen passiivinen systeemi kuten toi pure western mini. ei mitää etuastehässäkkää ja jostain luin just, että kehuttiin sitä kierrottomuutta (onkohan toi suomee)
 
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
sasu1
18.10.2006 21:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallistuisin ehdottomasti D-18 kannalle. Onhan se tietenkin paljon kalliimpi, mutta soittotatsiltaan ja soundiltaan huomattavasti parempi. Soololovi on todellakin akustisissa mielestäni vähintäänkin kyseenalainen. Toki se lisää soittoskaalaa, mutta yleensä ilman sitä tulee mainiosti toimeen.
 
Kannattaa myös harkita pienikoppaista Martinia. Mulla itselläni on D-40, joka on aivan loistava Neil Young-tyyliseen soittoon, mutta toissa viikolla ostamani pienikoppainen 000-15s on omaa luokkaansa näppäilysoitossa. Tuossa 00-15s-mallissa kaula yhtyy bodyyn jo 12. nauhan kohdilta, mutta se ei ole mua haitannut. Mulla oli muutama vuosi sitten pari kuukautta lainassa 60-luvun pienikoppainen 18-sarjan Martin ja se oli aivan loistava kitara. Tietenkään pienikoppaisilla ei saa plekun kanssa samanlaista tilantuntua soundiin kuin D-koppaisilla, mutta kielten keskinäinen balanssi on aivan erilainen.
 
hjukke
18.10.2006 22:46:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, voihan se niinkin olla :D
 
No tuota vähän samankaltainen on kyseessä elikkäs B-BAND BBA1/AST järjestelmä.
Tämä on kuulemma perushyvä systeemi ja pitäisi kanssa aika mainosti poimia juuri se kitaran oikea statsi sellaisenaan kun se on.. Ja asennus maksaa 60€ itse en lähde mitään tekemäänkään ettei tuu takuun kanssa ongelmia, vaikka kyseessä tosin on vain yhden reijän suurentaminen ;)

 
Vois olla jees, eipä huvittaisi antaa louhia Martin kylkeen reikää millekkään hifimokkulalle.. vaikka saa noita muitakin toki ilman sisäistä etusta..
 
Kaikki rannekellotornin mukana
rattledad
19.10.2006 08:22:39 (muokattu 19.10.2006 08:23:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vois olla jees, eipä huvittaisi antaa louhia Martin kylkeen reikää millekkään hifimokkulalle.. vaikka saa noita muitakin toki ilman sisäistä etusta..
 
KK:n mainos tosiaan väittää että toimii hyvin ilman etustakin. Kiinnostava laitehan tuo olisi, paristoakaan ei kitaran sisälle tarvitsisi sovitella. Yleensä etunen tarvitaan jotta mikin impedanssi saadaan vahvistimen sisäänmenoon sopivaksi. Se voi olla kuitenkin ilman säätöjä jolloin mitään reikiä kitaran kylkeen ei tarvitse tehdä.
Peki
19.10.2006 10:04:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KK:n mainos tosiaan väittää että toimii hyvin ilman etustakin. Kiinnostava laitehan tuo olisi, paristoakaan ei kitaran sisälle tarvitsisi sovitella. Yleensä etunen tarvitaan jotta mikin impedanssi saadaan vahvistimen sisäänmenoon sopivaksi. Se voi olla kuitenkin ilman säätöjä jolloin mitään reikiä kitaran kylkeen ei tarvitse tehdä.
 
aattelin että jos hommais ens kesän tileistä sitten vielä vaikka Mother Bearin kaveriksi, niin ei siinä mitään sisäistä etuastetta enää tarvitse itkeä. Pitää vaan käydä tyyppaamassa toi k&k, ennen ku lyö kauppoja
 
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
Joonaz__
19.10.2006 11:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin nyt hiukan heittää lisää vettä myllyyn.. eli mitäs mietteitä teillä on D-18 ja etenkin D-28 malleista meinaan tuntuvat olevan samoissa hinnoissa D-28 jopa hiukan halvempi kuin D-18.. Vai käännyttekö edelleen D-18 puoleen ;) itse en oo koskaan tuota D-28 kokeillut..
 
Turder
19.10.2006 11:08:04 (muokattu 19.10.2006 11:09:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin ero taitaa olla kopan materiaalit. D-18 on mahonkisivuilla ja -pohjalla, vastaavasti D-28 on ruusupuulla. Se on sitten taas makuasia kumman soundista pitää enemmän. D-28:ssa on enemmän sitä "perinteistä soundia".
 
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
rattledad
19.10.2006 11:52:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin ero taitaa olla kopan materiaalit. D-18 on mahonkisivuilla ja -pohjalla, vastaavasti D-28 on ruusupuulla.
 
Tuolta esim. näytteet 1. ja 7. voisi antaa vähän käsitystä siinä mitä eroa ruusupuulla ja mahongilla on soundiin.
http://www.pantheonguitars.com/soundsamples.htm
flattopguitar
19.10.2006 11:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin nyt hiukan heittää lisää vettä myllyyn.. eli mitäs mietteitä teillä on D-18 ja etenkin D-28 malleista meinaan tuntuvat olevan samoissa hinnoissa D-28 jopa hiukan halvempi kuin D-18..
 
Sille, että D-18 perusmalli olisi kalliimpi ei ole mitään perustetta, koska martin sivuilla lukee listahinnat molemmille malleille:
 
D-28 $2849.00
D-18 $2499.00
 
Jälleenmyynnissä D-18 mallin pitää olla aina halvempi kuin D-28! Muuten Jenkeissä on muodostunut "säännöksi", että Martinin kitarat myydään 60% tuosta listahinnasta tai alle! En silti sanoisi, että D-28 on parempi vaihtoehto, kuten todettu siinä on ruusupuusivut ja pohja, D-18 ne on mahonkia. D-28:ien soundi ei ole ainakaan itseäni vakuuttunut ja jos sellaista haluaisin, niin ehdottomasti säästäisin vähän rahaa ja ostain HD-28 mallin jossa on mm. scallopoidut tukirimat ja soundi sitä kautta paljon parempi.
 
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
Joonaz__
19.10.2006 12:43:23 (muokattu 19.10.2006 12:47:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aivan.. mutta thomanilla myydään perus D-28 hitusen halvemmalla kuin D-18
 
Martin Guitars D-18 1666€
 
MARTIN GUITARS D-28 1650€
 
En sitten tiedä että onko kyseessä virhe, mutta tuskin kuitenkaan :)
Mutta kuitenkin olen kääntymässä tuon D-18 puolelle.
 
flattopguitar
19.10.2006 12:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ottaisin kanssa mielummin tuon D-18 kuin D-28. Todellakin D-18 pitäisi olla halvempi ja kannattaa kysyä asiaa suoraan thomannilta. Maahantuojilla on kuitenkin "hieman" omalaatuiset tyylinsä hinnoitella kitaroita, joten tuossa ei ole mitään ihmeellistä. D-28:ja menee enemmän kaupaksi, joten niitä on ilmeisesti järkevämpi myydä halvemmalla. Tässä englanniksi kitaroiden eroja:
 
"The D18 and D28 are very similar guitars insofar as they both have the same
general specifications, except the that back and sides of the D18 are
mahogany, while those of the D28 are rosewood. The appointments on the D28
are also a little fancier. I think of them as the same quality, but
different body materials. I assume that Martin wanted to offer a lower
priced version of their dread when they introduced the D18.
 
There was a perception for many years that rosewood was superior to
mahogany, but the more modern view seems to be that they fill different
niches. The darker, more complex sound of Martin rosewood dreads is often
considered better for rhythm playing, while the clearer, brighter sound of
their mahogany dreads might be better suited to lead playing. As an example,
Clarence White, the giant of bluegrass, used his famous rosewood dread for
rhythm, but apparently preferred a mahogany dread for lead playing.
 
I play fingerstyle blues, and I would likely go for the D18, where a
bluegrasser would probably go for the D28. Remember that each guitar is
different, and these generalisations are very broad."
 
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 519 20 21 22 23

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «