Aihe: Unohtunut tekniikka, bendailu?
1 2 3
Jackson Dinky
20.11.2003 20:58:42
Jos kieli katkeaa bendatessa, niin kieli on liian vanha, tai muuten on jossain vikaa. Aika harva taitaa jaksaa bendata ehjässä kitarassa kielen poikki.

Nimimerkillä 5 nauhanväliä eikä tunnu missään.

Minkästakia mun akustisessa kun yritän bendata niin venytän sitä kieltä niin paljon kun pystyy ja se ei muutu ääni miksikään. Ja kyllä se ihan E vireessä on. Jos se vire nyt mitenkään vaikuttaa asiaan.
Swing
21.11.2003 00:28:13
Taitaapi tämäkin topikki kuolla saman tien mutta menkööt.

Juurikin nämä hitaat balladit, joissa tulee ns. tunteella tehtyä bendailua osottautuvat huomattavasti vaikeammaksi kuin jokin "nopea" tilutus.

Olen yrittänyt opetella matkimaan pedal-steeliä ja homma on osoittautunut todella vaikeaksi. Kun paria kieltä koittaa liu'utella katrityyliin joko venyttämällä tai vibralla, niin liukujen lähtemisten ja päättymisten hallinta on ihan eri tavalla tärkeää kuin jossain rock-henkisessä soitannassa. Homma ei tavallaan "teknisesti" ole vaikeaa, mutta soitanta kuulostaa kuitenkin helposti kamalalta tai ainkin joltain ihan muulta kuin pedal-steeliltä. Helposti yrittää soittaa liikaa ja liian nopeesti (kuten balladiosastossakin).

Eipä topikki kuollut ollenkaan, päinvastoin.
lxi
21.11.2003 02:06:31
Miten bendataan oikeaoppisesti? Ylös vai alaspäin? Siis paksuinta kieltä kohti vai ohuinta? Oon nimittäin nähnyt kun jotkut virtuoosit bendaa, ni ne bendaa ylöspäin ja niin minäkin tavallisesti, mutta kun pitää samalla vibrata bandattua kieltä, niin alaspäin on paljon helpompaa.

"Oikeaoppista" ei varsinaisesti olekaan, mutta yleensä ehkä kannattaa bendata sinne suuntaan missä tilaa on enemmän, eli paksuimpia kieliä kohti ohuita ja päinvastoin.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Niq
21.11.2003 09:40:01

Itse ainakin bendaan kaikkia muita paitsi paksua E:tä ylöspäin, jotenkin vaan helpompi tapa meikäläisen lyhyille nakkisormille. Mutta taas jostain syystä tulee joskus bendailtua B ja G -kieliä alaspäin varsinkin otelaudan 12. nauhan jälkeen... IMHO bendaa niinkuin parhaalta tuntuu...:)
[ostin ku sai halavalla]
kilju
25.11.2003 11:06:58
Minkästakia mun akustisessa kun yritän bendata niin venytän sitä kieltä niin paljon kun pystyy ja se ei muutu ääni miksikään. Ja kyllä se ihan E vireessä on. Jos se vire nyt mitenkään vaikuttaa asiaan.

Akustinen ei vain ole tehty bendaamiseen. Kyllä se ääni muuttuu mutta g-kieleltäkin venytettäessä pitää venyttää melkein otelaudan yli, ennenkuin saa 1:n sävelaskeleen bendin.

Osaako kukaan muuten täällä venytellä kieliä niin että voi käyttää soitossaan mikrointervallejakin?
"Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden." -F.Nietzsche
Imper
25.11.2003 11:50:32

Akustinen ei vain ole tehty bendaamiseen. Kyllä se ääni muuttuu mutta g-kieleltäkin venytettäessä pitää venyttää melkein otelaudan yli, ennenkuin saa 1:n sävelaskeleen bendin.

Osaako kukaan muuten täällä venytellä kieliä niin että voi käyttää soitossaan mikrointervallejakin?

Oon koettanut vähän noita mikrointtervalleja harjotella kuuntelemalla Jukka Tolosta paljon. Tolonen käyttää noita aika paljon noissa intiapätkissään. Noita 1/4 sävelaskeleen venytyksiä saan ainakin ite hyvänkuulosesti käyttämällä voimakkaampaa, hallittua ja nopeaa vibratoa. En tiedä pitäisikö niitä sillein tehdä, mutta sillein saa ainakin vähän sellasen Tolosmaisen sitarsoundin!:) Olisi hauska lukea noista jostain tietoa kitaransoittoon..
Everyone is a per-son
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)